چند سال پیش، دوج چلنجر دیمن همه را شگفتزده کرد. این یک هیولای خاص درگ بود که از تکنولوژیهای فراوانی برای این هدف بهره میبرد. بااینحال، از آن زمان تاکنون شاهد معرفی خودروهای اسپرت آمریکایی جدیدی با پرفورمنس واقعاً قابلتوجه بودهایم. جدیدترین این خودروها، شورلت کوروت Z06 است که با تمام پیشینیان خود تفاوت دارد. این یک سوپرکار کاملاً مدرن است که اثری از ویژگیهای سنتی آمریکایی در آن دیده نمیشود. حال تراتل هاوس دیمن را در برابر Z06 قرار داده است تا ببینیم کوپهٔ سنتی و قدرتمند دوج در برابر سوپرکار مدرن شورلت چگونه عمل میکند.
مشخصات فنی دوج دیمن لرزه بر اندام دیگر خودروهای پرفورمنس میاندازد. نیروگاه ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ این ماشین در مناسبترین حالت خود حداکثر ۸۴۰ اسب بخار قدرت و ۱۰۴۵ نیوتن متر گشتاور تولید میکند که اعداد شگفتانگیزی بوده و بهمراتب نسبت به کوروت برتری دارند اما دیمن با وزن ۱۹۴۰ کیلوگرمی، بسیار هم سنگینتر است. از سوی دیگر، موتور کوچکتر ۵.۵ لیتری V8 تنفس طبیعی کوروت ۶۷۰ اسب بخار قدرت و ۶۲۵ نیوتن متر گشتاور را به چرخها تحویل میدهد. Z06 با وجود قدرت کمتر، تنها ۱۵۶۰ کیلوگرم وزن دارد که نزدیک به ۴۰۰ کیلوگرم از رقیب سبکتر است.
در آغاز درگ، کوروت شروع فوقالعادهای داشت و دوج را که در لانچ روی آسفالت نامناسب برای درگ به مشکل خورده بود جا گذاشت. در ادامه نیز دیمن نتوانست اختلاف زیادی که با کوروت ایجاد شده بود را جبران کند و Z06 با اختلافی بهاندازهٔ طول چند خودرو زودتر از خط پایان عبور کرد. قدرت بسیار زیاد پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری سوپرشارژ دوج بیش از توان تحمل لاستیکها است و این مشکل راننده را مجبور به تعدیل قدرت با کمتر فشردن پدال گاز میکند. مسابقهٔ رولینگ اما این مشکل را برطرف کرد و دوج بهتر توانست تمام قدرت خود را به آسفالت منتقل کند.
البته در رولینگ هم کوروت ابتدا جلو افتاد اما دوج این بار توانست همپای رقیب پیش رفته و اختلاف را کمتر کند. بااینحال، دیمن فضای کافی برای پیشی گرفتن نداشت و با اختلاف چند ده سانتیمتر شکست خورد. بهطورکلی، هرچند دوج قدرت بیشتری نسبت به شورلت دارد اما توانایی استفاده از تمام این قدرت نیز بسیار مهم است. کشش کلید مسابقهٔ درگ است و در برابر کوروتی که پیشرانهٔ خود را روی محور عقب قرار داده است، دوج شانسی نخواهد داشت.
مشخصات فنی
شورلت کوروت Z06 | دوج چلنجر دیمن | |
پیشرانه | ۵.۵ لیتری V8 | ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ |
قدرت | ۶۷۰ اسب بخار | ۸۴۰ اسب بخار |
گشتاور | ۶۲۵ نیوتن متر | ۱۰۴۵ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته دوکلاچه | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب | عقب |
وزن | ۱۵۶۰ کیلوگرم | ۱۹۴۰ کیلوگرم |
قیمت | ۱۰۶ هزار دلار | ۸۵ هزار دلار |
Reza Waffen SS
۲۹ آذر ۱۴۰۱کوروت Z06 : لایک
داج دیمن : دیسلایک
فقط چین
۲۹ آذر ۱۴۰۱فقط دیمن .
