دوج

نگاهی به پیشرانه هلفانت دوج، نیروگاهی با 1000 اسب بخار قدرت

هلفانت بزرگ‌ترین و وحشی‌ترین پیشرانۀ ساخت دوج است که فقط بصورت موتور جعبه‌ای با قیمت ۳۰ هزار دلار عرضه میشود.

دوج از همان سال‌های ابتدایی شکل‌گیری خودروهای عضلانی، با پیشرانه‌های قدرتمند همی خود را در بین رقبا متمایز کرد و امروز با گذشت بیش از ۷۰ سال، همچنان یکی از معدود برندهایی است که فرهنگ ماسل کارها را زنده نگه داشته است. هرچند نسل جدید خودروهای عضلانی دوج از پیشرانه‌های شش سیلندر و موتورهای برقی استفاده می‌کنند ولی تعهد این برند به ماسل کارهای اصیل همچنان از طریق عرضهٔ موتورهای جعبه‌ای V8 موپار ادامه دارد. (پیشرانهٔ جعبه‌ای به موتور کاملاً مونتاژ شده‌ای اطلاق می‌شود که به‌طور کامل و آمادهٔ استفاده توسط سازنده به فروش می‌رسد). در ادامه قصد داریم با یکی از وحشی‌ترین موتورهای جعبه‌ای تاریخ آشنا شویم. این موتور هلفانت نام دارد که لرزه بر اندام هر رقیبی می‌اندازد.

هلفانت نقطهٔ اوج پیشرانه‌های پرفورمنس موپار محسوب می‌شود. نام این موتور ترکیبی از هلکت و الفانت است. موتور هلکت که برای علاقه‌مندان به ماسل کارها کاملاً آشنا است و موتور الفانت هم یکی از نمادین‌ترین پیشرانه‌های دوج در دوران اولیهٔ خودروهای عضلانی بود. موتور هلفانت بهترین ویژگی‌های این دو پیشرانه را ترکیب کرده است که شامل اندازه و وزن موتور الفانت با طراحی و تکنولوژی موتور هلکت می‌شود. ویژگی‌های پیشرانهٔ هلفانت به شرح زیر است:

  • بلوک تمام آلومینیومی
  • قطر سیلندر ۱۰۵ میلی‌متر
  • کورس پیستون ۱۰۱ میلی‌متر
  • نسبت تراکم ۹.۵ به یک
  • ردلاین ۶,۸۰۰ rpm
  • قدرت ۱۰۰۰ اسب بخار

این موتور اولین بار در سال ۲۰۱۸ زیر کاپوت کانسپت دوج سوپر چارجر ۱۹۶۸ معرفی شد. چنین کاری منطقی بود زیرا هلفانت فقط به‌صورت موتور جعبه‌ای عرضه شد و بنابراین، نصب آن روی یک خودروی کلاسیک به‌وضوح هدف از ساخت چنین پیشرانه‌ای را نشان می‌داد و اگر دوج این موتور را روی یک خودروی جدید معرفی می‌کرد ممکن بود مردم احتمال عرضهٔ آن را در محصولی تولیدی بدهند. موتور هلفانت ابتدا قرار بود فقط در ۱۰۰ دستگاه تولید شود که این تعداد خیلی زود توسط علاقه‌مندان خریداری شد و این موتور جعبه‌ای قدرتمند زیر کاپوت خودروهای کلاسیک زیادی از جیپ واگنییر گرفته تا دوج پاور تراک قرار گرفت. موتور هلفانت ابتدا با قیمت ۳۰ هزار دلار عرضه شد ولی این فقط قیمت خود موتور بود و علاوه بر هزینهٔ نصب، ۳,۳۵۰ دلار دیگر هم باید برای لوازم جانبی موتور و کیت تهویه مطبوع پرداخت می‌شد.

البته هلفانت قوی‌ترین موتور تولیدی دوج نیست زیرا این عنوان در اختیار موتور چلنجر دیمن ۱۷۰ است. پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ این چلنجر در اصل نسخه‌ای اصلاح‌شده از موتور هلکت محسوب می‌شود که شباهت زیادی به موتور هلفانت دارد ولی جزئی از خانوادهٔ هلفانت به‌حساب نمی‌آید. بااین‌حال، موتور دیمن ۱۷۰ هم بسیار قدرتمند است و با وجود حجم کمتر، ۲۵ اسب بخار قدرت بیشتری نسبت به هلفانت تولید می‌کند. البته موتور چلنجر قدرت ۱۰۲۵ اسب بخاری خود را با سوخت E85 تولید می‌کند درحالی‌که هلفانت با بنزین معمولی ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند.

مقایسهٔ موتور هلفانت با موتور هلکت چلنجر دیمن ۱۷۰

موتور هلکت چلنجر دیمن ۱۷۰ موتور جعبه‌ای هلفانت
نوع موتور ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ ۷.۰ لیتری V8 سوپرشارژ
قدرت ۱۰۲۵ اسب بخار ۱۰۰۰ اسب بخار
گشتاور ۱۲۸۰ نیوتن متر ۱۲۹۰ نیوتن متر

همان‌طور که گفته شد، دوج ابتدا قصد داشت تنها ۱۰۰ دستگاه از موتور هلفانت تولید کند که به‌صورت دست‌ساز تولید می‌شدند و همگی ظرف تنها دو روز فروخته شدند. ازآنجایی‌که تقاضای بسیار بالایی برای این موتور وجود داشت، دوج در سری جدید موتورهای جعبه‌ای خود که تحت عنوان دایرکت کانکشن شناخته می‌شود، دوباره اقدام به عرضهٔ موتور هلفانت کرد. بااین‌حال، ازآنجایی‌که دوج به سمت الکتریکی‌سازی و کوچک‌سازی پیشرانه‌های خود حرکت می‌کند، بعید است که دیگر هیولایی مثل هلفانت را تولید و عرضه کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۳۳ رای
منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۸ دیدگاه‌ها

  1. پیام

    ۸ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (7 ديدگاه)

    جالبه تو سایت پدال قسمت جستجو که میری از خودروی انگلیسی خبری نیس اشغالای ایرانی واسه خودشون دسته بندی دارن مکلارن و استون مارتین و بنتلی و رولزرویس و… ندارن

    موافقم 44
    مخالفم 14
      1. Muscle car

        ۱۱ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (61 ديدگاه)

        قدمت این مطلب از خیلیهای سایت بیشتره
        (تیگو فن ها) چون باباشون خریده

        موافقم 2
        مخالفم 1
  2. ممد ژانگولر

    ۸ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (4309 ديدگاه)

    انجین سوخت فسیلی واقعی یعنی این بقیه ی فندک ،بنزینم نریزی خودش آتیش میگیره .

    موافقم 31
    مخالفم 4
    1. Galant.VR4(JDM)

      ۹ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (1422 ديدگاه)

      آره داداش آتیش میگیره به هر حال تبدیل سوخت به انرژی نیاز به جرقه‌زنی و انفجار داره
      البته آتیش سوزی واقعی از روی اتصال شکل میگیره یا خرابکاری و نکته جالب اینه ماشین های برقی به دلیل باتری های اتمی ‌لیتیومی اگه آتیش بگیرن بسیار مخرب‌تر برای محیط زیست مردم و… هستن
      یه 5 سال دیگه خودرو‌های برقی عادی بشن دیگه اینقدر جذابیت نمیمونه

  3. یوسف

    ۸ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1078 ديدگاه)

    ای کاش میتونستم توی این خراب شده یکیشو میخریدم و صبح تا شب نگاهش می کردم….
    1000اسب بخار…..
    واقعا از لحاظ روحی به همچین موتوری نیاز دارم…….
    لعنت به این شانس…..

    موافقم 58
    مخالفم 5
    1. همایون

      ۸ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (868 ديدگاه)

      هیچ راهی واسه خریدنش حتی تو دبی هم نیست؟
      اگه تو دبی بشه این پیشرانه های جعبه‌ای آمریکایی رو خرید حتما میشه به ایرانم واردش کرد

      موافقم 27
      مخالفم 1
      1. JaMsHiD-B

        ۸ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (3120 ديدگاه)

        ما توی ایران حتی موتور LSX رو داریم
        بحث واردات نیست
        میشه موتور رو باز کنی تحت عنوان قطعات یدکی وارد کنید بعد دوباره اسمبل کنید
        بحث قیمتشه
        یه موتور ششصد اسبی که با کمترین تغییرات هزار اسب قدرت میده ، نمیشه روی ماشین عادی نصب کرد

        موافقم 24
        مخالفم 1
      2. JaMsHiD-B

        ۸ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (3120 ديدگاه)

        ماشین رو نمیشه به راحتی وارد کنی
        موتور چون قطعه به حساب میاد میتونی خیلی راحت تر وارد کنی

        موافقم 13
    2. محمد

      ۱۱ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (1369 ديدگاه)

      آمریکا هم که بودی توان خریدش رو نداشتی.

  4. JDM سابق

    ۸ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (851 ديدگاه)

    این کریت انجین جزو معدود کریت انجین هایی هست که تکنولوژی ساختش از موتور خوده کمپانی بالاتره
    موتور هلکت بلوک چدنه ولی این بلوک آلمینیومی هست
    کلا دوج تکنولوژیش یه بیست سی سالی از GM و فورد عقب تره

    موافقم 13
    مخالفم 29
    1. Taha Ayoobi

      ۹ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (5208 ديدگاه)

      چرا؟

      1. JDM سابق

        ۹ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (851 ديدگاه)

        چون موتوره هلکت تقریباً هیچ چیزی نداره
        یه سیستم انژکتور و یه VVT اونم فقط برای اینتیک نسبت به موتورای قدیمی دوج داره که اگر قوانین ایالتی اجازه میداد همونا هم براش نمیذاشتن

        1. Taha Ayoobi

          ۹ دی ۱۴۰۳
          سوابق: (5208 ديدگاه)

          بله، درسته.
          یعنی دوج نمیتونه که نمیذاره؟

        2. JDM سابق

          ۹ دی ۱۴۰۳
          سوابق: (851 ديدگاه)

          Taha Ayoobi
          با مدیریت استلانتیس و فیات کسی آب خوش از گلوش پایین نمیره وگرنه تو این چند سال میدادن بیرون

        3. Taha Ayoobi

          ۱۰ دی ۱۴۰۳
          سوابق: (5208 ديدگاه)

          آهااا
          برمیگرده سر همون مسئله شغل خانوادگی تاوارس اگر اشتباه نکنم.

  5. HAMID

    ۸ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (314 ديدگاه)

    ZZ632 شورولت رو به این ترجیح میدم.
    10.3 لیتر، 1000 اسب بدون سوپرشارژ!

    موافقم 30
    مخالفم 4
  6. Siyavash

    ۸ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (980 ديدگاه)

    آقا نمیخام تخریب کنم یا حرف بدی بزنم ولی وجدانن از یه موتور v8 amg یا bmw که میانگین ۶۲۰ تا ۷۰۰ اسب قدرت داره عملکرد پاینتری داره با توجه به قدرت ۱۰۰۰ اسبی که داره اینو بارها تویه درگ هایه دوج و با سایر محصولات دیگه دیدیم ..موتور هایه v8 فورد و کوروت خیلی بهتر هستن و عملکردشون به واقعیت نزدیکتر هست…

    موافقم 14
    مخالفم 33
    1. سوشیانت

      ۸ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (3769 ديدگاه)

      اتفاقا دوج تو درگ بنز و بی ام و رو راحت شکست میده راننده بی مهارت ربطی به کمپانی نداره
      پدال لطفا پاک نکن این بار سومه

      موافقم 21
      مخالفم 8
  7. AMIN (M.A.S)

    ۸ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (848 ديدگاه)

    این موتور قوی ترین موتور دوج نیست
    قویترین موتور جعبه ای دوج نسخه هلفنت ۱۵۰۰ همین بلوک هست که با بنزین معمولی دور وبر ۱۲۰۰ اسب بخار قدرت و با سوخت E85 حدود ۱۵۰۰ اسب قدرت تولید میکنه
    در اصل هم این موتور پایه‌ش همون موتور ۶۲۰۰ هست ولی این بلوک الومینیمی داره خیلی وسوسه برانگیزه
    خود موتور دوج دیمن ۱۷۰ هم میتونید نسخه جعبه ایشو از طریق دیرکت کانکشن بخرید به اسم هلفنت C170 و نسخه الومینیمیشم به اسم A170 و یه ذره قدرت بیشتر در دسترسه

    موافقم 25
    1. قنداق

      ۱۰ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (774 ديدگاه)

      داداش نمی خوام فضولی کنم شرمنده شما این اطلاعات رو از کجا میاری ؟؟؟؟؟؟؟؟

  8. همایون

    ۸ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (868 ديدگاه)

    واسه بازسازی کلاسیکها گزینه خیلی خوبیه هر چند کلا تو ایران دوج زیاد نداریم مخصوصا چارجر

    موافقم 18
  9. JaMsHiD-B

    ۸ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (3120 ديدگاه)

    لذت اصل :
    سابربن نسل هشت + موتور جعبه ای بالای شش لیتر سوپر شارژر

    موافقم 17
    مخالفم 2
    1. Taha Ayoobi

      ۹ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (5208 ديدگاه)

      نسل 8 یا 9؟

      1. JaMsHiD-B

        ۹ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (3120 ديدگاه)

        نسل هشت
        نسلی بود که ظاهر جعبه ای رو با عوامل مدرن اون سالها ترکیب کرده بود
        نسل های بعدی خیلی خطوطش نرم تر میشه

        1. Taha Ayoobi

          ۹ دی ۱۴۰۳
          سوابق: (5208 ديدگاه)

          آره دقیقا👌
          راستی، زیر اون پست نسل های سابربن هم یادمه گفتی عاشق نسل 8‌ای،
          تو فیلمی چیزی جذبش شدی یا کلا؟
          توی نسل 8 بو یا 9 یادم نیست، فابریک موتور 8.1 لیتری داشت لامصب.

        2. JaMsHiD-B

          ۱۰ دی ۱۴۰۳
          سوابق: (3120 ديدگاه)

          نه تو اینترنت شناختمش
          کلا بین شاسی بلندها خیلی مورد علاقمه
          خیلی پسندمه
          مخصوصا سیستم تعلیقش
          جزو اولین ماشین های SUV بود و اولین نسل سابربن بود که سیستم تعلیق جلوش مستقل بود خیلی همینش بهم میچسبه
          http://www.langdalefamily.com/suburbanhistory8.html

          https://en.m.wikipedia.org/wiki/File:1997_GMC_K-1500_Suburban_SLT_in_Smoky_Caramel_Metallic_%26_Dark_Cherry_Metallic_Two-Tone,_Front_Right,_11-07-2022.jpg

        3. Taha Ayoobi

          ۱۰ دی ۱۴۰۳
          سوابق: (5208 ديدگاه)

          ایول

        4. حسین

          ۱۱ دی ۱۴۰۳
          سوابق: (174 ديدگاه)

          تو ایران نیست ؟

  10. M.Kkarimi

    ۸ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (860 ديدگاه)

    متاسفانه حتی مطالب به اصطلاح (( فنی )) پدال هم افت کرده و هیچ جوره مث قبلا پر بار و مفصل نیست …
    تیتر ها جذابه اما متن هیچ جوره کشش اون موضوع و مطلب رو نداره.

    این حرف هام مختص این پست نیست، مطالبی هستن که خیلی وقت بود میخواستم بگم

    اگه از وضعیت کاربرای تاکسیک یکی دو سال سال اخیر پدال مینالید، اگه به بحث های سطحی و بی خودی که تو کامنت های خیلی از پست ها در جریانه اعتراض دارید، قبل از هر چیز انگشت اتهام رو به سمت خود این رسانه بگیرید !! بعد از ورود اون مجموعه نام آشنا به پدال و سیطره بهش، اینجا عملا از اون حالت یونیک و خاص خودش خارج شد و رفت زیر سایه سیاست های بقیه … اون امضای خاص سایت، اون کاربرای خاص و با سواد و پر بار، اون بحث های جذاب، اون مطالب دراز و بلند بالا که هر کدوم رو میشد به عنوان مرجع بار ها و بار ها مرور کرد و چیزی آموخت و دریافت کرد کنار رفتن.
    جناب <> اخبار بازار و فرغون های داخلی که نصف سایت رو پر کردن رو هر فردی میتونه از هزار و یک مرجع زرد دیگه ( همون هایی که همه اسمشون رو میدونن ) پیگیری کنه، شما رسالت و امضای کاریتون چیز دیگه ای بود که مشخصا خیلی وقته فراموشش کردید …
    جوری شده آدم عملا تفاوتی بین شما و رسانه ای مثل (( اسب …)) احساس نمیکنه !! همونی که تا چند سال پیش به سخرش میگرفتید !

    خیلی از کاربر های قدیمی و با ارزش سایت تو این مدت سر نارضایتی از سیاست های پدال و در حقیقت مجموعه ز.و.م.ی.ت اینجا رو ترک کردن به امید اینکه یه تلنگری به بعضی عزیزان بخوره اما هیچی که هیچی …

    امیدوارم بعده ها که شاید دوباره گذرم به اینجا افتاد دوباره اون محفل فنی و پربار و دوستانه رو ببینم و بشینم بخونم و لذت ببرم … به امید دیدار 🙂

    موافقم 19
    مخالفم 7
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۸ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (3046 ديدگاه)

      شکر خدای مهربان، جذب مخاطب پدال طی سه سال اخیر روند افزایشی داشته و حالا برعکس گذشته، پدال در رتبه اول تا سوم پربازدیدترین سایت‌های خودرویی ایران قرار گرفته
      ما پرسنل متعدد داریم از نویسنده تا حسابدار و کارمند، الحمدلله الان پدال به درآمدزایی رسیده و در مسیری که براش برنامه‌ریزی کرده بودیم، جلو می‌ریم
      ……
      واقعیت اینه که مطالب فنی و مهندسی هم در گذشته و هم الان، بسیار کم‌بازدید هستند؛ برعکس مقالات مرتبط با خودروهای داخل ایران به شدت مورد توجه کاربران پدال قرار می‌گیرند
      در نتیجه ما مجبوریم برای سایت پدال با هزینه‌های بالایی که داره، نیاز مخاطبان پرتعدادمون را در اولویت قرار بدیم

      موافقم 24
      مخالفم 7
      1. M.Kkarimi

        ۹ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (860 ديدگاه)

        سلام وقت بخیر
        اتفاقا حرفتون کاملا درسته آقای اشتری، سیاست های جدید پدال در سال های اخیر صرفا بر پایه (( افزایش تعداد کاربر )) ، (( افزایش بازدید سایت )) و (( درآمد زایی روز افزون )) به هر قیمتی چیده شده، این حرف بنده رو نقض نمیکنه، بلکه اتفاقا مهر تاییدی هست …

        موافقم 4
        مخالفم 1
  11. امیرحسین

    ۸ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (253 ديدگاه)

    شورلت کوپو فورد مگازیلا

    موافقم 5
    مخالفم 2
  12. Saeed Jame

    ۹ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (81 ديدگاه)

    بازم این شروع کرد چرت و پرت نوشتن
    پدال پاک نکن کامنتاشو بدبخت فشارش رو مرز سکتس😂

    موافقم 1
    مخالفم 3
    1. سوشیانت

      ۹ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (3769 ديدگاه)

      برو بشین ویدئو های یوتیوب رو ببین و خودت رو گول بزن که شتاب دوج فیکه

  13. قنداق

    ۹ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (774 ديدگاه)

    آقای اشتری سلام خسته نباشید

    1uz استعداد بالقوه ای برای تیونینگ داره لطفا معرفی کنید

    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۹ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (3046 ديدگاه)

      چشم گفتیم به دوستان زحمت بکشند

      1. قنداق

        ۱۰ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (774 ديدگاه)

        حتما خواب می بینم خیلی ممنون جناب اشتری ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا