دوج

دوج وایپر ارتقایافته برای آفرود آماده می‌شود

چه چیزی بهتر از یک سوپراسپرت V10 و فنربندی و لاستیک‌های آفرود زیر آن!

نسل نخست وایپر هیچ توانایی خارج از جاده نداشت. نسل دوم آن هم همین‌طور بود؛ همین‌طور نسل سوم، چهارم و پنجم. این سوپراسپرت از خانواده‌ای قدرتمند متولد شد و هیچ‌گاه به فکر کسی نمی‌رسید که روزی بتوان با یک مدل آن بر فراز تپه‌های شنی و ماسه‌ای تفریح کرد. وایپرهای خوش صدا نمادی از قدرت سوپراسپرت‌هایی آمریکایی بودند که در جاده‌های این قاره غربی حکمرانی می‌کردند. با این همه، شخصی هم پیدا شد که تخیلات خود را به جبر شرکت سازنده محدود نکرد و وایپر آفرود خود را تولید کرد.

مالک کانال یوتیوبی «SuperfastMatt» چند سال اخیر را صرف دمونتاژ، برش و بازمونتاژ یک دستگاه وایپر نسل اول (مدل دهه ۹۰ میلادی) کرده است. حال با گذر سال‌ها، پروژه سازنده، «مت»، به حدی رسید است که تصمیم گرفت آن را به بیابان ببرد و با انجام دونات، پرش و خزیدن روی صخره‌ها توانایی‌هایش را محک بزند.

مت برای رسیدن به هدف خود، تولید یک وایپر آفرود، طاق چرخ‌ها را بریده، از تایرهای همه‌جارو و آفرود استفاده کرده، فنربندی را ارتقا داده و آن‌ را به فنرها و ضربه‌گیرهای جدید مجهز کرده و عملا وایپر کارخانه را دور انداخته و یک جیپ رنگلر روبیکان را زیر بدنه جذاب آن پنهان کرده است که اتفاقا از قفل دیفرانسیل هم سود می‌برد. پیشرانه ۸ لیتری V10 تنفس‌طبیعی این خودرو همچنان سر جایش باقی مانده و قدرتش را از طریق یک جعبه‌دنده ۶ سرعتی «ترِمِک T-56» به چرخ‌ها منتقل می‌کند.

نتیجه آزمایش‌های یوتیوبی مت نشان می‌دهد که استفاده از قفل دیفرانسیل انجام دونات را راحت کرده است اما با وجود استفاده از رادیاتور ارتقایافته و خنک‌کن پیشرانه، دمای موتور به حدی بالاتر از حد انتظار می‌رسد. این خودرو می‌تواند حرکات خزشی روی صخره‌ها را هم به‌خوبی انجام دهد اما مادولاسیون گشتاور آن به‌خاطر نبود جعبه‌دنده کمکی با مشکل مواجه شد.

سازنده آمریکایی در آزمایش‌هایش شهامت به خرج داد و با وایپر سافاری خود چند پرش را با موفقیت انجام داد. البته شانس و موفقیت مت به درون کابین نرسید و برخی بخش‌های درونی آن از جا در رفت. متاسفانه برخی اجزای فنربندی هم تحت فشار زیاد به آستانه رهاشدن رسیدند اما مت می‌تواند آن‌ها را برطرف کند.
پورشه 911 داکار در صحرا

علاقه به آفرود با سوپراسپرت‌ها هم‌اکنون آنقدر زیاد شده که شرکت‌هایی مانند لامبورگینی و پورشه برای پاسخ به آن، مدل‌های اوراکان استراتو و ۹۱۱ داکار را روانه بازار کرده‌اند. آیا دوج هم می‌تواند با معرفی نسل بعدی وایپر به این گروه بپیوندد؟ آیا خودروهای برقی می‌توانند به سوپراسپرت‌های آفرود تبدیل شوند؟ دیدگاه شما چیست؟ در ادامه می‌توانید فیلم یوتیوبی این آزمایش را تماشا کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷۰ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۲۷ دیدگاه‌ها

  1. arash

    ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (107 ديدگاه)

    واقعا جالبه کارهای آفرود بازها در ایران … همیشه پز ماشین شان را میدهند که آفرود باهاش کجاها رفته اند در زمان فروش ماشین شان اعلام میکنند این خودرو اصلا آفرود نرفته …

    موافقم 18
    مخالفم 1
    1. پیرمرد قدیمی

      ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (195 ديدگاه)

      خیلی جذاب شده 😃 ، ترکیب زیربندی جیپ رانگر روبیکان با دوج وایپر ؛ یاد فولکس واگن بیتل نسل اول آفرودی افتادم.
      در پاسخ به سوال آخر مقاله باید گفت خودرو های برقی بعید میدونم به سوپر اسپرت های آفرود تبدیل بشن ، سه کلمه مجزا که برای خودشون دنیایی دارن.

      متشکرم از آقای علی صفرپور

      موافقم 11
      1. SMS

        ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (581 ديدگاه)

        پولدار ها وقتی بیکار می شن چه تفریحات عجیبی دارند یکی میاد هوراکان رو آفرود می کنه یکی پورشرو یکی وایپر یکی میاد بنتلی رو تانک میکنه …

        موافقم 6
        مخالفم 1
        1. احمدی

          ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (99 ديدگاه)

          حاجی نگو پولدار ها بگو مردم آمریکا ایران نبین اینطوری داریم زندگی می‌کنیم

          موافقم 6
          مخالفم 4
        2. ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (4944 ديدگاه)

          احمدی داش
          مردم خارج همه که از اینا رو نمیتونن بخرن اینطوری اگه بود ماشین اقتصادی ای هم نمیساختن

          موافقم 4
          مخالفم 2
      2. Dun Dun

        ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (163 ديدگاه)

        گفت مثل اینکه جیپ رانگر زیر ماشین نصب شده نه اینکه واقعا این کارو انجام داده

  2. Taha Ayoobi

    ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4379 ديدگاه)

    وایپر بیجا میکنه به این گروه بپیونده😂

    خیلی دوست دارم نسل بعدی وایپر رو ببینم به شرطی که اولویت هاشو رعایت کرده باشه.

    موتور 10 سیلندر، دنده دستی، بدون هیچ سیستم کمکی برقی، تنفس طبیعی، تا حد امکان آنالوگ و…

    موافقم 9
    مخالفم 6
    1. Aradkhodaverdi

      ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (126 ديدگاه)

      آمریکا کلا سه مدل داره که اصالت و اعتبار به خودروسازیش یکی وایپر و کوروت و جی تیه

      موافقم 3
      مخالفم 3
      1. Taha Ayoobi

        ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (4379 ديدگاه)

        موستانگ؟ چارجر؟ چلنجر؟ F-150؟ کامارو؟ گلادیاتور؟ سابربن؟ اسکالید؟ سیرا؟ رم؟ برانکو؟ رانگلر؟

        موافقم 3
        مخالفم 2
        1. Arad

          ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (126 ديدگاه)

          بحثم خودرو های اسپرت هست وارد افرود و کلاسیک ها نشدم و موستانگ و کامارو و چلنجر از دیدگاه خیلی از کارشناسان سوپر اسپرت های اصلی‌ برای رقابت با رقبای خارجی همین سه مدل از شورلت و فورد و دوج بود

          موافقم 2
          مخالفم 1
  3. Taha Ayoobi

    ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4379 ديدگاه)

    حرمت ها از بین رفته.

    موافقم 10
    مخالفم 4
    1. khashayar0

      ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (188 ديدگاه)

      این کامنت در مورد تست تصادف پست قبل است
      ——————————————————————————————–
      چند عکس از ریل جاذب انرژی
      https://www.boronextrication.com/wp-content/uploads/sites/20/2017/02/2017-Audi-Q5-Body-Structure.jpg
      https://www.researchgate.net/figure/Crash-Box-Allocation_fig1_330027624
      https://www.boronextrication.com/wp-content/uploads/sites/20/2017/02/2018-AudiQ5-24.jpg
      ——————————————
      چند عکس مربوط به لهیدگی و کمانش و فرکشن (پارگی)
      https://www.researchgate.net/figure/Deformation-patterns-modes-of-tubes-under-axial-loading-conditions-Top-row-progressive_fig2_352803113
      ————————————
      اول عکس های بالا رو ببینید تا بدونید در مورد چی حرف میزنم.

    2. khashayar0

      ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (188 ديدگاه)

      جلو خودروها یک چیزی هست به اسم front rail که وظیفه دمپ ضربه ناشی از تصادف رو بر عهده داره . و در زمان تصادف با له شدن مقدار خیلی زیادی از انرژی ضربه رو دمپ میکنه. و طراحی اون باید به صورتی باشه که دچار کمانش نشه
      — حالا برای اینکه لهیدگی رخ بده و دچار کمانش نشیم باید ضربه وارده تقریبا موازی محور ریل ها وارد بشه هرگونه انحراف و خروج از مرکز سبب باکلینگ (کمانش) میشه و ظرفیت جذب انرژی پایین میاد. و بیشتر انرژی به کابین و سرنشین ها منتقل میشه.
      — اگر مرکز جرم خودرو هم در راستای این محور ها نباشه بازم سبب گشتاور خمشی و باکلینگ میشه. که در خودروهای بزرگ این مورد بشتر مشهوده.
      پس اگه ابعاد و وزن خودرو زیاد باشه به دلیل نیروی خروج از مرکز در زمان تصادف بسته به اندازه تکانه خطی که رابطه مستقیمی با وزن و سرعت خودرو داره میتونه باعت لهیدگی یا کمانش با فرکشن بشه. با توجه به تکانه زیاد این خودروها ریل ها له نمیشن بلکه کمانش میکنه و انرژی ناشی از تصادف دمپ نمیشه و مستقیم به کابین منتقل میشه .

    3. khashayar0

      ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (188 ديدگاه)

      ** در مورد سوال سوشیانت اگه این ماشین ها ایمن نبودن چجوری تونستن ۴ یا ۵ ستاره بگیرن قبل این تست؟ **
      بستگی به زاویه برخورد و سرعت تست داره. خودرو سازها با توجه به اینکه میدونن IIHS یا یورو انکپ چطور تست میگیرن تنظیمات شاسی رو طوری در نظر میگیرن که اگه تحت اون شرایط تست بشه ستاره ایمنی رو بگیرن ولی اگه نحوه تست تصادف (چه سرعت چه زاویه برخورد) تغییر کنه اتفاقی دیگه میافته.
      کافیه به دیتای واقعی تصادفات در امریکا مراجعه کنید تا ببینی اوضاع چه خبره. این آمار کشته های امریکا و بقیه کشور هاست که در سال 2021 برای امریکا حدود 45 هزار نفره با اینکه از شرایط زیرساختی و راه و ترابری خوبی هم برخورداره.
      https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_traffic-related_death_rate

      موافقم 8
      مخالفم 1
      1. JaMsHiD-R1988

        ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (2797 ديدگاه)

        مفید و ارزنده مثل همیشه

        موافقم 2
        مخالفم 1
    4. khashayar0

      ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (188 ديدگاه)

      چند کامنت دیگه در مورد تست ایمنی نوشتم که هنوز تایید نشده

      موافقم 5
      مخالفم 1
      1. پیرمرد قدیمی

        ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (195 ديدگاه)

        باتشکر از مطالب مفیدتون آقای خشایار ، متأسفانه پیام ها دیر تایید میشن امیدوارم این کامنت من رو آقای اشتری ببینه.

        1. khashayar0

          ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (188 ديدگاه)

          ممنون دوست عزیز

          موافقم 3
          مخالفم 1
      2. Taha Ayoobi

        ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (4379 ديدگاه)

        خیلی عالی بود توضیحات👌

        توی اون عکس آخری که گذاشته بودی، عکس a و b و c جذب کرده بودن دیگه؟

        ولی کلا چیزی که من از اون فیلم تست تاهو و واگنیر و اکپدیشن فهمیدم این بود که خوب بودن، توی ضربه از بقل که عالی بودن، ضربه های جلو هم همه شون یه گوشه ماشینو می‌کوبیدن، به نظر من هر ماشینی چه سواری چه شاسی بود این جوری میشد.
        چون معمولا وقتی به یه جا میزنی، جلوی خوردو به صورت کامل کوبیده میشه، ولی تو این تست یه گوشه خیلی باریک رو کوبیده بود.

        موافقم 4
        مخالفم 1
        1. khashayar0

          ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (188 ديدگاه)

          ممنون طاها. بله باید به اون شکل له بشه تا بیشترین انرژی رو جذب کنه.
          اصلا اسیب رسیده به خودرو مهم نیست. بلگه میزان آسیب و نیرویی که به کابین و سرنشینان وارد میشه مهمه . که با یک سری سنسور برای اندازه گیری ضربه که روی قسمت های مختلف آدمک داخل خودرو میچسبونن میفهمن چه مقدار نیرو به سرنشین وارد میشه. و آسیب وارده چقدر است.
          وگر نه میشه بدنه رو خیلی محکم ساخت تا اسیب آنچنانی نبینه ولی در این صورت قطعا راننده یا میمیره یا قطع نخاع میشه.
          —————————-

        2. Taha Ayoobi

          ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (4379 ديدگاه)

          بله چون کل نیرو رو میده به اجزای داخل کابین.
          مگر اینکه کمربند بسته باشه.

          موافقم 1
          مخالفم 1
  4. ...

    ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (68 ديدگاه)

    آقا نکنید اینکار ها رو با وایپر قلبمون ضعیفه

    موافقم 5
    مخالفم 1
  5. amirboss

    ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (755 ديدگاه)

    با این بلایی که سر وایپر بینوا آورده من بودم خود سازنده این اثر هنری(مت) رو هم تغییر کاربری میدادم….

    موافقم 5
    مخالفم 1
  6. امیرحسین

    ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (233 ديدگاه)

    سلام آقای صفرپور عزیز دوج بهتر نیست دوج رم چارجر رو زنده کنه با موتور بنزینی برای آفرود ؟

  7. LAND CRUISER 70

    ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (78 ديدگاه)

    فورد ماستانگ و GT رپتور و رپتور R و
    شولورت کوروت ZR2 در راهن با قیمتی ارزان تر از
    پورش و لامبورگینی
    احتمالا فراری هم به این سبک میپیوندند و
    احتمالا مزدا با میاتا و تویوتا با GR86 TRD PRO و
    سوبارو BRZ WILDERNESS

    موافقم 3
    مخالفم 2
  8. ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4944 ديدگاه)

    به به

  9. زیزیگولو

    ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (6038 ديدگاه)

    حیف از این وایپر نبود که این بلا رو سرش آووردن؟؟

    موافقم 2
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا