هرچند دوج اسپریت خودروی کسلکنندهای بود ولی در نسخهٔ R/T به لطف پیشرانهٔ چهار سیلندر توربو، در شتاب و درگ از بامو M5 سریعتر بود.
گروه کرایسلر پس از افول شدیدی که در اواخر دههٔ ۷۰ تجربه کرد، تحت مدیریت «لی یاکوکا» دوباره به زندگی بازگشت. این شرکت در طول دههٔ ۸۰، حدود چهار سال رشد سریعی را تجربه کرد اما پسازآن، فروش کرایسلر رو به کاهش گذاشت زیرا خریداران معتقد بودند این گروه خودروسازی و برندهای مختلفش، خودروهای کسلکنندهای تولید میکنند. یاکوکا زمانی که برای فورد کار میکرد، دریافته بود که بهترین راه برای افزایش جذابیت و محبوبیت یک برند، تزریق پرفورمنس به محصولات آن است. به همین دلیل، وی از دوست صمیمی خود، کارول شلبی برای بازگرداندن هیجان به برندهای کرایسلر کمک خواست.
هرچند این همکاری محدود بود ولی باعث خلق خودروهای جالبی مثل شلبی اومنی GLH-S و شلبی چارجر GLH-S شد که البته همگی بر اساس خودروهای اقتصادی دوج ساخته شده بودند. بااینحال، زمانی واقعاً هیجان به گروه کرایسلر بازگشت که دوج وایپر افسانهای در سال ۱۹۹۱ در مسابقهٔ ایندی ۵۰۰ با کارول شلبی پشت فرمانش رونمایی شد. غیر از وایپر اما دوج در سال ۱۹۹۱ مدل پرفورمنس جالب دیگری را هم معرفی کرد. این خودرو که اسپریت R/T نام داشت، هرگز یک سوپرکار نبود ولی وقتی به خیابانها آمد، به سریعترین سدان آمریکایی بازار تبدیل شد.
گرگی در لباس میش
اسپریت استاندارد که در سال ۱۹۸۹ به بازار آمد، یک سدان میان سایز ساده و کمتوان بود که برای عموم مردم طراحی شده بود. این خودرو مثل رقیب اصلی خود، فورد تاروس، یک سدان محرک جلو با پیشرانهٔ پایهٔ چهار سیلندر بود. بااینحال، کسانی که خواهان پرفورمنس بیشتری در یک سدان آمریکایی بودند، میتوانستند سراغ تاروس SHO بروند که به پیشرانهٔ V6 قدرتمند با مهندسی یاماها مجهز بود. تنها پاسخی که دوج برای مدل داشت، یک پیشرانهٔ V6 ساخت میتسوبیشی با تنها ۱۴۱ اسب بخار قدرت بود. برای پر کردن این خلأ، دوج نسخهٔ اسپریت R/T را توسعه داد. برخلاف تاروس SHO که تغییرات ظاهری ظریفی را برای هماهنگی با پیشرانهٔ قویتر خود تجربه کرده بود، اسپریت R/T دقیقاً شبیه نسخهٔ استاندارد خود بود و رینگهای اختصاصی ۱۵ اینچی دورنگ تنها ویژگی ظاهری متمایز آن محسوب میشد. بااینحال، این سدان اسپرت زیر کاپوت خود یک پیشرانهٔ چهار سیلندر توربوشارژ قدرتمند را پنهان کرده بود که بهاندازهٔ موتور V6 تاروس SHO توانمند بود.
پیشرانهای اقتصادی با جادوی لوتوس
موتوری که در سینهٔ اسپریت R/T قرار گرفت Turbo III نام داشت. این موتور بر پایهٔ پیشرانهٔ پایهٔ چهار سیلندر اسپریت شکل گرفت که با تنها ۲.۲ لیتر حجم، کوچکترین پیشرانهٔ این سدان دوج محسوب میشد. بااینحال، Turbo III با تولید ۲۲۴ اسب بخار قدرت و ۲۹۴ نیوتن متر گشتاور، ثابت کرد فقط حجم موتور نیست که اهمیت دارد. هرچند این اعداد امروز چندان چشمگیر به نظر نمیرسند ولی بیشتر از چیزی بودند که موتور تنفس طبیعی تاروس SHO با دو سیلندر بیشتر تولید میکند. درحالیکه فورد برای توسعهٔ پیشرانهٔ سدان پرفورمنس خود از یاماها کمک گرفته بود، دوج از مازراتی و لوتوس توسعهٔ پروتوتایپ این پیشرانهٔ توربو را خواست و درنهایت موتور لوتوس را انتخاب کرد. برای پایین نگه داشتن هزینههای توسعه، لوتوس از معماری پیشرانهٔ ۲.۲ لیتری سری K کرایسلر استفاده و برای آن یک سرسیلندر DOHC کاملاً جدید طراحی کرد. علاوه بر این، پیشرانهٔ موردبحث به توربوشارژر گرت و اینترکولر هم مجهز شد. این تغییرات باعث شد یک موتور کمتوان و کسلکننده، قدرت بالایی تولید کند.
