نسل کنونی دوج چلنجر بهزودی از روی خط تولید کنار خواهد رفت و جانشین آن خودرویی تمام الکتریکی خواهد بود اما برای این ماسل کار محبوب آمریکایی همهچیز میتوانست متفاوت باشد. نسل فعلی این ماسل کار آمریکایی که از سال ۲۰۰۸ در حال تولید است، از پلتفرم قدیمی LC کرایسلر استفاده میکند و زمانی که بین سالهای ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ بهروزرسانی بزرگی را تجربه کرد، همچنان روی همان پلتفرم قدیمی باقی ماند. اما ازآنجاییکه دوج بهعنوان یکی از برندهای گروه فیات-کرایسلر به تکنولوژیهای آلفارومئو دسترسی داشت، در آن زمان استفاده از پلتفرم جورجیوی این شرکت ایتالیایی بهعنوان یک گزینه روی میز آمد.
این ماجرا را اخیراً مدیرعامل دوج «تیم کونیسکیس» تعریف کرده است. به گفتهٔ وی، قرار بود نسل جدید چلنجر روی پلتفرم محرک عقب آلفارومئو ساخته شود اما متأسفانه به دلایل مالی، تصمیم بر این شد که ماسل کار دوج صرفاً مورد یک بهروزرسانی قرار گیرد و چند سال دیگر روی همان پلتفرم قدیمی کرایسلر بماند. کونیسکیس در این رابطه گفته است:
روی پلتفرم جورجیو ما خودرویی داشتیم که سبکتر بود و هندلینگ بهتری داشت
او در ادامه اذعان داشت که با استفاده از پلتفرم جدید در چلنجر، این خودرو به قلمروی فورد موستانگ و شورلت کامارو نزدیکتر میشد.
آنها خودروهایی عالی و فوقالعاده هستند، چرا بخواهیم در زمین آنها بازی کنیم؟ بیایید در زمین خود بمانیم و کاملاً با آنها متفاوت باشیم. وقتی آنها به سمت راست رفتند ما به چپ برویم و برای مالکیت این فضا تلاش کنیم
درهرحال، نفسهای چلنجر کنونی به شماره افتاده و بهزودی جایگزین کاملاً جدیدی برای آن از راه خواهد رسید و بهاحتمالزیاد طرفداران درنهایت چیزی که همیشه میخواستند یعنی یک چلنجر چابکتر و با هندلینگ بهتر را خواهند داشت حتی اگر زیر کاپوت موتور V8 نداشته باشد. بااینحال، چلنجر کنونی با وجود پلتفرم قدیمی هنوز هم یکی از پرفروشترین خودروهای اسپرت بازار ایالاتمتحده محسوب میشود و بنابراین فقط تصور کنید که نسل جدید آن روی یک پلتفرم مدرن محرک عقب چقدر میتوانست عالی و موفق عمل کند.
امیرحسین
۱۳ مهر ۱۴۰۱عشقم نفسم جونننننننننن چلنجررررررر 😍😍😍😍😍
VIPER
۱۳ مهر ۱۴۰۱این چه تصمیمیه
فقط دلیلش اینه که مثه کامارو و موستانگ میشه؟
یعنی چی
R@min
۱۳ مهر ۱۴۰۱دلایلش فقط مسائل مالی و مهندسی بود. اگر فیات و بعدش استلانتیس حمایت می کردن مطمئنن چلنجر ACR برای رقابت با شلبی و ZL1 می دیدیم.
࿗
۱۳ مهر ۱۴۰۱دوج میتونست حداقل هیبریدش کنه و الکتریکی سازی رو بعدا روی پلتفرم جدید شروع کنه
SRT
۱۳ مهر ۱۴۰۱همین مون کم بود
Royal Driver UK 70
۱۳ مهر ۱۴۰۱اصلا با عقل جور در نمیاد
AMANTE
۱۳ مهر ۱۴۰۱حرف باحالی زده و کمی باهاش موافق هستم.
موستانگ و کامارو رفتن سمت رقابت با اروپایی ها و برای اینکار هندلینگ و عملکرد شون رو از ماسل کاری به سمت اسپرت و ماسل کاری بردن و نتیجه داد، حداقل برای موستانگ.
چلنجر ولی همچنان همون سبک هندلینگ و عملکرد ماسل کاری خالص رو داره که سواری مثل روی موج و پیچیدن در پیچ که باید دعا کنی زنده از پیچ خارج بشی و قدرت زیاد که در مسیر مستقیم بیشتر به کار میاد.
تغییر دادن یا ندادن این سبک برای چلنجر ریسک زیادی داشت ولی تصمیم گرفت تغییر اش نده و تا الان موفق بوده.
محمد
۱۳ مهر ۱۴۰۱آفرین. دقیقاً درست فرمودید و اتفاقاً دلیل موفقیت این نسل چارجر/چلنجر همین بود که ماسل کار (بزرگ و جادار باب میل آمریکایی ها) خود را به اسپرت کار (تنگ باب میل اروپایی ها) تغییر نداد. از 2008 تا 2023!
Alan.r
۱۳ مهر ۱۴۰۱چلنجر الکتریکی معنی نداره
Kamy .m
۱۳ مهر ۱۴۰۱الان اینایی که بهت منفی دادن لابد از صدای دستگاه ابمیوه گیری خوششون میاد
R@min
۱۳ مهر ۱۴۰۱واقعا غم انگیزه اینطوری به قبول شکست در برابر رقبا اذعان کنی اونم برندی مثله داج!!!
بنظرم رو پلتفرم آلفا کار کردن نتایج خوبی داشت و امکان ورود به اروپا هم زیاد بود.
MOHAMMAD.DEMON
۱۳ مهر ۱۴۰۱کدوم شکست چلنجر نیازی به رقابت با موستانگ و کامارو نداشت
سبک خودش داشت مشتریان خودش داشت بازار خودش داشت تبدیل شدن از یه ماسل کار به یه اسپورت کوپه چیزی نیست که مشتری ها بخوان اصلا این پلتفرم آلفا امکان نصب موتور های هشت سیلندر داج نداره
من خودم ترجیح میدم کاملا الکتریکی بشه و سبک خودش روی یه خودروی الکتریکی باز طراحی بکنه و باز جدیدی برای خودش باز بکنه تا اینکه بخواد با موتور شش سیلندر رقیب موستانگ بشه
این حرف من رو وقتی که فورد بعداً که خواست برای چارجر الکتریکی رقیب بسازه و کلی عقب بود میفهمی
R@min
۱۳ مهر ۱۴۰۱یاد اون پسره امیر آرمی افتادم که تا جایی که می تونست واسه موپار بالا پایین می پرید و جایی که کم می اورد از دکل تسلا بالا می رفت 😄 آبروی موپار فنارو نبرین با این جوکا.
حزب باد نباش یه جارو شارژی که فقط اسم چلنجر یا ماستنگ روشه دیگه ماسل نیست اگرم دوسش داری اسمتو بزار محمد EV دیگه همی و دیمن رفتن به تاریخ پیوستن با هنرمایی استلانتیس و داج.
MOHAMMAD.DEMON
۱۳ مهر ۱۴۰۱اونایی که از قبل منو میشانسن میدونن که من خودرو های استاک رو به اندازه ماسل کار های باز سازی شده دست ساز دوست ندارم
فن های ماشین های فابریک و فن برند های معروف بودن کسی رو ماشین باز نکرده
من یه چارجر تیون شده speedkore با ده تا دیمن عوض نمیکنم
خودرو های تیون شده مورد علاقه من همیشه قرار ساخته بشن این امثال من با علاقه مشابه من همیشه قرار بسازن
ولی دنیا قبلاً هم عوض شده الان هم عوض میشه خودرو های کارخونه ای همیشه قرار متحول بشن گیربکس های دستی جاشون رو به اتوماتیک دادن کاربراتور ها سیم کلاچ ها از بین رفتن سیستم های پرخوران اومدن سیستم های چهار چرخ خاموش کردن سیلندر ها اگزوز های جدید همه چی خودرو ها عوض شد ولی علاقه ما ها نه
خودرو های کارخونه ای برقی میشن علاقه ما برقی نمیشه
ولی من چارجر برقی رو بیش تر از چارجری که بخواد ادای بی ام و m3 در بیاره دوس دارم هویت جدید بیش تر از این میپسندم که کپی بی ام و باشی نمیدونم متوجه میشی یا نه
R@min
۱۳ مهر ۱۴۰۱دستکاری کردن کاربراتور و سوپرشارژ و علاقه به تیون هم کسی رو ماشین باز نکرده !!!
ماسل کار دنیایی کاملا متفاوت با هر سبکی داره اینو هر کسی که خودشو ماشین باز می دونه باید بفهمه چون تمام دلیل خرید یه ماسل، موتور و استایلش هست و باقی مسائل در درجه های پایین تری هستن پس این داستان تحول ربطی به این سبک نداره.
کلاسی که ۷۰ سال با موتور V8 عجین شده و تجربه هم نشون داده تفاله هایی سه سیلندری مثله چلنجر دهه هشتاد یا ماستنگ های آ.شغال نسل دو و سه نمی تونن تو دل مخاطب جایی بازی کنن و حالا محصولات EV این سبک هم همینطور خواهند بود.
MOHAMMAD.DEMON
۱۳ مهر ۱۴۰۱متاسفانه باید بگم از یه زمانی به بعد دیگه از هیچ خط تولیدی موتور درون سوز بیرون نمیاد چون ظاهراً دنیا مسائل مهم تری از علاقه من تو به موتور هشت سیلندر داره
چارجر برقی هم قرار علاقمندان خودش داشته باشه شاید مشتری های گذشته موتور های هشت سیلندر نپسندنش ولی علاقه های جدیدی به وجود میان فن های جدیدی پیدا میشن من مشغول لذت بردن از خودرو های تیون شده میشم شما حرص این بخور که همیشه فورد از داج یک قدم عقب تر بوده
R@min
۱۳ مهر ۱۴۰۱این همه ادا اصول حرف منطقی دراوردی آخرشو خراب کردی که ماشین باز 😄😄 الان دارم تو غم بزرگ عقب موندگی فورد غرق میشم ای وای !!! گفتم از امثال تو بعد عمری چهار کلمه حرف حساب می بینیم دوباره برگشتی به تنظیمات کارخونه.
Amir Machine
۱۳ مهر ۱۴۰۱آره دوج با پلتفرم مرسدس دو قرن پیش و موتورهای همی دوران ژوراسیک کاملاً از فورد جلوتره
تو این سالها اوج نوآوریشون بزرگتر کردن سایز سوپرشارژ بوده!!
۹۱۱
۱۳ مهر ۱۴۰۱کاش میشد اما برقی نمیشد
فرید
۱۳ مهر ۱۴۰۱خوب شد پلتفرم عوض نشد
نباید روح چلنجر رو ازش گرفت
AMIN (M.A.S)
۱۳ مهر ۱۴۰۱تصور کردن چلنجر رو پلتفرم الفا به صورت یه الفا بالوگوی داج اشتباهه (فک نکنید قراره یه ریبج از الفا و مث توناله باشه)
همین الان چلنجر روی پلتفرم بنز سواره اما حس وحالش چقدر به یه بنز نزدیکه؟
واقعا این راه وجود داشت که روی ساختار الفا ساخته شه ولی چرا نباید به خود داج اجازه ساخت یه پلتفرم داده میشد؟چرا کرایسلر که زنده بودن خودش و تمام اون زیرشاخه هاش تا به این لحظه رو مدیون داجه(و البته تا حدودیم جیپ ) نباید یه اندازه یه پلتفرم بهش بودجه و بها بده تا امروز الفایی که با پول داج ماشین ساخته بهش دهن کجی کنه ؟
اینکه میگه نمیخواست با ماستنگ وارد جنگ شه قضیه جداییه اما میشد با یه پلتفرم اختصاصی برای ماشینای عضلانی وحداقل سبک سازی انجین همی جانشین هلکت تو نسل بعدی چلنجر رو یه هیولای 9 ثانیه ای تصور کرد اما الان
اصلا معلوم نیست چلنجری باشه یا نه
یه اسم که نسکار نتونست هضمش کنه (چارجر دیتونا) رفته روی اون ماشین برقی…
کرایسلر و استلانتیس واقعا به داج و اعتبار داج خیانت کرد و دنیای خودرو هیچوقت این همه بی کفایتی رو فراموش نخواهد کرد
Arshia m3csl
۱۳ مهر ۱۴۰۱این الفارومئو جولیا واقعا زیباست ولی چلنجر با پلتفرمش خوب نمیشه ولی میتونن روی پلتفرم الفارومئو جولیا یک کرایسلر بسازن که خیلی زیبا و سریع باشه و رقیب بنز کلاس سی و ائودی a4 و بی ام و سری ۳ بشه
بهرام
۱۳ مهر ۱۴۰۱خدا رو صدوپنجاهوسههزار و پونصد مرتبه شکر که این اتفاق (اونم برای آخرین نسل بنزینی چلنجر) نیقتاد!
یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.
۱۴ مهر ۱۴۰۱پلتفرم جورجیو وقتی قرار شد ساخته بشه برنامه این بود که ماشینهای دف عقب و پرفورمنس فیات کرایسلر روی اون ساخته بشن.تا اون مان اصلا آلفا چیزی نداشت که بخواد نسل جدید بده بیرون پس یه جورایی اولویت با چلنجر چارجر و کرایسلر300 بود و همزمان هم آلفا سدان و کراس اوور خودش رو روش بسازه.قرار بود داج بر اساس نیاز خودش پلتفرم رو گسترش بده آلفا هم همینجور.حتی قرار بود داج هورنت هم رو همین پلتفرم ساخته بشه.پس قرار بود انجینهای بی نظیر همی روش نصب بشه.ولی کلا ایتالیایبها خود بزرگ بین هستن و حاضر نشدن داج رو قویتر ببینن و همزمان که دیدن داج با پلتفرم فسیل خودش چندین برابر کل آلفا و مازراتی اونم با سه مدل ماشین فروش داره گفتن آلفا و مازراتی چاق کنیم.به هر حال هزینهای سرسام آوری که داره برا آلفا و مخصوصا مازراتی میشه بدون شک با شکست همراه خواهد بود.همونجور که دیدیم لوانته چه افتصاحی در فروش به بار آورد.بد بختی اینجاست که با این اشتباه بزرگ داج رو هم نابود کردن و تمام سهمش رو با موستانگ و حتی کامارو واگزار میکنن.کسی که دیوانه 8 سیلندر وحشیه بعید میدونم بین یه کوپه برقی که اصلا معلوم نیست توان رقابت با برقیهای جا افتاده رو داره و موستانگ و کاماروی وی8 کوپه برقیه پر ریسک رو بخره.پس پایان داج رو سال بعد خواهیم دید.فقط یک اسم میمونه که احتمالا بعد شکست پروژه برقی ماسل ماشینهای پژو رو ریبیج کنه برا بازار آمریکا.در ضمن همزمان سقوط مازراتی و آلفا با فاضلاب تاریخ رو هم خواهیم دید
Ferrari
۱۴ مهر ۱۴۰۱😂😂😂😂
علی
۱۴ مهر ۱۴۰۱باباجون یه خورده به آلفا و مازراتی رحم کن!!! آخه به فاضلاب تاریخ!!!!! لطف کنید برید کمی مطالعه کنید ببینید آلفا چه تاریخچه ای داشته و الان هم ماشینهایش تلفیقی از هنر و تکنولوژیه مثل مازراتی
Royal Driver UK 70
۱۴ مهر ۱۴۰۱یانکی باز با توهینای الکی به ایتالیا برگشت🤦
Alireza
۲ آبان ۱۴۰۱خوشحالم داج همون سبک موند چون هیچ ماسل کاری به اندازه ی داج رخ نداش🗿👍🏼