به طور حتم دوج یکی از محبوب ترین و در عین حال برترین خودروهای اسپرت عضلانی آمریکایی است.کرایسلر از بدو پیدایش دوج همواره سعی بر آن داشته تا برند دوج را در راس قدرتمندترین مدل های تولیدی خود حفظ کند . . .
نسل جدید دوج SRT8 از پیشرانه ای پرتوان با قابلیتهای حرکتی بالاتری برخوردار است که طبق برنامهریزی های صورت گرفته در کارخانه برامپتون کرایسلر در کانادا تولید میشود و از اواخر سال ۲۰۱۱ نیز در اختیار خریداران قرار گرفته است.
طراحی ظاهری دوج چارجر SRT8 جدید در همان نگاه نخست تفاوت های ظاهری خود را با انواع استاندارد این خودرو نشان می دهد. درنمای جلو، به طور حتم جلو پنجره بزرگ جدید که نشان صلیب مانند دوج را در بر گرفته در کنار آرم برجسته SRT جلب نظر می کند. کاپوت عضلانی خودرو نیز برای جلب توجه بیشتر نشان L 6.4 را به نشانه پیشرانه پرتوان خود با همین حجم بر روی خود جای داده ضمن این که ورودی های هوای اضافی نیز برای خنک کردن پیشرانه در این کاپوت تعبیه شده است.
در نمای عقب همان طور که انتظار میرود بیشترین توجه معطوف به چراغ های بزرگ و پیوسته عقب است. این چراغ ها که از ۱۶۴ دیود نورانی LED تشکیل شده اند ظاهری بسیار زیبا و اسپرت به خصوص در شب هنگام به وجود می آورند. همچنین خروجی های دوگانه اگزوز به قطر چهار اینچ در کنار نشان SRT8 بر روی لبه پایینی در صندوق عقب به خوبی ماهیت و DNA اسپرت این خودرو را به معرض نمایش می گذارد.
در داخل کابین چارجر SRT8 جدید نیز همانند نمای ظاهری، ترکیبی از تکنولوژی با مشخصههای اسپرت را می توان یافت. فرمان چند منظوره جدید با پوشش چرم منحصر به فرد و نشان SRT حک شده بر روی آن در کنار پدال های تعویض دنده پشت فرمان به صورت استاندارد، یکی از نکات برجسته این فضاست.
در عین حال برای القای بالاترین حالت اسپرتی، پوشش متشکل از فیبرکربن و آلومینیوم نیز برای پانل تجهیزات و داشبورد در نظر گرفته شده است همچنین یک سیستم صوتی حرفه ای مجهز به ۱۹ بلندگو به قدرت ۹۰۰ وات RMS محصول شرکت معتبر Harmon Kardon در کنار صفحه نمایش رنگی لمسی ۸.۴ اینچی تکمیل کننده اتمسفر داخلی چارجر SRT8 جدید هستند.
دوج در چارجر جدید از پیشرانه هشت سیلندر خورجینی HEMI با حجم دقیق۶.۴ لیتر بهره گرفته که به نسبت نمونه قبلی ۶.۱ لیتری قدرت و گشتاور بیشتری را تولید می کند. این درحالی است که در میزان مصرف سوخت و آلایندگی نیز کاهش قابل توجهی رخ داده است.
این پیشرانه در دوج چارجر SRT8 جدید توانایی تولید حداکثر قدرتی برابر با ۴۶۵ اسب بخار و گشتاور ۴۶۵ پوندبر فوتی ( معادل ۶۳۰ نیوتنمتر ) را دارد تا در دور موتور ۲۹۰۰ ، ۱۰۸ نیوتنمتر، بر پیشرانه قبلی برتری داشته باشد. چارجر با چنین پیشرانهای میتواند در کمتر از ۴ ثانیه به سرعت صد و نهایتا نیز به حداکثر سرعت ۲۸۰ کیلومتر برساعت دست یابد.
دوج در این خودرو به صورت استاندارد از تکنولوژی Fuel Saver استفاده کرده به طوریکه در مواقع مورد نیاز این امکان را فراهم میکند تا پیشرانه ۶.۴ لیتری HEMI آن به صورت چهار سیلندر فعالیت کند. در عین حال یک سیستم کنترل سوپاپ های اگزوز نیز در این پیشرانه در نظر گرفته شده تا به بهترین نحو ممکن تعادلی میان قدرت مورد نیاز راننده و میزان مصرف سوخت فراهم کند.
همچنین برای نخستین بار در بخش خودروهای تولیدی قدرتمندSRT کرایسلر، دوج چارجر SRT8 جدید به صورت استاندارد مجهز به پدالهای تعویض دنده پشت فرمان در کنار سیستم تعویض دنده نرمال اهرمی شده تا راننده بسته به شرایط رانندگی در سطح جاده یا پیست، عملکرد قابل قبولی را از جعبه دنده پنج سرعته اتوماتیک این خودرو به دست آورد ضمن اینکه در هر دو حالت تعویض دنده، یک سیستم کنترلی هوشمند، به صورت مستمر بر وضعیت تعویضها نظارت دارد تا واکنش پیشرانه را در بهترین حالت خود حفظ کند.
یکی دیگر از آیتمهای جدید به کار گرفته شده در چارجر SRT8 ، فرمان پذیری، شاسی و سیستم ترمز با بهرهگیری از یک سیستم تعلیق تطبیق شونده جدید با قابلیت آنالیز اطلاعات دریافتی از سطح مسیر و همچنین فرامین راننده است. کمکفنرهای این سیستم تعلیق، اطلاعاتی همچون سرعت خودرو، زاویه چرخش فرمان، سرعت گردش فرمان، شتاب منفی حاصل از ترمز کردن، میزان فشار بر پدال گاز، شتاب جانبی و … را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و بصورت اتوماتیک خود را متناسب با شرایط مختلف رانندگی تغییر می دهد. در عین حال راننده به صورت دستی نیز می تواند از میان دو حالت اتوماتیک و اسپرت یکی را انتخاب کند تا میزان سختی و بازی کمک فنرها برای رانندگی روزمره متناسب تر باشد.
در ادامه رینگ های جدید پنج پره آلیاژ ریخته گری شده ۲۰اینچی در نظر گرفته شده برای این خودرو با پوشش مشکی و آلومینیومی صیقلی که با استفاده از تایرهای چهار فصل روکش شده اند علاوه بر زیبایی بصری ، تاثیر بسزایی در بهبود فرمانپذیری این هیولای شهری دوج داشتهاند.
چارجر جدید در محور جلو مجهز به کالیپرهای چهار پیستونه و دارای دیسک های خنک شونده ۱۴.۲اینچی و در محور عقب دیسک هایی مشابه به ابعاد ۱۳.۸ اینچ است همچنین انواع سیستم های کمکی ترمز همچون سیستم ضدبلوکه ترمز، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز بین چرخ ها، سیستم کمکی ترمز در شرایط اضطراری، سیستم کنترل ثبات پایداری به صورت استاندارد در این خودرو در نظرگرفته شده اند.
محمد
۴ بهمن ۱۳۹۰خیلی با حاله
کاش تو ایران هم ورودش آزاد بود
ehsan
۴ بهمن ۱۳۹۰ای جااان
-jaguar-
۱۰ مرداد ۱۳۹۲i love it
hossein
۱۲ خرداد ۱۳۹۳عجب چیزییه
Ali
۲۳ شهریور ۱۳۹۳فوق العاده اس دوج
Hesam96
۲۵ دی ۱۳۹۳توایرانم هست خودم تو جاده اصفهان شهرکرد دیدم
مصطفی
۱۰ بهمن ۱۳۹۳بله تو ایرانم زیاد دیده شده این خودرو به نظر من خیلی زیباست ولی 280 تا سرعت برای چنین ماشینی سرعته زیادی نیست.من که خیلی دوسش دارم
محمد
۷ تیر ۱۳۹۴من تو کیش سوار شدم عجب ماشینی بود ولی شتابش اندازه ی آزرای خودم بود
مهران
۵ بهمن ۱۳۹۴تو خوزستان ریخته ازشون فوقلادن دریفت میزنن باقلوا
مهدي
۱۷ تیر ۱۳۹۵سلام به دوستان
آقا من این ماشین رو تو کیش کرایه کردم یک هفته دستم بود فقط میتونم بگم خیلی حال کردم و آخرشه
mohammad
۱۶ خرداد ۱۳۹۷خیلی قشنگه قیمتش چند در میاد؟