ماسل کار الکتریکی دوج چارجر دیتونا EV ویژگیهای جذاب و منحصربهفرد زیادی دارد که در اینجا مهمترین آنها را مرور خواهیم کرد.
وقتی حرف از دوج و ماسل کار میشود، احتمالاً چیزی شبیه آن چارجر مشکیرنگ دهه ۷۰ فیلم سریع و خشن به ذهن میآید اما دوج در پایان امسال چارجر و چلنجر را بازنشسته خواهد کرد و پیشرانههای V8 همی را کنار خواهد گذاشت. این شرکت با رونمایی از کانسپت چارجر دیتونا EV، قصد ساخت ماسل کارهای الکتریکی را دارد اما آیا این به معنای پایان خودروهای عضلانی دوج خواهد بود؟ احتمالاً نه، این گامی در مسیر جدید است که در این مطلب به ۱۰ نکتهٔ جالب در رابطه با آن اشاره خواهیم کرد.
۱-اولین ماسل کار تمام الکتریکی
ماسل کار الکتریکی عبارت بسیار عجیبی است اما چارجر دیتونا EV هنوز هم خودروی بسیار قابلتوجهی است. این ماشین در نسخهٔ پایه از معماری الکتریکی ۴۰۰ ولتی استفاده میکند اما متأسفانه امکان دریفت کشیدن وجود نخواهد داشت زیرا دوج انتقال قدرت محرک عقب را کنار گذاشته و دیتونا EV را بهصورت استاندارد با سامانهٔ چهارچرخ محرک ارائه خواهد کرد. این نسخه حدود ۴۵۵ اسب بخار قدرت دارد اما نسخهٔ پرچمدار بنشی از معماری ۸۰۰ ولتی بهره میبرد و گفته شده پرفورمنسی بهتر از هلکت کنونی خواهد داشت.
۲-DNA دوج چارجر در قالب خودرویی الکتریکی
دیتونا EV عناصر طراحی مدلهای قدیمی دوج را گرفته و از دور شبیه خودرویی آشنا به نظر خواهد رسید زیرا ظاهر آن یادآور چارجر دیتونا ۱۹۶۹ است. دوج همچنین برای دماغهٔ این خودرو مفهوم کاملاً جدیدی بنام R-Wing را ارائه کرده که به ثبت تجاری رسیده است. این طراحی هم ادای احترامی به دماغهٔ چارجر دیتونای قدیمی است و هم داونفورس را افزایش میدهد. R-Wing با مدیریت جریان هوا و کاهش درگ، ثبات کلی خودرو را بهبود میبخشد.
۳-طراحی داخلی شبیه سفینهٔ فضایی
کابین چارجر دیتونا مملو از تکنولوژی است که اکثر آنها برای راحتی راننده در نظر گرفته شدهاند. نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی بزرگ ۱۲.۳ اینچی لمسی و صفحه آمپر تمام دیجیتالی ۱۶ اینچی با هدآپ دیسپلی بزرگ از ویژگیهای اینجا هستند درحالیکه غربیلک فرمان با بالا و پایین صاف و دستهدندهٔ قبضه اسلحهای هم کابین دیتونا را شبیه خودروی مسابقهای کردهاند. دوج همچنین در این ماشین از سیستم نورپردازی چندرنگ استفاده کرده است که با روشن کردن تمام کابین، حس نشستن در سفینهٔ فضایی را به سرنشینان میدهد.
۴-بدنه دودر کوپه با چهار صندلی در داخل
وقتی حرف از خودرویی کاربردی میشود، قطعاً نه یک ماسل کار بلکه یک سدانی فول سایز یا شاسیبلند به ذهن میآید اما چارجر دیتونا EV میتواند توسط خانوادههای چهارنفره مورداستفاده قرار گیرد. به گفتهٔ دوج، این خودرو فقط بهعنوان یک ماسل کار قدرتمند الکتریکی ساخته نشده و طراحان کاربردی بودن را در هم در ذهن داشتهاند. دیتونا از در صندوق لیفتبک استفاده میکند و امکان خواباندن صندلیهای عقب آنهم وجود دارد؛ بنابراین، علاوه بر مسابقات درگ، این خودرو برای خرید از فروشگاه هم میتوان استفاده کرد.
۵-شعاع حرکتی بیش از ۸۰۰ کیلومتر
دیتونا EV روی پلتفرم بزرگ STLA استلانتیس ساخته شده که امکان تجهیز به باطریهای بزرگ را دارد. هرچند هنوز اطلاعات دقیقی در مورد ظرفیت باطری و برد این خودرو منتشر نشده است اما با توجه به استفاده از پلتفرم STLA، شعاع حرکتی چارجر دیتونا میتواند به بیش از ۸۰۰ کیلومتر برسد که در این صورت در حد دوربردترین خودروهای الکتریکی بازار خواهد بود.
همچنین بخوانید: بررسی دوج چارجر دیتونا ۳۹۲ مدل ۲۰۲۰ در تهران
۶-صدای اگزوز
یکی از گلایههای اصلی علاقهمندان به خودرو از مدلهای الکتریکی، سکوت و فقدان صدای موتور است اما دوج قصد دارد در چارجر دیتونا این مشکل را برطرف کند. به همین دلیل، در این خودرو یک سیستم اگزوز سفارشی تعبیه شده که به ثبت تجاری رسیده و صدای اگزوز مصنوعی تولید میکند. گفته شده این صدا در همان حد صدای ۱۲۶ دسیبلی هلکت است و خریداران را به یاد پیشرانههای V8 باشکوه گذشته خواهد انداخت. هرچند خیلیها صدای اگزوز تقلبی دوج را زیر سؤال بردهاند اما مطمئناً خوب است که این شرکت قصد دارد در دنیای موتورهای بیصدای الکتریکی، غرش V8 را زنده نگه دارد.
۷-سیستم گیربکس منحصربهفرد
در دیتونا از سیستم گیربکس منحصربهفردی بنام eRupt استفاده شده است که حالت تعویض دنده را شبیهسازی میکند. این یک گیربکس چند سرعته است که به راننده امکان تعویض دنده را مثل خودروهای درونسوز میدهد. گفته شده این سیستم همان حالت تعویض دندهٔ مدلهای دوج را ارائه خواهد کرد. علاوه بر این، در این ماشین سیستم شبیهساز تزریق نیتروس هم تعبیه شده است. این سیستم با فشردن دکمهای روی غربیلک فرمان فعال میشود و در زمانی که به شتاب بیشتری نیاز است مثل مسابقات درگ، ۲۵ اسب بخار قدرت اضافی را ارائه میکند.
۸-لوگوی نمادین Fratzog
لوگوی فرتزوگ سالها پیش در دهههای ۶۰ و ۷۰ در ماسل کارهای دوج استفاده میشد و حالا این شرکت از این لوگوی مثلثی شکل برای ورود به دنیای الکتریکی استفاده کرده است. این لوگو که در جایجای چارجر دیتونا دیده میشود، نشانگر شروعی کاملاً جدید برای دوج است.
۹-نسخهها و قدرتهای مختلف
قرار است چارجر دیتونا در سه نسخهٔ ۳۴۰، ۴۴۰ و بنشی به بازار عرضه شود اما تنوع قدرت ماسل کار الکتریکی دوج بیش از این سه خواهد بود زیرا با بهروزرسانی از راه دور امکان ارتقاء قدرت و پرفورمنس مدلهای ۳۴۰ و ۴۴۰ وجود خواهد داشت. این یعنی میتوان قدرت نسخهٔ ۴۴۰ را به حداکثر ۶۶۰ اسب بخار رساند. نسخهٔ پرچمدار بنشی هم از همین قابلیت ارتقاء برخوردار خواهد بود اما دوج فعلاً اعداد و ارقامی در این رابطه اعلام نکرده است. بااینحال، انتظار میرود این نسخه نزدیک به ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت داشته باشد.
۱۰-عرضه در سال ۲۰۲۴
چارجر دیتونا احتمالاً بهزودی از حالت کانسپت خارج خواهد شد زیرا به گفتهٔ دوج، میتوانیم انتظار تولید آن را در سال ۲۰۲۴ داشته باشیم. بااینحال، فعلاً در مورد قیمت این ماسل کار الکتریکی هیچ حرفی زده نشده است. بهطورکلی، دوج چارجر دیتونا EV گامی بلندپروازانه و امیدوارکننده به دنیای الکتریکی از شرکتی که به ساخت ماسل کارهای قدرتمند بنزینی شهرت داشته محسوب میشود.
کسرا
۲۰ شهریور ۱۴۰۲شاهکاره واقعا
A.m.A
۲۰ شهریور ۱۴۰۲شاهکار به چلنجر دیمن میگن نه این جارو برقی
لهنت به استلانتیس که چارجر و چلنجر رو هم از دنیا گرفتن و زدن جاری برقی کردن چارجرو.
یکی نیست بگه بی انصافا یه لحظه ظاهر دیتونا اصلی رو به یاد بیارید.اخه این چی این در حد اسم دیتوناست
HFball
۲۱ شهریور ۱۴۰۲حتی خود اونایی که همیشه چارجر و چلنجر دیمن رو سوار میشدن هم انقدی که شما پیاز داغشو زیاد میکنی از الکتریکی شدن فشاری نشدن و انقد تند از استلانتیس و تصمیمش و این ایدهش انتقاد نمیکنن اونوقت شما که تا حالا یه دورم هیچیک از این ماشینا رو سوار نشدی داری میگی جارو برقی و آبمیوه گیر و نمیدونم فلان و بیسان…
درسته ماشین های درونسوز یه دنیا با ماشین های الکتریکی تفاوت دارن و حس و حال رانندگیشون باهم متفاوته ولی واقعا کاریش نمیشه کرد دنیا داره به سمت الکتریسیته میره و سوخت های فسیلی هم دارن تموم میشن و اگه این خودرو سازا همین الان دست به کار نشن چارتا شرکت بی اصل و نسب یه مش اشغال میسازن میدن دست مردم بازار قبضه میکنن و کاربر تسلا هم در آخر بزرگ میشه و میره در خونه ایلان ماسک یه تسلای کویر هدیه میگیره و باهاش مسابقه میزاره چپ میکنه و دیگه کسیم نیست که از سهام تسلا محافظت کنع
A.m.A
۱ مهر ۱۴۰۲محض اطلاع جناب عالی هم چلنجر رو سوار شدم هم کامارو موستانگ هم هنوز به پستم نخورده.شما چرا فشار میخوری.بعدشم خیلی از افراد فعال تو حوزه خودرو گفتن که معرفی نسل جدید موستانگ برقی کردن کامل چلنجر و چارجر یه اشتباه بزرگه
Dead man95
۲۰ شهریور ۱۴۰۲فک کنم تنها برقی که از دور بیاد بگی این دوجه …
امیر
۲۰ شهریور ۱۴۰۲دوج نه دودگی 😂
ARIAN
۲۰ شهریور ۱۴۰۲سرشکستگی در دنیای ماسل کار ها! ماسل کار برقی با صدای فیک؟! چه شود! مثل اینه تلیت بخوری ولی تو ذهنت تصور کنی داری کوبیده سلطانی میزنی. خخخخ. پنج سال پیش حتی خوابشم نمیدیدم که ماشین ها با این سرعت وحشتناک برقی بشن. ظاهرا افرادی از این خودروهای برقی سود کلان میکنن. بجای اینهمه فوکوس روی الکتریکی کردن ماشین ها برید کشتی های اقیانوس پیما که هر کدوم اندازه صد هزار تا ماشین سوخت مصرف میکنه رو برقی کنید یا مثلا ماشین آلات سنگین یا برید هزینه کلان کنید روی سوخت پاک تا ما هم باورمون بشه شما طرفدار محیط زیستین. الان نود درصد برق دنیا توسط نیروگاهها با سوخت فسیلی تولید میشه.
A.m.A
۲۰ شهریور ۱۴۰۲یه لحظه تصور کن میرفتی پنج سال پیش به یکی میگفتی 2024 قراره یه چلنجر و چارجر رو حذف کنن یه کوپه برقی چهارچرخ محرک بزارن جاش اسمشم بزارن دیتونا.
صد در صد میبردنت تیمارستان
HFball
۲۱ شهریور ۱۴۰۲دقیقا شما درست میگی واقعا الان وقت برقی شدن ماشین ها نبود ولی دیگه این دنیا رو سیاست میچرخونه و کاری از دست ما بر نمیاد :)
A.m.A
۱ مهر ۱۴۰۲چارجر کوپه چارچرخ محرک برقی به صدای اگزوز فیک؟
ممنون همون هلکتو میبرم
ARIAN
۲۰ شهریور ۱۴۰۲آقای پدال سه ساعت متن نوشتم چرا ارسالش کردم نیومد؟ لطفا رسیدگی کنید.
(Ali(chevynova
۲۰ شهریور ۱۴۰۲ماشالاه
mercedes
۲۰ شهریور ۱۴۰۲😂😂😂
amir-z
۲۰ شهریور ۱۴۰۲پیش به سوی ۶۵۶۵ اُمین ماشالله 👏👏👏
رضا
۲۰ شهریور ۱۴۰۲واقعا جذابه فقط حیف که صدای پیشرانه رو نداریم دیگه. طراحیش هم به نظرم از چارجر قبلی بهتره و عضلانیتر شده.
ARMAN سابق
۲۰ شهریور ۱۴۰۲ماسل کار الکتریکی به هیچچچچچ
دردییییییییی نمیخورههههههههههههههه
rita
۲۰ شهریور ۱۴۰۲صادق باشیم هیچکدوم از این ویژگی ها جالب به نظر نمی یاد
مازیار
۲۰ شهریور ۱۴۰۲البته مورد دوم خوبه
دوج خواسته با یه طراحی رترو به یه تعادلی برسه. نمای جلوش جذابه
برقی هست درست، اما یاد قدیم رو زنده کرده
AMANTE
۲۰ شهریور ۱۴۰۲وقتی دوج تونسته یک ماشین رو با طراحی که برای پیش از یک دهه پیش رو همچنان جذاب و دوست داشتنی نگه داره، به نظرم میتونه کاری کنه که ماسل کار الکتریکی هم جذاب و دوست داشتنی بشه.
امید
۲۰ شهریور ۱۴۰۲حرف حق 👍👍👍
R@min
۲۰ شهریور ۱۴۰۲نمی دونم جامعه موپار به این چی میگن ولی نه ماسل هست نه دیگه آمریکایی. از اون ور دنیا باتری و پلتفرم میدن که رو یه حلبی آرم داج بچسبونن اسمشو بزارن چارجر !!!
سوشیانت
۲۰ شهریور ۱۴۰۲باتری که اکثر خودروسازان خودشون تولید نمیکنن ولی پلتفرم رو به احتمال زیاد خود کرایسلر طراحی میکنه چون رم برقی هم خود کرایسلر طراحی پلتفرمش رو انجام داد تعجبی هم نداره چون خود استلانتیس بخش های مختلفی داره
Viper
۲۰ شهریور ۱۴۰۲واقعا جامعه موپار بهش چی میگن ؟؟
فرشاد
۲۰ شهریور ۱۴۰۲این شد یه چیزی
بااینکه نمیتونه هیچ رقمه جای دوج چارجر درون سوز رو پرکنه اما بازم بهتر از دظلاهای تک دنده با صدای کشیدن ناخن رو دیوار هس
دنیای الکتریک یه ماستنگ این شکلی ام میخواد
Porsche
۲۰ شهریور ۱۴۰۲از نظر من هنوز یه خورده برای رونمایی ماسل کار های برقی زود بود و داج با این کارش واقعا شجاعت زیادی به خرج داد ! هنوز تکنولوژی باتری ها به اون حدی نرسیده که بخواد فشار های شدید مثل برون اوت ( born out ) کردن یا دریفت های طولانی رو تحمل کنن ، داج بهتر بود که این ماشینو به صورت یه پلاگین هیبریدی معرفی میکرد ( همون موتور ۵۱۰ اسبی hurcain رو با یه بهینه سازی هایی و اضافه کردن یه بوستر الکتریکی قدرتمند میشه تا ۶۰۰ اسب هم رسوند ) تا زمانی که باتری های حالت جامد به صورت گسترده وارد بازار بشن که احتمالا اوخر دهه جاری باشه ، اون موقع هم میتونه وزن ماشینو خیلی کنترل کنه و هم توان خروجی خیلی بیشتری بهش بده مثلا حدود ۱۴۰۰ – ۱۵۰۰ اسب که دیگه واقعا لیاقت اسم ماسل کار و داشته باشه
HFball
۲۱ شهریور ۱۴۰۲آفرین خواستم همینو بگم که کامنت شما رو دیدم…
میتونستن با هیبریدی کردن تا حد امکان روح ماسل کار واقعی رو زنده نگهدارن و در آخرم با ترکیب هیبریدی و الکتریکی(مثل کونیگزگ جمیرا) یک ماسل کار قدرتمند تحویل بدن
mercedes
۲۰ شهریور ۱۴۰۲چقد خوب میشد رینگاش کلاسیک بود.
و همینطور اون لوگوی مسخره رو جلوش نداشت ، انگار لوگوی شرکت سازنده بخاریه.
Enzo Ferrari 2008
۲۰ شهریور ۱۴۰۲خیلی خوب شده ولی کاشکی با سوخت هیدروژنی
کار می کرد
سالار جان خان جان فصل
۲۰ شهریور ۱۴۰۲بینهایت زیباست
مطمئن باشید همین نسخه هیبریدشم میاد ، شک ندارم
JDM
۲۰ شهریور ۱۴۰۲اگه میخواست هیبریدشم بیاد همزمان با همین معرفی میشد
Soroush
۲۰ شهریور ۱۴۰۲جزو معدود ماشینای برقیه که جذابیت داره
blackwing
۲۰ شهریور ۱۴۰۲این دیگه ۲ج نیست ، بلکه دو منهای دو ج هستش
JDM سابق
۲۰ شهریور ۱۴۰۲دوج بازا قشر سنتی و پایبند اصالت از ماشین بازا هستن
و الکتریکی آخرین چیزی که دوست دارن ماشینشون بشه
amir-z
۲۰ شهریور ۱۴۰۲این ویژگی صدای اگزوز مصنوعی توی خودرو های الکتریکی وجود داشتنش خوبه اما صرفا جهت ایمنی و نه برای لذت رانندگی و اینکه تورو یاد یه پیشرانه v8 بندازه چون بیشتر یه حس رو مخی میده انگار که داری یه بازی کامپیوتری میکنی که هر دفعه به یه حدی گاز میدی همون صدای همیشگی رو میشنوی در صورتی که توی انجین واقعی هیچ وقت چنین اتفاقی نمیفته و این ویژگی بیشتر همون جنبه ایمنی و تبلیغاتی رو داره
صرف نظر از این ها با این که چارجر الکتریکی برا دوستداران خودرو و بخصوص ماسل باز ها مثل یه کابوس میمونه اما نسبت به بقیه الکتریکی ها طراحی زیبا و پویا تری داره
nimakhosravi
۲۰ شهریور ۱۴۰۲داخلش برعکس بقیه الکتریکیا خیلی خوبه بی روح و ساده نیست
H2
۲۰ شهریور ۱۴۰۲موارد 6 و 7 کاملا چرت
مورد 3 هم اغراق کرده
فرهاد
۲۱ شهریور ۱۴۰۲حتما اسباب بازی های آشغال چینی خوب هستن ؟!!
Viper
۲۰ شهریور ۱۴۰۲منکر این نیستم که شاهکار نیست ولی یه الکتریکی نمیتونه لایق اسم چارجر و ماسل کار باشه
Viper
۲۰ شهریور ۱۴۰۲منکر این نیستم که شاهکار نیست ولی یه الکتریکی نمیتونه لایق اسم چارجر و ماسل کار باشه و آدم در صورتی دوست داره که ماشین صدای V8 بده که خود انجین هم وجود داشته باشه !!
Viper
۲۰ شهریور ۱۴۰۲هه ماسل کار الکتریکی با نام دوج چارجر !!!
💀
۲۱ شهریور ۱۴۰۲جذاب
علی
۲۴ شهریور ۱۴۰۲ای بابا چلنجر به همون صدا و چراغ های دایره ایش معروف بود دیگه چرا اینطوری شد؟