دوج پاور واگن که در سال ۱۹۴۵ بر پایهٔ کامیونهای نظامی جنگ جهانی دوم معرفی شد، اولین پیکاپ ۴×۴ تولیدی جهان بود. هنوز هم تعداد انگشتشماری از نمونههای فرسوده این خودرو در مناطق روستایی گیلان تردد میکنند.
پیکاپهای آفرودی این روزها بسیار محبوب شدهاند و نامهایی مثل فورد رپتور، شورلت ZR2 و رم TRX را زیاد میشنویم ولی شاید جالب باشد بدانید که اولین پیکاپ آفرودی جهان چندین دهه پیش ساخته شد یعنی زمانی که کسی هنوز با مفهوم پیکاپ آفرودی آشنایی نداشت. این خودرو، قدرت، توانایی و جانسختی لازم برای فتح مسیرهایی را داشت که هیچ پیکاپ دیگری توان عبور از آن را نداشت. در آن زمان، دوج پیکاپ منحصربهفردی را برای انجام کارهایی بیش از یدک کشی و حمل بار ساخت.
دوج پاور واگن، اولین پیکاپ آفرودی جهان
داستان توانایی آفرود در پیکاپ با دوج پاور واگن آغاز شد. این خودرو مدتها قبل از آنکه پیکاپهای مدرن به فکر بیراهه نوردی بیفتند، استانداردی را برای تواناییهای آفرود در دنیای پیکاپها تعیین کرد. پاور واگن که در سال ۱۹۴۵ معرفی شد، از کامیونهای نظامی جنگ جهانی دوم مشتق شده بود و به اولین پیکاپ تولیدی ۴×۴ تبدیل شد که در دسترس غیرنظامیان و عموم مردم قرار گرفت. پاور واگن خیلی زود نظر کشاورزان، دامداران و همهٔ کسانی که به یک ماشین کاری برای مسیرهای ناهموار نیاز داشتند را جلب کرد. پیکاپ آفرودی دوج ابتدا با یک پیشرانهٔ ۶ سیلندر خطی با ۹۴ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور به بازار عرضه شد که برای آن زمان ارقام قابلتوجهی بودند. طی سالهای بعد نیز پیشرانههای قویتری مثل ۴.۱ لیتری شش سیلندر خطی، ۵.۲ لیتری V8 و ۵.۹ لیتری V8 زیر کاپوت پاور واگن قرار گرفتند.
پاور واگن به گیربکس چهار سرعته دستی، سیستم دو دیفرانسیل پارت تایم و اکسلهای صلب با فنرهای شمش مجهز بود که تواناییهای آفرود جدی را برای پیکاپ به ارمغان میآورد. علاوه بر این، فاصلهٔ زیاد از زمین، قفل دیفرانسیلهای جلو و عقب و شاسی فولادی مستحکم باعث میشد این خودرو در جادههای خاکی، مسیرهای سنگلاخی و زمینهای گلآلود توانمندتر از پیکاپهای معمولی باشد. این در حالی است که امروز فقط پیکاپهای آفرودی ردهبالا مثل فورد رنجر رپتور و شورلت کلرادو ZR2 بایسون به قفل دیفرانسیل جلو و عقب مجهز هستند.
ویژگیهای آفرودی دوج پاور واگن
پاور واگن بر اساس کامیونهای نظامی دوج WC ساخته شد که در جنگ جهانی دوم استفاده میشد و اولین پیکاپ ۴×۴ بود که به تولید انبوه رسید. سیستم دو دیفرانسیل این پیکاپ به گیربکس کمکی دو سرعته مجهز بود که امکان انتخاب دندههای سنگین و سبک را فراهم میکرد. علاوه بر این، اکسلهای صلب جلو و عقب و تعلیق فنر شمش هم انعطاف بالایی را فراهم میکرد تا پیکاپ بتواند بهراحتی از مسیرهای سنگلاخی و شیبهای تند عبور کند. پاور واگن به لطف اوورهنگهای کوتاه جلو و عقب نیز میتوانست موانعی که پیکاپهای دیگر را زمینگیر میکرد پشت سر بگذارد. گیربکس چهار سرعتهٔ دستی این پیکاپ با دنده یک بسیار سنگین هم خزیدن از روی صخرهها با سرعت پایین و یدککشیهای سنگین را آسان میکرد. با این ویژگیها، پاور واگن نام خود را بهعنوان پیشگام پیکاپهای آفرود در تاریخ ثبت کرد و تأثیر آن هنوز هم در پیکاپهای امروزی قابلمشاهده است که نشان میدهد بسیار جلوتر از زمان خود بوده است.
دیگر پیکاپهای آفرودی اولیه
در همان سالهایی که دوج پاور واگن تازه به بازار آمده بود، خودروهای باری آفرودی دیگری هم تولید و عرضه شدند که همان ایدهٔ دوج را دنبال میکردند.
ویلیز جیپ تراک
ویلیز جیپ تراک که بر اساس شاسی جیپ CJ-2A ساخته و از سال ۱۹۴۷ تا ۱۹۶۵ تولید شد، یکی از اولین پیکاپهای غیرنظامی چهارچرخ محرک جهان بود. این در حالی بود که شورلت و فورد حدود یک دهه بعد یعنی اواخر دههٔ ۵۰ اولین پیکاپهای چهارچرخ محرک خود را عرضه کردند. مثل پاور واگن، جیپ تراک هم ابتدا برای کاربردهای نظامی طراحی شد ولی خیلی زود در بین کشاورزان، تجار و طبیعتگردان طرفدار پیدا کرد. این پیکاپ هم با اکسلهای صلب جلو و عقب و فاصلهٔ زیاد از زمین، برای مسیرهای سخت مناسب بود. جیپ تراک با پیشرانههای ۲.۲ لیتری چهار سیلندر عرضه شد که ابتدا ۶۳ و بعداً ۷۵ اسب بخار قدرت تولید میکردند. هرچند این پیشرانهها قدرت کمی داشتند ولی قابلاعتماد و برای استفادههای کاری مناسب بودند.
مرسدس بنز یونیماگ
یونیماگ که بهعنوان یک ماشین کشاورزی در آلمان بعد از جنگ طراحی شد تا بتواند در زمینهای کشاورزی صعبالعبور مورداستفاده قرار گیرد، ابتدا توسط شرکت بوهرینگر تولید میشد. یونیماگ برخلاف تراکتورهای آن سالها، چرخهای هماندازه، دو دیفرانسیل و محورهای پورتال داشت که تواناییهای آفرود فوقالعادهای را فراهم میکرد. این خودرو به پیشرانهٔ ۱.۷ لیتری دیزلی OM636 مرسدس مجهز شده بود که ۲۵ اسب بخار قدرت داشت. دوام و تواناییهای یونیماگ خیلی زود توجه دایملر بنز را جلب کرد و در سال ۱۹۵۱ تولید این وسیلهٔ توانمند را در دست گرفت و کاربری آن را از ماشین کشاورزی به استفادههای نظامی، نجاتی و… گسترش داد.
مازیار
۵ فروردین ۱۴۰۴این خیلی باحاله
من کنار رانندهاش نشستم واقعا حس و حال بدوی بهت میده و عجیب اینکه این حس بدوی یه اطمینانی همراه خودش منتقل میکنه!!
(Ali(chevynova
۵ فروردین ۱۴۰۴مثل همیشه بازم یه اولین دیگه از خودروسازی آمریکا
امریکا صنعتش اوله و نگین این صنعت ، خودروسازیشه
خودروسازانی که در دهه ۵۰ ماشینهای بالای ۳۵۰ اسب میساختن و از دهه ۲۰ کلی نوآوری داشتن
ماشالاه پلیموت فیوری ۱۹۶۰
ماشالاه شوی بیسکین ۱۹۶۱
ماشالاه فورد استارلاینر ۱۹۶۲
kasra
۵ فروردین ۱۴۰۴علی تو دست از این ماشالاه کردن وردار کامنت های قدیم تو رو گیخونیم پر علم ماشینی با ایم ماشالاه کردن از چشم بعضی ها افتاده ولی من همیشه تو رو دوست دارم
amir
۵ فروردین ۱۴۰۴منبع: عکس نواهای خیالی
پر تکرار ترین شماره تاریخچه گوشیت
۵ فروردین ۱۴۰۴ماشاالله https://www.pedal.ir/various/tahoe-expedition-iihs-crash-test/ بازم ماشاالله خیلیی ماشاالله بازم اولین از اخر در تست تصادف
سوشیانت
۵ فروردین ۱۴۰۴این لینک هیچ چیز رو مشخص نمیکنه تو سایت iihs هم نوشته شده تست بروز شده و جالبه بدونی که هر سه این خودرو ها اکثر امتیازاشون مثبته و تو تست های قبلی هم عملکرد خوبی داشتن
Hf
۵ فروردین ۱۴۰۴اسطوره قدرت،استقامت و حمل بار.
هیچ چیز اضافه ای نمیشه گفت.
ماشینی که اسمش گویای همه چیزه.
واگن قدرت
Taha Ayoobi
۵ فروردین ۱۴۰۴ایول
خیلی حال کردم
پارسا
۵ فروردین ۱۴۰۴یونیماگ با ۲۵ اسب بخار🤯
مازیار
۵ فروردین ۱۴۰۴گیربکس یونیماگ اصلا اونطور نیست که حدس بزنید
من سری چهار رو از نزدیک بررسی کردم گیربکسش هشت سرعت جلو داره و شش سرعت عقب که سرعت دنده یک اون حدود یک متر در چهار پنج ثانیه هست ضریب بسیار بالا. حتی شنیدم که نسلهای بعدی تعداد دادههای جلو و عقبش یکی هست
چنین گیربکسی خیلی نیاز به قدرت موتور نداره. البته این ۲۵ اسب بخار مربوط به دهه چهل هست و بعدها بیشتر شده اما کلا تو یونیماگ گیربکس و کمک هست که کار رو انجام میده
" Swedish Arrogant Tiger "
۵ فروردین ۱۴۰۴25 اسب بخار دیزل نه بنزین.
و این که همین توان برای اون سال ها و کاربرد یونیماگ کافی بود.
شکم وه
۵ فروردین ۱۴۰۴آقای دهقان سال نو مبارک
شرکت بوهرینگر الان فعال هست ؟؟ چه سالی تاسیس شد ؟ راستی فقط خودرو آفرود می ساخته ؟
حسن
۵ فروردین ۱۴۰۴سال 1980 تاسیس شد توسط آلبرت فردریک که موقع ساخت خودروی موتوری همه کاره برای کشاورزان یونیماک با دفرانسیل و گیریبکسی عالی را تولید کرد از شانس بدش و از بد روزگار مث گوتلیپ دایملر افتاد تو دام کارل بنز و از هستی ساقط شد در حالی که خودش موتور بنزینی برای یونیماگ طراحی کرد و ساخت اما ازش استفاده نکرد و رفت موتور بنز را انداخت رو ماشینش و اخرش نابود شد
JaMsHiD-B
۵ فروردین ۱۴۰۴آفرودر واقعی اینها
نیما
۵ فروردین ۱۴۰۴من بارها و بارها سوارش شدم ،بخصوص سمت املش و لاهیجان بخاطر برداشت چای و شیب زیادی که باغات چای دارن بغیر از دوج)داج( و جیپ روسی)لادا( هیچ ماشینی نمیتونه عملکرد مناسبی داشته باشه،وقتی میشینی داخلش میری تا دل جنگ جهانی،سواری خشکی داره که برای سال ساختش طبیعیه ولی شیبی نیست که نشه باهاش صعود کرد گل و لای و بارون و جاده خرابه و اسفالت کجه هم حالیش نیس میره تا تهش
مکانیکی خالص با کمترین ادوات الکترونیک
Momo
۵ فروردین ۱۴۰۴این که این خودرو هنوز کارآیی داره حرفی درش نیست
ولی خودروسازان ما همچنان بی توجه به این نیاز و ضرورت جامعه کشاورزی و…..