دوج

یادی از دوج اسپریت R/T، سدان اسپرتی که از بی ام و M5 سریع‌تر بود

هرچند دوج اسپریت خودروی کسل‌کننده‌ای بود ولی در نسخهٔ R/T به لطف پیشرانهٔ چهار سیلندر توربو، در شتاب و درگ از ب‌ام‌و M5 سریع‌تر بود.

گروه کرایسلر پس از افول شدیدی که در اواخر دههٔ ۷۰ تجربه کرد، تحت مدیریت «لی یاکوکا» دوباره به زندگی بازگشت. این شرکت در طول دههٔ ۸۰، حدود چهار سال رشد سریعی را تجربه کرد اما پس‌ازآن، فروش کرایسلر رو به کاهش گذاشت زیرا خریداران معتقد بودند این گروه خودروسازی و برندهای مختلفش، خودروهای کسل‌کننده‌ای تولید می‌کنند. یاکوکا زمانی که برای فورد کار می‌کرد، دریافته بود که بهترین راه برای افزایش جذابیت و محبوبیت یک برند، تزریق پرفورمنس به محصولات آن است. به همین دلیل، وی از دوست صمیمی خود، کارول شلبی برای بازگرداندن هیجان به برندهای کرایسلر کمک خواست.

هرچند این همکاری محدود بود ولی باعث خلق خودروهای جالبی مثل شلبی اومنی GLH-S و شلبی چارجر GLH-S شد که البته همگی بر اساس خودروهای اقتصادی دوج ساخته شده بودند. بااین‌حال، زمانی واقعاً هیجان به گروه کرایسلر بازگشت که دوج وایپر افسانه‌ای در سال ۱۹۹۱ در مسابقهٔ ایندی ۵۰۰ با کارول شلبی پشت فرمانش رونمایی شد. غیر از وایپر اما دوج در سال ۱۹۹۱ مدل پرفورمنس جالب دیگری را هم معرفی کرد. این خودرو که اسپریت R/T نام داشت، هرگز یک سوپرکار نبود ولی وقتی به خیابان‌ها آمد، به سریع‌ترین سدان آمریکایی بازار تبدیل شد.

گرگی در لباس میش

اسپریت استاندارد که در سال ۱۹۸۹ به بازار آمد، یک سدان میان سایز ساده و کم‌توان بود که برای عموم مردم طراحی شده بود. این خودرو مثل رقیب اصلی خود، فورد تاروس، یک سدان محرک جلو با پیشرانهٔ پایهٔ چهار سیلندر بود. بااین‌حال، کسانی که خواهان پرفورمنس بیشتری در یک سدان آمریکایی بودند، می‌توانستند سراغ تاروس SHO بروند که به پیشرانهٔ V6 قدرتمند با مهندسی یاماها مجهز بود. تنها پاسخی که دوج برای مدل داشت، یک پیشرانهٔ V6 ساخت میتسوبیشی با تنها ۱۴۱ اسب بخار قدرت بود. برای پر کردن این خلأ، دوج نسخهٔ اسپریت R/T را توسعه داد. برخلاف تاروس SHO که تغییرات ظاهری ظریفی را برای هماهنگی با پیشرانهٔ قوی‌تر خود تجربه کرده بود، اسپریت R/T دقیقاً شبیه نسخهٔ استاندارد خود بود و رینگ‌های اختصاصی ۱۵ اینچی دورنگ تنها ویژگی ظاهری متمایز آن محسوب می‌شد. بااین‌حال، این سدان اسپرت زیر کاپوت خود یک پیشرانهٔ چهار سیلندر توربوشارژ قدرتمند را پنهان کرده بود که به‌اندازهٔ موتور V6 تاروس SHO توانمند بود.

پیشرانه‌ای اقتصادی با جادوی لوتوس

موتوری که در سینهٔ اسپریت R/T قرار گرفت Turbo III نام داشت. این موتور بر پایهٔ پیشرانهٔ پایهٔ چهار سیلندر اسپریت شکل گرفت که با تنها ۲.۲ لیتر حجم، کوچک‌ترین پیشرانهٔ این سدان دوج محسوب می‌شد. بااین‌حال، Turbo III با تولید ۲۲۴ اسب بخار قدرت و ۲۹۴ نیوتن متر گشتاور، ثابت کرد فقط حجم موتور نیست که اهمیت دارد. هرچند این اعداد امروز چندان چشمگیر به نظر نمی‌رسند ولی بیشتر از چیزی بودند که موتور تنفس طبیعی تاروس SHO با دو سیلندر بیشتر تولید می‌کند. درحالی‌که فورد برای توسعهٔ پیشرانهٔ سدان پرفورمنس خود از یاماها کمک گرفته بود، دوج از مازراتی و لوتوس توسعهٔ پروتوتایپ این پیشرانهٔ توربو را خواست و درنهایت موتور لوتوس را انتخاب کرد. برای پایین نگه داشتن هزینه‌های توسعه، لوتوس از معماری پیشرانهٔ ۲.۲ لیتری سری K کرایسلر استفاده و برای آن یک سرسیلندر DOHC کاملاً جدید طراحی کرد. علاوه بر این، پیشرانهٔ موردبحث به توربوشارژر گرت و اینترکولر هم مجهز شد. این تغییرات باعث شد یک موتور کم‌توان و کسل‌کننده، قدرت بالایی تولید کند.

سریع، هیجان‌انگیز، ارزان

اسپریت R/T غیر از پیشرانهٔ توربو، به ترمزهای دیسکی در هر چهارچرخ و یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی هوی دیوتی ساخت گتراگ هم مجهز شده بود. بااین‌حال، متأسفانه دوج در شاسی خودرو تغییری ایجاد نکرده و سیستم تعلیق و فرمان با نسخهٔ استاندارد یکسان بود. به همین دلیل، اسپریت R/T از لحاظ لذت و تجربهٔ رانندگی در حد سدان‌های پرفورمنسی مثل ب‌ام‌و M5 نبود ولی برای خودرویی در این بازهٔ قیمتی بدون شک رانندگی هیجان‌انگیز و لذت‌بخشی داشت. در آزمایشی که توسط کارانددرایور انجام شد، اسپریت R/T ظرف ۵.۸ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت رسید و از M5 با شتاب ۶.۳ ثانیه سریع‌تر عمل کرد. همچنین این خودرو ۴۰۰ متر را هم در ۱۴.۵ ثانیه طی کرد که یک ثانیه از ب‌ام‌و و نیم ثانیه از تاروس SHO سریع‌تر بود. دوج اسپریت R/T که عنوان سدان اسپرت سال‌های ۱۹۹۱ و ۱۹۹۲ موتورترند را از آن خود کرد، قیمت ۱۷,۸۲۰ دلاری معادل ۴۰ هزار دلار امروز داشت که حدود ۵ هزار دلار از تاروس SHO ارزان‌تر بود.

سرانجام اسپریت R/T

اسپریت R/T با وجود قیمت ارزان و شتاب و سرعت بالا، به دلیل عدم ارتقاء شاسی، بدنه و کابین، در بازار با استقبال چندانی مواجه نشد. در سال ۱۹۹۱ تنها ۱,۲۰۸ دستگاه از این ماشین فروخته شد و سال بعد تا زمانی که از روی خط تولید کنار رفت نیز فقط ۱۹۱ دستگاه فروخت. در طول ۹۰ درحالی‌که سدان‌های پرفورمنس قوی‌تر و توانمندتر شدند، اسپریت R/T به‌سرعت فراموش شد. امروز نیز این سدان اسپرت آمریکایی ارزش بسیار پایینی دارد به‌گونه‌ای که نمونه‌های تمیز آن با قیمت حدود ۷ هزار دلار پیدا می‌شود درحالی‌که نمونه‌های بکر و بسیار کم‌کار بین ۱۰ تا ۱۳ هزار دلار قیمت دارند. به‌طورکلی، هرچند شاید دوج اسپریت R/T اصلاً خودروی جذابی به نظر نرسد و یکی از زشت‌ترین سدان‌های اسپرت دههٔ ۹۰ به نظر برسد ولی لایق توجه بیشتری خواهد بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۹ رای
منبع
Autoevolution

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۵ دیدگاه‌ها

  1. Mosafer

    ۲۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (181 ديدگاه)

    بنده خدا همچین زشت هم نبوده.

    موافقم 46
    مخالفم 6
    1. amirkhanzadeh

      ۲۳ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (823 ديدگاه)

      چقدر طراحی بیرون و داخل کابین شبیه دوو هستش

      موافقم 27
      مخالفم 4
      1. SMS

        ۲۳ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (506 ديدگاه)

        پراید مناطق برخوردار
        جذابه برای اون زمان

        موافقم 27
      2. جرمی کلارکسون

        ۲۳ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (813 ديدگاه)

        به زیبایی بی ام و نیست ولی خب

        موافقم 26
        مخالفم 4
      3. آرش آمریکایی

        ۲۳ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (638 ديدگاه)

        نه طراحی دوو رو میتونی تو ماشینای شورولت و پونتیاک ببینی
        و البته اپل
        در واقع خودروی اُپل کادت با پلتفرم T جی‌ام پدر تمام دوو ها بود و پلتفرم J هم که بعدا جایگزین این پلتفرم شد درواقع ارتقا یافته همین بود
        حتی اگه ماشین پونتیاک آزتک(ماشین والتر وایت) رو نگاه کنی یکم روح دوو ریسر و اُپل کادت رو توش میبینی فقط با یه کمک فنر بلندتر اومدن کراس اوورش کردن

        اما داج اون زمان به میتسوبیشی شراکت داشت این ماشین بیشتر شبیه میتسوبیشی گالانت بود

        فورد هم به مزدا، کیا و هیوندا شراکت داشت

        موافقم 15
        مخالفم 2
        1. Mosafer

          ۲۳ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (181 ديدگاه)

          واقعا یه خورده شبیه میتسوبیشی گالانت هست

      4. محمدهادی

        ۲۳ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (2363 ديدگاه)

        شبیه یک دوج وانته بیشتر

      5. Mad.z.Max

        ۲۴ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (1863 ديدگاه)

        این ماشین دقیقا میتسوبیشی گالانت VR4 هست که کیت چهار چرخ محرک میتسوبیشی رو نداره.

        موافقم 6
        مخالفم 1
      6. Hami

        ۲۵ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (2 ديدگاه)

        در واقع دوو شبیه اینه

    2. گاس فرینگ

      ۲۳ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (324 ديدگاه)

      طراحیش یه جوریه که انگار اول وانت بوده بعد سواریش کردن دقیقا برعکس آریسان

      موافقم 3
      مخالفم 6
  2. mmd@

    ۲۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (282 ديدگاه)

    عجب چیزی بود ولی زود فراموش شد که این ناراحت کننده بود💔☠️😈😈🏆🏆🥇🥇😢🥲

    موافقم 14
    مخالفم 1
  3. hosen

    ۲۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (438 ديدگاه)

    عاشق این دست ماشین هاییم که ظاهر ساده و بی آلایش اما باطن قدرتمند و وحشتناکی دارن

    موافقم 37
    1. A.R.A.S.H

      ۲۴ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (309 ديدگاه)

      دقیقا

  4. mickeyy

    ۲۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (36 ديدگاه)

    کلا دهه 80 و اوایل 90 سالهای افول برند های امریکایی بود و به جز چند مدل معدود ماشینهای خوبی نداشتن

    موافقم 13
    مخالفم 2
  5. Kiarash

    ۲۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (326 ديدگاه)

    تو جی تی ای وی این ماشین نبود ؟

  6. Kiarash

    ۲۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (326 ديدگاه)

    واقعا طراحی دهه ۹۰ میلادی انگار ماشین هارو با عشق ساختن دلم می خواد برگردم به اون دوره

    موافقم 24
  7. ALI MOPAR

    ۲۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (93 ديدگاه)

    کم کاری کم کاری همیشه کم کاری بوده که به گروه کرایسلر ضربه زده، خب پرفورمنسو بردی بالا چرا روی کابین و هندلینگ کار نکردی که یه ماشین کامل ارائه بدی بازار، شاید اگه مثل ام پنج تو همه جوانبش کار میکردن الان اسپریت یکی از بهترین سدانهای بازار بود نه اینکه تو همون دهه نود به چاخ بره، همین کارو تو نسل آخر وایپر هم کردن فکر کن وایپرو تو نسل آخر توربو میکردن با یه گیربکس دو کلاجه و یا برای مدل های پرفورمنس چارجر و چلنجر یه نسخه awd هم میزدن

    موافقم 10
    1. hosen

      ۲۳ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (438 ديدگاه)

      اونطوری قیمتش میرفت بالاتر و توجیه خرید پیدا نمیکرد.

      موافقم 11
      1. ALI MOPAR

        ۲۳ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (93 ديدگاه)

        داداش پنج هزار دلار که خیلی پوله
        برای اون موقع از تاروس ارزونتر بوده خب اگه همونو میکشید رو قیمت در عوض کابین و هندلیگشم تغییر میداد تازه میرسید به قیمت تاروس اینطوری میشدن دو رقیب هم قیمت که چند پله اسپریت بهتر حساب میشد چون علاوه بر اینکه از تاروس قوی تر بود سواری و کابینشم بهتر میشد، دو سالم که سدان سال شده بود خب اینطوری دیگه چی کم داشت برای پر فروش بودن

  8. آرش آمریکایی

    ۲۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (638 ديدگاه)

    این ماشین در واقع یه میتسوبیشی گالانت بود که با برند داج عرضه میشد (اگر کسی)

    موافقم 7
    مخالفم 3
  9. arash

    ۲۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (97 ديدگاه)

    لی آیاکوکا یکی از برجسته ترین مدیران صنعت خودروسازی در آمریکا بود به نحوی که نوه فورد به او حسودی میکرد که فورد را بجای کمپانی خانواده فورد کمپانی لی آیاکوکا میدانند و در نهایت هم لی آیاکوکا توسط نوه فورد اخراج شد و ایشان برای اثبات مجدد خود به مردم آمریکا رفت و مدیرعامل کارخانه ورشکسته کرایسلر شد و در آن مقطع سخنرانی طوفانی در گنگره آمریکا کرد که اگر دولت آمریکا کرایسلر را ورشکسته اعلام کند این مقدار هزینه برای دولت فدرال دارد ولی اگر یک سوم آنرا بصورت وام بمن دهد من آنرا دوباره زنده میکنم و هفت ساله وام را تسویه میکنم و اعتبار کاری من گرو دریافت وام. ایشان با گرفتن وام به سرعت دوباره کرایسلر را بازسازی و به بازدهی رساند و سه ساله وام را تسویه کرد و آنقدر کرایسلر برندی ارزشمند شد که در مراحل بعدی حتی کمپانی بنز نیز با کرایسلر ادغام شد.

    موافقم 12
    مخالفم 1
  10. A.R.A.S.H

    ۲۴ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (309 ديدگاه)

    والا خیلی هم زشت نبود…
    از نظرم جذابه
    من از این مدل ماشین ها خوشم میاد

  11. حسین دهمرد

    ۲۵ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (2626 ديدگاه)

    واژه ی گرگی در لباس میش رو ده پونزده سال پیش تو یه مجله راجب گالانت به کار برده بودن که توربو شده بود و پوز ماشینای مدل بالا رو میزد

  12. M power

    ۲۵ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (299 ديدگاه)

    یه چرخ m5 و به صدتا از اینا نمیدم مخصوصن اگه ماله اون موقع باشه

    موافقم 2
    مخالفم 2
  13. Ansar

    ۲۵ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ماشین پر سرعتیه همین الان هم نسخه های جدید این خودرو سرعتش بیشتره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا