کلکسیونرهای فنلاندیای که به دنبال یک خودروی ناب آمریکایی هستند شاید از دانستن اینکه یک دستگاه رم TRX هنسی ماموت ۱۰۰۰ در این کشور برای فروش عرضه شده است هیجانزده شوند. البته شاید با دیدن سقف سرعت این خودرو، از هیجان خریداران کاسته شود! اگرچه حداکثر سرعت رم TRX هنسی بهصورت رسمی اعلام نشده است اما انتظار میرود این خودرو با قدرت ۱۰۱۲ اسب بخاری و گشتاور ۱۳۱۳ نیوتون متری سرعت بسیار بالایی را ثبت کند. هرچند باید گفت در تبلیغ فروش این خودرو در فنلاند به حداکثر ۹۳ کیلومتر در ساعتی آن اشاره شده است!
ما شوخی نمیکنیم! این سقف سرعت برای تردد قانونی وانت هنسی در فنلاند اعمال شده است. آنگونه که مجله درایو میگوید، رم TRX در هر کیلومتر ۵۰۶ گرم دیاکسید کربن تولید میکند که این خودرو را در دسته مالیاتی ۴۴.۸ درصدی قرار میدهد. به این ترتیب علاوه بر قیمت ۲۴۹۹۰۰ یورویی خود وانت باید ۱۱۱۹۵۵ یوروی دیگر را نیز به خاطر مالیات آلایندگی آن پرداخت کرد. البته این مالیات زمانی اعمال میشود که رم TRX به عنوان خودرویی سواری ثبت شود. از آنجایی که ماموت هنسی وزن ۳۵۳۹ کیلوگرمی دارد بنابراین در دسته خودروی تجاری N2 قرار میگیرد و خریدار نهایی میتواند آن را بدون پرداخت چنین مالیات سنگینی پلاک کند.
از آنجایی که فنلاند عضو اتحادیه اروپاست، خودروهای تجاری کلاس N2 باید به دستگاهی مجهز باشند که حداکثر سرعت در جادهها را به ۹۰ کیلومتر در ساعت محدود میکند. شاید یک فضای مانور کوچکی بین قوانین رسمی و خواسته افراد ثروتمندی که این وانت را میخرند وجود داشته باشد اما هنوز هم دانستن اینکه حداکثر سرعت یک وانت گرانقیمت که قدرتی چهار رقمی دارد از سیتروئن 2CV یا ژیان خودمان کمتر است موضوعی خندهدار باشد!
DNA
۲۲ اسفند ۱۴۰۰قوانین مالیاتی جالبی دارن ازون جالبتر اینکه اجراش میکنن
Iman99
۲۵ اسفند ۱۴۰۰بیش از ۳ تن وزن بهترین آفرودر های حال حاضر این هیولا که اگه بخوام بهتر بگم میشه مرسدس جی کلاس اسکوارد و فورد رپتور و همین رم تی آر ایکس و هامر و هاموی هرکدوم بالای ۳ تن وزنشون هم هست اینها بهترین آفرودر ها هستن از همه نظر و چیزی دیگه حتی نزدیکشونم نمیتونه بشه در آفرودر ها و اس یو وی ها و پیکاپ تراک های فول سایز اینها بهترین هستن از همه نظر خدایی از اروپا و امریکا از سازندگانی که در همه چیز بهترین هستن از همه نظر و همه چیز هم از خودشونه خدایی
Rahman
۲۲ اسفند ۱۴۰۰من اگه بخام همچین اژدهایی رو بخرم دوست دارم باهاش گاز بدم . اگه نتونم گاز بدم پس چرا بخرم؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!! خخخخخخ.
ehsan fa
۲۳ اسفند ۱۴۰۰سوالی که دارم اینکه چه نیازی به همچین خودرویی با همچین وزن و ابعادی هست ؟ چه کاری میتونه بکنه چه جاهایی مصرف داره جز اینکه بشر همه چیز خوار مثل ویروس داره کره زمین رو نابود میکنه به عنوان طرفدار آفرود و طبیعت نسخه معمولی همین خودرو خیلی بهتر و ارزشمندتره از این غول بی شاخ و دم حتی میشه به جاش یه رم ۲۵۰۰ عالی خرید
Mf1
۲۳ اسفند ۱۴۰۰مگه چند میلیون دستگاه میخوان تولید کنن که به محیط زیست ضربه بزنن نهایتش یه عدد دو رقمیه که اونم چیزی نیست منم اگه پولدار بودم دوست داشتم بهترین داشته باشم
AHMET 2002
۲۴ اسفند ۱۴۰۰خیلی تاثیر گذار بود
Iman99
۲۵ اسفند ۱۴۰۰از همه فن خرف بودنش و قدرتش و آفرودش و شتابش و کاراییش و برتری اون میشه لذت برد که بهترین هست در کلاس خودش
زیزیگولو
۲۲ اسفند ۱۴۰۰هدف قانون ایجاد فضای زندگی بهتر واسه شهروندا هستش چون مهمترین چیزی که در کنار قانون نصیب مردم میشه امنیتو آسایشو حقوق اجتماعیو عدالتو رفاه و جلوگیری از ظلم هستش
SRT
۲۲ اسفند ۱۴۰۰مسخره بازی بیش از حد
Ali_x76
۲۲ اسفند ۱۴۰۰اگه قرار باشه به ۹۰ تا محدودش کنن، خب طرف میره رم ساده با موتور ۶ سیلندر میخره :/
شناس
۲۳ اسفند ۱۴۰۰عزیزم. … اینهایی که چنین خودرویی میخرند قصد سرعت بالا ندارند بلکه شتابگیری براشون مهم است.
viper2
۲۲ اسفند ۱۴۰۰دوج اینقدر اسفالت جر داده و خلاف کرده تو این چند سال و قلدر بازی در اورده که محدودش کردن . همه خلافکارا از دوج استفاده میکنن . بینظیره . هم شتاب خوب هم استهلاک کم . عالیه . دوج بهترین برند دنیا (از نظر من)
Jdm باز
۲۲ اسفند ۱۴۰۰ببخشید از شما که امریکایی باز هستید یه سوال داشتم
موتور۴۲۶ همی چند لیتر حجم داره؟؟
چرا ۴۲۶ هس اسمش؟؟
Nima
۲۲ اسفند ۱۴۰۰426 . 7 لیتر حجم داره.
سیستم محاسبه هم اینطوریه.
426 رو در 16.38 ضرب کنی میشه حجم موتور به سی سی
نام گذاری هم از روی حجم موتور به کوبیک اینچ یا همون اینچ مکعب هست.
مثل 350 که 5.7 لیتر یا 5733 سی سی هست.
viper2
۲۳ اسفند ۱۴۰۰کلا موتور های امریکایی همونطور که استاد نیما فرمودن به کیوبیک اینچ نوشته میشن مثلا همین دوج های جدید . ۳۹۲ اپاچی .یعنی اینکه حجم موتور ۳۹۲ کیوبیک اینچ هست و این عدد رو باید در ۱۶.۳۷۸ ضرب کنی تا حجم موتور به سی سی در بیاد
اشتباهی که خیلی از دوستان توی موتور های موپار میکنن اینه که فکر میکنن موتور ۴۴۰ قوی تر از موتور ۴۲۶ هست . در صورتی که ۴۴۰ علی رغم حجم بیشتر قدرت کمتری داره چرا؟؟؟؟ . چون که از سری مگنوم دوج هست و سری مگنوم سر سیلندر تخت و معمولی دارن ولی همی ها سر سیلندر نیم کره ای . به این صورت که سوپاپ ها با زاویه ۵۰ درجه نسبت به سطح زمین قرار گرفتن و شمع ها در بالای سر سیلندر عمود به سطح زمین . این باعث میشه که احتراق خیلی بهتر صورت بگیره . موتور ۴۲۶ همی توی کاتولوگ موپار که تو سال ۶۹ منتشر شده بود ۴۲۵ اسب داشت اما به دلیل مالیات هایی که باید میدادند و هر چی قدرت رو بیشتر میگفتن مالیات بیشتری باید میدادند قدرت رو ۴۲۵ اسب بخار اعلام کردند و در اصل طبق گزارشات مهندس ارشد پونتیاک که از کارخانه دوج دیدن کردند این موتور به طور فابریک بیش از ۶۰۰ اسب بخار قدرت داشته . و این یعنی نابودی برای ماسل کار های دیگر . جالب اینجاست که سر سیلندر نیم کره ای اینقدر خوبه که حتی اولدزموبیل ، شورلت ، فورد و مرکوری هم از موتور های همی استفاده کردند. در این موتور ها انقدر احتراق خوب انجام میشه که تویوتا وقتی میخواست اولین موتور هشت سیلندرش رو بسازه از سر سیلندر های همی موپار ( دوج) الهام گرفت . این موتور اینقدر خوب بود بوده که توی درگ های سوپر استوک اون زمان مهلت به کسی نمیداده برنده بشه . و وقتی نام بزرگ زنده یاد دیک لندی و ساکس و مارتین و …. در درگ های اون سال ها و nhra میومد همه میترسیدن و چراغ ماشین های خودشون رو خاموش میکردن و قایم میشدن تا از خورده شد توسط hellphant در امان بمونن . هنوز هم موپار نام این موتور بزرگ رو زنده نگه داشته و موتور hellphant رو شما میتونید از این شرکت خریداری کنید و حجمش هم ۷ لیتر هست به وسیله یه سوپرشارژر ۱۰۰۰ اسب بخار به صورت فابریک میده و میتونید با پرداخت تنها $29,995.00 این موتور رو خریداری کنید .
ببخشید متن طولانی شد.
میثم
۲۲ اسفند ۱۴۰۰تو آمریکا اکثر خلافکارا چلنجر سوار میشن
بخاطر همین رو این ماشین خیلی حساسن و معمولا جلوشو میگیرن
R@m!n
۲۲ اسفند ۱۴۰۰این محصولات نه با ذات نه با سبک زندگی اروپایی کوچکترین تناسبی نداره.
کشورهایی مثله نروژ هم که از اون ور بوم افتادن و همه چیزو الکتریکی با کلی مشوق به مردم میدن معلومه که نمیشه یه رم اونم trx روند.
این قانون محدودیت سرعت منو یاد یه قانون نانوشته محدودیت سرعت آمریکا انداخت که طبق توافقی بین بیمه ها و سازنده ها محصولات زیر ۱۰۰k (عملا ماسل کارها) نباید بیشتر از ۲۹۰km تاپ اسپید داشته باشن. برای همین محصولاتی مثله هلکت و شلبی gt500 اسپید لیمیتر دارن. تو فروم ها با هلکت تا ۳۲۷km هم دیده شده و تاپ اسپید شلبی ۳۴۵km هست در حالی که هر دو روی ۲۹۰ کیلومتر محدود شدن.
البته شکستنش کار خاصی نداره اما تمام بیمه و گارانتی و حمایت کمپانی لغو میشه و در صورت توقیف پلیس جریمه های بسیار سنگینی رو دست مالک میزاره.
AMIN (M.A.S)
۲۲ اسفند ۱۴۰۰هلکت توی امریکا محدودیت خاصی نداره اقا رامین حتی حداکثر سرعت ادعایی هم براش 196مایل بر ساعته معادل 315 کیلومتر بر ساعت (هلکت واید بادی)
اما توی اروپا که تیم AEC که واردش میکنه حداکثر سرعتش محدود به 304 کیلومتر بر ساعته
هلکت ردای هم نخوندم جایی ولی حس میکنم محدوده ولی دیگه نه رو 290 تا
محدودیت بعضی وقتا به خاطر خود ماشینه
مثلا دیمن به خاطر تایرای نیتو روی 270 تا محدود بود یا وایپر ACR به خاطر داون فورس مهیبش نسبت بهTA نفس نداشت
حالا شلبی رو نمیدونم چه تایری روشه ولی شاید دلیل محدودیتش این باشه
R@m!n
۲۳ اسفند ۱۴۰۰سلام امین جان
سرعت ادعایی با چیزی که تو اسناد ثبت میشه متفاوت هست. این یه قرار داده اجباری در بیمه ها هست بحث پرفورمنس جداست.
Clean energy (صیانت!)
۲۲ اسفند ۱۴۰۰چه جالبه
فنلاند و کشورای اسکاندیناوی به نظرم کارشون از طرفی باحاله از طرفی بیش از حد
از طرفی محیط زیستشونو میبینیم که بهشته!
از یه طرف نمیتونی لذت ببری از ماشین
به شخصه اولی رو می پسندم
هر جایی نمیتونی محیط زیست خوب پیدا کنی
ولی بری اونور آب هر کشوری راحت میتونی حال کنی
به نظرم محیط زیست مهم ترین چیز حال حاضر است
حسین دهمرد
۲۲ اسفند ۱۴۰۰۹۰ کیلومتر واسه همون ماشینای تجاری هم خیلی کمه.
مهردادکمال
۲۲ اسفند ۱۴۰۰امباپه از این ماشین سریعتره!!؟ این دیگه چه محدود کننده ایه اخه
Humer
۲۲ اسفند ۱۴۰۰یعنی مثلا با ۹۰ اسب بخار
خودروی ۱۰۰۰ اسب بخاری بخری بتونی با ۹۰ الی ۱۰۰ اسبش کار کنی
مثل اینکه یک لیوان آب بخوری ولی ۱۰ تن اب روش بریزی
پدرام
۲۲ اسفند ۱۴۰۰خب خیالم راحت شد خوبه نرفتم فنلاند زندگی کنم وگرنه می خواستم TRX بگیرم :)
1123
۲۲ اسفند ۱۴۰۰کاش همچین فرایندی برای کشور خودمون هم اجرا بشه تا شاهد بی قانونی عده ای خود زرنگ پندار نباشیم