طی این هفته دوج با معرفی کراساوور جدید هورنت، چارجر دیتونا کانسپت الکتریکی و نسخهٔ کانورتیبل چلنجر در صدر اخبار قرار داشت. دراینبین، هورنت با استقبال فوقالعادهای مواجه شده است زیرا به گفتهٔ دوج، فقط در ۲۴ ساعت ۱۴ هزار نفر این خودرو را سفارش دادهاند. با توجه به اینکه در حال حاضر فقط امکان سفارش نسخهٔ پایهٔ هورنت GT وجود دارد، این استقبال واقعاً چشمگیر است. کسانی که خواهان نسخهٔ قویتر و هیبریدی RT هستند باید تا بهار سال ۲۰۲۳ صبر کنند.
ممکن است تصور شود که استقبال از هورنت برای آلفارومئوی آمریکای شمالی هم خبر خوبی خواهد بود زیرا هورنت و توناله بهجز برخی جزئیات، در اصل یک خودرو هستند؛ بنابراین، اگر دوج برای این کراساوور جدید سفارشات زیادی دریافت کرده چرا همین اتفاق برای آلفارومئو رخ ندهد خصوصاً با توجه به اینکه توناله از چهرهٔ متمایز و برند لوکسی هم بهره میبرد؟ امیدواریم توناله بتواند شرایط خوبی را برای این برند کمفروش ایتالیایی رقم بزند اما به چند دلیل ممکن است کراساوور جدید آلفارومئو بهاندازهٔ همتای آمریکایی خود با استقبال مواجه نشود. دلیل اول اینکه در ایالاتمتحده و خصوصاً در بین علاقهمندان به خودرو، دوج برند بسیار قویتری نسبت به آلفارومئو محسوب میشود. به همین دلیل، علیرغم اینکه هردوی این کراساوورها در کنار هم در کارخانهای در ایتالیا با قطعات یکسان تولید میشوند، ممکن است برخی خریدارانِ ناآگاه، به کیفیت فنی و قابلیت اطمینان هورنت اعتماد بیشتری نسبت به توناله داشته باشند.
دلیل بعدی قیمت و قدرت است. نسخهٔ پایهٔ هورنت که ۲۹,۹۹۵ دلار قیمت دارد، با یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو ارائه میشود که ۲۶۵ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند و آن را از طریق یک گیربکس ۹ سرعتهٔ اتوماتیک به هر چهارچرخ میفرستد. توناله هم اواخر امسال با همین پیشرانه در ایالاتمتحده عرضه خواهد شد اما عجیب اینکه ایتالیاییها خروجی این موتور را ۲۵۶ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور اعلام کردهاند. هورنت با این پیشرانه ظرف ۶.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد و احتمالاً توناله هم با وجود ۹ اسب بخار قدرت کمتر، احتمالاً پرفورمنسی مشابه همتای آمریکایی خود خواهد داشت اما ازآنجاییکه کراساوور آلفارومئو بخش لوکس بازار را هدف قرار داده است احتمالاً قیمتی بسیار بیشتر از دوج خواهد داشت.
البته هنوز قیمت توناله برای بازار آمریکا اعلام نشده اما با نگاهی به رقبا میتوان به قیمت حدودی آن پی برد. در حال حاضر قیمت بامو X1 xDrive28i چهارچرخ محرک با پیشرانهٔ ۲ لیتری توربو که ۲۴۱ اسب بخار قدرت دارد در آمریکا از ۳۸,۶۰۰ دلار آغاز میشود درحالیکه آئودی Q3 45 TFSI با تنها ۲۲۸ اسب بخار قدرت، در ارزانترین نسخه ۳۸,۷۰۰ دلار قیمت دارد؛ بنابراین، میتوان برای توناله قیمت پایهای در حدود ۳۸ هزار دلار را پیشبینی کرد. حتی اگر آلفارومئو تصمیم بگیرد از برتری قدرت توناله نسبت به رقبای آلمانی استفاده نکند و قیمت کمتری را آن در نظر بگیرد تا از این طریق ضعف برند خود را جبران کند، بازهم به میزان قابلتوجهی گرانتر از هورنت خواهد بود زیرا از تجهیزات بیشتری برخوردار است.
بهعنوانمثال، رینگهای پایهٔ ۱۸ اینچی توناله یک اینچ از همتای آمریکایی بزرگتر هستند و بهصورت استاندارد از کروز کنترل تطبیقی بهره میبرد درحالیکه این سیستم در هورنت سفارشی است. البته هورنت پایه با برخورداری از مواردی مثل صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی، نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی اطلاعاتی-سرگرمی با اندروید اتو و اپل کارپلی بیسیم و مجموعهٔ کاملی از سیستمهای ایمنی، هنوز هم خودروی نسبتاً مجهزی است. علاوه بر این، تمام تجهیزات مطلوب توناله از ترمزهای برمبو گرفته تا سیستم صوتی هارمن کاردون هم برای دوج قابل سفارش خواهند بود.
بهطورکلی، هونت و توناله هردو خودروهای قابلتوجهی محسوب میشوند و استقبالی که از دوج شده نشان میدهد خریداران هم همینطور فکر میکنند. استلانتیس امیدوار است بازهٔ قیمتی و برندهای متفاوت باعث شود که این دو خودرو روی فروش یکدیگر تأثیر منفی نگذارند اما اگر بتوانید هورنت را با همان ویژگیها و تجهیزات توناله با قیمتی کمتری خریداری کنید، آیا حاضرید صرفاً برای ظاهر زیباتر و برند لوکس آلفارومئو هزینهٔ بیشتری بپردازید؟ یا اینکه ظاهر هورنت را ترجیح میدهید؟ در طراحی داخلی کدام خودرو را بهتر میدانید؟
M
۳۱ مرداد ۱۴۰۱من به عنوان یک کارشناس انتخابم …خودرو وحدت ملی هست…. میتونید در اینترنت با سرچ اسمش این کراس اوور کروک را مشاهده کنید
Radmehr
۳۱ مرداد ۱۴۰۱یاد لحظه ای در مدرسه میوفتم که یه جکو به دوستت میگیو حیلی میخنده و بعد دوستت هنون جکو بلندتر میگه و همه میخندن…
ehsan.fa
۱ شهریور ۱۴۰۱فکر نمیکردم روزی تو پدال اینجوری بخندم مرسی ندیده بودمش 😅😅😅
یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.
۳۱ مرداد ۱۴۰۱متاسفانه داج نهایت یک تا دو سال دیگه زندست بعدش به تاریخ میپیونده و فقط یه اسم ازش میمونه.این جور که بوش میاد ماشینهای پژو هم با ریبیج داج وارد آمریکا میشن.جالبه خودشون میدونن آلفا و مازراتی قطعا شکستهای بیشتری میخورن تا جایی که کلا حذف میشن ولی بازم از روی لج بازی دارن تمام امتیازات رو به این دو برند بدون مشتری میدن.هر کی دیگه بود الان بیشترین سرمایه گذاری رو برا داج میکرد.
JDM lover
۳۱ مرداد ۱۴۰۱این هورنت لکه ننگی در تاریخ دوج هست
نام R/T که زمانی در چارجر۶۸ برای یه ماسل کار با موتور v8 ۴۴۰ به کار گرفته میشد ، حالا داره توی کراس اوور ۱.۳ لیتری هیبرید استفاده میشه
اون چارجر الکتریکی هم دست کمی از این نداره ،نمیگم بده نه! فقط نام چارجر براش درست نیس چارجر باید v8 وحشی باشه نه الکتریکی
NAVID۰۰۹۸
۳۱ مرداد ۱۴۰۱استقبال ؟!!!!
وقتی میگن دیگه این دنیا به درد نمیخوره دلیل داره این هم دلیلش ( استقبال 🤦♂️ ) !
Erfan
۱ شهریور ۱۴۰۱اینا معنی استقبال رو نمیدونن😂.
اگه اینا همین ماشین رو تو ایران پیش فروش میکردن زیر یک دقیقه کل ظرفیت یک سالشون به فروش میرفت😂.
اینا نمیدونن که ما میلیونی برای قرعه کشی ماشین ثبت نام میکنیم😂.
Moein
۳۱ مرداد ۱۴۰۱واقعا لزوم اینهمه یکسان بودن رو درک نمیکنم
دلمون خوش بود این فرانسوی ها یه غلطی برای آلفا بکنن که ظاهراً اینا هم جا مغز چیز دیگه تو کله هاشونه
Amard
۳۱ مرداد ۱۴۰۱کاملا مشخص برای کاهش هزینه تولید قطعات مشترک استفاده کردند اتحاد رنو نیسان میتسو همین کار کردند و نتیجه گرفتند دوج و رم باید خونه تکونی کنند تا برای دوران الکتریکی آماده بشن و لازمش حرکت به سوی تکنولوژی وسرمایه گذرای مشترک رو محصولات جدید من که با استایلش حال کردم پر از تکنولوژی
Elemento
۳۱ مرداد ۱۴۰۱به نظرت ممکنه از فرانسه خیری به امریکایی ها برسه؟
Payfast
۱ شهریور ۱۴۰۱از بوگاتی که نرسید پس از کل فرانسه هم نمیرسه
علیآقا
۱ شهریور ۱۴۰۱عزیزم وقتی همه بزرگان دنیا متفاوت از من و شما فکر میکنن، فکر نمیکنی نتیجه منطقی این باشه که احتمالا تو کله ما به جای مغز یه چیز دیگس؟!!!
REBORN OF KAMRAN
۳۱ مرداد ۱۴۰۱فقط آرم دوج کافیه تا یه ماشینو به موفقیت و محبوبیت برسونه هر چندی که هورنت مایع ننگ دوج
مدیران احمق استلانتیس بجای سرمایه گذاری رو آلفارومئو دوزاری باید کراس اور دف عقب پایین تر از دورانگو با موتور ۶ یا ۸ سیلندر پوشراد برا دوج میساختن اون وقت میدیدن به تنهایی چطور آلفارومئو و مازراتی رو له میکرد حیف چشم دیدن موفقیت دوج ندارن
Ferrari
۳۱ مرداد ۱۴۰۱قبلاً هم گفتم است استراتژی درست این هست که مجموعه های اروپایی استلانتیس وظیفه تولید پلتفرم ها و پیشرانه هارو داشته باشند و مجموع آمریکایی با برند خودش اون مدلها رو عرضه کنه. البته این شامل برند رم و جیپ نمیشه
یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.
۳۱ مرداد ۱۴۰۱زارت فکر کن ایتالیایها توان ساخت پلتفرم و انجینی داشته باشن که بیش از 16 تن رو جا به جا کند.
Ferrari
۱ شهریور ۱۴۰۱نوش جونت
چشماتو باز کن کامنت رو خوب بخون نوشتم جیب و رم از این قضیه مستثنا هستن
دوماً فعلا که میبینی من درست میگفتم و استقبال خوبی هم از این ماشین شده
اگر این ماشین فروش بالایی داشته باشه، استلانتیس میتونه با پلتفرم پژو و برند دوج، کلی کراس اوور وارد بازار آمریکا کنه
یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.
۱ شهریور ۱۴۰۱گل پسر وقتی یه انجین تو گروه آمریکایی ساخته میشه هم باید بتونه چلنجر ر. سریعترین ماشین تولیدی تاریخ بکنه هم بتونه رم تیرکس رو سریعترین و وحشی ترین پیکاپ تاریخ بکنه هم بتونه گرند واگونیر رو با 8 سرنشین و یه تریلر با چند تن بار رو حمل کنه هم بتونه روی رم 1500 و 2500 چندین تن بار بدون کمترین استحلاک به حرکت در بیاره.پس همچین چیزی از کل تاریخ ایتالیا ساخته نیست.یعنی تمام تاریخ ایتالیا جمع بشن توان ساخت انجینی ندارن که در تمام کلاسهای ماشینی جواب گو باشه.کافیه یا راجب پلتفرمهایی که توان حمل کل تاریخ رم باستان رو هم دارن توضیح بدم.
ˈadɔlf ˈhɪtlɐ
۱ شهریور ۱۴۰۱یانکی تمام آمریکا هم جمع بشند توان ساخت یه انجین V12 فراری یا لامبورگینی رو ندارن
علی
۱ شهریور ۱۴۰۱من موندم شما چرا اینقدر حرص میخوری؟ باباجون یه نامه بنویس به مدیران آمریکایی و بگو دوچ رابکشن بیرون از استلانتیس!!!! خسته مون کردی از بس فحش دادی به ایتالیا و فیات
meysam
۳۱ مرداد ۱۴۰۱من حاضرم بابت طراحی توناله پول بیشتری بدم
طراحی جلوی هورنت اصلا جالب نیست
داشبوردش هم معلومه از متریال پایینتر استفاده کرده که طبیعیه
طراحی اون دریچه های تهویه هورنت منو یاد ماشینای 30 سال پیش میندازه
هرچند واقعا قیمتش جای گله و شکایتی نمیذاره ولی من برای طراحی توناله هزینه میکنم
بهنام
۳۱ مرداد ۱۴۰۱ظاهر هورنت جوریه که احساس میکنم میخواد شیرجه بزنه بره تو زمین.
ˈadɔlf ˈhɪtlɐ
۳۱ مرداد ۱۴۰۱اینا فقط یه لوگوی برند تفاوت دارن
پدرام
۳۱ مرداد ۱۴۰۱با اینکه برند دوج رو خیلی دوستدارم اما فکر می کنم این فرم بدنه روی آلفارومئو بیشتر میاد تا دوج
اگر هم دقت کرده باشید هر دو ماشین چراغ های عقب و جلوشون یکی هست فقط گرافیکشون عوض شده
Elemento
۳۱ مرداد ۱۴۰۱خوشحالم از محصول جدید داج استقبال خوبی شده. بعد از پلای موث، داج برند مورد علاقمه در بین امریکایی ها.
Swedish Arrogant Tiger
۳۱ مرداد ۱۴۰۱عجیبه که اینهمه استقبال شده ازش!
Amir.z
۳۱ مرداد ۱۴۰۱نمیدونم چرا مردم انقدر جبهه گرفتن. این ماشین در نقش یه منبع درامد برای دوج. تا بتونه تو بازار سهم داشته باشه. به نظر من دوج میخواد خودش رو شبیه فورد و مرسدس بکنه. یعنی شرکتایی که تو ۹۰ درصد بخش های مختلف بازار حضور دارند. اما تا حالا شده وقتی شما میگید مرسدس یاد ون های تجاری این شرکت بیافتید؟ معلومه که نه چون اون مدل ها فقط برای درامد بیشترن. هورنت هم برای دوج همون نقش رو بازی میکنه. حالا چجوری؟ بیشتر قطعات یکسانن پس هزینه تولید به شدت پایین. از طرفی اسم دوج تو قسمت کراس اوور هاهم مطرح میشه یعنی کلاسی که متاسفانه در حال حاضر بیشترین توجه رو به خودش جلب کرده، حالا چه تاثیری داره؟ گروهی از مردم که ماشین باز نیستن و کم کم با اسم دوج اشنا میشن و اگر بخوان تو کلاسای دیگه هم ماشینی بخرن با توجه به اشناییت قبلی بیشتر به این برند کشیده میشن. اینکارو حتی شرکتایی مثل لامبورگینی و مازراتی و حتی جدیدا فراری دارن انجام میدن. به نظر هم واقعا تصمیم فوق العاده ای بود.
T
۳۱ مرداد ۱۴۰۱این دیگه داج نیست دیگه داج قدیم نیست
علیآقا
۱ شهریور ۱۴۰۱آره. بهش میگن داج نیو!!!
علی جردن
۱ شهریور ۱۴۰۱کاش درهاش مثل مازراتی لوانته بدون فریم و حاشیه بود و کاااااش موتور ۶ سیلندر هم داشت
وحید اسماعیل نسب
۱ شهریور ۱۴۰۱چقدر هردو ماشین شبیه هم هستنن تو همه ی عکس ها دقت کنین کاملا کپ همن فقط اسمشون فرق داره