Scuderia Ferrari
۲۹ آذر ۱۴۰۱فقط چین 💪💪
phonix
۲۹ آذر ۱۴۰۱فقط کره شمالی
Amirreza.M
۲۹ آذر ۱۴۰۱چرا اکانتای عجیب غریب تو یه چیز مشترکن
علاقه به آمریکا و مخصوصا دیمن؟؟؟
Reza Waffen SS
۲۹ آذر ۱۴۰۱نتیجه قابل پیش بینی بود، منتظر درگ جانانه اش با شاخ های اروپایی هستم
امیرحسین
۲۹ آذر ۱۴۰۱چلنجر
زیزیگولو
۲۹ آذر ۱۴۰۱درگ یعنی ترکیب هیجان و سرعت و استرس
TESLA
۲۹ آذر ۱۴۰۱این درگ تو پیست مخصوص ریس ( dragstrip) نبود وگرنه نتیجه کامل تغییر میکرد ، دیمن راحت ۴۰۰ متر رو تو کمتر از ۱۰ ثانیه تایم میزنه آنقدری سریع هست که با وجود بنزینی بودنش تونسته تسلا مدل s p100d رو شکست بده بنابراین zo6 براش بیش تر از یه رقیب تمرینی نیست ، یادش بخیر اون اویل که رونمایی شده بود ، مت دیمن از top gear رفت و برسیش کرد و تونست تو پیست درگ آونتادور رو تو قوطی کنه
Carbonado Aventador
۳۰ آذر ۱۴۰۱ماشینی که فقط تو پیست درگ بتونه عرض اندام بکنه..
مث بدنسازیه که تو باشگاه فیگور میگیره ولی کف خیابون از یه بچه کتک میخوره!!
مرد واقعی کف خیابون مشخص میشه نه تو شرایط مساعد و استثنایی
R
۲ دی ۱۴۰۱بهترین مثال و جواب دندان شکن
امیرمحمد
۲۶ دی ۱۴۰۱اتفاقا برعکسه
لابد تایم هارو توی خیابون میگیرن😏
تو داری مسابقات حرفه ای (پیست) مثل مسابقات وزنه برداری رو با خیابون یا به عبارتی لات های مجازی مقایسه میکنی؟
تایم 400 متر رو تو مسیر درگ میگیرن
یه بچه هم میدونه ماشین باید برای یکی از این حالت ها انتخاب بشه و رو اون حالت کار شه
کوروت برای دور پیست تنظیم شده
اما دیمون برای درگ اونم تو مسیر مخصوص
مسیر درگ چسبندگی خیلی خیلی بیشتری داره و پیست اینطور نیست
اگه قرار بود تو خیابون تایم 400 متر بگیرن دیمون اونجا هم بهترین میشد
امیرمحمد
۲۶ دی ۱۴۰۱برعکسه
تو داری کشتی کج رو با چند تا دعوای ساده وسط خیابون مقایسه میکنی
ولی همه میدونن تو 400 متر دیمون سریعتره
البته وقتی همیشه تو پیست درگ تایم اصلی رو میگیرن دیگه چه نیاز به بحث با شماست؟
حامد
۲۹ آذر ۱۴۰۱من عاشق عملکرد این شورلت جدید شدم واقعا عالیه
ولی چقدر خوشگله اون دوج لعنتی
کاش z06 یکم طراحیش بهتر میبود
سوشیانت
۲۹ آذر ۱۴۰۱به نظرم نتیجه گیری اشتباه بود میتونیم نتیجه بگیریم که راننده مهارت خوبی نداشت دوج کاملا تونسته از این ۸۴۰ استفاده کنه اگه نمیکرد که نمیتونست صفرتاصد ۲.۳ بزنه اونم با دیفرانسیل عقب این شتاب برای یه کوپه دو ردیفه عالیه به نظرم دوج تو شتاب از شورولت بهتره اما تو تاپ اسپید برتری با شورولته چون دیمون ۲۷۰ تا بیشتر نمیره
TESLA
۲۹ آذر ۱۴۰۱دیمن مثل بقیه چلنجر ها و چارجر ها ، دو تا کلید یه کلید مشکی که توی دیمن فقط اجازه میده ۵۰۰ اسب از ۸۴۰ اسب بخار کلی آزاد بشه ، ولی کلید قرمز از حداکثر قدرت و پتانسیل ماشین استفاده میکنه تو حالتی که کلید قرمز باشه ، حداکثر سرعت دیمن حدود ۳۴۰ تا هست ، اون ۲۷۰ که شما میگین حتما با کلید مشکی بوده
سوشیانت
۲۹ آذر ۱۴۰۱https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.roadandtrack.com/new-cars/a27031798/dodge-challenger-srt-demon-top-speed-211-mph/&ved=2ahUKEwiQnMX6ioj8AhV8xQIHHavoDL8QtwJ6BAgZEAE&usg=AOvVaw3WfU61oRIV0A3f9H4085hx
اینجا توضیح داده که خود کمپانی رو ۲۷۰ تا محدود کرده چون لاستیک ها برای تاپ اسپید طراحی نشدن
AMIN (M.A.S)
۲۹ آذر ۱۴۰۱درباره حداکثر سرعت دیمن کانال جانی بومر چند تایی تست سرعت انجام داده بود و توش یه بار به 203mph یه بار با تایرای بارونی 203mph و یه بارم به 211mph رسید!!!
ولی اینطور که تو رول ریس مت واتسون دیدیم و از طرف شرکتم اعلام شده واسه مسائل ایمنی تایر رو حداکثر 168mph محدود شده
تو کانال جانی بومر اعلام کردن دیمنا رو حالت 840 اسبی و کریت بودن ولی تو ویدیو مت واتسون از دیمن 808 اسبی و بدون کریت استفاده شده بود
حدس من اینه که روی ECU توی دیمن کریت(اونی که دسترسی به حالت 840 اسبی رو میده) محدودیت الکترونیکی تعریف نشده باشه(!!) حتی بدون سوخت مسابقه ای
البته بگم توی کانال جانی بومر زمان تست 211 مایل برساعتی اینطور که به نظر میومد از تایرایی غیر نیتو استفاده شده بود (مطمئن نیستم ولی از ظاهرشون اینطور به نظر میومد)
درباره شتاب هم که دیمن با انبوه تایم 9 ثانیه ای اثبات شده
R
۲۹ آذر ۱۴۰۱دیمن یه ماشین بی مصرفه شتاب دیمن به عنوان یه ماشین معمولی ۳.۶ عه اگه تازه رو حداکثر قدرتش باشه!! اینایی که میگی هرروز تو خیابون اتفاق نمیوفته کلی شرایط خاص میخواد که مراحل لخت کردن دیمن رو نگم برات که یه ساعت طول میکشه و در اون صورت یه ماشین معمولی و کاربردی به حساب نمیاد. کلا نه تنها این حرفت بلکه تمام نظراتت در این سایت مایه طنز ماست
سوشیانت
۲۹ آذر ۱۴۰۱شما اول برو معنی درگ رو یاد بگیر بعد کامنت بذار چرا یه ماشین درگ باید تو جاده معمولی تست بشه؟؟؟ در ضمن اون ۳.۶ رو از کجا آوردی؟؟؟ دیمون مدل استانداردش آپشن نداره ولی به انتخاب مشتری حتی میتونه ردیف دوم هم داشته باشه و سردکن و گرمکن و… اگه این ها تاثیر داشت باشن تهش چند صدم ثانیه دوج این ماشین رو برای درگ ساخته اگه اینها تاثیر زیادی داشتن رو شتاب امکان سفارش این آپشن ها رو نمیداد نکته ی دیگه ای که هست اینه که اکثر سایت ها ۲.۳ اعلام کردن که ثابت میکنه بودن یا نبودن این آپشن ها تاثیری روی شتاب نداره من فقط دارم به این فکر میکنم که اون ۳.۶ رو از کجا آوردی فقط چارجر بود که ۳.۶ هست همین مشخص میکنه که کامنت کی خنده داره وقتی حتی مدل های دوج رو نمیشناسی کامنت ندی بهتره
پدال لطفا منتشر کن در ضمن دیمن اگه بی مصرفه پورشه با شتاب صفرتاصد ۲.۷ دیگه چیه؟؟؟
❤BMW❤
۲۹ آذر ۱۴۰۱۳.۶ رو از کجات در آوردی ؟
۲.۳ میزنه !
R
۲۹ آذر ۱۴۰۱گفتم بدون دراوردن لاستیک پهن و عوض کردن نصف ماشین روی آسفالت معمولی
وقتی دقت نمی کنی و هی نظر میدی همین میشه
سوشیانت
۲۹ آذر ۱۴۰۱فقط این ها هستن که باعث میشن دوج دیمون شتاب صفرتاصد ۲.۳ بزنه یک تو پیست درگ باشه دو استفاده از لاستیک های درگ سه استفاده از سوخت مسابقه ای
Sobhan
۲۹ آذر ۱۴۰۱خدایی حق گفتی ولی بعضی ها نمیخوان قبول کنن
TESLA
۲۹ آذر ۱۴۰۱فک کنم تو از یه دنیا موازی هستی ، که اونجا شتاب دیمن ۳/۶ ثانیه هست ، و گرنه تو دنیا ما ۲/۳ تو پیست درگ و حدود ۲/۸ تو خیابون تایم میزنه 🤣🤣🤣
احمدرضا
۲۹ آذر ۱۴۰۱نظر تو که خود کلمه طنز بود
شبت خوش
Sobhan
۲۹ آذر ۱۴۰۱همه میدونن که دوج دیمون فقط تو جاده درگ راه میره 🙌
سوشیانت
۲۹ آذر ۱۴۰۱چون برای درگ هم ساخته
TESLA
۲۹ آذر ۱۴۰۱چلنجر متاسفانه به خاطر ساختار تک دیفرانسیل نمیتونه قدرت فوق العاده بالاش رو تو جاده های معمولی کنترل کنه و مدام هرزگردی میده ، ولی تو پیست درگ چون چسبندگی آسفالت خیلی زیاد میشه باعث میشه خیلی دیگه اتلاف قدرت و هرزگردی نده ، هر چند اگه راننده آماتور مثل همینی که تو ویدئو پشت دیمن نشسته باشه ، تو بهترین جا هم باز نمیتونه از تمام قدرتش استفاده کنه
d1123
۲۹ آذر ۱۴۰۱La Ferrari Americana li uccide tutti
ممد ژانگولر
۲۹ آذر ۱۴۰۱دوج با ۳۰۰کیلو وزن بیشتر قیمت کمتر طراحی اصیلتر برنده این دوئل بود
یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.
۲۹ آذر ۱۴۰۱کوروت به هیچ عنوان رقیب چلنجر تو درگ نیست حتی توان رقابت با هلکت ردای هم نداره.بدون شک دیمون در 9.6 ثاینه 400 متر رو طی میکنه و کوروت هم در 10.5 ثانیه.کوروت حتی تو حداکثر سرعت هم یارای رقابت نداره چونکه دبمون 350 کیلومتر رو ثبت کرده تو زمینهای جانی بومر.خلاصه که دیمون کماکان سریعترین ماشین تولیدی دنیاست
Carbonado Aventador
۳۰ آذر ۱۴۰۱بوگاتی : نخوندم
کونیگزگ: اطلاعی ندارم
Ssc تواترا: اهمیتی نمیدم
امیرمحمد
۲۶ دی ۱۴۰۱تو 400 متر از همه سریعتره😎
R@min
۲۹ آذر ۱۴۰۱نمی دونم این دو شفته مغز با چه رویی این درگ های تبلیغاتی رو برگزار می کنن. دیمن دهه ها عقب مونده تره اما در درگ و مخصوصا رول یه ماشین تنفس طبیعی هیچ حرفی نداره جلوی 800 اسب سوپرشارژ.
بالاخره کی دلقک بازی جی ام تموم میشه و توانایی این ماشین رو پیست نشون میده خدا می دونه. عجیبه حتی نمیزاره کسی باهاش رکورد بزنه !!
احمدرضا
۲۹ آذر ۱۴۰۱عاشق چلنجرم
چه برنده چه بازنده
AMIN (M.A.S)
۲۹ آذر ۱۴۰۱کوروت این نسل واقعا ماشین شگفت انگیزی شده و نسبت به قیمت تواناییش بالاس
ولی اون سوی قضیه دیمنه
که نشون میده اگه عضلانیای دهه 60 همزمان با ما بودن چه شکلی میبودن
هنوزم خیلی از ماشینا نمیتونن به تایماش برسن این پادشاه ابدی درگ و هنوز از تایماش تا اسمش و قیافش و از زیر کاپوتش ابهت و لذت رانندگی میباره
یادمه همین پسر خوشتیپه اومده بود درگ گذاشته بود بین M5 و دیمن و زمینه یکی از تاریخی ترین دعواهارو ایجاد کرد
بعد تو درگی که بین کوروت استینگری و دیمن گذاشته بود میگفت من بلدم چطور با دیمن لانچ کنم ولی نمیتونم اینکارو بکنم!!!!!!!!!! •_____•
یه مقاله بود از بررسی چلنجر سوپر استوک توسط موتورترند که میرفتن مدرسه مسابقه ای رادفورد
اونجا با دیمن تایم 9.72 هم ثبت کرده بودن فک کنم حتی بدون استفاده از ترنس بریک و صرفا بااستفاده از گاز و ترمز!!!!
الان برای خریدش فک کنم باید حدود 160 هزارتا یا شایدم بیشتر هزینه کنید :))
❤BMW❤
۲۹ آذر ۱۴۰۱با اینکه بیامو فن هستم
ولی m5 cs هم در مقابل دیمون واقعا کم میاره ، دیمون واقعا شیطان وحشتناکی واسه خودرو ساز ها هستش
من خودم همه مدلاش رو عاشقشونم و از چراق های عقبش خیلی خوشم میاد ، واقعا یه عضلانی ترسناکه
TESLA
۲۹ آذر ۱۴۰۱چون این دو تا تو یه کلاس نیستن ، m5 cs یه سدان پیست محور هست که به لطف چهارچرخ محرک بودن و سیستم لانچ کم نقص بیمر ، میتونه راحت تو کمتر از ۳ ثانیه صفر تا صد بزنه ولی دیمن یه ماسل کار سنتی هست که صرفا برای پیروزی در مسابقات درگ ساخته شده و میتونه خیلی راحت سوپرکار هایی مثل هوراکان ، آونتادور و امثال اینها رو تو خط مستقیم تحقیر کنه ، هر چند باز هم مهارت راننده برای درگ گذاشتن با یه خودرو تک دیفرانسیل خیلی مهم هست و به جرأت میگم بیش تر از ۹۰ درصد صاحبان دیمن از ۵۰ درصد پتانسیل ماشینشون نمیتونن استفاده کنن
یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.
۲۹ آذر ۱۴۰۱اگر دیمون با گیربکس دستی وجود داشت و امکان اینکه پشتش بشینم به راحتی تایم زیر 10 رو آسفالت معمولی میزدم.نکته مهم درگ با دیمون رو آسفالت معمولی کم کردن باد چرخها و گرم کردن لاستیکهاست.تعریف نمیکنم ولی تسلط و سرعت خوفی رو بر روی گیبرکس دستی دارم
TESLA
۲۹ آذر ۱۴۰۱دوست عزیز ، درگ گذاشتن با ماشین دنده دستی خیلی سخت هست شما هم چقدر که ماهر باشید باز هم نمیتونید به سرعت گیربکس های مدرن ( مثل گیربکس ۸ سرعته بیمر یا pdk پورشه و یا ۸ سرعته های هلکت )
دنده عوض کنید ، یه جستجویی تو یوتیوب انجام بدید متوجه صحبت های من میشید ، شما هر ماشین مدرنی رو میخوای بگو تا من مدرک بیارم اتوماتش از دستیش سریع تر هست
همایون
۲۹ آذر ۱۴۰۱شورولت چندین سال اختلاف تکنولوژی داره با دیمن چون جدیدتره و کلاسشون فرق داره و کامارو رقیبه چلنجره اما در هر صورت این دوتا اگه میخواستن یه درگ جذاب و منصفانه برگزار کنن باید لاستیکهای جلوی دیمن رو با لاستیکهای نازکی که همراه ماشین واسه مسابقات درگ فروخته میشه عوض میکردن و البته سوخت مخصوص میریختن تو دیمن چون دیمن بدون سوخت مخصوصش تقریبا سی اسب قدرت کمتری تولید میکنه.اگه یادتون باشه جرمی کلارسون هم تو برنامش همین تغییرات مخصوص درگ رو روی دیمن انجام داد و بعدش دیمن تونست کامارو هزار اسبی رو شکست بده به احتمال خیلی زیاد اگه این شرایط رعایت بشه دیمن برنده درگه
دیمن
۳۰ آذر ۱۴۰۱هردو سلطان ولی دیمن عشق اول
Daniel
۱ دی ۱۴۰۱کوروت Z06 هر چقدر بتونه چلنجر دیمن رو با فاصله ببره بازم دیمن عشق هست نمیتونن تازه از دوران رسیده ها برامون شاخ در بیارن چلنجر قدمت داره
Camaro 70
۳ دی ۱۴۰۱چون z06 دو دیفرانسیل هست اینطور شد !
Camaro 70
۳ دی ۱۴۰۱اشتباه گفتم چون کوروت موتور وسط هست اینطور شد 🤲🏼😂،
DODGE👑
۱۷ دی ۱۴۰۱من نمیدونم کوروت تو دسته ای حساب میشه
ولی به حر هال دیمن برتری داره
چه باختش چه بردش قشنگه