دوجهنسی

سقف سرعت هنسی رم TRX در فنلاند به 93 کیلومتر در ساعت محدود شده است!

کلکسیونرهای فنلاندی‌ای که به دنبال یک خودروی ناب آمریکایی هستند شاید از دانستن اینکه یک دستگاه رم TRX هنسی ماموت ۱۰۰۰ در این کشور برای فروش عرضه شده است هیجان‌زده شوند. البته شاید با دیدن سقف سرعت این خودرو، از هیجان خریداران کاسته شود! اگرچه حداکثر سرعت رم TRX هنسی به‌صورت رسمی اعلام نشده است اما انتظار می‌رود این خودرو با قدرت ۱۰۱۲ اسب بخاری و گشتاور ۱۳۱۳ نیوتون متری سرعت بسیار بالایی را ثبت کند. هرچند باید گفت در تبلیغ فروش این خودرو در فنلاند به حداکثر ۹۳ کیلومتر در ساعتی آن اشاره شده است!

ما شوخی نمی‌کنیم! این سقف سرعت برای تردد قانونی وانت هنسی در فنلاند اعمال شده است. آن‌گونه که مجله درایو می‌گوید، رم TRX در هر کیلومتر ۵۰۶ گرم دی‌اکسید کربن تولید می‌کند که این خودرو را در دسته مالیاتی ۴۴.۸ درصدی قرار می‌دهد. به این ترتیب علاوه بر قیمت ۲۴۹۹۰۰ یورویی خود وانت باید ۱۱۱۹۵۵ یوروی دیگر را نیز به خاطر مالیات آلایندگی آن پرداخت کرد. البته این مالیات زمانی اعمال می‌شود که رم TRX به عنوان خودرویی سواری ثبت شود. از آنجایی که ماموت هنسی وزن ۳۵۳۹ کیلوگرمی دارد بنابراین در دسته خودروی تجاری N2 قرار می‌گیرد و خریدار نهایی می‌تواند آن را بدون پرداخت چنین مالیات سنگینی پلاک کند.

از آنجایی که فنلاند عضو اتحادیه اروپاست، خودروهای تجاری کلاس N2 باید به دستگاهی مجهز باشند که حداکثر سرعت در جاده‌ها را به ۹۰ کیلومتر در ساعت محدود می‌کند. شاید یک فضای مانور کوچکی بین قوانین رسمی و خواسته افراد ثروتمندی که این وانت را می‌خرند وجود داشته باشد اما هنوز هم دانستن اینکه حداکثر سرعت یک وانت گران‌قیمت که قدرتی چهار رقمی دارد از سیتروئن 2CV یا ژیان خودمان کمتر است موضوعی خنده‌دار باشد!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۵ دیدگاه‌ها

  1. DNA

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (297 ديدگاه)

    قوانین مالیاتی جالبی دارن ازون جالب‌تر اینکه اجراش میکنن

    موافقم 47
    مخالفم 3
    1. Iman99

      ۲۵ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (1864 ديدگاه)

      بیش از ۳ تن وزن بهترین آفرودر های حال حاضر این هیولا که اگه بخوام بهتر بگم میشه مرسدس جی کلاس اسکوارد و فورد رپتور و همین رم تی آر ایکس و هامر و هاموی هرکدوم بالای ۳ تن وزنشون هم هست اینها بهترین آفرودر ها هستن از همه نظر و چیزی دیگه حتی نزدیکشونم نمیتونه بشه در آفرودر ها و اس یو وی ها و پیکاپ تراک های فول سایز اینها بهترین هستن از همه نظر خدایی از اروپا و امریکا از سازندگانی که در همه چیز بهترین هستن از همه نظر و همه چیز هم از خودشونه خدایی

  2. Rahman

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (55 ديدگاه)

    من اگه بخام همچین اژدهایی رو بخرم دوست دارم باهاش گاز بدم . اگه نتونم گاز بدم پس چرا بخرم؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!! خخخخخخ.

    موافقم 38
    مخالفم 1
    1. ehsan fa

      ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (1949 ديدگاه)

      سوالی که دارم اینکه چه نیازی به همچین خودرویی با همچین وزن و ابعادی هست ؟ چه کاری میتونه بکنه چه جاهایی مصرف داره جز اینکه بشر همه چیز خوار مثل ویروس داره کره زمین رو نابود میکنه به عنوان طرفدار آفرود و طبیعت نسخه معمولی همین خودرو خیلی بهتر و ارزشمندتره از این غول بی شاخ و دم حتی میشه به جاش یه رم ۲۵۰۰ عالی خرید

      موافقم 9
      مخالفم 7
      1. Mf1

        ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
        سوابق: (243 ديدگاه)

        مگه چند میلیون دستگاه میخوان تولید کنن که به محیط زیست ضربه بزنن نهایتش یه عدد دو رقمیه که اونم چیزی نیست منم اگه پولدار بودم دوست داشتم بهترین داشته باشم

      2. AHMET 2002

        ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
        سوابق: (1465 ديدگاه)

        خیلی تاثیر گذار بود

        1. Iman99

          ۲۵ اسفند ۱۴۰۰
          سوابق: (1864 ديدگاه)

          از همه فن خرف بودنش و قدرتش و آفرودش و شتابش و کاراییش و برتری اون میشه لذت برد که بهترین هست در کلاس خودش

  3. زیزیگولو

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (6035 ديدگاه)

    هدف قانون ایجاد فضای زندگی بهتر واسه شهروندا هستش چون مهمترین چیزی که در کنار قانون نصیب مردم میشه امنیتو آسایشو حقوق اجتماعیو عدالتو رفاه و جلوگیری از ظلم هستش

    موافقم 14
    مخالفم 6
  4. SRT

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (623 ديدگاه)

    مسخره بازی بیش از حد

    موافقم 41
    مخالفم 4
  5. Ali_x76

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (1206 ديدگاه)

    اگه قرار باشه به ۹۰ تا محدودش کنن، خب طرف میره رم ساده با موتور ۶ سیلندر میخره :/

    موافقم 16
    مخالفم 1
    1. شناس

      ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (2 ديدگاه)

      عزیزم. … اینهایی که چنین خودرویی میخرند قصد سرعت بالا ندارند بلکه شتابگیری براشون مهم است.

  6. viper2

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (1144 ديدگاه)

    دوج اینقدر اسفالت جر داده و خلاف کرده تو این چند سال و قلدر بازی در اورده که محدودش کردن . همه خلافکارا از دوج استفاده میکنن . بینظیره . هم شتاب خوب هم استهلاک کم . عالیه . دوج بهترین برند دنیا (از نظر من)

    موافقم 28
    مخالفم 13
    1. Jdm باز

      ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (1062 ديدگاه)

      ببخشید از شما که امریکایی باز هستید یه سوال داشتم
      موتور۴۲۶ همی چند لیتر حجم داره؟؟
      چرا ۴۲۶ هس اسمش؟؟

      1. Nima

        ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
        سوابق: (1659 ديدگاه)

        426 . 7 لیتر حجم داره.
        سیستم محاسبه هم اینطوریه.
        426 رو در 16.38 ضرب کنی میشه حجم موتور به سی سی
        نام گذاری هم از روی حجم موتور به کوبیک اینچ یا همون اینچ مکعب هست.
        مثل 350 که 5.7 لیتر یا 5733 سی سی هست.

        موافقم 12
      2. viper2

        ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
        سوابق: (1144 ديدگاه)

        کلا موتور های امریکایی همونطور که استاد نیما فرمودن به کیوبیک اینچ نوشته میشن مثلا همین دوج های جدید . ۳۹۲ اپاچی .یعنی اینکه حجم موتور ۳۹۲ کیوبیک اینچ هست و این عدد رو باید در ۱۶.۳۷۸ ضرب کنی تا حجم موتور به سی سی در بیاد

        اشتباهی که خیلی از دوستان توی موتور های موپار میکنن اینه که فکر میکنن موتور ۴۴۰ قوی تر از موتور ۴۲۶ هست . در صورتی که ۴۴۰ علی رغم حجم بیشتر قدرت کمتری داره چرا؟؟؟؟ . چون که از سری مگنوم دوج هست و سری مگنوم سر سیلندر تخت و معمولی دارن ولی همی ها سر سیلندر نیم کره ای . به این صورت که سوپاپ ها با زاویه ۵۰ درجه نسبت به سطح زمین قرار گرفتن و شمع ها در بالای سر سیلندر عمود به سطح زمین . این باعث میشه که احتراق خیلی بهتر صورت بگیره . موتور ۴۲۶ همی توی کاتولوگ موپار که تو سال ۶۹ منتشر شده بود ۴۲۵ اسب داشت اما به دلیل مالیات هایی که باید میدادند و هر چی قدرت رو بیشتر میگفتن مالیات بیشتری باید میدادند قدرت رو ۴۲۵ اسب بخار اعلام کردند و در اصل طبق گزارشات مهندس ارشد پونتیاک که از کارخانه دوج دیدن کردند این موتور به طور فابریک بیش از ۶۰۰ اسب بخار قدرت داشته . و این یعنی نابودی برای ماسل کار های دیگر . جالب اینجاست که سر سیلندر نیم کره ای اینقدر خوبه که حتی اولدزموبیل ، شورلت ، فورد و مرکوری هم از موتور های همی استفاده کردند. در این موتور ها انقدر احتراق خوب انجام میشه که تویوتا وقتی میخواست اولین موتور هشت سیلندرش رو بسازه از سر سیلندر های همی موپار ( دوج) الهام گرفت . این موتور اینقدر خوب بود بوده که توی درگ های سوپر استوک اون زمان مهلت به کسی نمیداده برنده بشه . و وقتی نام بزرگ زنده یاد دیک لندی و ساکس و مارتین و …. در درگ های اون سال ها و nhra میومد همه میترسیدن و چراغ ماشین های خودشون رو خاموش میکردن و قایم میشدن تا از خورده شد توسط hellphant در امان بمونن . هنوز هم موپار نام این موتور بزرگ رو زنده نگه داشته و موتور hellphant رو شما میتونید از این شرکت خریداری کنید و حجمش هم ۷ لیتر هست به وسیله یه سوپرشارژر ۱۰۰۰ اسب بخار به صورت فابریک میده و میتونید با پرداخت تنها $29,995.00 این موتور رو خریداری کنید .
        ببخشید متن طولانی شد.

        موافقم 8
        مخالفم 1
    2. میثم

      ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (3633 ديدگاه)

      تو آمریکا اکثر خلافکارا چلنجر سوار میشن
      بخاطر همین رو این ماشین خیلی حساسن و معمولا جلوشو میگیرن

      موافقم 6
      مخالفم 1
  7. R@m!n

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (2243 ديدگاه)

    این محصولات نه با ذات نه با سبک زندگی اروپایی کوچکترین تناسبی نداره.

    کشورهایی مثله نروژ هم که از اون ور بوم افتادن و همه چیزو الکتریکی با کلی مشوق به مردم میدن معلومه که نمیشه یه رم اونم trx روند.

    این قانون محدودیت سرعت منو یاد یه قانون نانوشته محدودیت سرعت آمریکا انداخت که طبق توافقی بین بیمه ها و سازنده ها محصولات زیر ۱۰۰k (عملا ماسل کارها) نباید بیشتر از ۲۹۰km تاپ اسپید داشته باشن. برای همین محصولاتی مثله هلکت و شلبی gt500 اسپید لیمیتر دارن. تو فروم ها با هلکت تا ۳۲۷km هم دیده شده و تاپ اسپید شلبی ۳۴۵km هست در حالی که هر دو روی ۲۹۰ کیلومتر محدود شدن.

    البته شکستنش کار خاصی نداره اما تمام بیمه و گارانتی و حمایت کمپانی لغو میشه و در صورت توقیف پلیس جریمه های بسیار سنگینی رو دست مالک میزاره.

    موافقم 17
    1. AMIN (M.A.S)

      ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (849 ديدگاه)

      هلکت توی امریکا محدودیت خاصی نداره اقا رامین حتی حداکثر سرعت ادعایی هم براش 196مایل بر ساعته معادل 315 کیلومتر بر ساعت (هلکت واید بادی)
      اما توی اروپا که تیم AEC که واردش میکنه حداکثر سرعتش محدود به 304 کیلومتر بر ساعته
      هلکت ردای هم نخوندم جایی ولی حس میکنم محدوده ولی دیگه نه رو 290 تا
      محدودیت بعضی وقتا به خاطر خود ماشینه
      مثلا دیمن به خاطر تایرای نیتو روی 270 تا محدود بود یا وایپر ACR به خاطر داون فورس مهیبش نسبت بهTA نفس نداشت
      حالا شلبی رو نمیدونم چه تایری روشه ولی شاید دلیل محدودیتش این باشه

      موافقم 2
      مخالفم 2
      1. R@m!n

        ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
        سوابق: (2243 ديدگاه)

        سلام امین جان

        سرعت ادعایی با چیزی که تو اسناد ثبت میشه متفاوت هست. این یه قرار داده اجباری در بیمه ها هست بحث پرفورمنس جداست.

  8. Clean energy (صیانت!)

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (1333 ديدگاه)

    چه جالبه
    فنلاند و کشورای اسکاندیناوی به نظرم کارشون از طرفی باحاله از طرفی بیش از حد
    از طرفی محیط زیستشونو میبینیم که بهشته!
    از یه طرف نمیتونی لذت ببری از ماشین
    به شخصه اولی رو می پسندم
    هر جایی نمیتونی محیط زیست خوب پیدا کنی
    ولی بری اونور آب هر کشوری راحت میتونی حال کنی
    به نظرم محیط زیست مهم ترین چیز حال حاضر است

    موافقم 14
    مخالفم 1
  9. حسین دهمرد

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (2643 ديدگاه)

    ۹۰ کیلومتر واسه همون ماشینای تجاری هم خیلی کمه.

    موافقم 13
  10. مهردادکمال

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (1980 ديدگاه)

    امباپه از این ماشین سریعتره!!؟ این دیگه چه محدود کننده ایه اخه

    موافقم 10
    مخالفم 1
  11. Humer

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (299 ديدگاه)

    یعنی مثلا با ۹۰ اسب بخار
    خودروی ۱۰۰۰ اسب بخاری بخری بتونی با ۹۰ الی ۱۰۰ اسبش کار کنی
    مثل اینکه یک لیوان آب بخوری ولی ۱۰ تن اب روش بریزی

    موافقم 11
    مخالفم 1
  12. پدرام

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (797 ديدگاه)

    خب خیالم راحت شد خوبه نرفتم فنلاند زندگی کنم وگرنه می خواستم TRX بگیرم :)

    موافقم 13
  13. 1123

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (527 ديدگاه)

    کاش همچین فرایندی برای کشور خودمون هم اجرا بشه تا شاهد بی قانونی عده ای خود زرنگ پندار نباشیم

    موافقم 11
    مخالفم 4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا