مدتها است میدانیم که دوج قصد ساخت ماسل کار الکتریکی را دارد و حالا سرانجام این خودرو رسماً معرفی شده است. البته این کوپۀ جذاب برقی که چارجر دیتونا SRT نام دارد، فعلاً بهعنوان یک کانسپت معرفی شده است اما ویژگیهای آن بسیار به نمونهٔ تولیدی نزدیک است. دوج سخت در تلاش است تا آیندهٔ الکتریکی خود را بسیار متفاوت از رقبا شکل دهد و به همین دلیل ماسل کار برقی خود را به ویژگیهای جذابی مثل سیستم اگزوز مجهز کرده است! این خودرو همچنین وعده داده است که تمام معیارهای پرفورمنس دوج تا به امروز را خواهد شکست.
کانسپت چارجر دیتونا SRT برای جلب رضایت خریداران وفادار دوج طراحی شده که بسیاری از آنها با خودروهای الکتریکی مخالف هستند. بدین منظور، این شرکت برای ماسل کار الکتریکی خود ظاهری کاملاً رترو طراحی کرده که از خودروهای عضلانی کلاسیک سالهای ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۰ دوج الهام گرفته است. در جلوی خودرو شاهد دماغهای پهن و کمارتفاع هستیم که الهام گیری از چارجر قدیمی در آن مشهود است. روی کاپوت این کانسپت اما فرورفتگی بزرگ و چیزی بنام R-Wing تعبیه شده است که امکان عبور هوا از روی کاپوت را فراهم میکند و باعث افزایش داونفورس میشود.
در پروفیل جانبی خودرو هم شاهد فرم کلاسیکی هستیم هرچند که دستگیرهٔ مخفی درها ویژگی مدرنی هستند. هرچند این یک کوپهٔ اسپرت است اما درب صندوق آن به شکل لیفتبک طراحی شده است که دسترسی آسانی را به صندوق بار فراهم میکند. با تا کردن صندلیهای عقب نیز این صندوق فضای بار غیرمنتظرهای برای یک ماسل کار را در اختیار سرنشینان قرار میدهد. در جلو و عقب چارجر دیتونا کانسپت لوگوی مثلثی شکل جدیدی دیده میشود. این نشان که Fratzog نام دارد، از سال ۱۹۶۲ تا ۱۹۷۶ روی ماسل کارهای دوج قرار میگرفت و حالا به نماد الکتریکیسازی این شرکت تبدیل شده است.
علاوه بر این، روی گلگیرهای جلوی این کانسپت هم نشانی مشابه هلکت به چشم میخورد اما این هلکت نیست بلکه نشانی برای قوای محرکهٔ الکتریکی دوج بنام بنشی است (Banshee یک اسطورهای ایرلندی است. این روحی زن است که از دنیای دیگر پیام میآورد و طالع مرگ است). فعلاً فقط میدانیم که این قوای محرکه از نوع ۸۰۰ ولتی و چهارچرخ محرک است که پرفورمنسی بهتر از هلکت را فراهم میکند زیرا دوج هیچ اطلاعات دیگری در مورد بنشی اعلام نکرده است. البته گفته شده در این خودرو حالتی بنام پاورشات وجود خواهد داشت که میتواند برای چند ثانیه تا ۲۵ اسب بخار قدرت بیشتری را در اختیار راننده قرار دهد.
اما به یکی از جذابترین ویژگیهای این ماسل کار الکتریکی یعنی سیستم اگزوز آن بپردازیم. این سیستم که Fratzonic Chambered Exhaust نام دارد، اولین سیستم اگزوز در صنعت خودروسازی برای یک مدل الکتریکی محسوب میشود و میتواند صدای مشابه غرش ۱۲۶ دسیبلی موتور هلکت کنونی تولید کند. هنگامیکه در این خودرو برق به انرژی حرکتی تبدیل میشود، هوا در این سیستم اگزوز جریان پیدا میکند و صدای تولیدی آن با عبور از یک آمپلیفایر از عقب خودرو پخش میشود. حتی در عقب خودرو فشار هوا در خروجی اگزوز هم قابل احساس خواهد بود.
در داخل چارجر دیتونا کانسپت شاهد فضایی کاملاً مدرن و البته اسپرت هستیم که طراحی نسبتاً معمولی دارد. یک نمایشگر مرکزی ۱۲.۳ اینچی که به سمت راننده زاویه دارد، یک صفحه آمپر دیجیتالی ۱۶ اینچی و یک هدآپ دیسپلی ۸ اینچی برای نمایش اطلاعات مهم خودرو ازجمله ویژگیهای داخل این کانسپت هستند. علاوه بر این، دورتادور کابین خودرو نورپردازی جذابی کار شده و روی کنسول مرکزی هم دستهدندهای مشابه گیربکسهای دستی قدیمی دیده میشود. دوج در این ماسل کار برقی چهار حالت رانندگی مختلف شامل اتوماتیک، اسپرت، پیست و درگ را تعبیه کرده است درحالیکه زیر نمایشگر مرکزی هم دکمههای لمسی برای تنظیمات سیستم تهویه به چشم میخورد.
دوج قصد دارد نسخهٔ تولیدی این کانسپت را در سال ۲۰۲۴ به بازار بفرستد تا جایگزینی برای چارجر و چلنجر کنونی باشد که تولید آنها در آخر سال ۲۰۲۳ پایان خواهد یافت. این شرکت وعده داده است که با ورود به عصر خودروهای الکتریکی، همچنان به ریشههای مدلهای عضلانی خود وفادار خواهد ماند و کانسپت چارجر دیتونا SRT که به نظر آمادهٔ تولید میرسد احتمالاً خواهد توانست به این وعده عمل کند.
کافر مقدس
۲۷ مرداد ۱۴۰۱از دهه 60 یه چی ساخته که هنوز کل دنیا نمیتونن دل بکنن از این استیل ساده ولی پر مفهوم
در کمتر ماشینی امروز این کاراکتر حفظ شده و وجود داره . استیل لات هرگز تکراری نخواهد شد
ali(chevynova)
۲۷ مرداد ۱۴۰۱فقط یه با اصالت مثل دوج میتونه اینطور باشه
6 دهه داره میشه که چارجر معرفی شده و هنوز همه عشقش رو دارن
Reza.M
۲۷ مرداد ۱۴۰۱دیگ دنیایی ک توش دوج هم ماشین برقی تولید میکنه و علنا گفته دیگ ماشینه بنزینی تولید نمیکنه ب درد نمیخوره…ی نگاه ب امار فروششون نمیندازن ی ماشین تولید میکنن با موتوره اهنی چدنی با مضخرف ترین کیفیته کابین با قدیمی ترین تکنولوژی ولی مردم صف میکشن برا خریدش به خاطر عشقی ک ب صدای ماشینا و سیسشون دارن…اون خری که میره این ماشینو میخره از عشقش ب این ماشین نمیخره ب خاطر مجبور بودنشه ک میخره
Mad.z.Max
۲۷ مرداد ۱۴۰۱ماشالا ادبه نداشته..
MR.JD
۲۷ مرداد ۱۴۰۱موسم وداع با دوج چارجر هم فرا رسید
شاید نظر ها مختلف باشد ولی این چیزی که من میبینم بیشتر یک اوپل هست تا دوج چارجر !
اگر دوستان سنگ باران نکنند تصویری از اوپل آسترا میگذارم شما خودتان قضاوت کنید
https://electricvehicleweb.com/wp-content/uploads/2021/07/Opel-Astra-front-three-quarter.jpg
این هم چارجر جدید
https://image.cnbcfm.com/api/v1/image/107105444-CN022_001DGmj9se71rgdnrearjn7ugp4sbhb.jpg?v=1660765152&w=929&h=523
sina7
۲۷ مرداد ۱۴۰۱بقیه باید از دوج یاد بگیرن
الکتریکی هیجان انگیز یعنی این!
ali(chevynova)
۲۷ مرداد ۱۴۰۱دوج سنگ محکی هست در ساخت ماشینهای پرفورمنس
Viper
۱۳ شهریور ۱۴۰۲الکتریکی هیچوقت هیجان انگیز نخواهد شد..
Mad.z.Max
۲۷ مرداد ۱۴۰۱اصلا نمیتونم دنیای بی چارجر و چلنجر هشت سیلندر رو هضم کنم! هرچند که اینم خیلی جذاب درومده…
Payfast
۲۷ مرداد ۱۴۰۱شبیه سفینه فضایی
وحید اسماعیل نسب
۲۷ مرداد ۱۴۰۱جلوی ماشین شبیه چارجر کلاسیکه ولی عقبش به دلم نچسبید
amin
۲۷ مرداد ۱۴۰۱درسته دلنشینه طراحیش ولی در کل ماشین برقی اصلا نمیتونه به اندازه ماشینای درون سوز جذاب باشه
هرچند قدرت بیشتر دارن ولی بنظر ماسل کار نباید برقی باشه
حیفه
این دنیا دیگه به درد نمیخوره.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۷ مرداد ۱۴۰۱خوشمان آمد
کلیپ صدادار هم گذاشتیم داخل مطلب، دوستان مستفیض بشن
https://www.aparat.com/v/jnpuZ/
با تشکر از آقای دهقان که ساعت 5 صبح این مطلب نوشتن
جمشید
۲۷ مرداد ۱۴۰۱دوج چارجری که موتور هشت سیلندر نداشته باشه اسمش پشمک حاج عبدالله هست
امیر دهقان
۲۷ مرداد ۱۴۰۱انجام وظیفه بود 🙏
Swedish Arrogant Tiger
۲۷ مرداد ۱۴۰۱بهتر میشد اگه حداقل اسم چلنجر رو بیخیال میشدن و روی یه اسباب بازی نمیزاشتن.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۷ مرداد ۱۴۰۱همین کار کردن دیگه اسمش چلنجر نیست چارجر هست :)
Swedish Arrogant Tiger
۲۷ مرداد ۱۴۰۱وقتی تو رخت خواب کامنت میزاری بهتر از این هم نمیشه :)
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۷ مرداد ۱۴۰۱اینجا پدال
لطفا با وضو وارد شوید :)))
ناشناس
۲۷ مرداد ۱۴۰۱یعنی این مدل برقیه دوج چلنجر هست که اسمش رو چارجر گذاشته؟
SLR _ 722
۲۷ مرداد ۱۴۰۱ماشین جالبی هست
ولی حس می کنم این ماشین ها برای عبور از دنیای بنزینی ها به الکتریکی ها اینطور ساخته میشوند تا مردم کم کم معیار هاشون عوض بشه. احتمالا وقتی شوق ماشین هشت سیلندر از سر مردم افتاد همین چارجر و چلنجر رو تبدیل به ماشین های قطره ای شکل با طراحی آینده نگرانه بکنند
امیدوارم تا ما هستیم اینطوری نشه یا اصلا همچین چیزی اتفاق نیوفته
مجید گل زاده
۲۷ مرداد ۱۴۰۱سلام
چندین سال قبل مطلبی در یک مجله امریکایی خوندم که داج چارجر شرورترین خودروی قرن قبل و بیشترین سرقتهای بانک در ایالت متحده با این ماشین انجام شده، بعد از این پونتیاک GTO شرورترین.مدل ۱۹۷۰ همه ارزوی کودکی و نوجوانی و جوانی من بود
Aboalfazl demon
۲۷ مرداد ۱۴۰۱واقعا طراحی داخلی رو نگاه کنید
نمای جانبی رو نگاه کنید
پیشرفت بزرگیه
واقعا خوشگل از آب دراومده
محمد
۲۷ مرداد ۱۴۰۱واقعاً خوب از آب در اومده خیلی مشتاقم زود تر پرفورمنسش تو دنیای واقعی رو ببینم شایعات که میگن مدل های رده بالاش بین ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ اسب ممکنه قدرت داشته باشن
aMiRsHaYaN
۲۷ مرداد ۱۴۰۱دوج چارجر اصلی به طرز عجیبی شبیه این هست چون میدونین که چارجر اصلی ۲ در کوپه بود
https://www.favcars.com/images-dodge-charger-r-t-426-hemi-1967-321318
انگار مثل بعضی از شرکت ها فقط اومده ظاهرش رو عوض کرده
امیرحسین
۲۷ مرداد ۱۴۰۱خدانگهدار.
Alan.r
۲۷ مرداد ۱۴۰۱چارجر یعنی غرش موتور یعنی محور محرک عقب یعنی هیجان واقعا حیفه که برقی بشه
Payfast
۲۷ مرداد ۱۴۰۱مگه الان چار چرخ محرک شده؟ =|
یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.
۲۷ مرداد ۱۴۰۱همونجور که قبلا گفتم داج امسال دیگه میره به تاریخ بپیونده.میره پیش پونتیاک و ما هم با گذشته داج عشق میکنیم.در حالی که مازراتی انجین بنزینی جدید میسازه آلفا برا خودش جدا میسازه و هر دو دنبال سوپر اسپرت و هایپر کار هستن و هم زمان شاسی بلندهای پرفورمنس بنزینی میسازن کوپه بنزینی میسازن داج رو مجبور کردن یه کراس اوور 1.3 لیتری ایتالیایی رو ریبیج کنه و یه ماشین برقی بی هویت که قطعا شکست میخوره بسازه.اگر صدای اگزوز خوبه چرا سعی نرکردن موتور جدبد بنزینی بسازن با همون کارکتر همی.چقدر احمقانه که شارژ باطری رو حروم کنی تا باد تولید بشه و تو یه سولاخی بدمه تا آمپیلی تقویتش کنه که راننده رو خر کنی که داری مثلا همی میرونی.در ضمن از بقل افتضاح شده چارجر رو به زور کوپه کردن.خدا حافظ داج.
Cowboy
۲۷ مرداد ۱۴۰۱خیلی دلم میخواد از این ماشین بدم بیاد ولی نمیشه.
ولی کاش حداقل نصف محصولاتشو برقی میکرد .مثلاً چلنجرو با یک موتور ۶ سیلندر با دو موتور بالا طراحی میکرد.
درسته دوران v8 داره تموم میشه ولی هنوز بازار بزرگی وجود داره برای خودرو های بنزینی و شرکتی که به هر دوبازار بنزینی و برقی برسه فروشش بیشتره.
مثلاً ماستانگ نسل جدید قراره v8داشته باشه نمونه برقی هم داشته باشه
Si
۲۷ مرداد ۱۴۰۱خیلی خوب شده
JDM lover
۲۷ مرداد ۱۴۰۱بین الکتریکی ها یکی از بهترین طراحی هارو داره
کابینشم عالیه
فقظ امیدوارم پرفورمنسش هم خوب باشه
ولی خوب بنزینیش یه چیز دیگه است که هیچ الکتریکی نمیتونه جاش رو بگیره…
Hadi
۲۷ مرداد ۱۴۰۱درسته خیلی خوب شده ولی…
هیچی هلکت نمیشه…
مگه خبرش تو همین پدال نبود که نسل آینده چارجر و چلنجر هم بنزینین؟
چی شد پس؟
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۷ مرداد ۱۴۰۱حالا این مدل معلوم نیست چه سالی ساخته بشه
شاید 5 سال دیگه بیاد
شاید همزمان مدل برقی و بنزینی تولید کنن
یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.
۲۷ مرداد ۱۴۰۱دوستان صدای این آشغال رو شنیدید موجب تمسخر داج میشه.اینا فکر کردن از تسلا زرنگتر هستن گفتن دوتا حرکت میزنیم تا تسلا پشماش کز بخوره.اصلا به شعورشون نرسیده که بحث ماشین برقی با بنزینی جداست و باید بهترین آیرودینامیک ممکن رو داسته باشی تا بتونی بیشترین پیمایش ممکن رو داشته باشی.با توجه به اینکه استلانتیس فقط سعی کرده یه کاری کرده باشه این رو ساختن.اصلا هر جور فکر میکنم ماسل کار رو نمیشه برقی کرد.در ضمن نسل بعدی موستانگ بدون دو رقیب قدیمیش چه یکه تازی کنه تا 2030.فکر کنید تمام مشتریهای داج و کامارو یه دفعه سرازیر میشن به فورد.
AMIN (M.A.S)
۲۷ مرداد ۱۴۰۱صدای استارتش خیل خفنه ولی موقع حرکت به قول شما واقعا موجب تمسخره
صداش عین ماشینای RC هستش بعد با هلکت افسانه ای قیاسش میکنن
چهارچرخم متحرک بعد میگن ماسل کار
تنها نکته مثبتش طراحی جلو و عقب و کابینشه وگرنه از هیچ چیز دیگش تا الان خوشم نیومد
این استلانتیس از همون اولم بهش دید خوبی نداشتم
ما که هواداریم چاره جز حمایت نداریم تا پشتشو خالی نکنیم
به این امیدکه الکتریکیا نابود میشن و شاید دوباره یه روز داج از جاش بلند شه
ولی واقعا خراب شدم این یکی دو روز
كارevol
۲۷ مرداد ۱۴۰۱واقعا خیلی عالی شده،به زیبایی بنزینی نیست اما نسبت به الکتریکی ها واقعا طراحی زیبا و خفنی داره
عالیه
Mr Naftalin az roghan abad
۲۷ مرداد ۱۴۰۱عالی شده اما یک ماسل کار بدون ۸ سیلندر تنفس طبیعی اصلا ماسل کار نباید بهش گفت اصلا هیچی نیست! این تسلا گوربگوری اومد برقی سازیو سریع توی دل همه انداخت چی بگیم.
R@min
۲۷ مرداد ۱۴۰۱مایه ننگ اسم چارجر و موپار کاش کلا خط تولید این ماشین متوفق می شد تو اوج خداحافظی می کرد.
صدای اگزوز از آمپلی فایر!!! چه جوک احمقانه ای.
Erfan
۲۷ مرداد ۱۴۰۱Fu….ck the Future
Elmiraj
۲۷ مرداد ۱۴۰۱امیدوارم ایرودینامیک ماشین فدای این ظاهر زیبا نشده باشه …
AMIN (M.A.S)
۲۷ مرداد ۱۴۰۱ولی یه چیزم لازم هست اشاره کنم
بعد از کلی معرفی و تعریف و تمجید از این ماشین
تیم کانیسکیس به طور غیر مستقیم اشاره کرد به اعمال زور سیاست الکتریکی
” ما میتونستیم مثل قبل کار کنیم اما اون مثل یه درگ 9 ثانیه ای به سمت انقراض بود
قوانین مارو محدود کردن و ما قوانینشونو شنیدیم و یاد گرفتیم و اینو ساختیم
و این اصلا اون ماشین الکتریکی نیست که ((اونا)) میخوان شما داشته باشید “
- A M I R -
۲۷ مرداد ۱۴۰۱بله جذابه، اما مطمئنم اکثرمون حتی قبل از اینکه عکساشو ببینیم، به محض این که اسم چارجر رو دیدیم صدای هشت سیلندر سوپرشارژ تو ذهنمون پخش شد. مسئله همینه، امروز مشتری های اصلی چارجر و چلنجر آمریکاییایی هستن که امثال پریوس و تسلا رو اصلا ماشین حساب نمیکنن و روزی صدبار بولیشون میکنن. اینا مثل عوام گول یه اسپیکر و فشار مصنوعی اگزوزو نمیخورن! نهایتا چهارتا یوتیوبر که هیچی از ماشین نمیدونن یه مدت هایپش میکنن و بعدش کمرنگ میشه.
سلام داداش چطوری
۲۷ مرداد ۱۴۰۱طراحی به نسبت زیبایی داره ولی به تنها چیزی که نمی خوره باشه چارجر باشه ، یه چیزی مث موستانگ مک ای برای من می مونه ( از نظر کلاس بدنه مقایسه نمی کنم فقط اون ماشین هم مثل این چارجر برقی با اون اسم هایی که از اسطوره ها به ارث بردن سنخیت ندارن )
و اینکه چرا وقتی گاز می داد اون کیت اگزوز مجازی صدای دستگاه آبمیوه گیری میده :(
کاشکی شرکت دوج اصلا همین ماشین رو ولی با یه موتور ۶ سیلندر تویین توربو و به همراه یک یا دو موتور برقی می داد بیرون که هم اون ماهیت تمام برقی بودن رو نداشته باشه هم لذت رانندگی خیلی بیشتری داشته باشه .
در کل در خوب بودن این ماشین شکی نیست ولی هیچوقت نمیشه به عنوان یه چارجر بهش نگاه کرد
M.Kkarimi
۲۸ مرداد ۱۴۰۱واقعا بدون آمپلی فایر قابل تحمل تر بود … حداقل شخصیت متمایز تری داشت ….
توصیف جالبی کردید ! XD قشنگ صدای همون آبمیوه گیری رو میداد …
پدرام
۲۷ مرداد ۱۴۰۱واقعا طراحی اش عالیه کمتر ماشین جدید رو این روزا می بینیم که طراحی اش گیرا باشه اگه در کنار نسخه الکتریکی یه نسخه بنزینی هم تولید کنن خوبه به نظرم هنوز جای کار داره که همه ماشین ها الکتریکی بشن
....
۲۷ مرداد ۱۴۰۱آقا اصلاً بر فرض که یه کاری کردن صدای موتور بنزینی بده ، سوت سوپرشارژر رو چطور میخوان دربیارن؟
.
.
.
.
.
حاج کارلوس آقای تاوارز،اون دنیا باید جوابگوی اینهمه ماشین باز باشی ، نگی نگفتی!!
به جان زنده دلان ، سعدیا که ملک وجود
نیرزد آنکه دلی را ز خود بیازاری!!!
.
.
.
از ماشین باز جماعت گفتن ، از حاج آقا تاوارز نشنیدن😡😡🤬🤬