دوجشلبی

درگ شلبی کبرا، دوج وایپر و فورد موستانگ، اسطوره‌های خودروسازی آمریکا

سه نام افسانه‌ای در تاریخ خودروسازی آمریکا به مصاف هم رفته‌اند تا با غرش پیشرانه‌های حجیم لذتی بی‌بدیل را به علاقه‌مندان هدیه دهند.

یکی از خودروهای این جمع تمام آمریکایی، شلبی کبرا است. البته این یک شلبی کبرای اصلی نیست بلکه نمونهٔ جدیدی است که توسط شرکت بریتانیایی سوپرپرفورمنس تولید می‌شود و کبرا CSX 10000 نام دارد. این تنها شرکتی است که مجوز ساخت کبرای جدید را دارد. هرچند این خودرو یک شلبی کبرای اصیل نیست ولی هنوز هم خون فورد در رگ‌هایش جریان دارد زیرا از پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 کایوت متعلق به موستانگ‌های امروزی استفاده می‌کند. این پیشرانه ۴۶۰ اسب بخار قدرت و ۵۷۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این کبرای جدید با سوخت و تمام مایعات، تنها ۱۰۰۰ کیلوگرم وزن دارد. درحالی‌که نمونه‌های اصلی شلبی کبرا قیمت‌های میلیون دلاری دارند، این نمونهٔ جدید هم با قیمت ۱۹۵ هزار پوند هرگز ارزان نیست.

خودروی بعدی، فورد موستانگ GT از نسل قبلی است که همان پیشرانهٔ ۵ لیتری کایوت را با ۴۶۰ اسب بخار قدرت و ۵۲۰ نیوتن متر گشتاور در سینه دارد. هرچند موستانگ پیشرانه و قدرت یکسانی با کبرا دارد ولی با وزن ۱۸۰۸ کیلوگرم، بسیار سنگین‌تر است. این خودرو همچنین در بریتانیا با قیمت ۵۵ هزار پوند بسیار گران‌تر از آمریکا است. در آخر هم به دوج وایپر GTS می‌رسیم. نمونهٔ حاضر در این درگ از نسل دوم وایپر است که از یک نیروگاه ۸ لیتری V10 با ۴۵۶ اسب بخار قدرت و ۶۶۴ نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند و با وزن ۱۵۹۵ کیلوگرم، از موستانگ سبک‌تر و از کبرا سنگین‌تر است. هر سه خودرو هم از گیربکس‌های دستی استفاده می‌کنند.

درمجموع بین خودروها سه مسابقهٔ درگ برگزار شد و همان‌طور که انتظار می‌رفت، شلبی به لطف وزن سبک، با تایم ۱۲.۵ ثانیه برنده شد. در این درگ‌ها، وایپر با ۱۲.۷ ثانیه دوم شد و موستانگ هم با ۱۳.۶ ثانیه جایگاهی بهتر از آخر کسب نکرد. پس‌ازاین، نوبت به مسابقهٔ رولینگ ۸۰۰ متری رسید و این بار وایپر دو افسانهٔ آمریکایی دیگر را مغلوب کرد و شلبی دوم شد درحالی‌که موستانگ همچنان آخر ماند. در آزمایش ترمز اما ماسل کار فورد کمی باخت‌های قبلی را جبران کرد و زودتر از دو خودروی دیگر متوقف شد.

مشخصات فنی

شلبی کبرا موستانگ GT دوج وایپر
پیشرانه ۵.۰ لیتری V8 ۵.۰ لیتری V8 ۸.۰ لیتری V10
قدرت ۴۶۰ اسب بخار ۴۸۰ اسب بخار ۴۵۶ اسب بخار
گشتاور ۵۷۰ نیوتن متر ۵۷۰ نیوتن متر ۶۶۴ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته دستی ۶ سرعته دستی ۶ سرعته دستی
محور عقب عقب عقب عقب
وزن ۱۰۰۰ کیلوگرم ۱۸۰۸ کیلوگرم ۱۵۹۵ کیلوگرم
قیمت پایه ۱۹۵ هزار پوند ۵۵ هزار پوند ۶۹ هزار پوند

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. (Ali(chevynova

    ۲۹ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (7387 ديدگاه)

    درگ خدایان

    یکی اسطوره دهه ۶۰
    یکی اسطوره دهه ۲۰۰۰
    و اون یکی اسطوره حال حاظر

    ماشالاه به هر ۳ و هر ۳ برندن

    موافقم 10
    مخالفم 10
  2. نانو

    ۲۹ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (182 ديدگاه)

    شلبی دوست داشتنی

    موافقم 5
    مخالفم 4
    1. Siyavash

      ۲۹ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (808 ديدگاه)

      شلبی و وایپر عالی بودن نسبت به سنشون خیلی خوب هستن..

  3. Taha Ayoobi

    ۲۹ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (4373 ديدگاه)

    مت واتسون که ناز شده پشت شلبی،
    چه ذوقی میکنه😂

    موافقم 5
    مخالفم 1
  4. AliMOPAR

    ۲۹ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (167 ديدگاه)

    نسل دوم وایپر زیبای سرکش، لذت خالص رانندگی با حس مکانیکی این نسل سه بار قهرمان لمانز شد تو کلاس gt3 فقط یه راننده حرفه ای از پس این افعی بر میاد در غیر اینصورت باقالی پلو در انتظار رانندشه

    موافقم 2
    مخالفم 2
  5. Kiarash

    ۲۹ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (503 ديدگاه)

    ای وای شلبی ، موستانگ GT ، دوج وایپر خیلی خوبن یکی از درگ های خوب مت واتسون بود

  6. hosen

    ۲۹ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (676 ديدگاه)

    عملکرد شلبی بی نظیر بود واقعا
    از ماستنگ و وایپر انتظارم بیشتر بود تایم خوبی نزدن

  7. محمد

    ۲۹ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (18 ديدگاه)

    گشتاور وایبر تو دور بالا وحشتناکه اگه مسیر طولانی تر بود راحت شلبی رو میگرفت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا