در اینجا به پیشینه، تاریخچه و مشخصات پیشرانهٔ هلکت خواهیم پرداخت و تمام خودروهایی که از این موتور استفاده کردند را معرفی خواهیم کرد.
باورش سخت است که اولین پیشرانهٔ هلکت دوج ۱۰ سال پیش به جادهها آمد و امروز در حال خداحافظی با آن هستیم. یک دهه پیش، دوج سطحی از اسب بخار که معمولاً مختص سوپراسپرتهایی با قیمتهای ششرقمی بود را در اختیار قشر بیشتری از جامعه قرار داد. هلکت قدرت را برای کسانی به ارمغان آورد که قبلاً فقط میتوانستند با حسرت به آن نگاه کنند. به همین دلیل، هلکت همچنان بسیار محبوب است. دوج درواقع آتشی را روشن کرد که بعداً فورد و شورلت هم به آن وارد شدند؛ بنابراین، چه عاشق دوج باشید چه علاقهای به آن نداشته باشید، باید از این برند به خاطر بالا بردن سطح قدرت تشکر کنید. بدون وجود هلکت، هیچ کامارو ZL1 با ۶۵۰ اسب بخار، موستانگ GT500 با ۷۶۰ اسب بخار و رپتور R با ۷۰۰ اسب بخار ساخته نمیشد.
پیشینهٔ هلکت
زمانی که پیشرانهٔ هلکت در سال ۲۰۱۵ پدیدار شد، تا سال ۲۰۱۷ با ۷۰۷ اسب بخار قدرت فقط در دوج چارجر و چلنجر ارائه میشد اما بعداً این موتور را زیر کاپوت خودروهای دیگری هم دیدیم. بدون احتساب نسخههای ویژه، مجموعاً ۱۲ مدل خودروی مختلف از برندهای دوج، جیپ و رم از پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V8 هلکت استفاده کردند. این موتور بر اساس همان پیشرانهٔ ۳۹۲ یا ۶.۴ لیتری ساخته شد که کورس پیستون آن کاهش پیدا کرد. قطر پیستون ۱۰۴ میلیمتری موتور هلکت با پیشرانهٔ ۳۹۲ یکسان بود اما کورس پیستون ۹۱ میلیمتری مشابه موتور ۵.۷ لیتری V8 داشت. نسخههای ۷۰۲، ۷۰۷، ۷۱۰ و ۷۱۷ اسب بخاری این پیشرانه از سوپرشارژر ۲.۳ لیتری با بوست ۱۱.۶ psi استفاده میکردند درحالیکه نسخههای ۷۹۷، ۸۰۷ و ۸۴۰ اسب بخاری به سوپرشارژر ۲.۷ لیتری با بوست ۱۴.۵ psi مجهز بودند. این نسخهها به ترتیب در مدلهای ردآی، سوپر استوک، جیلبریک و دیمن ارائه شدند. چلنجر دیمن ۱۷۰ نیز به سوپرشارژر ۳ لیتری هلفانت با بوست ۲۱.۳ psi مجهز شده بود. نسبت تراکم تمام نسخههای موتور هلکت ۹.۵ است.
نام هلکت
نام هلکت از هواپیمای جنگندهٔ معروف آمریکایی گرومن F6F هلکت جنگ جهانی دوم گرفته شده است که بهطور خاص برای نبرد با جنگندهٔ ژاپنی میتسوبیشی A6M زیرو طراحی شده بود.
چلنجر هلکت سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۳
دوج چلنجر هلکت سال ۲۰۱۵ خودرویی بود که انقلاب قدرت ارزان را آغاز کرد. این خودرو که با قیمت پایهٔ ۶۱ هزار دلار به بازار عرضه شد، با شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت ۳.۷ ثانیه و حداکثر سرعت ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت، پرفورمنس سوپراسپرتها را در اختیار افراد معمولی قرار داد. چلنجر هلکت ابتدا ۷۰۷ اسب بخار قدرت داشت اما از سال ۲۰۱۹ این رقم ۱۰ اسب بخار بیشتر شد. این ماشین با گیربکسهای هشت سرعتهٔ اتوماتیک و شش سرعتهٔ دستی عرضه میشد و تنها هلکتی بود که با سه پدال قابل خریداری بود. در سال ۲۰۱۸ نیز دوج نسخهٔ وایدبادی را ارائه کرد که به لاستیکهای پهنتر و فرمان برقی مجهز بود درحالیکه نسخهٔ معمولی یا ناروبادی از فرمان رک اند پینیون استفاده میکرد.
دوج چارجر هلکت سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۳
چارجر هلکت که تنها چند ماه پس از چلنجر معرفی شد، با ۷۰۷ اسب بخار قدرت، به یکی از سریعترین سدانهای تولیدی جهان تبدیل شد و با قیمت پایهٔ ۶۷ هزار دلار، در دسترس قشر زیادی از جامعه قرار داشت. تا سال ۲۰۱۹ چارجر هلکت فقط بهصورت ناروبادی عرضه میشد اما در سال ۲۰۲۰ دوج نسخهٔ وایدبادی آن را هم ارائه کرد. در سال ۲۰۲۱ دوج بیسروصدا چارجر هلکت ناروبادی را کنار گذاشت و این خودرو تا زمان خاتمهٔ تولید در پایان سال ۲۰۲۳ فقط بهصورت وایدبادی عرضه میشد. از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ قدرت چارجر هلکت ۷۰۷ اسب بخار بود که از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ به ۷۱۷ اسب بخار افزایش پیدا کرد. چارجر هلکت فقط با گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک تولید میشد.
دوج چلنجر دیمن سال ۲۰۱۸
دوج با ارائهٔ چلنجر دیمن در سال ۲۰۱۸، بار دیگر سطح پرفورمنس را افزایش داد. این نسخه با بنزین معمولی ۸۰۸ اسب بخار قدرت داشت که با بنزین مسابقهای اکتان ۱۰۰ این رقم به ۸۴۰ اسب بخار میرسید. به لطف تجهیزات مخصوص درگ مثل ترمز گیربکس، لاستیکهای رادیال، تنظیم تعلیق برای درگ، چرخهای باریک جلو و…، برای اولین بار یک خودروساز خودرویی را ارائه کرد میتوانست ۴۰۰ متر را زیر ۱۰ ثانیه طی کند. قیمت این کوپهٔ قانونی جادهای با گارانتی پنجساله نیز تنها ۸۶ هزار دلار بود. دیمن اولین نسخه در خانوادهٔ چلنجر و چارجر بود که از بدنهٔ وایدبادی بهره میبرد. از این خودرو مجموعاً ۳,۳۰۰ دستگاه ساخته شد.
چلنجر هلکت وایدبادی سالهای ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳
دوج میدانست که بهمحض معرفی دیمن، خریداران تقاضای ارائهٔ بدنهٔ پهنتر را برای چلنجر هلکت معمولی خواهند داشت و به همین دلیل در سال ۲۰۱۸ چلنجر هلکت وایدبادی با قیمت پایهٔ ۷۲,۵۹۰ دلار عرضه شد. این نسخه فقط در مدل ۲۰۱۸ با ۷۰۷ اسب بخار قدرت و یک دریچه روی کاپوت تولید شد درحالیکه در مدل ۲۰۱۹ قدرت به ۷۱۷ اسب بخار و دریچههای روی کاپوت به دوتا افزایش پیدا کرد.
جیپ گرند چروکی ترکهاوک سال ۲۰۱۸
در سال ۲۰۱۸، برای اولین بار پیشرانهٔ هلکت را در سینهٔ خودرویی غیر از دوج دیدیم. جیپ گرند چروکی ترکهاوک یک نسخهٔ ویژهٔ یکساله بود که با قیمت پایهٔ ۸۷ هزار دلار عرضه شد. این جیپ جادویی با شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر ۳.۳ ثانیه و ۴۰۰ متر ۱۱.۷ ثانیه، بسیار سریع بود. ترکهاوک علاوه بر برخورداری از موتور ۷۰۷ اسب بخاری هلکت، به تعلیق مخصوص پیست و ترمزهای بزرگتر هم مجهز شده بود. از این جیپ تنها ۵,۰۴۱ دستگاه ساخته شد که همگی مدل ۲۰۱۸ بودند.
دوج چلنجر هلکت ردآی سالهای ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳
ازآنجاییکه دیمن یک نسخهٔ تولید محدود بود و دوج میدانست طرفداران تشنهٔ نسخهای جادهایتر از دیمن هستند، در سال ۲۰۱۹ چلنجر هلکت ردآی را با ۷۹۷ اسب بخار قدرت و قیمت پایهٔ ۷۱,۳۵۰ دلار ارائه کرد. این نسخه بجای لاستیکهای رادیال ۱۸ اینچی درگ، به لاستیکهای پیرلی P زیرو و تنظیم پیست محور تعلیق مجهز بود. ردآی ظرف ۳.۴ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسید و ۴۰۰ متر را در ۱۰.۸ ثانیه طی میکرد. این نسخه همچنین از دو دریچه روی کاپوت بهره میبرد که در همان سال برای دیگر نسخههای چلنجر هلکت هم ارائه شده بود. در سال ۲۰۲۲ نیز در نسخهٔ جدید جیلبریک، قدرت به ۸۰۷ اسب بخار افزایش پیدا کرد. تنها راه تشخیص ظاهری ردآی از هلکت وایدبادی ۷۱۷ اسب بخاری، چشم قرمزرنگ لوگوی هلکت روی جلوپنجره بود.
دوج چلنجر سوپر استوک سالهای ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۳
با خروج دیمن از خط تولید، خلائی برای نسخهای ارزانتر و در دسترستر از آن احساس میشد و به همین دلیل، سوپر استوک با قیمت پایهٔ ۸۱ هزار دلار در سال ۲۰۲۰ متولد شد. این مدل با ۸۰۷ اسب بخار قدرت، یک اسب بخار قدرت کمتری نسبت به دیمن با بنزین معمولی داشت تا برتری دیمن در صدر خانوادهٔ چلنجر حفظ شود. تعلیق متمرکز بر درگ، کیت وایدبادی و لاستیکهای رادیال درگ از ویژگیهای سوپر استوک بودند. طی سه سال تنها ۱,۶۱۰ دستگاه از این نسخه ساخته شد.
رم TRX سالهای ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۴
در سال ۲۰۲۱، پیکاپ رم هم به پیشرانهٔ هلکت مجهز شد که در اینجا ۷۰۲ اسب بخار قدرت تولید میکرد. TRX با قیمت پایهٔ ۷۲,۱۲۰ دلار، به لطف تکنولوژی پیشرفتهٔ تعلیق، به خودرویی جذاب در آفرود تبدیل شد. موتور هلکت هم این هیولای ۲۸۸۰ کیلوگرمی را ظرف ۴.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرساند. تا پیش از معرفی فورد رپتور R مدل ۲۰۲۴ با ۷۲۰ اسب بخار قدرت، رم TRX قویترین پیکاپ بنزینی بازار محسوب میشد.
دوج دورانگو هلکت سالهای ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۴
دوج در سال ۲۰۲۱، موتور هلکت را در سینهٔ شاسیبلند محبوب خود یعنی دورانگو هم قرار دارد. پیشرانهٔ موردبحث در اینجا ۷۱۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد. دورانگو هلکت که میتوانست تا ۴ تن را یدک بکشد، پرفورمنس شگفتانگیزی داشت. این شاسیبلند سه ردیفه ظرف تنها ۳.۴ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسید و ۴۰۰ متر را در ۱۱.۷ ثانیه طی میکرد. همهٔ این کارها با قیمت پایهٔ تنها ۸۲,۴۹۰ دلار انجام میشد. قرار بود دورانگو هلکت فقط در مدل ۲۰۲۱ ارائه شود اما پس از گذشت یک سال، نظر دوج تغییر کرد و این شاسیبلند قدرتمند را برای مدلهای ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ هم روی خط تولید برد.
دوج چارجر هلکت ردآی سالهای ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳
دو سال پس از ارائهٔ نسخهٔ ردآی برای چلنجر، چارجر هم از این نسخه بهرهمند شد. چارجر هلکت ردآی با قیمت پایهٔ ۸۲,۴۴۰ دلار، ظرف ۴ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسید و به حداکثر سرعت ۳۲۷ کیلومتر بر ساعت دست پیدا میکرد. مثل چلنجر، این سدان اسپرت هم ۷۹۷ اسب بخار قدرت داشت که در سال ۲۰۲۳ در نسخهٔ جیلبریک این رقم به ۸۰۷ اسب بخار افزایش پیدا کرد.
دوج چلنجر دیمن ۱۷۰ سال ۲۰۲۳
دوج دوران هلکت را با محصول مهمی به پایان رساند. چلنجر دیمن ۱۷۰ سریعترین و قویترین ماسل کار تاریخ است. موتور هلکت در اینجا با بنزین معمولی اکتان ۹۱ قدرتی ۹۰۰ اسب بخاری دارد که در صورت استفاده از سوخت E85 (ترکیب بنزین و اتانول) این رقم به ۱۰۲۵ اسب بخار افزایش پیدا میکند. دیمن ۱۷۰ همان ویژگیهای دیمن ۲۰۱۸ را با سیستمهای الکترونیکی پیشرفتهتر درگ، قطعات داخلی تقویتشدهٔ موتور، سیستم سوخت ظرفیت بالا و قطعات مستحکمتر قوای محرکه ارائه میکند. این نسخه با استفاده از سوخت E85 میتواند ۴۰۰ متر را زیر ۹ ثانیه طی کند. از دیمن ۱۷۰ هم مثل دیمن ۲۰۱۸ تنها ۳,۳۰۰ دستگاه ساخته شد.
پیرمرد قدیمی
۲۲ دی ۱۴۰۲اون جیپ عجب رخی داره 😢
NAVID۰۰۹۸
۲۲ دی ۱۴۰۲وای
وای
وااااااای خدای من😢
فقط رو اعداد متمرکز بشید !
اینها به نوشتن سادست نه در عمل !
دوج بینهایت هیولا فرستاد به خیابونها که گویی اکونومی ساخته داده دست مصرفکننده !
واقعاً درکِ ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ اسببخار اونم با چنین قیمتهایی خندهداره و جایِ تعجب داره این دوجها خیالی یا کانسپت هستند یا واقعی واقعی !
ما اینجا تو ایران داریم سرِ خودروهایی کلکل میکنیم که نهایتش ۲۵۰ تا ۳۳۰ اسببخار قدرت دارن !!!!
بعد به این فکر کنید ۷۰۰ اسببخار بیاد زیر پای هر کدوم از ماها 😢😯😭، دیگه چیزی هست که بخوایم از خدا (( یعنی چنین کم توقع😂🤦♂️ ))!
این خودروها را باید رئیس کارخونههای لاستیکسازی با بروبچههاشون بگیرن سوار بشن بعد از هر صبحانه یهجفت لاستیک عقب دود بکنند باکشون نباشه لاستیک بعدی و قیمتاش !!!
من که کاری به شما ندارم ، خودمو میگم که اگر یگی از این هیولاها بیاد زیر پام ، جنبه ندارم ، اینقدر کوچه موچه خیابون کوه دشت اتوبان بیابون دریا رو به آتیش میکشم که آخرش یا خودمو به کشتن میدم یا پلیسا با هلیکوپتر از اون بالا رگبار رو میبندن بهم تا نِگهَم دارن ( باز هم ممنون از مسئولان دلسوزمان که میدونن من و افرادی مثل من هستند که جنبه این همه قدرت را ندارند و از جان و مال ما دفاع میکنند ، ممنون مسئولِ عزیزتر از جانم که خود را مسئول و متعهد میدونی🌹 ) !
با این همه قدرت و قیمت در دسترس ، چطوری میشه تو خیابونا یواش رفت ، نه واقعاً چطوری میشه ؟!
پس نتیجه میگیریم ، درود بر چین و درود بر لگنسازانِ سایپا و ایرانخودرو ، ما مو میبینیمو آنها پیچشِ مو ، اووووووودااااااا ، فوووووووو !
راستی ، پیشاپیش ، هیششش هیش !
NAVID@@98
۲۲ دی ۱۴۰۲این که نوشتی تغییری نده😘
فقط اخرش اینو باید بگی مرگ بر چین و لگن سازان سایپا و ایرانخودرو هیششششش هیششسس بر اینان 😂🤧😝😜🤪
𝐀𝐥𝐢
۲۲ دی ۱۴۰۲گرگ های خیابونی
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/01/Dodge-Hellcat-4.jpg
R@min
۲۲ دی ۱۴۰۲دیگه کار موتورترند به جایی رسیده تاریخ هم تحریف می کنه. جنگ قدرت با معرفی شلبی GT500 مدل 2013 با 662 اسب شروع شد با موتور ترینیتی و تاپ اسپید 325 کیلومتر که حتی تو درگ هم از کوروت Z06 سریع تر بود ! اوج داج جایی هست که ماستنگ و کامارو یک دهه قبل رسیده بودن.
این ماشین بود که دلیل این رقابت ده ساله قدرت شد البته کامارو و ماستنگ مهندسی روز دنیا هم تو کوپه هاشون پیاده کردن و منجر به خلق سریع ترین محصولات زیر 150k شد.
Puriya
۲۲ دی ۱۴۰۲مثل GT500 مدل ۲۰۱۳ دیگه نمیاد
عاشقش بودم بشدت جذاب و دوست داشتنی و پر ابهت بود
جرمی کلارکسون
۲۲ دی ۱۴۰۲این موتور لجندریه
Arshia m3csl
۲۲ دی ۱۴۰۲داج عشقه مطمئنان هلکت و دیمن با ارزش هستن
GMCS81
۲۲ دی ۱۴۰۲حیف که دیگه تولید نمیشن وگرنه الان با یک پلتفرم و موتور جدیدتر و پربازدهتر غوغا میکردن.
h-a-m-i
۲۲ دی ۱۴۰۲طراحیه چلنجر رو بادقت بیشتر نگاه کنید. بعضی از طراحی ها تو اوج خودشون هستند به اسطلاح رو لبه پرتگاه هستند یعنی حتی اضافه کردن یه خط کوچیکه تو طراحی ممکنه باعث بشه او طراحی کلا شخصیت خودشو از دست بده. تو طراحیه چلنجر هرجور دقت کردم ازهرنقطه ای بی نقصه .
Taha Ayoobi
۲۲ دی ۱۴۰۲الحق که آمریکا حرف اول رو میرنه
parhamiof
۲۲ دی ۱۴۰۲چلنجر دیرتر از همه وارد رقابت شد ولی وقتی اومد فرصت به رقبا نداد دودشون کرد.
A.S.G
۲۲ دی ۱۴۰۲چرا رفتی چرا ؟
BMW
۲۲ دی ۱۴۰۲رفتی مارو تنها گذاشتی هنوز خیلی ها نمیتونن به گرد لاستیکت برسن چه خودت استوره،سلطان👍🥲❤️🔥
عارف رضاییان
۲۲ دی ۱۴۰۲ماشین لجندری اول فراری بعد لامبورگینی. نهایت طراحی وپورفورمنس و متریال والبته خیلی گرونتر از دیگر رقباشون هستن
یوسفی
۲۲ دی ۱۴۰۲وای خدای من
دریغا
RedPed
۲۳ دی ۱۴۰۲آهوان گم شده اند در شبِ دشت
آه از آن رفتگان بی برگشت …
مجید
۲۳ دی ۱۴۰۲بهترین رکورد نوربرگرینگ چلنجر هلکت ۷ دقیقه و ۲۵ ثانیست، حدودا یه ۱۰ ۲۰ ثانیهای از نیسان GT-R کندتره ولی خب صدا و این ابهت هم جای تحسین داره مخصوصا که حتی از GT-R هم ارزونتره.
تو این رنج قیمت فقط جوجه اسپورتا رو میشه روند.
اميرمحمد
۲۴ دی ۱۴۰۲خب این درست نیست
چلنجر برای پیست نیست
مثلا برای این مقایسه موستانگ و کامارو گزینه های بهتری هستن
(روی هندلینگشون هم کار شده)
ناشناس
۲۴ دی ۱۴۰۲جیپ گرند چروکی ترک هاکو عشقه باو ابوهتو نگا لامصب میخندع تو روی ادم به جرات میتونم بگم پر قدرت ترین و سرعتی ترین شاسی بلندیه که توی دنیا ساخته شدع با موتور اس ار تی 6 لیتر حجمو 8 سیلندر خورجینی با 800 اسب قدرت به صورت فابریک هیچ جی کلاسش اینقدر قدرت نمیدع بردن تیونینگ برابوس قدرتشو کردن 900 اسب