هرچند پیشرانهٔ شش سیلندر جدید هوریکین قدرت و گشتاور بیشتری دارد اما هرگز نخواهند توانست حس و حال پیشرانههای V8 همی را ارائه کند.
رم چندی پیش نسخهٔ بروز شدهٔ پیکاپ ۱۵۰۰ را برای مدل ۲۰۲۵ معرفی کرد. این پیکاپ طیف گستردهای از بهروزرسانیها از تیپ لوکس جدید تنگستن گرفته تا برخورداری از تکنولوژیهای پیشرفتهتر را تجربه کرده است اما مهمترین تغییر زیر کاپوت صورت گرفته یعنی جایی تمام پیشرانههای V8 همی قابلاحترام با موتور ۳ لیتری شش سیلندر خطی توئین توربوی هوریکین جایگزین شدهاند.
برای سنتگرایانی که عاشق قدرت و صدای موتور V8 هستند، خداحافظی با همی کار آسانی نیست. البته پیشرانهٔ هوریکین در دو نسخه ارائه میشود که هردو قدرت و گشتاور بیشتری نسبت به موتور ۵.۷ لیتری V8 همی قبلی دارند. همچنین با دو توربوشارژر کوچکی که هرکدام سه سیلندر را تغذیه میکند، پاسخ پدال گاز هوریکین باید در حد V8 تنفس طبیعی باشد و خبری از تأخیر توربو نخواهد بود. بااینحال، اگر از همان سنتگرایان بپرسید چرا V8 همی را دوست دارند، خواهند گفت که این علاقه به خاطر چیزی بیش از قدرت و گشتاور است.
V8 یک سنت آمریکایی است که پیشینهٔ آن به بیش از صد سال پیش و موتور L-Head کادیلاک بازمیگردد. این سنت در آمریکا با پیشرانهٔ ۴.۳ لیتری V8 شورلت در سال ۱۹۵۵ آغاز شد و نهایتاً با بلوک کوچک ۵.۷ لیتری که در همهجا دیده میشد به محبوبیت رسید. طی ۷۰ سال بعد، موتور V8 به خودروهای لوکس، ماسل کارها، خودروهای اسپرت و پیکاپهای آمریکایی نیرو بخشید؛ اما امروزه هرچند پیشرانههای V8 برای تولید قدرت بیشتر و آلایندگی کمتر تکامل پیدا کردهاند، دیگر نمیتواند با قوانین آلایندگی سختگیرانهٔ دولتها مطابقت پیدا کند.
درنتیجه، ناقوس مرگ موتورهای هشت سیلندر آهسته اما پیوسته به صدا درآمده است همهٔ خودروها از دوج چارجر گرفته تا سوپرکارهای گرانقیمتی از مکلارن و فراری به توربوشارژر و سیلندرهای کمتری روی آوردهاند. دو خودرویی که در اینجا میبینید اما مسلماً نشاندهندهٔ اوج تکامل موتورهای V8 هستند. رم TRX و چلنجر دیمن ۱۷۰ هردو از یک پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ همی استفاده میکنند که زیر کاپوت هزاران دستگاه چلنجر، چارجر، دورانگو هلکت و جیپ گرند چروکی ترکهاوک قرار گرفته است. بیشتر این خودروها بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ اسب بخار قدرت داشتند اما این رقم در چلنجر دیمن سال ۲۰۱۸ به ۸۴۰ اسب بخار و در نسخهٔ پایانی دیمن ۱۷۰ به ۱۰۲۵ اسب بخار رسید.
با نشستن پشت فرمان دیمن ۱۷۰ میتوان فهمید که چرا اکثر علاقهمندان به خودرو عاشق V8 هستند. وسعت گشتاور همراه با صدای سوپرشارژر در جلو و غرش اگزوز در عقب، چیزی است که هیچ موتور دیگری ارائه نمیکند. رم TRX با ۷۰۲ اسب بخار قدرت هم علاوه بر این سه ویژگی، با راحتی، توانایی بالا و کشش بینظیر ما را تحت تأثیر قرار داد.
آیندهٔ پرفورمنس خودرو بدون شک بر پایهٔ پیشرانههای کوچکتر با سیلندرهای کمتر و آلایندگی پایینتر شکل خواهد گرفت و با تکنولوژیهای مدرن میتوان مطمئن بود که این موتورها قدرت زیادی خواهند داشت اما صرفنظر از اعداد روی کاغذ، آنها هیچگاه حس و حال موتور V8 را نخواهند داشت.
F22RAPTOR
۶ اسفند ۱۴۰۲به قول علی
آفرین به جی ام که هنوزم v8
رو نگهداری کرده
سلطان سیلورادو و سیرا v8
NAVID۰۰۹۸
۶ اسفند ۱۴۰۲خداحافظ ای داغ بر دل نشسته ، خداحااافظ!!!
Taha Malek
۶ اسفند ۱۴۰۲کامارو چی:(
parhamiof
۶ اسفند ۱۴۰۲همیشه برام سوال بود چرا تبعیض قائل میشن واسه داج این همه عزاداری کردن کامارو توقف تولید شد هیچس هیچی نگفت.
Ghost
۶ اسفند ۱۴۰۲شما وقتی اسم ماسل کار های آمریکایی رو میاری اولین چیزی که به ذهنت خطور میکنه برند داج و کلا چلنجر و چارجر و امسالهوم هست….درسته که هم موستانگ یا کامارو همیشه با داج یه چلنج همیشگی داشتن ولی همیشه ماسل کار ها با داج معرفی میشودند
NAVID۰۰۹۸
۶ اسفند ۱۴۰۲داج … دوج !
دوستان ، به نظر من اصلاً سخت نگیرید در تلفظ خودروهایی که هر کدومشون برای یک کشور هست و مردم هر کشوری هم مدل تلفظ خودش را داره و مسخره کردن دیگران را حواله بدید به لوله پولیکا ساخت بروجرد بروجن بیرجند !!!
تلفظ صحیح داج هست ، درسته !
اما فکر کنید تو خیابون یهو یه مدل از این برند رو میبینید ، شرط میندم پشت سر هم میگید :
اوه ، دوجُ دوجُ دوجُ ، پسر چه خفنه و….!
اینو گفتم چون بلاگرا دیگه محتوا ندارن زدن تو کار اینکه تلفظ چی غلطه چی درست بخصوص اونایی که فرنگ اقامت دارند میخوان 💩کلاس بذارند !
البته بحث تلفظ برای همهی شرکتها صادق هست بخصوص آلمانیها و ژاپنیها !
یه همساده داشتیم خداشاهده طرف به دلایلی چند سال پیش زد تو کار بساز بفروشی و خداروشکر وضع مالی توپی به هم زد ( پژو ۴۰۵ داشت تا قبل بسازبفروشی ) و یه سوناتا باس خودش و یکی هم باس خانومش گرفت ، اما هر دفعه ما این زن همساده رو تو آسانسور و راهپله و … دیدیدم یه چیز از تلفظ نامِ هیوندای میگفت ، اولش که خریده بودن میگفتن هوندای بعد به مرور فهمید به ایرانی میشه هیوندای اما حالا جدیداً به سبب گستردگی فضای مجازی و چرخیدن توش میگه هاندای 😢🤦♂️خدا منو بکش ، بدبختی من اینجاست نمیتونم حرفیم بزنم بهش فقط هر دفعه که همو میبینیم اون حرف میزنه منم گوش میدم و تو خونه میشینم به این فکر میکنم بد به حال شوهرش با این دستهگلی که گرفته بدبخت چطور تحملش میکنه و مطمئنم بد رو مخِ ( آخه دیوار به دیواریم ) و خوش به حال من که مجردم و حداقل از این حاشیهها و مسخرهبازیا به دورم!!!
آقا ، دوستان ، عشقام ، هرچی عشقتون میکشه تلفظ کنید ، هر کسی هم مسخره کرد ، حوالش بدید به لوله پولیکا …. آره ، است !!!
Drifter
۶ اسفند ۱۴۰۲نه ، نههههههه
موتورهای V8 رو دور نندازید
این ماشینای خفن رو کنار نزارید 🥲
من هنوز سوار هیچکدومشون نشدم
خدایا عمری بده تا برا یبار هم که شده بتونم لذت سواری با این هیولا رو تجربه کنم 😔😞
8Dark8Night8
۶ اسفند ۱۴۰۲حقیقتا منم همچنین حسی رو دارم 💔
𝐀𝐥𝐢
۶ اسفند ۱۴۰۲چه ابهتی دارن
Undercover
۶ اسفند ۱۴۰۲صداگذاری روی ماشین های الکتریکی که دوج گفته بود رو اگه بقیه شرکت ها هم انجامش بدن عالی میشه. بقول بعضی کاربرا ای کاش قیافه رو تغییر ندن. میدونم خلاف روند کلی هستش ولی بازم میگم: ای کاش!
بشر خودش اقدام چندانی واسه جلوگیری از آلودگی هوا نکرد با اینکه چندین سال وقت داشتن. عوضش برند ها رو مجبور به این کار کردن و هنوزم ماشین های الکتریکی اونطور که باید آماده نیستن.
دقت کن چی نوشتم. برند مورد علاقتو اسم نبردم. نوشتم همه ماشین های برقی!
جرمی کلارکسون
۶ اسفند ۱۴۰۲فکر کنید نسل آینده باید با ماشین هایی که شبیه جارو برقی هستن رانندگی کنن هعی
Undercover
۶ اسفند ۱۴۰۲جدی می فرمایید؟ ولی ما یه سری ماشین برقی خوشگل هم داریما. مخالف برقی بودن نیستم ولی باید حسابی روش کار کنن.
یانکی من هم فرزند کسی هستم
۶ اسفند ۱۴۰۲خدا وکیلی ندیدم رو دست وی۸ همی.راستی. میوم آلوگی تایم ۹.۱ رو با دیمون ۱۷۰ ثبت کرد و اینجور که از حرفهاش و عملکردش مشخصه میشه تایم رو اپینتر از تایم اعلامی کارخونه هم آورد.به نظر من هر چی از بلند شدن چرخها جلوگیری بکنی تایمت کمتر میشه.بهترین تایمها تا اینجا یه ۸.۹ با دیمون سبز زده شده.دو تا تایم ۹.۲ و ۹.۳ هم زده شده.حالا وقتشه پدال ثابت کنه که اونقدر هم زد آمریکایی نیست و درگهای مورد نظر رو کار کنه
حسن
۶ اسفند ۱۴۰۲اینا را کار نمیکنه اگه مش واتسون تایم 21 زد اونا حتما میذارن
Farhan
۶ اسفند ۱۴۰۲حیف شد که این اسطوره ها هم دارن کنار میرن و اکثر ما هم هنوز فرصت نکردیم حداقل یبار باهاش رانندگی کنیم بچه که بودیم آرزوشو داشتیم که تو آینده بخریم اما حالا💔………..
آرش آمریکایی
۶ اسفند ۱۴۰۲من نمیدونم خب دوج تا جایی که یادمه سیستم خاموش کردن سیلندرهای اضافی رو داشت یعنی برا رانندگی روزمره شما میتونی به 4 سیلندر ماشین کار کنی دیگه این توربو سازی و برقی سازی چی بود
خودرو توربو فقط استهلاک و خرابیه و مصرف سوختش هم بیشتر از عدد اعلامی هست که البته به مرور زمان بیشتر هم میشه در کل توربو آشغاله
قسمت بد ماجرا برقی هم اینه که خودروهای برقی هم باعث آلوده شدن محیط زیست میشن اگر برید درموردش بخونید هم تولید برقشون از سوخت فسیلی استفاده میشه و هم ضایعاتش باعث آلودگی محیط زیست میشه هم معدن کاویش الان میبینید دریاچه ارومیه رو خشک کردن برا لیتیوم و دارن با دریای مازندران هم همینکار رو میکنن و چه خسارتی میزنه به محیط زیست که 100 سال سوزوندن نفت و بنزین نزده دریای مازندران دیگه شوخی نیست اون وسعت خشک بشه کل جهان رو تحت تاثیر قرار میده که دریای آرال و ارومیه هم تحت تاثیر قرار داده
منابع لیتیوم هم محدوده
هم اینکه چیزای به صرفه ای نیستن برا خریداران بیشتر سر تجارت لیتیوم و غارت منابعش هست که انقد دولتها و… رو خودروهای برقی اصرار دارن
کاش حداقل خودروهای درونسوز هیدروژنی بیان و برقیها رو برا همیشه کنار بزنن
حالا با توروبو شدن V8 ها یه جوری میسازیم
sinasvj
۶ اسفند ۱۴۰۲دیالوگ آشنا چرا ماشینی قوی مثل تو، تو روزای اوجش کنار میکشه؟
اونا به من گفتن تو قدیمی شدی و بعدش رفتن سراغ یکی دیگه😢🫡
محمد
۶ اسفند ۱۴۰۲🤕🥲
عاشق ماشین خارجی درست درمون
۶ اسفند ۱۴۰۲شت ده گیم انیمیشن ماشین ها 1 دیالوگ مکووین و داک
۶ اسفند ۱۴۰۲فاتحه
محمد
۶ اسفند ۱۴۰۲ناراحت رفتنشون هستیم
ولی اینجور خوبا اگه تموم هم بشن خاطره ی خوبی میشن
BMW
۶ اسفند ۱۴۰۲تف به این زندگی🥲😂
Amir
۶ اسفند ۱۴۰۲یه جوری میگیم خدافظی و وای نه موتور V8 خدافظ
اخه لامصب نه سوارش شدیم حسشو بدونیم نه اخه از نزدیک هم ندیدیم همش فیلمشو میبینیم
فرقی نمیکنه حتی برقی هم کنن باز نمیبینیم همین پرشیا رو اینا واسمون برقی میکنن داداش اره حاجی بیشتر برای جوونای آمریکایی دردناکه اینا💔🕳
عرفان
۶ اسفند ۱۴۰۲ماشین های عضلانی رو دور نندازید من هنوز سوار نشدم خدایا ما رو آرزو به دل نکن بزار یه بارم شده حس سواری با ماشین عضلانی رو بچشیم ک.. ننه تسلا و تمام ماشین برقی ها اسباب بازی شهر بازی
Taha Ayoobi
۷ اسفند ۱۴۰۲هعی
آینده ماشین ها داره مسخره میشه
ولی شرکت هایی که الان هم دوسشون دارم، برقی هاشون رو هم دوست دارم.