مت واتسون تمام نسلهای دوج وایپر را گرد هم جمع کرده تا با رانندگی با همهٔ آنها، شتاب، عملکرد و احساس کلی هر پنج نسل این سوپرکار آمریکایی را بررسی کند.
دوج وایپر ترکیبی از ظاهر مهیج با پیشرانهٔ V10 بود که برای پنج نسل چرخهای عقب را به حرکت درمیآورد. حال کارواو این فرصت را پیدا کرده است که تمام نسلهای این سوپراسپرت آمریکایی را گرد هم جمع کرده و اقدام به آزمایش آنها ازجمله شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت کند. طبیعتاً ویدئو با نسل اول وایپر شروع میشود که در سال ۱۹۹۱ معرفی و یک سال بعد به بازار عرضه شد. زیر کاپوت کشیدهٔ این ماشین یک نیروگاه ۸ لیتری V10 با ۴۰۰ اسب بخار قدرت قرار داشت و صرفاً بهصورت روباز عرضه میشد.
نسل دوم اولین وایپری بود که با سقف ثابت فلزی عرضه شد و خریداران میتوانست آن را بهصورت کوپه یا روباز خریداری کنند. مثل نسل قبلی، در اینجا هم شاهد گیربکس دستی و موتور V10 بودیم که البته حالا ۴۵۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد. نسل سوم هم از پیشرانهٔ V10 استفاده میکرد اما حالا ۸.۳ لیتری شده و ۵۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد. مثل نسل دوم، این نسل هم بهصورت کوپه و روباز ارائه میشد و از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ به تولید رسید.
در نسل چهارم حجم موتور به ۸.۴ لیتر افزایش پیدا کرد و قدرت به ۶۰۰ اسب بخار رسید. پس از خاتمهٔ تولید این نسل در سال ۲۰۱۰، در ساخت وایپر وقفه افتاد و این خودرو در سال ۲۰۱۳ با آخرین نسل خود بازگشت. زیر کاپوت هنوز هم همان موتور ۸.۴ لیتری V10 غرش میکرد اما قدرت آن حالا به ۶۴۰ اسب بخار افزایش یافته بود. در طول دورهٔ تولید وایپر، دوج چند بار نسخههای ACR را ارائه کرد که با بهبود آیرودینامیک و ارتقاء تعلیق و ترمز، روی پیست تمرکز داشتند. آخرین وایپر ACR تا پیش از رکورد زنی مرسدس AMG GT بلک سریز، سریعترین خودروی موتور جلوی پیست نوربرگرینگ محسوب میشد.
در حال حاضر هیچ نشانهای از ساخت نسل ششم وایپر وجود ندارد و هیچ خبر یا تصویر جاسوسی در این رابطه منتشر نشده است. ازآنجاییکه دوج به سمت تولید خودروهای الکتریکی حرکت میکند، بعید است که دیگر بتوانیم وایپر جدیدی با موتور بنزینی ببینیم.
Reza Waffen SS
۲۳ مرداد ۱۴۰۲موقع تماشای کلیپ یه آرامش خواصی به ادم دست میده
(Ali(chevynova
۲۳ مرداد ۱۴۰۲امریکن دوج وایپر
ماشالاه اصالت
ماشالاه
HFball
۲۳ مرداد ۱۴۰۲داش علی تورو خدا انقد ماشالا ماشالا نکن تا مثه تسلا باعث نشه خیلیا از دوج وایپر و اصالت امریکایی متنفر بشن با تشکر
یوسف
۲۳ مرداد ۱۴۰۲تنها جایی که با ماشاالله آمریکن کارز موافقم
همایون
۲۳ مرداد ۱۴۰۲واقعا حیف ازین سوپرکار بی نظیر که کرایسلر کنار گذاشتش
MasouD
۲۳ مرداد ۱۴۰۲فقط میتونم بگم یک افسانه
محمدهادی
۲۵ مرداد ۱۴۰۲وایپر ابر نامی بود که در اوج خداحافظی کرد
خیلی زیبا تاریخچه این دوران خودشو بست
همه ازش به نیکی یاد میکنن
درست قبل از اینکه دروندسوزها ترکیب بشن با آرمیچرهایی بی قواره و سنگین!
فرشاد
۲۳ مرداد ۱۴۰۲هرچی جلوتر میرفت وایپرتر میشد
عجب چیزی بود وایپر
من از امریکن خبر ندارم دوج تولیدشو متوقف کرد؟
MohammaD
۲۳ مرداد ۱۴۰۲آخرین نسل وایپر تا ۲۰۱۸ تولید شد فک کنم و موتورش هم بیشترین گشاورو بین تنفس طبیعی های بنزینی داشت .
JDM
۲۳ مرداد ۱۴۰۲وایپر ترسناک ترین ماشین آمریکاس خدایی مثل وایپرنمیاد افسانهس
R@min
۲۳ مرداد ۱۴۰۲استلانتیس می تونه موتور پلتفرم مازراتی MC20 تو آمریکا به اسم وایپر بده. فولکس ۲۵ ساله محصولات آئودی به اسم لامبورگینی میده بیرون درآمد میلیاردی داره.
با این مدیریت استلانتیس رو برندهای آمریکاییش خیلی بعیده تا ۲۰۳۰ دوام بیارن.
امیر
۲۳ مرداد ۱۴۰۲وایپر برای پیست ساخته شده نه شتابگیری تو خط مستقیم !! کسی که دنبال درگ گذاشتن باشه باید بره سراغ چارجر یا چلنجر های هلکت ، کلا ماشین هایی که دیفرانسیل عقب هستن موقع لانچ کردن هرزگردی زیادی دارن و همین مشکل تاثیر خیلی زیادی روی شتابشون داره ! از نظر من باید همه ماسل کار ها آمریکایی هر چه زود تر دو دیفرانسیل بشن تا کمترین اتلاف قدرت رو داشته ! ( مثلا چلنجر هلکت با وجود اینکه بیش تر از ۷۰۰ اسب بخار قدرت داره ، اما موقع لانچ کردن به مشکل تک دیفرانسیل بودن ، حداکثر بتونه از ۴۰۰ اسبش استفاده مفید کنه )
JDM سابق
۲۳ مرداد ۱۴۰۲جانور تکامل یافته سنتی دوج فقط در جهت بالابردن ادرنالین راننده
مهدی
۲۳ مرداد ۱۴۰۲وایپر برند جذابی بود واقعا ولی خب تو سگمنت سوپراسپرت ها حرکت تو لبه تکنولوژی روز خیلی مهمه که دوج همیشه از ضعف تکنولوژی رنج میبرد و میبره
سوشیانت
۲۳ مرداد ۱۴۰۲خیلی جالبه که شرکتی که پر شتاب ترین خودروی جهان رو تولید میکنه چجوری از ضعف تکنولوژی رنج میبره!!!
مهدی
۲۳ مرداد ۱۴۰۲دوج بین خودروسازهای آمریکایی هم تکنولوژی ضعیفی داره چه برسه در قیاس با اروپایی ها یا ژاپنی ها
Amir Machine
۲۳ مرداد ۱۴۰۲حالا با دوج کاری ندارم که تو عهد بوق مونده، ولی ماشینهای فورد و GM از لحاظ تکنولوژی چی از رقبای اروپایی و ژاپنی کم دارن که شد چه برسه در قیاس با اروپایی ها یا ژاپنی ها؟
سیستم خودران؟ سوپر کروز و اتو پایلوت، موتورهای کمحجم توربو؟ اکوبوست، سیستم تعلیق تطبیقی مغناطیسی؟ مگنه راید GM، سیستمهای اطلاعاتی سرگرمی؟ SYNC فورد و مایلینک GM، گیربکس دوکلاچه؟ ترمک کوروت و GT500، تکنولوژی باطری و شارژ سریع در مدلهای برقی؟ تسلا، لوسید و اولتیوم GM، سیستم فرمان پذیری چهارچرخ؟ هامر و اسکالید IQ، آنتی رول بار قطع شونده؟ رانگلر و برانکو، سیستمهای پیشرفته آفرود؟ برانکو و رپتور
تکنولوژی دیگهای هست که مثال نزده باشم؟!!
سوشیانت
۲۳ مرداد ۱۴۰۲فعلا که آمریکایی ها با اسکالید iq و سلستیک کیلومتر ها از اروپا و ژاپن جلو ترن در ضمن جواب سوال من رو ندادی اگه نمیتونی حرفت رو ثابت کنی پس نمیتونی بگی تکنولوژی دوج ضعیفه
مهدی
۲۳ مرداد ۱۴۰۲جناب امیر من درک میکنم مثالهایی که زدید رو ولی خودرو فراتر از این چیزایی هست که شما مثالش رو میزنید چون فقط از رو مجلات و مقاله ها دنیای خودرو رو دنبال کردین . اگر یبار گیربکس یه بی ام و رو روی زمین اوراق شده میدیدین و مقایسه میکردین با آمریکایی ها یا حتی یه قطعه مثل کلومن فرمان یه بنز رو باز میکردین و با رقبای آمریکایی مقایسه میکردین یا ساختار پیچیده برق آلمانی ها رو… خودتون صحه میذاشتین که اروپا ده سالی از آمریکا جلو هست . خود من به شخصه موافق اینهمه پیچیدگی اروپایی ها نیستم منتها پیشرفت از همین حرص و ولع آدمیزاد تو ساخت ابزار پیچیده شروع میشه. یه ماشینی مثل s کلاس یا فراری ها بیخود و بیجهت که سمبل تکنولوژی نشدن!
مازیار
۲۳ مرداد ۱۴۰۲مهدی بیا رفیقت اومد😂
Enzo Ferrari 2008
۲۳ مرداد ۱۴۰۲وایپر های وحشی چه صدایی دارند
گوش نوازی می کنه
HFball
۲۳ مرداد ۱۴۰۲واقعی ترین و ترسناک ترین افعی دنیای ماشین که قابلیت تیونینگ تا چند هزار اسب بخار رو به راحتی داره
Alireza
۲۳ مرداد ۱۴۰۲نسل اول به نسبت خیلی بهتر از بقیه عمل کرد تو تست
Siyavash
۲۳ مرداد ۱۴۰۲سلام..اقایه اشتری وقت بخیر. لطفا کلیپ هایه کارواو رو زیر نویس فارسی کنید که ماهم بدونیم چی میگن ..ممنون..
Ardavan Eslami
۲۳ مرداد ۱۴۰۲من خاطره خاصی با وایپر دارم وقتی شش سالم بود به بابام میگفتم بابا یدونه وایپر میشه بخری اما تو این کشور از این خبرا نیست حیف این ماشین.
M@M@DRZ911
۲۳ مرداد ۱۴۰۲وایپر از معدود ماشینایی بود که دلت واسه نسل قبل تنگ نمی شد و نسل به نسل طراحیش زیباتر میشد .
Yasin
۲۳ مرداد ۱۴۰۲بهشدت عاشق این ماشینم. کاش نسل جدیدی هم درکار بود… جاش خیلی تو سوپرکارها خالیه
JDM KING
۲۵ مرداد ۱۴۰۲دقیقه 22.01 سوپرا اون بقل پارکه
نیکان
۶ اردیبهشت ۱۴۰۳کنار وایپر حرف از سوپرا میزنی؟
سید محمد
۲۶ مرداد ۱۴۰۲اطلاعاتی در مورد دوج srt سوپر استوک ۲۰۲۲ بزارین خیلی ماشین باحالیه