این روزها سدانها در حال کم و کمتر شدن هستند اما هنوز هم میتوان در بازار نمونههای جذابی را پیدا کرد. حال کانال یوتیوب Sam CarLegion دو نمونهٔ کاملاً متفاوت از این خودروها را برای برگزاری مسابقهٔ درگ در برابر هم قرار داده است. این خودروها هیوندای الانترا N و دوج چارجر RT هستند که زیر کاپوت باهم کاملاً تفاوت دارند اما این تفاوت روی ۴۰۰ متر چگونه خود را نشان میدهد؟
هیوندای از یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو استفاده میکند که ۲۸۶ اسب بخار قدرت و ۳۹۲ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این نیرو که از طریق یک گیربکس هشت سرعته دوکلاچه به چرخهای جلو منتقل میشود باید این سدان خانوادگی ۱.۵ تنی را به حرکت درآورد. از سوی دیگر، چارجر به یک پیشرانهٔ ۵.۷ لیتری V8 تنفس طبیعی عظیم با ۳۷۵ اسب بخار قدرت و ۵۳۵ نیوتن متر گشتاور مجهز است. نیروی این موتور از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک به چرخهای عقب منتقل میشود. هرچند دوج قدرت بسیار بیشتری نسبت به رقیب کرهای دارد اما با وزن ۱۹۵۰ کیلوگرم، بسیار هم سنگینتر است.
در اولین درگ، الانترا N با مشکل کشش مواجه میشود و هرزگردی چرخهای جلو شروع کُندی را برای آن به دنبال دارد. به همین دلیل، سدان کرهای تا پایان مسیر نمیتواند به رقیب آمریکایی برسد. درگ دوم اما به لطف شروع بهتر الانترا بسیار نزدیکتر است و هرچند هنوز هم در ابتدا کندتر از چارجر عمل میکند اما حالا هرزگردی کمتری دارد و میتواند تا انتهای ۴۰۰ متر خود را به دوج برساند تا جایی که دو خودرو تقریباً همزمان از خط پایان رد میشوند.
در مسابقهٔ رولینگ از سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت اما هیوندای عملکرد شگفتانگیزی از خود نشان میدهد و میتواند رقیب قدرتمند آمریکایی مغلوب کند. البته رولینگ دوم از سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت به نفع دوج تمام میشود اما اختلاف چندان زیاد نیست و هیوندای تنها حدود نصف طول یک خودرو از چارجر عقبتر است. هیوندای الانترا N و دوج چارجر دیتونا هردو سدان اسپرت هستند اما شخصیت آنها تفاوتهای بسیار بزرگی باهم دارد. بااینحال، این تفاوتها در مسابقهٔ درگ چندان به چشم نمیآیند. دوج صدای فوقالعادهای دارد و از قدرت بسیار بیشتری بهره میبرد اما هیوندای هم با وزن کمتر و موتور چهار سیلندر ضعیفتر هرگز خودروی تنبلی نیست.
مقایسه مشخصات فنی
دوج چارجر RT | هیوندای الانترا N | |
پیشرانه | ۵.۷ لیتری V8 | ۲.۰ لیتری I4 توربو |
قدرت | ۳۷۵ اسب بخار | ۲۸۶ اسب بخار |
گشتاور | ۵۳۵ نیوتن متر | ۳۹۲ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | عقب | جلو |
وزن | ۱۹۵۰ کیلوگرم | ۱۵۰۰ کیلوگرم |
قیمت | ۳۷,۹۹۰ دلار | ۳۴,۷۴۵ دلار |
phonix
۲ شهریور ۱۴۰۱پدال هم دیده بحث سر سری ان هیوندا داغه هعی هر روز یه ودیو میزاره
Reza Waffen SS
۲ شهریور ۱۴۰۱چارجر RT بخاطر شخصیت و پرستیژ مردونگیش
حق گوی باطل
۲ شهریور ۱۴۰۱من میتونم به پای دوج پیر بشم
Elemento
۲ شهریور ۱۴۰۱متاسفانه نسل های بعدیشون برقی خواهند بود :((((
هم این و هم چلنجر
مجتبی .
۲ شهریور ۱۴۰۱اینکه سنشون قد نمیده اشکالی نداره ولی وقتی حتی یک سرچ ساده راجع به پیشینه وعملکرد وسابقه یک شرکت انجام نمیدن معلوم میشه هدفشون ماشین وتکنولوژی نیست فقط یک محفل میخوان برا حرفای رایگان.
M
۲ شهریور ۱۴۰۱چلنجر هم حریف الانترا نمیشه چارجر که بچه بازیه
JDM lover
۲ شهریور ۱۴۰۱حتی همون انجین همی دوج به صد تا النترا می ارزه
سوشیانت
۲ شهریور ۱۴۰۱کسی که میگه ماشین ۴ سیلندر از ۸ سیلندر بهتره یعنی هیچی از ماشین سرش نمیشه
M
۲ شهریور ۱۴۰۱سرش میشه ولی شونه هاش گیر میکنه!
morez
۲ شهریور ۱۴۰۱همین که میگی بچه بازیه
نسل اول دوج چارجر 1966
تاریخ تاسیس کمپانی هیوندا 1967
amir
۲ شهریور ۱۴۰۱دوج❤
آرین
۲ شهریور ۱۴۰۱فکر نمیکردم الانترا اینجوری کشش داشته باشه. واقعا غافلگیر کنندهست!
با اینکه اگر تو کشوری غیر از ایالات متحده بود اختلاف قیمتشون خیلی زیاد میشد، ولی یک ماشی سنتی مثل چارجر رو ترجیح میدم.
به نظرم ماشینهای کرهای به درجهای از کیفیت و طراحی رسیدند که موقع مقایسه با یک ماشین ژاپنی یا اروپایی بدجور به فکر فرو ببردت.
R
۲ شهریور ۱۴۰۱این همون شارژر خودمون نیست بهش میگین چارجر؟
Reza Waffen SS
۲ شهریور ۱۴۰۱نه (َش) هست نه (چ) ، چیزی بین ( چ و ک ) هستش
R
۲ شهریور ۱۴۰۱پس چرا به شارژر گوشی نمیگن چارجر وقتی نوشتش همونه؟
مازیار
۲ شهریور ۱۴۰۱همونه آقا
شارژر چارجر کچارجر چکارجر همه یکیه
Reza Waffen SS
۲ شهریور ۱۴۰۱چرا تو خارج بهش میگن چارجر
Ali
۲ شهریور ۱۴۰۱هیوندا برنده هست،یه ماشین ۴سیلندر رو انداختن پای ماشین ۸سیلند با اختلاف ۱۰۰اسب بخار و ۴۰۰صد کیلو اختلاف وزن،با کمی محاسبه میفمید قدرت هیوندا نسبت به حجم موتور ببیشتره همینطور شتاب و قدرت
Payfast
۲ شهریور ۱۴۰۱ربطی به موتور نداره همین که یه تنفس طبیعی رو با توربو شارژر مقایسه میکنید سطح فشارتون رو نشون میده
SRT
۲ شهریور ۱۴۰۱همونه دیگه چ فرقی داره.
مجتبی .
۲ شهریور ۱۴۰۱اینکه سنشون قد نمیده اشکالی نداره ولی وقتی حتی یک سرچ ساده راجع به پیشینه وعملکرد وسابقه یک شرکت انجام نمیدن معلوم میشه هدفشون ماشین وتکنولوژی نیست فقط یک محفل میخوان برا حرفای رایگان.
بیژن
۲ شهریور ۱۴۰۱چارجر پارک کرده کنار خیابون رو به النترایی که داره تخته گاز میره ترجیح می دم.
احمدرضا
۲ شهریور ۱۴۰۱رخ چارجر میرزه به هیوندا
مخصوصا رنگ مشکیش
کیان
۲ شهریور ۱۴۰۱فیلها هم پرواز میکنن، مگسها هم نقاشی میکشن، هیوندای هم با کابل …
کاشکی به جای این همه پیج زرد و درگهای بی خاصیت ساختگی یه فکری میکردن اتش سوزیهاشون تمام بشه !!!
آخه م این م ک چارجر 6 لیتری 8 سیلندر داره قبل استارت زمین و جر میده قبل لانچ، تکون خوردنش معلومه بعدش این میشه اختلاف این دو تا ماشین ؟!
پدال لطفا با انتخاب مطلبای اینجوری به شعور مخاطبتون توهین نکنید !!!
datsun
۲ شهریور ۱۴۰۱هدف این درگها تبلیغاته
JDM lover
۲ شهریور ۱۴۰۱اصلا النترا در حد و اندازه ای نیست که بخواد با نام بزرگ چارجر مقایسه بشه
سدان چهار سیلندر فقط موقعی میتونه جذاب باشه که یه موتور تیون پذیر ژاپنی مثل 4G63T روش باشه با گیربکس دستی و دفر عقب یا دو دف
مثل لنسر اوولوشن نسل ۷و ۸ و۹ و…
Mustang shelby gt 350
۲ شهریور ۱۴۰۱آخ لنسر😐😢
علی
۲ شهریور ۱۴۰۱از پدال خواهش میکنم مقایسه های درست بذاره ، آخه دوچ با هیوندای!!!! مثل اینه که بنز را با تیبا مقایسه کنین!!!
Alan.r
۲ شهریور ۱۴۰۱سگ چارجر میارزه به کل کارخونه هیوندا
موتور قوی صدای عالی دیفرانسیل عقب ظاهر مخوف
Mustang shelby gt 350
۲ شهریور ۱۴۰۱چارجر کلا از بس خفنه و کاریزماتیک که هیوندا جلوش هیچه، یه جوری نوشتید رغیب آمریکایی رو مغلوب کرد که یاد بزرگوار جواد خیابانی افتادم🤣🤣
Elemento
۲ شهریور ۱۴۰۱کاش همین الانترا رو میشد اینجا سوار شد خیلی خوشم میاد ازش
GTC فقط المانی و انگلیسی و ایتالیایی
۲ شهریور ۱۴۰۱از وقتی ماشین برقی داج رونمایی شد داج دیگه شده یک فیلم با پایانی تلخ