دوج

درباره نسل جدید دوج چارجر برقی چه می‌دانیم؟

به زودی اولین نسل دوج چارجر با قوای محرکه برقی معرفی خواهد شد و می‌خواهیم تمامی اطلاعات موجود درباره این خودرو را ارائه نماییم.

به نظر شما مورد انتظارترین خودروی پرفورمنس سال کدام است؟ شاید دوج چارجر ۲۰۲۴ گزینه خوبی برای این سؤال باشد و تا ساعاتی دیگر شاهد رونمایی از آن خواهیم بود. در ۵ مارس امسال تمامی جزئیات خودروی عضلانی و رادیکال دوج اعلام خواهد شد. البته برخی از این اطلاعات قبلاً درز کرده‌اند و ما می‌خواهیم آن را با طرفداران محصولات دوج به اشتراک بگذاریم.

چارجر دیتونا SRT کانسپت چیزی بیشتر از یک خودروی نمایشگاهی بوده است. طراحی گیرا، رینگ‌های بزرگ، آینه‌های کوچک و صندلی‌های اسپرت عقب جزو مواردی هستند که به احتمال زیاد در نسخه تولیدی دوج چارجر جدید وجود خواهند داشت. این خودرو از نیمه دوم سال جاری میلادی و با مدل ۲۰۲۴ یا ۲۰۲۵ عرضه خواهد شد. عکاسان صنعتی قبلاً تصاویر نسخه‌های پیش‌تولیدی این خودروی دو در را شکار کرده‌اند و با بررسی آن می‌توان شاهد شباهت مدل تولیدی با کانسپت دیتونا SRT شد. همین در این تصاویر می‌توانیم حالت لیفت بک خودرو را ببینیم که با نسل بازنشسته شده چارجر و چلنجر تفاوت‌های زیادی دارد.

انتظار می‌رود زیر پوست نسل جدید دوج چارجر برقی پلتفرم STLA بزرگ استلانتیس قرار گیرد که امکان پشتیبانی از قوای محرکه برقی و درون‌سوز را دارد. می‌دانیم که این پلتفرم در روی کاغذ توانایی ارائه شعاع حرکتی ۸۰۵ کیلومتری را دارد اما به احتمال زیاد چارجر برقی نخواهد توانست به این رقم دست یابد مخصوصاً اینکه سبک رانندگی خریداران چنین خودروهایی با مالکان خودروهای اقتصادی متفاوت است.

کانسپت به نمایش درآمده از سه موتور برقی و معماری ۸۰۰ ولتی استفاده کرده بود و اگرچه قدرت دقیق این قوای محرکه اعلام نشد اما احتمالاً به مرز ۱۰۰۰ اسب بخار نزدیک خواهد بود هرچند تمامی نسخه‌های چارجر برقی قدرت یکسانی نخواهند داشت. باید دانست برخی مدل‌ها از دو موتور برقی استفاده خواهند کرد و سیستم چهار چرخ محرک نیز در آن‌ها به کار گرفته خواهد شد. دوج قبلاً تائید کرده دو نسخه ۴۰۰ ولتی در چارجر در آینده با نام‌های ۳۴۰ و ۴۴۰ تولید می‌شوند و این عددها به قدرت آن‌ها با یکای کیلووات (۴۵۶ و ۵۹۰ اسب بخار) اشاره دارند.

هر دو مدل ۳۴۰ و ۴۴۰ با گزینه آپگریدهای eStage دایرکت کانکشن دوج در دسترس خواهند بود که باعث می‌شود خروجی خودروها به ۴۹۶/۵۳۶ و ۶۳۰/۶۷۱ اسب بخار برسد. این کوپه جدید حتی صدایی شبیه پیشرانه ۸ سیلندر مدل قبلی خواهد داشت که دلیل آن استفاده از سیستم اگزوز جدید است که باعث تقویت صدا از خروجی‌های اگزوز می‌شود. همچنین استلانتیس اختراعی به نام سیستم لرزش فعال AVE را به ثبت رسانده که به دنبال شبیه‌سازی برخی از حالت‌های خودروهای درون‌سوز است.

ما گفتیم که پلتفرم STLA استلانتیس توانایی پشتیبانی از قوای محرکه درون‌سوز و برقی را دارد و با اینکه مدیران دوج چندین بار تولید نسل جدید چارجر با پیشرانه بنزینی را رد کرده‌اند اما در تصاویر جاسوسی منتشر شده از این خودرو تونل گیربکس بزرگی دیده می‌شود که شاید چیزی خلاف گفته‌های مدیران این خودروساز را نشان دهد. البته در صورت ارائه قوای محرکه بنزینی تعجب نخواهیم کرد چراکه حذف کامل مدل‌های درون‌سوز از چارجر محبوب می‌تواند نوعی خودکشی باشد. همچنین تولید چنین خودرویی باعث خواهد شد دسترسی به نسل جدید خودروی موردبحث راحت‌تر باشد چراکه محصولات درون‌سوز قیمت پایین‌تری نسبت به مدل‌های برقی دارند.

اما متأسفانه این به معنی عرضه دوباره پیشرانه ۸ سیلندر نخواهد بود بلکه احتمال دارد چارجر با پیشرانه ۶ سیلندر موجود در دیگر محصولات استلانتیس همچون جیپ واگونیر عرضه شود. البته نمی‌دانیم که این پیشرانه برای هماهنگی با کوپه جدید دوج اصلاح خواهد شد یا خیر اما پیشرانه هوریکین در دیگر محصولات شرکت ۴۰۰ و ۵۰۰ اسب بخار قدرت دارد. اگرچه چنین خروجی‌هایی با قدرت پیشرانه‌های ۸ سیلندر قدیمی دوج برابری دارند اما به پای قدرت بیش از ۷۰۰ اسب بخاری نسخه هلکت نمی‌رسند.

نسل جدید دوج چارجر جایگزین هر دو مدل چارجر چهار در و چلنجر دو در می‌شود اما تا به اینجا مدیران شرکت تنها چارجر جدید با بدنه کوپه دو در را به نمایش گذاشته‌اند. شاید این حرکت میراث دهه ۶۰ چارجر را زنده نگه دارد اما بازار خودروهای دو در نسبتاً کوچک است و حتی فولکس‌واگن گلف GTI فقط به‌صورت چهار در عرضه می‌شود و بسیاری از مالکان چارجر کنونی نیز در صورت عرضه مدل جدید فقط به‌صورت کوپه سنتی از آن دور خواهند شد. احتمال دارد در آینده نسخه سدان چهار در چارجر هم تولید شود اما تاکنون فقط تصاویر مدل دو در منتشر شده‌اند.

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم کانسپت SRT چیزی بیشتر از یک خودروی نمایشی بود و عناصر طراحی آن در مدل تولیدی وجود خواهند داشت. همین کانسپت کاملاً آماده ورود به خط تولید به نظر می‌رسد و اگرچه انتظار نداریم کابین چهارنفره آن با صندلی‌های اسپرت در مدل نهایی هم دیده شوند اما صندلی‌های عقب تاشو، شیفتر دنده برجسته و دو نمایشگر دیجیتالی به احتمال زیاد در نسخه نهایی وجود خواهند داشت. همچنین در صورت استفاده از دکمه‌های فیزیکی برای کابین خوشحال خواهیم شد اما مشخص نیست که سرنوشت دکمه استارت مشابه جت‌های جنگنده در مدل تولیدی چگونه خواهد بود. باید منتظر ماند و دید تا چند ساعت چه چیزی رخ خواهد داد. آیا شما هم دوست دارید چارجر جدید به‌صورت چهار در و با قوای محرکه بنزینی هم تولید شود یا همان نسخه برقی را ترجیح می‌دهید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. جومونگ

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (223 ديدگاه)

    شاید کمپانیای تیونینگ پکیج ۸ سیلندر رو براش عرضه کنن و با یه قیمت معقول بشه موتور هلکت یا بالاتر رو روش گذاشت .
    کاش خود دوج یه کمپانی تیونینگ معتبر و تحت حمایت کمپانی معرفی میکرد که طرفدارا و هر کسی علاقمنده بتونه به صورت جعبه ای انجین رو اونجا براش نصب و راه اندازی کنن و گیربکس ، ترمز و … رو بتونن همونجا زیر نظر استاندارد خود کارخونه و مهندساش ارتقا بدن .
    خود کمپانی هم یه نونی میخورد و به فکر روزای سخت فرداش بود مخصوصا با این استلانتیس .
    از ۲۰۱۹ به اینور فروش دوج کمتر از نصف شده . دوج که یه زمان تا نزدیک ۶۰۰ هزار تا میفروخت ، الان داره با کمتر از ۲۰۰ هزار تا گذران زندگی میکنه .

    موافقم 10
    مخالفم 2
    1. Dark Knight

      ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (580 ديدگاه)

      اگه کامل برقی تولید بشه چطور میخوان موتور بنزینی افتر مارکتی براش بدن !! اگه برقی باشه مثل ماشین های تسلا frunk ( صندوق جلو ) داره که حداکثر توش بشه یه کیف ورزشی جا کرد چه برسه به موتور هلکت ! پس همچین چیزی کاملا غیر ممکنه و حتی اگه ممکن هم بود داج حق شکایت داشت یا گارانتی رو باطل می‌کرد

      موافقم 1
      مخالفم 5
      1. پیام

        ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (2139 ديدگاه)

        بنزینیش که آسفالت رو میشکافت! وای به حال برقیش!!!

        موافقم 7
        مخالفم 3
      2. جومونگ

        ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (223 ديدگاه)

        «البته در صورت ارائه قوای محرکه بنزینی تعجب نخواهیم کرد چراکه حذف کامل مدل‌های درون‌سوز از چارجر محبوب می‌تواند نوعی خودکشی باشد. همچنین تولید چنین خودرویی باعث خواهد شد دسترسی به نسل جدید خودروی موردبحث راحت‌تر باشد چراکه محصولات درون‌سوز قیمت پایین‌تری نسبت به مدل‌های برقی دارند . اما متأسفانه این به معنی عرضه دوباره پیشرانه ۸ سیلندر نخواهد بود بلکه احتمال دارد چارجر با پیشرانه ۶ سیلندر موجود در دیگر محصولات استلانتیس همچون جیپ واگونیر عرضه شود»

  2. Joker

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (603 ديدگاه)

    ۱۱ مارس=پورشه تایکان پرفورمنس 1000plus,hp

    موافقم 5
    مخالفم 4
  3. JDM

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1159 ديدگاه)

    من و شما کاربر های پدال چارجر رو به عنوان یه ماسل‌کار میشناسیم و یه ماسل کار به انجین 8 سیلندر حجیمش شناخته شده و صرفا برای هیجان رانندگی.
    دوج اگه میخواست برقی بسازه چرا سعی داره از اسم بزرگ چلنجر و چارجر استفاده کنه؟ رسما دوتا از بزرگاش رو با خاک یکسان کرد!
    باور نکردنیه همچین حماقتی
    استایل عضلانی با قوای محرکه‌ی بی‌روح

    موافقم 13
    1. Taha Ayoobi

      ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (4321 ديدگاه)

      من که میگم نمیکنه
      آخه مگه دیوونس که بیاد اینجوری کنه
      البته میتونم بگم خداکنه که دست برداره
      چون دیگه داره رونمایی میشه…
      اصن آقا چارجر و خراب کردی، باشه اشکال نداره
      چلنجر چرا؟؟؟

      1. JDM

        ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (1159 ديدگاه)

        اونم برقیش در راهه دیوونه که هستن ولی اینم جز سیاست جدیدشونه حالا بزار این بیاد ببینیم با چه واکنشی روبرو میشن از طرف خریدار ها و طرفدارها اگه واکنش مثبت باشه چلنجر برقی میشه. دوج روی چارجر قمار کرده. شما طرفدار دوج هستین به نظرت چارجری که نشه برن‌اوت زد و صدای کلداستارت رو هیچوقت نشنوی دیگه دوج محسوب نمیشه

  4. Dark Knight

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (580 ديدگاه)

    به عنوان یه ماشین برقی طراحی خوبی داره ولی اون صدا اگزوز مصنوعیش خیلی مسخرست ! از این بچه بازی ها معمولا شرکت های کوچیکی مثل چینی ها میکنن نه داج با این همه اصالت و تولید ماشین های مردانه ! کسی که ماشین برقی می‌خره قطعا میدونه دیگه خبری از صدا و لرزش موتور نیست و باید با صدا سفینه مانند و جدید اکثر برقی ها کنار بیاد نه دنبال صدا هلکت باشه

  5. Mohammad

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (333 ديدگاه)

    خدا رحمتت کنه دوج چارجر ۱۹۷۰
    بیا ببین با ریخت و قیافت چیکار کردن 🤦🏻‍♂️

    1. mercedes

      ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (425 ديدگاه)

      این هنوز مدل اولیس
      شاید با رنگبندی بهتر و دیزاین بهتر خیلی زیبا تر بشه.
      آمریکا خوب بلده بعد از بازنشسته شدن قهرمانان شایسته ترینا رو جایگزین کنه.

  6. mercedes

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (425 ديدگاه)

    ولی واقعا لوگو و رینگاش رو مخه

  7. Taha Ayoobi

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (4321 ديدگاه)

    چه خبر تونه
    ینی چی
    یکی بیاد برا من شفاف سازی کنه
    این داره جایگزین چلنجر میشه؟؟؟؟؟
    من که نمیتونم درک کنم
    اصلا حالم داره بد میشه
    این چراغ هاش شبیه نسل های قبلی چارجره
    چرا دو در شده؟
    من خوشحال بودم که یه روز بخوام بخرم، هم اسپرت فوق‌العاده میخرم هم خانوادگی
    اصلا نمیتونم معنی کاراشونو بفهمم
    لامصب ابهتی چارجر و چلنجر دارن رو هیچ ماشینی تو جهان نداره
    الان رسما تر خورده به همشون اگه تولید بشه
    تازه میخوان الکتریکی کامل هم باشه
    وای اصن باورم نمیشه
    امید وارم اعلام کنن که یه شوخی بوده میخواستیم بترسونیمتون
    آمریکا چرا داره اینجوری میکنه
    اون از بیوک که با اون همه سابقه کراس اوور ساز شده
    اینم که داره میره
    ای بابا
    اگه این دو مدل رو اینجوری کنن باهاش دیگه وای به حال اون روزی که بخوان وایپر رو زنده کنن

  8. amirboss

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (728 ديدگاه)

    دوج یه کاری کرده دهن همه رو ببنده.
    تکنولوژی برقی رو خاسته پشت ظاهر کلاسیک دهه ۸۰ پنهان کنه
    یه کم خودرو ی عضلانی برقی دیرهضمه ولی خوب گشتاور عظیم موتورهای برقی میتونه به هضمش کمک کنه
    کاش یه مقداری رو طراحیش بیشتر کار میکرد و یه کم خطوط تیز بیشتری برخلاف سنت طراحیش بهش اضاف میکرد بدک نمیشد.
    موج خودروهای برقی دیریازود فراگیر میشه و همه باید به فکرش باشن.

    .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا