سه نام افسانهای در تاریخ خودروسازی آمریکا به مصاف هم رفتهاند تا با غرش پیشرانههای حجیم لذتی بیبدیل را به علاقهمندان هدیه دهند.
یکی از خودروهای این جمع تمام آمریکایی، شلبی کبرا است. البته این یک شلبی کبرای اصلی نیست بلکه نمونهٔ جدیدی است که توسط شرکت بریتانیایی سوپرپرفورمنس تولید میشود و کبرا CSX 10000 نام دارد. این تنها شرکتی است که مجوز ساخت کبرای جدید را دارد. هرچند این خودرو یک شلبی کبرای اصیل نیست ولی هنوز هم خون فورد در رگهایش جریان دارد زیرا از پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 کایوت متعلق به موستانگهای امروزی استفاده میکند. این پیشرانه ۴۶۰ اسب بخار قدرت و ۵۷۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این کبرای جدید با سوخت و تمام مایعات، تنها ۱۰۰۰ کیلوگرم وزن دارد. درحالیکه نمونههای اصلی شلبی کبرا قیمتهای میلیون دلاری دارند، این نمونهٔ جدید هم با قیمت ۱۹۵ هزار پوند هرگز ارزان نیست.
خودروی بعدی، فورد موستانگ GT از نسل قبلی است که همان پیشرانهٔ ۵ لیتری کایوت را با ۴۶۰ اسب بخار قدرت و ۵۲۰ نیوتن متر گشتاور در سینه دارد. هرچند موستانگ پیشرانه و قدرت یکسانی با کبرا دارد ولی با وزن ۱۸۰۸ کیلوگرم، بسیار سنگینتر است. این خودرو همچنین در بریتانیا با قیمت ۵۵ هزار پوند بسیار گرانتر از آمریکا است. در آخر هم به دوج وایپر GTS میرسیم. نمونهٔ حاضر در این درگ از نسل دوم وایپر است که از یک نیروگاه ۸ لیتری V10 با ۴۵۶ اسب بخار قدرت و ۶۶۴ نیوتن متر گشتاور استفاده میکند و با وزن ۱۵۹۵ کیلوگرم، از موستانگ سبکتر و از کبرا سنگینتر است. هر سه خودرو هم از گیربکسهای دستی استفاده میکنند.
درمجموع بین خودروها سه مسابقهٔ درگ برگزار شد و همانطور که انتظار میرفت، شلبی به لطف وزن سبک، با تایم ۱۲.۵ ثانیه برنده شد. در این درگها، وایپر با ۱۲.۷ ثانیه دوم شد و موستانگ هم با ۱۳.۶ ثانیه جایگاهی بهتر از آخر کسب نکرد. پسازاین، نوبت به مسابقهٔ رولینگ ۸۰۰ متری رسید و این بار وایپر دو افسانهٔ آمریکایی دیگر را مغلوب کرد و شلبی دوم شد درحالیکه موستانگ همچنان آخر ماند. در آزمایش ترمز اما ماسل کار فورد کمی باختهای قبلی را جبران کرد و زودتر از دو خودروی دیگر متوقف شد.
مشخصات فنی
شلبی کبرا | موستانگ GT | دوج وایپر | |
پیشرانه | ۵.۰ لیتری V8 | ۵.۰ لیتری V8 | ۸.۰ لیتری V10 |
قدرت | ۴۶۰ اسب بخار | ۴۸۰ اسب بخار | ۴۵۶ اسب بخار |
گشتاور | ۵۷۰ نیوتن متر | ۵۷۰ نیوتن متر | ۶۶۴ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته دستی | ۶ سرعته دستی | ۶ سرعته دستی |
محور عقب | عقب | عقب | عقب |
وزن | ۱۰۰۰ کیلوگرم | ۱۸۰۸ کیلوگرم | ۱۵۹۵ کیلوگرم |
قیمت پایه | ۱۹۵ هزار پوند | ۵۵ هزار پوند | ۶۹ هزار پوند |
(Ali(chevynova
۲۹ آبان ۱۴۰۳درگ خدایان
یکی اسطوره دهه ۶۰
یکی اسطوره دهه ۲۰۰۰
و اون یکی اسطوره حال حاظر
ماشالاه به هر ۳ و هر ۳ برندن
نانو
۲۹ آبان ۱۴۰۳شلبی دوست داشتنی
Siyavash
۲۹ آبان ۱۴۰۳شلبی و وایپر عالی بودن نسبت به سنشون خیلی خوب هستن..
Taha Ayoobi
۲۹ آبان ۱۴۰۳مت واتسون که ناز شده پشت شلبی،
چه ذوقی میکنه😂
AliMOPAR
۲۹ آبان ۱۴۰۳نسل دوم وایپر زیبای سرکش، لذت خالص رانندگی با حس مکانیکی این نسل سه بار قهرمان لمانز شد تو کلاس gt3 فقط یه راننده حرفه ای از پس این افعی بر میاد در غیر اینصورت باقالی پلو در انتظار رانندشه
Kiarash
۲۹ آبان ۱۴۰۳ای وای شلبی ، موستانگ GT ، دوج وایپر خیلی خوبن یکی از درگ های خوب مت واتسون بود
hosen
۲۹ آبان ۱۴۰۳عملکرد شلبی بی نظیر بود واقعا
از ماستنگ و وایپر انتظارم بیشتر بود تایم خوبی نزدن
محمد
۲۹ آبان ۱۴۰۳گشتاور وایبر تو دور بالا وحشتناکه اگه مسیر طولانی تر بود راحت شلبی رو میگرفت