سریع، هیجانانگیز، ارزان
اسپریت R/T غیر از پیشرانهٔ توربو، به ترمزهای دیسکی در هر چهارچرخ و یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی هوی دیوتی ساخت گتراگ هم مجهز شده بود. بااینحال، متأسفانه دوج در شاسی خودرو تغییری ایجاد نکرده و سیستم تعلیق و فرمان با نسخهٔ استاندارد یکسان بود. به همین دلیل، اسپریت R/T از لحاظ لذت و تجربهٔ رانندگی در حد سدانهای پرفورمنسی مثل بامو M5 نبود ولی برای خودرویی در این بازهٔ قیمتی بدون شک رانندگی هیجانانگیز و لذتبخشی داشت. در آزمایشی که توسط کارانددرایور انجام شد، اسپریت R/T ظرف ۵.۸ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت رسید و از M5 با شتاب ۶.۳ ثانیه سریعتر عمل کرد. همچنین این خودرو ۴۰۰ متر را هم در ۱۴.۵ ثانیه طی کرد که یک ثانیه از بامو و نیم ثانیه از تاروس SHO سریعتر بود. دوج اسپریت R/T که عنوان سدان اسپرت سالهای ۱۹۹۱ و ۱۹۹۲ موتورترند را از آن خود کرد، قیمت ۱۷,۸۲۰ دلاری معادل ۴۰ هزار دلار امروز داشت که حدود ۵ هزار دلار از تاروس SHO ارزانتر بود.
سرانجام اسپریت R/T
اسپریت R/T با وجود قیمت ارزان و شتاب و سرعت بالا، به دلیل عدم ارتقاء شاسی، بدنه و کابین، در بازار با استقبال چندانی مواجه نشد. در سال ۱۹۹۱ تنها ۱,۲۰۸ دستگاه از این ماشین فروخته شد و سال بعد تا زمانی که از روی خط تولید کنار رفت نیز فقط ۱۹۱ دستگاه فروخت. در طول ۹۰ درحالیکه سدانهای پرفورمنس قویتر و توانمندتر شدند، اسپریت R/T بهسرعت فراموش شد. امروز نیز این سدان اسپرت آمریکایی ارزش بسیار پایینی دارد بهگونهای که نمونههای تمیز آن با قیمت حدود ۷ هزار دلار پیدا میشود درحالیکه نمونههای بکر و بسیار کمکار بین ۱۰ تا ۱۳ هزار دلار قیمت دارند. بهطورکلی، هرچند شاید دوج اسپریت R/T اصلاً خودروی جذابی به نظر نرسد و یکی از زشتترین سدانهای اسپرت دههٔ ۹۰ به نظر برسد ولی لایق توجه بیشتری خواهد بود.
Mosafer
۲۳ مهر ۱۴۰۳بنده خدا همچین زشت هم نبوده.
amirkhanzadeh
۲۳ مهر ۱۴۰۳چقدر طراحی بیرون و داخل کابین شبیه دوو هستش
SMS
۲۳ مهر ۱۴۰۳پراید مناطق برخوردار
جذابه برای اون زمان
جرمی کلارکسون
۲۳ مهر ۱۴۰۳به زیبایی بی ام و نیست ولی خب
آرش آمریکایی
۲۳ مهر ۱۴۰۳نه طراحی دوو رو میتونی تو ماشینای شورولت و پونتیاک ببینی
و البته اپل
در واقع خودروی اُپل کادت با پلتفرم T جیام پدر تمام دوو ها بود و پلتفرم J هم که بعدا جایگزین این پلتفرم شد درواقع ارتقا یافته همین بود
حتی اگه ماشین پونتیاک آزتک(ماشین والتر وایت) رو نگاه کنی یکم روح دوو ریسر و اُپل کادت رو توش میبینی فقط با یه کمک فنر بلندتر اومدن کراس اوورش کردن
اما داج اون زمان به میتسوبیشی شراکت داشت این ماشین بیشتر شبیه میتسوبیشی گالانت بود
فورد هم به مزدا، کیا و هیوندا شراکت داشت
Mosafer
۲۳ مهر ۱۴۰۳واقعا یه خورده شبیه میتسوبیشی گالانت هست
محمدهادی
۲۳ مهر ۱۴۰۳شبیه یک دوج وانته بیشتر
Mad.z.Max
۲۴ مهر ۱۴۰۳این ماشین دقیقا میتسوبیشی گالانت VR4 هست که کیت چهار چرخ محرک میتسوبیشی رو نداره.
Hami
۲۵ مهر ۱۴۰۳در واقع دوو شبیه اینه
گاس فرینگ
۲۳ مهر ۱۴۰۳طراحیش یه جوریه که انگار اول وانت بوده بعد سواریش کردن دقیقا برعکس آریسان
mmd@
۲۳ مهر ۱۴۰۳عجب چیزی بود ولی زود فراموش شد که این ناراحت کننده بود💔☠️😈😈🏆🏆🥇🥇😢🥲
hosen
۲۳ مهر ۱۴۰۳عاشق این دست ماشین هاییم که ظاهر ساده و بی آلایش اما باطن قدرتمند و وحشتناکی دارن
A.R.A.S.H
۲۴ مهر ۱۴۰۳دقیقا
mickeyy
۲۳ مهر ۱۴۰۳کلا دهه 80 و اوایل 90 سالهای افول برند های امریکایی بود و به جز چند مدل معدود ماشینهای خوبی نداشتن
Kiarash
۲۳ مهر ۱۴۰۳تو جی تی ای وی این ماشین نبود ؟
Kiarash
۲۳ مهر ۱۴۰۳واقعا طراحی دهه ۹۰ میلادی انگار ماشین هارو با عشق ساختن دلم می خواد برگردم به اون دوره
ALI MOPAR
۲۳ مهر ۱۴۰۳کم کاری کم کاری همیشه کم کاری بوده که به گروه کرایسلر ضربه زده، خب پرفورمنسو بردی بالا چرا روی کابین و هندلینگ کار نکردی که یه ماشین کامل ارائه بدی بازار، شاید اگه مثل ام پنج تو همه جوانبش کار میکردن الان اسپریت یکی از بهترین سدانهای بازار بود نه اینکه تو همون دهه نود به چاخ بره، همین کارو تو نسل آخر وایپر هم کردن فکر کن وایپرو تو نسل آخر توربو میکردن با یه گیربکس دو کلاجه و یا برای مدل های پرفورمنس چارجر و چلنجر یه نسخه awd هم میزدن
hosen
۲۳ مهر ۱۴۰۳اونطوری قیمتش میرفت بالاتر و توجیه خرید پیدا نمیکرد.
ALI MOPAR
۲۳ مهر ۱۴۰۳داداش پنج هزار دلار که خیلی پوله
برای اون موقع از تاروس ارزونتر بوده خب اگه همونو میکشید رو قیمت در عوض کابین و هندلیگشم تغییر میداد تازه میرسید به قیمت تاروس اینطوری میشدن دو رقیب هم قیمت که چند پله اسپریت بهتر حساب میشد چون علاوه بر اینکه از تاروس قوی تر بود سواری و کابینشم بهتر میشد، دو سالم که سدان سال شده بود خب اینطوری دیگه چی کم داشت برای پر فروش بودن
آرش آمریکایی
۲۳ مهر ۱۴۰۳این ماشین در واقع یه میتسوبیشی گالانت بود که با برند داج عرضه میشد (اگر کسی)
arash
۲۳ مهر ۱۴۰۳لی آیاکوکا یکی از برجسته ترین مدیران صنعت خودروسازی در آمریکا بود به نحوی که نوه فورد به او حسودی میکرد که فورد را بجای کمپانی خانواده فورد کمپانی لی آیاکوکا میدانند و در نهایت هم لی آیاکوکا توسط نوه فورد اخراج شد و ایشان برای اثبات مجدد خود به مردم آمریکا رفت و مدیرعامل کارخانه ورشکسته کرایسلر شد و در آن مقطع سخنرانی طوفانی در گنگره آمریکا کرد که اگر دولت آمریکا کرایسلر را ورشکسته اعلام کند این مقدار هزینه برای دولت فدرال دارد ولی اگر یک سوم آنرا بصورت وام بمن دهد من آنرا دوباره زنده میکنم و هفت ساله وام را تسویه میکنم و اعتبار کاری من گرو دریافت وام. ایشان با گرفتن وام به سرعت دوباره کرایسلر را بازسازی و به بازدهی رساند و سه ساله وام را تسویه کرد و آنقدر کرایسلر برندی ارزشمند شد که در مراحل بعدی حتی کمپانی بنز نیز با کرایسلر ادغام شد.
A.R.A.S.H
۲۴ مهر ۱۴۰۳والا خیلی هم زشت نبود…
از نظرم جذابه
من از این مدل ماشین ها خوشم میاد
حسین دهمرد
۲۵ مهر ۱۴۰۳واژه ی گرگی در لباس میش رو ده پونزده سال پیش تو یه مجله راجب گالانت به کار برده بودن که توربو شده بود و پوز ماشینای مدل بالا رو میزد
M power
۲۵ مهر ۱۴۰۳یه چرخ m5 و به صدتا از اینا نمیدم مخصوصن اگه ماله اون موقع باشه
Ansar
۲۵ مهر ۱۴۰۳ماشین پر سرعتیه همین الان هم نسخه های جدید این خودرو سرعتش بیشتره
🥇M🏆Bavaria///👑
۳۰ مهر ۱۴۰۳از اون دسته مطالب ناب. 👏👏👑