دوج

یادی از دوج نئون SRT-4، پاسخ آمریکایی‌ها به هوندا سیویک تایپ R

نئون SRT-4 با پیشرانهٔ ۲.۴ لیتری توربو و ۲۳۰ اسب بخار قدرت، پاسخ دوج به رقبای اسپرت ژاپنی بود ولی فقط سه سال تولید شد.

در اوایل دههٔ ۲۰۰۰، برای کسانی که خواهان یک سدان اسپرت دیفرانسیل جلو برای استفاده‌های خانوادگی بودند، هوندا سیویک Si یکی از بهترین گزینه‌ها محسوب می‌شد. بااین‌حال، مشکل این بود سیویک Si در نسل هفتم، سنگین‌تر، کندتر و ضعیف‌تر از نسل ششم شده و شیفتر عجیبی روی داشبورد داشت که خیلی‌ها از آن متنفر بودند. این مشکلات، بسیاری از طرفداران سیویک Si را دور کرد و درنتیجه، دوج فرصت را برای عرضهٔ خودرویی مشابه مناسب دید. بدین ترتیب، در سال ۲۰۰۳ نئون SRT-4 معرفی شد که مستقیماً هوندا را هدف قرار داده بود.

نئون که اولین بار در سال ۱۹۹۵ برای رقابت با خودروهایی مثل تویوتا کرولا و هوندا سیویک معرفی شد، کوچک‌ترین سدان دوج و یکی از ارزان‌ترین سدان‌های صفرکیلومتر بازار در آن سال‌ها محسوب می‌شد. هرچند دیگر سدان‌های کامپکت بازار در آن سال‌ها از لحاظ اندازه و کیفیت بهتر از نئون بودند ولی سدان دوج قیمت ارزانی داشت که باعث شد فروش مناسبی را تجربه کند. در اوایل دههٔ ۲۰۰۰، دوج جسورتر شد. نسل سوم وایپر به‌تازگی معرفی شده و دوج به دنبال افزایش حس و حال پرفورمنس برند خود بود. درنتیجه، این شرکت برای حمله به بازار سیویک Si و جذب نسل جوان، از بازوی تیونینگ داخلی گروه کرایسلر یعنی SRT ساخت نسخهٔ داغی از نئون را خواست.

بدین منظور، SRT پیشرانهٔ ۲.۴ لیتری چهار سیلندر کرایسلر PT کروزر را گرفت و تغییراتی روی آن اعمال کرد. در ابتدا، این پیشرانه به یک سوپرشارژر مجهز شد ولی بعداً تیم توسعه تصمیم گرفت سوپرشارژر را با توربوشارژری که از میتسوبیشی قرض گرفته شد جایگزین کند. نئون SRT-4 در همان مراحل ابتدایی توسعه آن‌قدر سخت آزمایش شد که خودروی آزمایشی در کمتر از دو هفته بیش از ۱,۶۰۰ کیلومتر را طی کرد. درمجموع پنج نمونهٔ آزمایشی ساخته شد که چهار نمونه توسط مقامات کرایسلر رد شدند اما تیم توسعهٔ نئون SRT-4 ناامید نشد و به کار خود ادامه داد تا اینکه سرانجام در سال ۲۰۰۲، این خودرو چراغ سبز تولید را دریافت کرد.

نئون SRT-4 نسبت به نسخهٔ معمولی ارتقاءهای زیادی را تجربه کرده بود. این سدان اسپرت در طراحی بیرونی خصوصاً در نمای جلو از نسل سوم وایپر الهام گرفته بود و در داخل از صندلی‌های اسپرت و آمپرهای منحصربه‌فرد بهره می‌برد. نئون SRT-4 پرفورمنس چشمگیری هم داشت و چیزی فراتر از اضافه کردن یک توربوشارژر به پیشرانهٔ PT کروزر بود. تیم SRT این سدان اسپرت را به‌دقت مهندسی کردند تا امکان رقابت با رقبای اروپایی و آسیایی را داشته باشد. بدین منظور، خودرو به فنرهای سفت‌تر، آنتی‌رول بار عقب بهتر، دیسک‌های ترمز بزرگ‌تر و رینگ‌های ۱۷ اینچی آلومینیومی فورج‌کاری شده مجهز شد. انتقال نیروی موتور توربوشارژ هم توسط یک گیربکس پنج سرعته دستی جدید بنام T-850 صورت می‌گرفت که به‌طور مشترک توسط جنرال موتورز و دایملر-کرایسلر توسعه پیدا کرده بود.

مقایسهٔ نئون SRT-4 با رقبا

هرچند نئون SRT-4 اساساً سیویک Si را هدف قرار داده بود ولی از لحاظ قدرت و پرفورمنس حتی از سیویک تایپ R هم بالاتر بود که آن زمان در بازار آمریکا عرضه نمی‌شد. در جدول زیر، مشخصات سدان اسپرت دوج را با این دو نسخهٔ سیویک و همین‌طور یکی دیگر از رقبای نزدیکش یعنی سوبارو ایمپرزا WRX مقایسه می‌کنیم:

دوج نئون SRT-4 هوندا سیویک Si هوندا سیویک تایپ R سوبارو ایمپرزا WRX
پیشرانه ۲.۴ لیتری I4 توربو ۲.۰ لیتری I4 ۲.۰ لیتری I4 ۲.۰ لیتری H4 توربو
قدرت ۲۳۰ اسب بخار ۱۶۰ اسب بخار ۲۰۰ اسب بخار ۲۳۰ اسب بخار
گشتاور ۳۴۰ نیوتن متر ۱۸۰ نیوتن متر ۱۹۵ نیوتن متر ۲۹۵ نیوتن متر
شتاب صفر تا ۹۶ ۵.۳ ثانیه ۷.۶ ثانیه ۶.۲ ثانیه ۶.۲ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۴۵ کیلومتر/ساعت ۲۲۰ کیلومتر/ساعت ۲۳۵ کیلومتر/ساعت ۲۳۵ کیلومتر/ساعت
قیمت زمان تولید ۲۱,۱۹۵ دلار ۱۹,۷۳۵ دلار ۲۵,۳۷۰ دلار

همان‌طور که جدول فوق نشان می‌دهد، نئون SRT-4 با فاصلهٔ زیادی اسپرت‌ترین و سریع‌ترین خودرو در بازهٔ قیمتی خودش محسوب می‌شد. بااین‌حال، این سدان اسپرت آمریکایی هنوز هم از مشکلاتی رنج می‌برد. به‌عنوان‌مثال، نئون SRT-4 کیفیت ساخت پایینی داشت به‌گونه‌ای که پلاستیک‌های داخلی بسیار ارزان و قطعات تزئینی ضعیف بودند. علاوه بر این، سدان اسپرت دوج نسبت به رقبای خود در همین بازهٔ قیمتی، تجهیزات کمتری داشت. در بخش فنی هم دسته‌موتورها زودتر از آنچه باید خراب می‌شدند و پولوس‌ها می‌بریدند.

بزرگ‌ترین مشکل نئون SRT-4 اما وفاداری خریداران بود. سیویک Si چندین سال بود که در بازار حضور داشت و سوبارو WRX هم به میراث رالی خود تکیه داشت. به همین دلیل، نئون SRT-4 فقط به مدت سه سال از ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ تولید و طی این مدت حدود ۲۵ هزار دستگاه از آن ساخته شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای
منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. saeedfarshchian

    ۳ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (67 ديدگاه)

    سیویک رو بیشتر دوست دارم شاید بگم تنها ماشین دیفرانسیل جلویی که خوشم میاد
    اینم ماشین جالبیه ایکاش ادامه پیدا میکرد
    ولی آمریکاییا تو دف عقب ساختن ماهر ترن

    موافقم 9
    مخالفم 1
    1. ۳ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (4961 ديدگاه)

      این عالی بود به یادشم

  2. KAIZEN

    ۳ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (221 ديدگاه)

    https://image.invaluable.com/housePhotos/Oldtimer/36/747636/H21484-L331239639.jpg
    چقدر شبیه هستند
    در یک دوره زمانی هم عرضه شده اند

    1. 🇰🇷

      ۳ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (111 ديدگاه)

      این نسل سوبارو به چشم حشره معروف بود . bug eye . من سوبارو رو علاوه بر موتور تخت و ۴ چرخ محرک معروفش و اسپویلر ثابت عقب ، به رنگ آبی بدنه و طلایی رینگ هاش میشناسم . نسخه STI واقعا خوب بود که اونم به فنا رفت . نسل محبوبم

      https://cdn.autobild.es/sites/navi.axelspringer.es/public/media/image/2022/03/5-generaciones-wrx-subaru-2647437.jpg?tf=3840x

  3. همایون

    ۳ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (792 ديدگاه)

    نمای جلوی اون مدلی که جلو پنجره یه تیکه داره و شبیه وایپره واقعا زیباست و واسه یه سدان کامپکت واقعا طراحی یونیک و جذابی بود

  4. فرزند ایران

    ۳ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (107 ديدگاه)

    نید فور اسپید آندرگروند…

  5. علی منصوری

    ۳ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (413 ديدگاه)

    سیویک ی سروگردن بالاتره تو طراحی…هنوزم جذابه، کلا از این مدل چراغ خیلی خوشم نمیاد، ولی خوش تیون و کاستومه

  6. hosen

    ۳ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (716 ديدگاه)

    ماشین خیلی جالبی بوده کاش ادامه اش میداد دوج

  7. Taha shahbeiki

    ۳ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (40 ديدگاه)

    توی میدنایت کلاب بود یادش بخیر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا