چه چیزی بهتر از یک سوپراسپرت V10 و فنربندی و لاستیکهای آفرود زیر آن!
نسل نخست وایپر هیچ توانایی خارج از جاده نداشت. نسل دوم آن هم همینطور بود؛ همینطور نسل سوم، چهارم و پنجم. این سوپراسپرت از خانوادهای قدرتمند متولد شد و هیچگاه به فکر کسی نمیرسید که روزی بتوان با یک مدل آن بر فراز تپههای شنی و ماسهای تفریح کرد. وایپرهای خوش صدا نمادی از قدرت سوپراسپرتهایی آمریکایی بودند که در جادههای این قاره غربی حکمرانی میکردند. با این همه، شخصی هم پیدا شد که تخیلات خود را به جبر شرکت سازنده محدود نکرد و وایپر آفرود خود را تولید کرد.
مالک کانال یوتیوبی «SuperfastMatt» چند سال اخیر را صرف دمونتاژ، برش و بازمونتاژ یک دستگاه وایپر نسل اول (مدل دهه ۹۰ میلادی) کرده است. حال با گذر سالها، پروژه سازنده، «مت»، به حدی رسید است که تصمیم گرفت آن را به بیابان ببرد و با انجام دونات، پرش و خزیدن روی صخرهها تواناییهایش را محک بزند.
مت برای رسیدن به هدف خود، تولید یک وایپر آفرود، طاق چرخها را بریده، از تایرهای همهجارو و آفرود استفاده کرده، فنربندی را ارتقا داده و آن را به فنرها و ضربهگیرهای جدید مجهز کرده و عملا وایپر کارخانه را دور انداخته و یک جیپ رنگلر روبیکان را زیر بدنه جذاب آن پنهان کرده است که اتفاقا از قفل دیفرانسیل هم سود میبرد. پیشرانه ۸ لیتری V10 تنفسطبیعی این خودرو همچنان سر جایش باقی مانده و قدرتش را از طریق یک جعبهدنده ۶ سرعتی «ترِمِک T-56» به چرخها منتقل میکند.
نتیجه آزمایشهای یوتیوبی مت نشان میدهد که استفاده از قفل دیفرانسیل انجام دونات را راحت کرده است اما با وجود استفاده از رادیاتور ارتقایافته و خنککن پیشرانه، دمای موتور به حدی بالاتر از حد انتظار میرسد. این خودرو میتواند حرکات خزشی روی صخرهها را هم بهخوبی انجام دهد اما مادولاسیون گشتاور آن بهخاطر نبود جعبهدنده کمکی با مشکل مواجه شد.
سازنده آمریکایی در آزمایشهایش شهامت به خرج داد و با وایپر سافاری خود چند پرش را با موفقیت انجام داد. البته شانس و موفقیت مت به درون کابین نرسید و برخی بخشهای درونی آن از جا در رفت. متاسفانه برخی اجزای فنربندی هم تحت فشار زیاد به آستانه رهاشدن رسیدند اما مت میتواند آنها را برطرف کند.
علاقه به آفرود با سوپراسپرتها هماکنون آنقدر زیاد شده که شرکتهایی مانند لامبورگینی و پورشه برای پاسخ به آن، مدلهای اوراکان استراتو و ۹۱۱ داکار را روانه بازار کردهاند. آیا دوج هم میتواند با معرفی نسل بعدی وایپر به این گروه بپیوندد؟ آیا خودروهای برقی میتوانند به سوپراسپرتهای آفرود تبدیل شوند؟ دیدگاه شما چیست؟ در ادامه میتوانید فیلم یوتیوبی این آزمایش را تماشا کنید.
arash
۲۴ خرداد ۱۴۰۳واقعا جالبه کارهای آفرود بازها در ایران … همیشه پز ماشین شان را میدهند که آفرود باهاش کجاها رفته اند در زمان فروش ماشین شان اعلام میکنند این خودرو اصلا آفرود نرفته …
پیرمرد قدیمی
۲۴ خرداد ۱۴۰۳خیلی جذاب شده 😃 ، ترکیب زیربندی جیپ رانگر روبیکان با دوج وایپر ؛ یاد فولکس واگن بیتل نسل اول آفرودی افتادم.
در پاسخ به سوال آخر مقاله باید گفت خودرو های برقی بعید میدونم به سوپر اسپرت های آفرود تبدیل بشن ، سه کلمه مجزا که برای خودشون دنیایی دارن.
متشکرم از آقای علی صفرپور
SMS
۲۴ خرداد ۱۴۰۳پولدار ها وقتی بیکار می شن چه تفریحات عجیبی دارند یکی میاد هوراکان رو آفرود می کنه یکی پورشرو یکی وایپر یکی میاد بنتلی رو تانک میکنه …
احمدی
۲۴ خرداد ۱۴۰۳حاجی نگو پولدار ها بگو مردم آمریکا ایران نبین اینطوری داریم زندگی میکنیم
۲۴ خرداد ۱۴۰۳احمدی داش
مردم خارج همه که از اینا رو نمیتونن بخرن اینطوری اگه بود ماشین اقتصادی ای هم نمیساختن
Dun Dun
۲۴ خرداد ۱۴۰۳گفت مثل اینکه جیپ رانگر زیر ماشین نصب شده نه اینکه واقعا این کارو انجام داده
Taha Ayoobi
۲۴ خرداد ۱۴۰۳وایپر بیجا میکنه به این گروه بپیونده😂
خیلی دوست دارم نسل بعدی وایپر رو ببینم به شرطی که اولویت هاشو رعایت کرده باشه.
موتور 10 سیلندر، دنده دستی، بدون هیچ سیستم کمکی برقی، تنفس طبیعی، تا حد امکان آنالوگ و…
Aradkhodaverdi
۲۴ خرداد ۱۴۰۳آمریکا کلا سه مدل داره که اصالت و اعتبار به خودروسازیش یکی وایپر و کوروت و جی تیه
Taha Ayoobi
۲۵ خرداد ۱۴۰۳موستانگ؟ چارجر؟ چلنجر؟ F-150؟ کامارو؟ گلادیاتور؟ سابربن؟ اسکالید؟ سیرا؟ رم؟ برانکو؟ رانگلر؟
Arad
۲۵ خرداد ۱۴۰۳بحثم خودرو های اسپرت هست وارد افرود و کلاسیک ها نشدم و موستانگ و کامارو و چلنجر از دیدگاه خیلی از کارشناسان سوپر اسپرت های اصلی برای رقابت با رقبای خارجی همین سه مدل از شورلت و فورد و دوج بود
Taha Ayoobi
۲۴ خرداد ۱۴۰۳حرمت ها از بین رفته.
khashayar0
۲۴ خرداد ۱۴۰۳این کامنت در مورد تست تصادف پست قبل است
——————————————————————————————–
چند عکس از ریل جاذب انرژی
https://www.boronextrication.com/wp-content/uploads/sites/20/2017/02/2017-Audi-Q5-Body-Structure.jpg
https://www.researchgate.net/figure/Crash-Box-Allocation_fig1_330027624
https://www.boronextrication.com/wp-content/uploads/sites/20/2017/02/2018-AudiQ5-24.jpg
——————————————
چند عکس مربوط به لهیدگی و کمانش و فرکشن (پارگی)
https://www.researchgate.net/figure/Deformation-patterns-modes-of-tubes-under-axial-loading-conditions-Top-row-progressive_fig2_352803113
————————————
اول عکس های بالا رو ببینید تا بدونید در مورد چی حرف میزنم.
khashayar0
۲۴ خرداد ۱۴۰۳جلو خودروها یک چیزی هست به اسم front rail که وظیفه دمپ ضربه ناشی از تصادف رو بر عهده داره . و در زمان تصادف با له شدن مقدار خیلی زیادی از انرژی ضربه رو دمپ میکنه. و طراحی اون باید به صورتی باشه که دچار کمانش نشه
— حالا برای اینکه لهیدگی رخ بده و دچار کمانش نشیم باید ضربه وارده تقریبا موازی محور ریل ها وارد بشه هرگونه انحراف و خروج از مرکز سبب باکلینگ (کمانش) میشه و ظرفیت جذب انرژی پایین میاد. و بیشتر انرژی به کابین و سرنشین ها منتقل میشه.
— اگر مرکز جرم خودرو هم در راستای این محور ها نباشه بازم سبب گشتاور خمشی و باکلینگ میشه. که در خودروهای بزرگ این مورد بشتر مشهوده.
پس اگه ابعاد و وزن خودرو زیاد باشه به دلیل نیروی خروج از مرکز در زمان تصادف بسته به اندازه تکانه خطی که رابطه مستقیمی با وزن و سرعت خودرو داره میتونه باعت لهیدگی یا کمانش با فرکشن بشه. با توجه به تکانه زیاد این خودروها ریل ها له نمیشن بلکه کمانش میکنه و انرژی ناشی از تصادف دمپ نمیشه و مستقیم به کابین منتقل میشه .
khashayar0
۲۴ خرداد ۱۴۰۳** در مورد سوال سوشیانت اگه این ماشین ها ایمن نبودن چجوری تونستن ۴ یا ۵ ستاره بگیرن قبل این تست؟ **
بستگی به زاویه برخورد و سرعت تست داره. خودرو سازها با توجه به اینکه میدونن IIHS یا یورو انکپ چطور تست میگیرن تنظیمات شاسی رو طوری در نظر میگیرن که اگه تحت اون شرایط تست بشه ستاره ایمنی رو بگیرن ولی اگه نحوه تست تصادف (چه سرعت چه زاویه برخورد) تغییر کنه اتفاقی دیگه میافته.
کافیه به دیتای واقعی تصادفات در امریکا مراجعه کنید تا ببینی اوضاع چه خبره. این آمار کشته های امریکا و بقیه کشور هاست که در سال 2021 برای امریکا حدود 45 هزار نفره با اینکه از شرایط زیرساختی و راه و ترابری خوبی هم برخورداره.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_traffic-related_death_rate
JaMsHiD-R1988
۲۵ خرداد ۱۴۰۳مفید و ارزنده مثل همیشه
khashayar0
۲۴ خرداد ۱۴۰۳چند کامنت دیگه در مورد تست ایمنی نوشتم که هنوز تایید نشده
پیرمرد قدیمی
۲۴ خرداد ۱۴۰۳باتشکر از مطالب مفیدتون آقای خشایار ، متأسفانه پیام ها دیر تایید میشن امیدوارم این کامنت من رو آقای اشتری ببینه.
khashayar0
۲۴ خرداد ۱۴۰۳ممنون دوست عزیز
Taha Ayoobi
۲۴ خرداد ۱۴۰۳خیلی عالی بود توضیحات👌
توی اون عکس آخری که گذاشته بودی، عکس a و b و c جذب کرده بودن دیگه؟
ولی کلا چیزی که من از اون فیلم تست تاهو و واگنیر و اکپدیشن فهمیدم این بود که خوب بودن، توی ضربه از بقل که عالی بودن، ضربه های جلو هم همه شون یه گوشه ماشینو میکوبیدن، به نظر من هر ماشینی چه سواری چه شاسی بود این جوری میشد.
چون معمولا وقتی به یه جا میزنی، جلوی خوردو به صورت کامل کوبیده میشه، ولی تو این تست یه گوشه خیلی باریک رو کوبیده بود.
khashayar0
۲۴ خرداد ۱۴۰۳ممنون طاها. بله باید به اون شکل له بشه تا بیشترین انرژی رو جذب کنه.
اصلا اسیب رسیده به خودرو مهم نیست. بلگه میزان آسیب و نیرویی که به کابین و سرنشینان وارد میشه مهمه . که با یک سری سنسور برای اندازه گیری ضربه که روی قسمت های مختلف آدمک داخل خودرو میچسبونن میفهمن چه مقدار نیرو به سرنشین وارد میشه. و آسیب وارده چقدر است.
وگر نه میشه بدنه رو خیلی محکم ساخت تا اسیب آنچنانی نبینه ولی در این صورت قطعا راننده یا میمیره یا قطع نخاع میشه.
—————————-
Taha Ayoobi
۲۴ خرداد ۱۴۰۳بله چون کل نیرو رو میده به اجزای داخل کابین.
مگر اینکه کمربند بسته باشه.
...
۲۴ خرداد ۱۴۰۳آقا نکنید اینکار ها رو با وایپر قلبمون ضعیفه
amirboss
۲۴ خرداد ۱۴۰۳با این بلایی که سر وایپر بینوا آورده من بودم خود سازنده این اثر هنری(مت) رو هم تغییر کاربری میدادم….
امیرحسین
۲۴ خرداد ۱۴۰۳سلام آقای صفرپور عزیز دوج بهتر نیست دوج رم چارجر رو زنده کنه با موتور بنزینی برای آفرود ؟
LAND CRUISER 70
۲۴ خرداد ۱۴۰۳فورد ماستانگ و GT رپتور و رپتور R و
شولورت کوروت ZR2 در راهن با قیمتی ارزان تر از
پورش و لامبورگینی
احتمالا فراری هم به این سبک میپیوندند و
احتمالا مزدا با میاتا و تویوتا با GR86 TRD PRO و
سوبارو BRZ WILDERNESS
۲۴ خرداد ۱۴۰۳به به
زیزیگولو
۲۴ خرداد ۱۴۰۳حیف از این وایپر نبود که این بلا رو سرش آووردن؟؟