دوج

دوج چلنجر T/A و پلیموت کودا AAR، دوقلوهای افسانه‌ای بدون پیشرانه‌های بزرگ

این برادران دوقلو، از هیجان‌انگیزترین خودروهای ویژهٔ مسابقات در دوران ماسل کارها بودند که بدون پیشرانه‌های عظیم، به نمادهای خودروهای عضلانی تبدیل شدند.

سال ۱۹۷۰ را می‌توان هیجان‌انگیزترین سال در تاریخ ماسل کارها دانست. در این سال، تمام خودروهای عضلانی بازار آمریکا با پیشرانه‌های بیش از ۶.۵ لیتری قابل خریداری بودند. بزرگ‌ترین خبر این سال در دنیای موپار، معرفی نسل جدید پلیموث باراکودا و برادر دوقلوی آن، دوج چلنجر بر پایهٔ پلت‌فرم E-Body بود. این خودروها با محفظهٔ پیشرانهٔ وسیع، هردو با پیشرانه‌های بلوک بزرگ قابل خریداری بودند. خریداران می‌توانستند پیشرانه‌های ۷.۲ لیتری با کاربراتورهای چهار یا شش دهنه و ۷ لیتری همی را برای این ماشین‌ها سفارش دهند. چلنجرها و کوداهای مجهز به این موتورهای حجیم به افسانه‌های خودروهای عضلانی تبدیل شدند اما دو نسخهٔ ویژه با وجود استفاده از قلبی بسیار کوچک‌تر نیز توانستند جایگاهی افسانه‌ای به دست بیاورند.

خودروهای مسابقه‌ای ترنس ام برای خیابان

نسل سوم کودا و چلنجری که تازه متولد شده بود، هردو خودروهای فوق‌العاده‌ای محسوب می‌شدند اما با رقابت سختی از سوی موستانگ، کامارو و فایبربرد مواجه بودند. به همین دلیل، پلیموث و دوج برای اینکه اثبات کنند این خودروها خارج از خیابان و پیست درگ هم سریع و توانمند هستند، تصمیم گرفتند آن‌ها را به مسابقات ترنس ام وارد کنند. این مسابقات با پیست‌هایی دشوارتر و فنی‌تر از نسکار، صحنهٔ اصلی رقابت عضلانی‌های سبک‌تر و چابک‌تر بود. پلیموث و دوج ماسل کارهای E-Body خود را به خودروهای مسابقه‌ای ترنس ام تبدیل کردند اما طبق قوانین، برای دریافت مجوز حضور در مسابقه، باید این مدل‌های مسابقه‌ای را برای عرضه به عموم مردم هم ارائه می‌کردند. این منجر به ساخت چلنجر T/A و کودا AAR شد، دو خودروی ویژهٔ مسابقه‌ای که با پیشرانه‌های بلوک کوچک به افسانه‌های عصر طلایی ماسل کارها تبدیل شدند.

تهاجمی‌ترین ظاهر در بین خودروهای عضلانی

T/A و AAR برای جبران اسب بخار و حجم موتور کمتر خود، تغییراتی ظاهری را تجربه کردند که آن‌ها را به همان اندازهٔ برادران بلوک بزرگ خود تهاجمی جلوه می‌داد. یکی از این ویژگی‌ها، برچسب‌های ویژهٔ روی بدنه بود که آن‌ها را از نسخه‌های دیگر چلنجر و کودا متمایز می‌کرد. علاوه بر این، هردو خودرو به کاپوت فایبرگلاس مشکی مات مجهز شدند که دریچه‌های هوای کاربردی با طراحی‌های متفاوت روی آن خودنمایی می‌کرد. دریچهٔ روی کاپوت دوج پهن‌تر و کوتاه‌تر بود درحالی‌که طراحان پلیموث با هدف کاهش ضریب درگ، دریچهٔ باریک‌تر و کشیده‌تری را انتخاب کردند.

یکی دیگر از ویژگی‌های ظاهری منحصربه‌فرد T/A و AAR ترکیب لاستیک‌های آن‌ها بود. این خودروها از لاستیک‌های عقب پهن‌تری نسبت به جلو استفاده می‌کردند و به اولین ماسل کارهای تولیدی تبدیل شدند که پهنای لاستیک‌های عقب و جلوی آن‌ها متفاوت بود. به دلیل استفاده از لاستیک‌های پهن‌تر در عقب، فضایی برای عبور لوله‌های اگزوز وجود نداشت و به همین دلیل، سر اگزوزهای جانبی برای خودروها در نظر گرفته شد.

پیشرانهٔ بلوک کوچک منحصربه‌فرد

خودروهای مسابقه‌ای ترنس ام باید از پیشرانه‌هایی با حجم زیر ۵ لیتر استفاده می‌کردند و به همین دلیل، نسخه‌های مسابقه‌ای چلنجر و کودا به پیشرانهٔ ویژه‌ای بر اساس موتور ۵.۶ لیتری با کاهش حجم مجهز شدند اما نسخه‌های خیابانی این خودروها مجاز به استفاده از همان موتور ۵.۶ لیتری بودند. بااین‌حال، پیشرانه‌ای که در سینهٔ T/A و AAR قرار گرفت هرگز یک ۵.۶ لیتری معمولی نبود و از بسیاری از ارتقاءهای موتور نسخه‌های مسابقه‌ای مثل میل‌لنگ هوی دیوتی، شاتون‌های فولادی فورج‌کاری شده، پیستون‌های آلومینیومی فورج‌کاری شده و منیفولدهای اگزوز جریان بالاتر بهره می‌برد.

یکی دیگر از ویژگی‌های برجستهٔ این موتور بهره‌مندی از سه کاربراتور دو دهنه بود که زیر یک فیلتر هوای بیضی‌شکل پنهان شده بود. با وجود تمام این ویژگی‌ها، پیشرانهٔ موردبحث با ۲۹۰ اسب بخار قدرت و ۴۷۰ نیوتن متر گشتاور، خروجی چندان چشمگیری نداشت. بااین‌حال، این پیشرانه با تجهیز به منیفولدهای هوا و اگزوز افترمارکت برگرفته از نسخهٔ مسابقه‌ای ترنس ام، به‌راحتی می‌توانست بیش از ۳۵۰ اسب بخار قدرت تولید کند.

سرعت شگفت‌انگیز، هندلینگ عالی

موتور ۵.۶ لیتری حتی در حالت استاندارد، حداکثر قدرت خود را در دور ۵ هزار rpm ارائه می‌کرد و درنتیجه، قوی‌تر از چیزی که بود احساس می‌شد. علاوه بر این، به لطف پیشرانهٔ کوچک‌تر و سبک‌تر، چلنجر T/A و کودا AAR مسافت ۴۰۰ متر درگ را در کمتر از ۱۵ ثانیه طی می‌کردند؛ اما از پرفورمنس خط مستقیم که بگذریم، جایی که این دو ماشین نسبت به همتایان بلوک بزرگ خود برتری داشتند هندلینگ بود. مزیت مهم T/A و AAR وزن کمتر در جلو بود درحالی‌که پکیج تعلیق رالی که به‌صورت استاندارد ارائه می‌شد هم قدرت مانور را بسیار بهبود می‌بخشید. به لطف سیستم تعلیق ارتقاء‍‌یافته با کمک‌فنرهای سفت‌تر، فنرهای عقب مستحکم‌تر، آنتی‌رول بارهای بزرگ‌تر و تورشن بارهای برگرفته از مدل‌های همی، خودروها پاسخگویی بهتری به درخواست‌های راننده داشتند. البته مطمئناً چلنجر T/A و کودا AAR هندلینگی مثل پورشه ۹۱۱ نداشتند اما بدون شک راحت‌تر از ماسل کارهای مجهز به موتورهای بلوک بزرگ رام می‌شدند.

قیمت امروز T/A و AAR

در مسابقات ترنس ام چلنجر T/A و کودا AAR هیچ‌کدام نتوانستند عملکرد چشمگیری داشته باشند و این باعث شد کرایسلر از این مسابقات خارج شود. این یعنی دو خودروی موردبحث فقط در سال ۱۹۷۰ تولید شدند. در این یک سال، پلیموث ۲,۷۲۴ دستگاه AAR و دوج ۲,۴۰۰ دستگاه T/A تولید کرد. به همین دلیل، این دوقلوهای برگرفته از ترنس ام علیرغم استفاده از پیشرانه‌های کوچک با قدرت پایین، اکنون جزء پرطرفدارترین ماسل کارهای دوران طلایی موپار محسوب می‌شوند. ازاین‌رو، خرید یک نمونه از این خودروها به مبلغی شش‌رقمی نیاز دارد. همچنین ازآنجایی‌که اکثر نمونه‌های این خودروها به گیربکس سه سرعتهٔ اتوماتیک مجهز بودند، نمونه‌های چهار سرعتهٔ دستی بسیار کمیاب هستند و در حراجی‌ها با قیمت‌های بسیار بالاتری خریدوفروش می‌شوند.

پس از پنج دهه، این دوقلوهای فوق‌العادهٔ موپار ثابت می‌کنند که یک ماسل کار با پیشرانهٔ کوچک هم می‌تواند به افسانهٔ عصر طلایی عضلانی‌ها تبدیل شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۸ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. ۲۹ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (4990 ديدگاه)

    آقا اشتری من هرچی ایمیلم رو تو سایت میزنم برام کد نمیاد چیکار کنم 😐

    موافقم 15
    مخالفم 3
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۲۹ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (2961 ديدگاه)

      به تیم پشتیبانی اطلاع دادم

      موافقم 20
  2. NAVID@@98

    ۲۹ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (870 ديدگاه)

    موتور V8 گنده یه چیز دیگست 👌 ولی اگه از حجم هم بزنن باز هم غرش V8 داره چه برسه به موتور های افسانه ای اصلی🥰 با همین فرعی هام عشق میکنیم چه برسه به اونها😍😘

    موافقم 31
    مخالفم 1
    1. amir

      ۲۹ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (3676 ديدگاه)

      موتور های ۱۲ سیلندر ۵ ۶ لیتری سوپراسپرت های فراری نه بیین داداش یه سری چیزا قابل گفتن نیست

      موافقم 8
      مخالفم 24
      1. NAVID@@98

        ۲۹ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (870 ديدگاه)

        کلا موتور از V8 به بالا یک چیز دیگست😍

        موافقم 21
        مخالفم 5
      2. Carbonado Aventador

        ۲۹ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (4505 ديدگاه)

        چه موتورای ۸ سیلندر
        چه ۱۰ سیلندر
        چه ۱۲ سیلندر
        همشون عشقن..
        نمیشه گفت کدوم بهتره(از لحاظ صدا)..

        من همونقدر که عاشق صدای تیز و شلاقی اونتادور و لافراری ام

        عاشق صدای نعره موستانگ و چلنجر هم هستم!!

        کاش میشد ‌ادم همشو ‌داشته باشه

        موافقم 44
        مخالفم 1
        1. Bmw

          ۲۹ دی ۱۴۰۲
          سوابق: (29 ديدگاه)

          کربونادو آره همشون عشقن اما به جز مدلای آمریکایی چون اینا فقط دهن پر کنن پرمصرف پر استهلاک و در عمل از یه هاچبک ۴ سیلندرم بر نمیان 😒

          موافقم 5
          مخالفم 37
        2. fordgt

          ۳۰ دی ۱۴۰۲
          سوابق: (48 ديدگاه)

          @Bmw باز هم فیض بردیم.
          -ماشین آمریکایی از لحاظ کیفیت و تکنولوژی از چین کمتره.
          -فورد از فولکس گدایی میکنه.
          -مدلای آمریکایی چون اینا فقط دهن پر کنن پرمصرف پر استهلاک و در عمل از یه هاچبک ۴ سیلندرم بر نمیان.
          ادامه خواهد داشت…..
          ادامه ترو.ل بازی ها تو بر زیر پست آلمانی ها بنویس ممنونتم میشم.

          موافقم 12
          مخالفم 5
    2. ۲۹ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (4990 ديدگاه)

      ۶ سیلندر هم در حد V8 خوبه
      یعنی واسه بازار تشنه ایران خوبه
      مثلاً ماکسیما 6 سیلندر قاتل ELX و زانتیا که 4 سیلندره

      موافقم 16
      مخالفم 2
      1. NAVID@@98

        ۲۹ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (870 ديدگاه)

        ۶ سیلندر تا حدودی جواب میده یعنی از ۴ سیلندر بهتره تا حدودی هم عملکردی که باید داشته باشه رو داره 👌
        ولی از یه جایی به بعد فقط ۸ سیلندر به بالا جوابه و خوبه از نزدیک ۸ سیلندر تجربه کرده باشی تازه درک میکنی چی میگم دیگه پاسخگویی و پتانسیل بالای ۸ سیلندر و بالا تر یک چیز دیگست 😍

        موافقم 16
        مخالفم 2
        1. Jeferson

          ۲۹ دی ۱۴۰۲
          سوابق: (164 ديدگاه)

          همینطورع اگه بعضی از دوستانی که اینجا از v8 آمریکایی ایرادایِ بچگانه می گیرن ، یه بار از نزدیک عملکرد 6.2 لیتری LSA یِ کامارو رو تجربه کنن می فهمن چی دارم می گم

          موافقم 19
    3. parhamiof

      ۲۹ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (752 ديدگاه)

      آمریکایی یعنی 8 سیلندر 8.1 لیتر.
      اروپایی یعنی 16 سیلندر 8 لیتر.

      موافقم 4
      مخالفم 3
  3. Jeferson

    ۲۹ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (164 ديدگاه)

    انتخابم نسخه های 7200 سی سی عه . اینجور جواهرا کِیفش اینه هندلینگ نداشته باشن

    موافقم 31
    مخالفم 2
  4. مازیار

    ۲۹ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (962 ديدگاه)

    طبق قانون اون زمان در آمریکا چراغهای جلو یا دو تا بزرگ باید بود یا چهار تا کوچیک. که اثرش رو تو این دو مدل میشه دید و یا بنزهای W116 سفارش آمریکا که با چهار چراغ گرد افت جذابیت پیدا کرده بودن

    موافقم 18
  5. Puriya

    ۲۹ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (568 ديدگاه)

    کلا صنعت خودرو سازی آمریکا هرچی ماشین خوب داشت توقف تولید شدن الان صنعت آمریکا فقط یه موستانگ داره و کوروت و ماشینای کادیلاک
    چارجر و چلنجر و کرایسلر ۳۰۰ و وایپر و این مدلای قدیمی همه به تاریخ پیوستن

    موافقم 19
    مخالفم 1
  6. R@min

    ۲۹ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (2095 ديدگاه)

    راجب تاریخچه این مسابقات هم دوست داشتین یه مطلب برین مسابقات جالبیه.

    موافقم 4
    مخالفم 1
    1. amir

      ۲۹ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (3676 ديدگاه)

      من یه سر درباره تاپ فیول خوندم اصلا هرچی متعلقات داشتم ریخت الانم روحمه داره پیام میده

      موافقم 9
      مخالفم 1
  7. BMW

    ۲۹ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1497 ديدگاه)

    چلنجر..موضوعی که برام جالبه اینه که در سال 2025 دام با چلنجر برقی میاد یا بنزینی😂😂😂

    موافقم 3
    مخالفم 1
  8. فرزاد افشار

    ۳۰ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (160 ديدگاه)

    اصله ذات ماشین با موتور v8 گره خورده صداش روح و روان آدمو جلا میده وقتی که دو تا اگزوز مثل مسلسل یکی پس از دیگری نعره میکشن

    موافقم 1
    مخالفم 1
  9. fordgt

    ۳۰ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (48 ديدگاه)

    https://s6.uupload.ir/files/img_20240120_010926_o98w.jpg

    اصالت یعنی اینکه گذشته ی خودتو دور ننداری چیزی که خیلی ها دور انداختن.

    موافقم 8
    مخالفم 1
    1. ابوالفضل

      ۳۰ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (324 ديدگاه)

      چقدر موافقم با این حرف
      یه سری ها که سرشون نمیشه میگن ظاهر قدیمی و …
      خودروساز های واقعی برای حفظ اصالت اینکار رو میکنن

      موافقم 3
      مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا