دوج

نگاهی به دوج وایپر ACR سال 2016، بازتعریف پرفورمنس آمریکایی

وایپر ACR با بزرگ‌ترین پیشرانهٔ تولیدی آمریکایی در کنار گیربکس دستی و داون‌فورس عظیم، ثابت کرد که خودروهای آمریکایی فقط در خط مستقیم سریع نیستند.

داستان وایپر در اواخر دههٔ ۸۰ شروع شد یعنی زمانی که یک تیم کوچک به رهبری طراح ارشد کرایسلر «تام گیل» تصمیم گرفتند جانشینی معنوی برای شلبی کبرای افسانه‌ای بسازند. رئیس وقت کرایسلر «باب لوتز» از این پروژه حمایت کرد و نهایتاً کانسپت وایپر در نمایشگاه دیترویت سال ۱۹۸۹ رونمایی شد که با واکنش بسیار مثبتی مواجه شد. با وجود بودجهٔ محدودی که کرایسلر برای این پروژه در نظر گرفته بود، تیم کوچک وایپر موفق شد این کانسپت را به یکی از نمادین‌ترین خودروهای اسپرت تاریخ تبدیل کند. نسخهٔ تولیدی وایپر در مسابقهٔ ایندی ۵۰۰ سال ۱۹۹۱ درحالی‌که کارول شلبی پشت فرمانش نشسته بود رونمایی شد.

وایپر از هر زاویه‌ای خودروی فوق‌العاده‌ای بود. این ماشین یک نیروگاه بزرگ V10 زیر کاپوت داشت که با کمک لامبورگینی توسعه پیدا کرده و ۴۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. همچنین وایپر برای ارائهٔ لذت ناب رانندگی، قید هرگونه امکانات ایمنی و رفاهی را زده بود. وایپر درواقع طبق فرمول معمول آمریکایی ساخته شده بود که در دوران طلایی ماسل کارها شکل گرفت. این یعنی نسل اول وایپر در خط مستقیم بسیار سریع بود ولی در جاده‌های پیچ‌درپیچ خصوصاً با یک رانندهٔ بی‌تجربه پشت فرمان می‌توانست خطرناک باشد. البته مهندسان دوج طی نسل‌های بعدی، این ماشین را بهبود بخشیدند و وایپر بعداً بسیار متمدن‌تر شد. علاوه بر این، دوج نسخه‌های پیست محوری از این خودرو را هم ارائه کرد که با قابلیت مانور بیشتر، پرفورمنس آمریکایی را از نو تعریف کردند.

تاریخچهٔ ACR

بدون شک، بهترین نسخه از وایپر که پرفورمنس آمریکایی را از نو تعریف کرد، ACR بود که اولین بار به‌عنوان یک پکیج پرفورمنس در سال ۱۹۹۲ برای وایپر GTS معرفی شد. این پکیج که مخفف آمریکن کلاب ریسر بود، ویژگی‌های داخلی برگرفته از موتوراسپرت، ارتقاء پیشرانه و کمک‌فنرهای قابل تنظیم Koni را به همراه داشت و GTS را به یک سلاح توانا برای پیست تبدیل می‌کرد. هرچند در نسل سوم وایپر خبری از نسخهٔ ACR نبود ولی در سال ۲۰۰۸ در نسل چهارم دوباره بازگشت. ACR جدید خودرویی کاملاً پیست محور بود و توانست یک دور فنی‌ترین پیست جهان یعنی نوربرگ‌رینگ را ظرف ۷ دقیقه و ۱۲.۱ ثانیه طی کند. بااین‌وجود، در سال ۲۰۰۹ اعلام شد که تولید وایپر در تابستان ۲۰۱۰ به پایان خواهد رسید.

بازگشت افعی

خوشبختانه کرایسلر بعداً در تصمیم خود تجدیدنظر کرد و در سال ۲۰۱۳ نسل کاملاً جدید وایپر در نمایشگاه نیویورک رونمایی شد. مدت کوتاهی بعد، شایعات ساخت ACR جدید هم شروع شدند ولی یک سال دیگر طول کشید تا این نسخهٔ متمرکز بر پیست دوباره بازگردد. بااین‌حال، زمانی که نهایتاً این خودرو رونمایی شد، به بهترین وایپر جاده‌ای تاریخ و چشمگیرترین خودروی آمریکایی قرن و بیست و یکم تبدیل شد.

کوهی از داون‌فورس

برای ساخت بهترین ACR ممکن، مهندسان SRT دیوانه‌وار روی کاهش وزن و افزایش داون‌فورس کار کردند. سرانجام ACR جدید در نمایشگاه سما ۲۰۱۴ رونمایی شد. این خودرو هرچند از دیگر نسخه‌های نسل پنجم وایپر قوی‌تر نبود ولی در دیگر زمینه‌ها با تمرکز شدید روی بهبود هندلینگ، به‌طور گسترده‌ای بهبود پیدا کرده بود. در ACR، مهاربندی X شکل آلومینیومی روی موتور وایپر با نمونهٔ فیبر کربنی جایگزین شد تا استحکام را بهبود بخشد. علاوه بر این، ترمزها با کالیپرها و دیسک‌های بزرگ‌تر ساخت برمبو ارتقاء پیدا کردند و سیستم تعلق بلیشتین هم که به‌طور اختصاصی برای ACR تدارک دیده شده بود بسیار سفت‌تر از تعلیق دیگر نسخه‌های وایپر بود.

وایپر ACR در بیرون هم به مجموعه‌ای از عناصر فیبر کربنی مثل اسپلیتر جلو، دیفیوزر عقب و بال قابل تنظیم بزرگ عقب مجهز شده بود که همگی باهم حداکثر ۶۹۵ کیلوگرم داون‌فورس تولید می‌کردند. علاوه بر این، پکیجی سفارشی بنام اکستریم هم برای ACR قابل سفارش بود که اسپلیتر بزرگ‌تر جلو، باله‌های روی سپر و دیفیوزر بزرگ‌تر عقب را به همراه داشت. با این پکیج، حداکثر داون‌فورس وایپر به ۹۰۰ کیلوگرم می‌رسید که بیشترین داون‌فورس در بین تمام خودروهای تولیدی تا آن زمان محسوب می‌شد.

هیولای مهلک پیست

ACR از همان پیشرانهٔ عظیم ۸.۴ لیتری V10 نسل پنجم وایپر استفاده می‌کرد که مثل نسخه‌های معمولی، ۶۴۵ اسب بخار قدرت و ۸۱۵ نیوتن متر گشتاور داشت. انتقال نیروی این موتور هم صرفاً توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی ساخت ترمک صورت می‌گرفت. با وجود این پیشرانهٔ قدرتمند و وزن سبک‌تر از نسخه‌های معمولی، ACR به دلیل داون‌فورس وحشتناک، در خط مستقیم پرفورمنس ضعیف‌تر و حداکثر سرعت پایین‌تری داشت ولی بهبود چشمگیر هندلینگ ارزش قربانی کردن پرفورمنس خط مستقیم را داشت. طی سال‌های بعد، ACR در چندین پیست آمریکا مثل لاگونا سکا، ویلو اسپرینگ و ویرجینیا اینترنشنال سیزده رکورد لپ تایم را به ثبت رساند.

وایپر ACR حتی برای شکستن رکورد پیست نوربرگ‌رینگ هم خیز برداشت ولی به دلیل محدودیت بودجهٔ آزمایش، در بهترین حالت توانست تایم ۷ دقیقه و ۱.۳ ثانیه را ثبت کند که برای غلبه بر لامبورگینی هوراکان پرفورمانته با تایم ۶ دقیقه و ۵۲ ثانیه کافی نبود. بااین‌حال، وایپر ACR برای چندین سال سریع‌ترین خودروی موتور جلو در جهنم سبز محسوب می‌شد و حتی هنوز هم رکورد سریع‌ترین خودروی گیربکس دستی این پیست را در اختیار دارد. از وایپر ACR در نسل پنجم کمتر از هزار دستگاه تولید شد و یک دهه بعد از معرفی، هنوز هم یکی از بهترین سوپراسپرت‌های آمریکایی محسوب می‌شود. هرچند کوروت C8 ZR1 مطمئناً تمام رکوردهای وایپر ACR را نابود خواهد کرد ولی مرگبارترین نسخهٔ مار سمی دوج همچنان یک از افسانه‌ها در تاریخ خودروسازی آمریکا محسوب می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۴ رای
منبع
Autoevolution

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۹ دیدگاه‌ها

  1. hosen

    ۱۴ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (806 ديدگاه)

    نمیشه ماشین باز بود و وایپر و دوست نداشت
    لذت خالص رانندگی با اون v10 حجیم و خاصش
    بزرگترین اشتباه داج بود که گذاشتنش کنار

    موافقم 52
    مخالفم 3
    1. NAVID@@98

      ۱۴ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (790 ديدگاه)

      درسته که من مزدا میاتا رو دوست دارم
      ولی این ماشین مثل یک میلیاردر رویاییه که دستمون چطور بهش برسه از زمین تا آسمون فرقشونه فرقشون مثل پراید وانت با شورلت کلرادو ZR1 Bison و فورد رنجر رپتور و لندروور دیفندر و برانکو و جیپ رانگلر و حتی لندروور ۱ تن و جیپ ویلیس هستش

      پس من به نیابت از همین دوج وایپر V10و و V8 به بالاهای امثالهم، همون مزدا میاتا ۴ سیلندر رو برمیگزینم و میگازونمش بعد ک… کیبور منظورم این بود به که کیبورد فشار زیادی وارد کردم اینقد که فرق دارن !!!!!!!!!!!

      موافقم 15
      مخالفم 5
  2. BlackWing

    ۱۴ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (1318 ديدگاه)

    اسم کمک فنرهاش اذیتم کرد!

    موافقم 19
    مخالفم 6
    1. boost10

      ۱۴ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (196 ديدگاه)

      وای 😂

  3. Nismo

    ۱۴ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (1482 ديدگاه)

    یکی از بهترین سوپر اسپرت های تاریخ بشر

    موافقم 29
    مخالفم 3
    1. amir

      ۱۴ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (3632 ديدگاه)

      یه انتخاب نسبتا سخت
      viper acr 2017
      corvette c7 zr1 2019
      من خودم نگاه به قدرت بیشتر و جدید تر بودن کوروت نمیکنم
      وایپر عشق ابدی

      موافقم 34
      مخالفم 3
      1. Nismo

        ۱۴ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (1482 ديدگاه)

        من هم وایپر

        موافقم 19
      2. حمیدرضا

        ۱۴ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (298 ديدگاه)

        وایپر

        موافقم 17
      3. boost10

        ۱۴ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (196 ديدگاه)

        هر دو

  4. amir

    ۱۴ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (3632 ديدگاه)

    به به افعی زهرآگین
    سوپراسپرتی که شهرت کوروت رو نداره ولی حتی کریرش پر بار تره از کروت تا همین الان پرچم آمریکایی ها رو تا قبل نسل جدید کوروت زورا و زی آر وان و Z06 لابلای یه عالم پورشه و بی ام و بالا نگه داشته بود
    با قطعات آئرودینامیک جذاب و موتور حجیم و….

    موافقم 24
    مخالفم 4
  5. جواد

    ۱۴ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (78 ديدگاه)

    عاشق این اتومبیل هستم برای من خداس

    موافقم 17
    مخالفم 1
  6. Sina

    ۱۴ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (5 ديدگاه)

    واقعا حیف که ۸.۴ لیتر و گیربکس دستی برای همیشه قفل شد

    موافقم 20
    مخالفم 1
  7. JDM سابق

    ۱۴ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (756 ديدگاه)

    900 کیلو ۸ سال پیش داشته
    این ماشین اگر با یه دوکلاجه یه ترکشن کنترل خوب اپتیمایز بشه همین الانشم می‌تونه تهدید فوق‌العاده جدی برای رکورد فعلی نوربرگرینگ باشه

    موافقم 24
    مخالفم 2
    1. Nismo

      ۱۴ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (1482 ديدگاه)

      رسما میرسید به تایم های هوراکان و یه تهدید جدی واسه خیلی ها میشد
      اما افسوس که گلچین روزگار عجب خوش سلیقه است می چیند آن گلی را که بر عالم نمونه است

      موافقم 13
  8. Ali.d

    ۱۴ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (81 ديدگاه)

    امیدوارم با قدرت بیشتر برگرده واقعا جاش خالیه

    این ماشین دیوانه کنندس

    مخصوصا vlf v10 که بر اساس وایپر ساخته شده بود عجوبه ای بود واس خودش😎

    موافقم 15
    مخالفم 1
    1. Nismo

      ۱۴ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (1482 ديدگاه)

      من اگه رئیس دوج- کرایسلر بود
      این ماشین رو با همون موتور برمیگردوندم منتها قدرت رو میرسوندم به 900 اسب
      موتور رو هم از جلو به عقب میبردم ترکیب موتور عقب محور عقب
      یه دوکلاچه 8 سرعته میذاشتم براش
      دانفورس 1000 کیلوگرم
      شتاب صفرتاصد 2.5 ثانیه
      تاپ اسپید 360 کیلومتر بر ساعت
      و تمرکزم رو میذاشتم رو زدن رکوردهای نوربرگ

      موافقم 6
      مخالفم 3
      1. Taha Ayoobi

        ۱۴ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (4492 ديدگاه)

        خوشگلیش به کاپوت کشیدشه

        موافقم 5
        مخالفم 1
  9. AliMOPAR

    ۱۴ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (190 ديدگاه)

    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/12/Dodge-Viper-ACR-4.jpg
    زندگیمه وایپر عشق اول و آخرم یه زوری حتما بهت میرسم

    موافقم 12
  10. AliMOPAR

    ۱۴ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (190 ديدگاه)

    https://www.mad4wheels.com/srt/viper-gts-r-2013
    ☝🏻☝🏻
    رکورد نوربرگرینگ وایپرو با نسل آخر که سال 2017 تایم 7/01 زد میشناسن اما این نسخه از وایپر که اجازه تردد شهری نداره برای مسابقات طراحی شده و نیم میلیون دلار قیمتشه با موتور 680 اسببخاری، هدف از گفتنش اینکه ایشون سال 2014 توی یه مسابقه سری VLN نوربرگرینگ یکی از دور هارو با زمان 6.42 ثانیه تموم کرد و جالب اینجاس این تایم با وجود شلوغ بودن پیست گرفته شده بود، حالا کاری ندارم ملاک تایم زدن تو نوربرگ اینکه یه ماشین قابل تردد برای شهر و عموم باشه ولی اگه نسخه acr یکم بیشتر روش کار میکردن و رگه هایی از آیرودینامیک و هندلینگ نسخه gtsR بهش تزریق میکردن تایمش به راحتی زیر 7 دقیقه میشد

    موافقم 10
    مخالفم 1
  11. Taha Ayoobi

    ۱۴ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (4492 ديدگاه)

    وایپر
    اسمش روشه دیگه وایپر
    اسم وایپر میاد بقیه میرن کنار
    احساس میکنم از کوروت هم ابهت بیشتری داره
    مثل کساییه که خیلی احترام دارن و وقتی حرف اونا بیاد وسط دیگه کسی بالای اون حرف نمیزنه

    موافقم 7
    مخالفم 2
    1. AliMOPAR

      ۱۴ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (190 ديدگاه)

      لول وایپر با کوروت فرق داره کوروت ترند بازاره وایپر یه چیز محدود و خطرناکه خیلی کم تو خیابونا دیده میشه اصلا دید مردم به وایپر یه مدل دیگس، شخصیتی داره که قشنگ نمیشه توضیح داد، حتی از لحاظ قیمتی هم وایپر چند برابر کوروت گرونه، مخلص کلام تو یه سبک نیستن

      موافقم 5
      مخالفم 1
  12. Siyavash

    ۱۴ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (841 ديدگاه)

    افعی خوش خط و خال…❤️‍🔥❤️‍🔥

  13. ali_x76

    ۱۴ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (402 ديدگاه)

    بین امریکایی‌ها، بهترین خودروهای پیست محور میشن وایپر ACR و کامارو ZL1 1LE
    نه ماستنگ Gt500 تو پیست به کامارو میرسه نه کوروت ZR1 به وایپر، چون به اندازه اونا پیست محور نیستن.

    موافقم 3
    مخالفم 3
  14. Saeed Jame

    ۱۴ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (41 ديدگاه)

    عشق آمریکایی انقد بهش علاقه داشتم که رفتم چندسال پیش ماکتشو برا کلکسیونم گرفتم

  15. amirboss

    ۱۴ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (782 ديدگاه)

    واقعا وایپر یعنی آدرنالین خالص.
    به جرئت میتونم بگم کمتر خودرویی لذت دیوانه وار رانندگی وایپر رو داره که اونم بخاطر پرفورمنس وحشی هست که داره.

  16. حسن

    ۱۵ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (2124 ديدگاه)

    این سوپراسپرت اصیل آمریکایی توانسته رکورد‌های ثبت شده توسط بهترین ابرخودروهای جهان اعم از پورشه ۹۱۸ و مک‌لارن P1 را نیز جا به جا کند. این موضوع زمانی جالب‌تر می‌شود که بدانید پیشرانه‌ی وایپر ACR تنها ۶۴۵ اسب بخار توان تولید می‌کند و رقبای وی همگی به پیشرانه‌های قدرتمند با توان بالاتر از ۸۰۰ و یا ۹۰۰ اسب بخار مجهز هستند. در نهایت نیز برچسب قیمت ۱۲۲ هزار دلاری وایپر ACR حجت را بر شما تمام کرده و آن را به یکی از بهترین سوپراسپرت‌های تاریخ تبدیل خواهد کرد.

  17. حسن

    ۱۵ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (2124 ديدگاه)

    نام ۱۳ پیستی که دوج وایپر ACR در زمان حیات پر برکت خود رکورددار آن‌ها بود به شرح زیر است:

    لاگونا سکا – ۱.۲۸.۶۵
    رُد آتلانتا – ۱.۲۶.۵۴
    واترفورد هیلز – ۱.۱۰.۸۹
    نلسون لدجز – ۱.۰۶.۲۱
    موتان مایل – ۵۱.۱۷
    جینجرمن ریس‌وی – ۱.۳۱.۹۱
    پیتزبورگ اینترنشنال ریس کامپلکس – ۵۸.۳۷
    گراتان ریس‌وی – ۱.۲۲.۰۹
    ویرجینیا اینترنسنا ریس‌وی – ۲.۴۰.۰۲
    ویلو اسپرینگ ریس‌وی – ۱.۲۱.۲۴
    موتور اسپرت رنچ – ۱.۱۶.۹۸
    باتن ویلو ریس‌وی پارک – ۱.۴۷.۷۰
    ایندی موتوراسپرت رنچ – ۱.۳۳.۷۵

  18. حسن

    ۱۵ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (2124 ديدگاه)

    در مقایسه ی وایپر و رقبا
    از نکات مهم که باید یاداوری کرد برتری در سیستم ترمز و تعلیق وایپر بود هم دیرتر از تمام رقبایی که مقابلش قرار میگرفتند ترمز میکرد هم با سرعت بیشتری وارد پیچ میشد
    باید گفت با راننده ی مشابه وایپر ACR در تمامی پیچ‌ها شتاب جانبی بالاتری را نسبت به P1 و ۹۱۸ تحمل کرده

  19. حسن

    ۱۵ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (2124 ديدگاه)

    یه شاهکار تمام عیار برای تمام دورانها
    یاد و خاطرش هم در یادها میماند هم پایداره
    در تمام زمینه ها همه فن حریف و بدون رقیب
    تیپش هم از زمان خودش جلوتر بود تمام رقبای قدیمش را امروز نگاه کنی رنگ کهنگی گرفتن اما این را میشه سال 2030 هم وارد خط تولید کرد
    خوشتیپ بی همتا
    همیشه ماندگار
    ستاره ی قطبی اسمان که راه را به سوی ایالات متحده نشان میدهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا