چند سالی از بازنشستگی دوج وایپر مشهور میگذرد اما مهندس ارشد این خودروساز در مصاحبه با رسانهها به نکات جالبی درباره وایپر از جمله استفاده از چراغ بی ام و Z1 اشاره داشته است.
وایپر نسل اول در دهه ۹۰ میلادی متولد شد و حقایق زیادی درباره آن وجود داشت که قبلاً به برخی از آنها در پدال اشاره کردهایم؛ اما فضای مجازی همواره به دنبال سورپرایز کردن ماست و به تازگی روی جوبرگ مهندس ارشد تیم توسعه وایپر در مصاحبه با یک کانال یوتیوب به حقایق جالبی درباره خودروی موردبحث اشاره داشته است.
جوبرگ مهندس ارشد توسعه تیم نسل اول وایپر بوده است. او در ویدئوی منتشر شده به برخی حقایق عجیب و جالب نسخههای اولیه وایپر اشاره میکند. برای مثال جوبرگ میگوید چراغ های جلوی وایپر از بی ام و گرفته شده بودند. بنا به گفته مهندس ارشد توسعه وایپر، بی ام و Z1 که هرگز در آمریکا عرضه نشد در ابتدا از آن چراغها استفاده کرده بود. چراغهای یاد شده توسط شرکت جنرال الکتریک GE طراحی و تولید شدند اما ژرمنها این چراغها را رد کردند و بجای آن از طراحی جعبهای برای چراغ بی ام و Z1 استفاده نمودند؛ و از آنجایی که بی ام و این برنامه را کنار گذاشته بود خود جنرال الکتریک چراغها را نگه داشت.
با کنار کشیدن بی ام و از این پروژه کرایسلر وارد میدان شد و آن را بهصورت رایگان از جنرال الکتریک دریافت کرد. همین امر باعث شد صرفهجویی چندین میلیون دلاری در برنامه توسعه وایپر صورت بگیرد. البته در نگاه اول اینطور به نظر میرسید اما بعدها هزینههایی اضافه شد زیرا مهندسان وایپر مجبور بودند طراحی سپر و کاپوت را به خاطر چراغهای یاد شده تغییر دهند. یکی از ویژگیهای منحصربهفرد چراغهای وایپر استفاده از کاسه چراغ بیرون زده با مایع زرد رنگ درون آن بود. این امر به تراز شدن چراغها در زمان تولید کمک میکرد. البته تعویض چراغها هزینه زیادی داشت و به همین خاطر وایپر آن را کنار گذاشت.
کانال یاد شده به نبود نگهدارنده فنجان در کابین وایپر نیز اشاره داشته است. جوبرگ میگوید کرایسلر و لی یوکوکا پس از دریافت جایزه نگهدارنده فنجان جهانی از رود اند تراک به خاطر مینی ون خود در سال ۱۹۹۳ تصمیم گرفتند چنین چیزی را در وایپر عرضه نکنند. در واقع یوکوکا به خاطر این جایزه مورد تمسخر قرار گرفت و در نهایت منجر به حذف نگهدارنده فنجان از کابین وایپر شد! بنظر شما در صورت استفاده وایپر از چراغ بی ام و طراحی این خودروی نمادین دست خوش چه تغییراتی می شد؟
تماشا در یوتیوب:
ACRX
۱۸ فروردین ۱۴۰۲کاش اون انجین ۱۰ سیلندر با شکوه با اون صدای جذابش دوباره برمیگشت
hamidreza
۱۸ فروردین ۱۴۰۲وایپر…!!!!! هعی…
OldBoy
۱۸ فروردین ۱۴۰۲یکی از بهترین سوپر اسپرت های تاریخ. خودرو های زیادی بر پایه داج وایپر ساخته شدن مثل آلفارومئو زاگاتو تی زد ۳ استراداله، بریستول فایتر، کرایسلر فایرپاور، دِوون جی تی ایکس ولی بنظر من وی ال اف فورس وان بهترینشونه. افسوس که اس آر تی این اسم رو برقی خواهد کرد.
شاهرخ
۱۸ فروردین ۱۴۰۲وای لعنت بهت
اسمتو دیدم یاد فیلمه افتادم
چقد مریض بود
OldBoy
۱۸ فروردین ۱۴۰۲آره آخرشم خودکشی کرد
ولی اسم این اکانت رو بخاطر اون فیلم نذاشتم در کل
ARIAN
۱۸ فروردین ۱۴۰۲بمیرم برای وایپر… حیف شد واقعا از خط تولید کنار رفت. اگر یه روزی برگرده با توجه به اپیدمی کثیف برقی سازی ماشین ها فک نکنم حتی هشت سیلندر هم روش بزارن. لعنت به این دوران کثیف
محمدهادی
۱۸ فروردین ۱۴۰۲وایپر تندخو ترین اسپرتی امریکایی
البته نسل اول
و بعدا ورژن عالیه GTS اون
من عاشق نسخه جی تی اس اون بودم
یک وحشی به تمام عیار بود که ابهت از سر روش میچکید
یادمه همیشه محو پهنای بسیار بالای لاستیک عقباش بودم و فقط کمی شورولت کوروت در این خصوص بهش نزدیک بود!
Muscle car .Messi
۲۶ فروردین ۱۴۰۲موستانگ و کامارو و چلنجر:
نخوندیم
ولی خدایی همه ماسل کارهای امریکایی حرف نداشتن
مخصوصا اون موستانگ که میخواست تو دهه ۸۰ میلادی تولیدش کنن ولی نشد
یه نسخه فورد هست که کانورتیبله و قدرتش ۸۵۰ اسب بخاره
اوانتادور ۷۳۰ اسب بخاره
زیزیگولو
۱۸ فروردین ۱۴۰۲اگر بخوایم به یکی از مدلای افسانه ای کمپانی دوج اشاره کنیم بی شک دوج وایپر یکی از اوناست …… یه سوپر اسپرتِ کوپه که همیشه با پیشرانه جلو عرضه میشد
حافظ حافظ پور
۱۸ فروردین ۱۴۰۲افسانه ی فراموش نشدنی البته بعید نیست شاید کرایسلر از دوباره با موتور احتراق داخلی تولید کنه، چون موتور ۱۰ سیلندر ۴۰ سوپاپ ۸۴۰۰ سی سی اونقدر طرفدار داره که آعودی آر ۸ ۱۰ سیلندر ۱ از ۱۰۰ ش تو جهان طرفدار نداره
❤ ب ت bugatti
۱۹ فروردین ۱۴۰۲با کنار رفتن چلنجر و چارجر و برقی شدن اونها برقی سازی گند زد به کلکسیون دوج
امیدمون به وایپر بود که اونم
عاشق وایپر جی تی اس و وایپری که ۴۰۶ کیلومتر در ساعت می رفت بود.
.اس ار تی عجب ………. ها
واقعا بورشه و بی ام و باید جلوی این برقی سازی رو بگیرن
امید وارم فولکس مثل اس ار تی نیاد بوگاتی و لامبورگینی و استون مارتین رو برقی کنه
من همیشه بچگی هام فصل ۱ گرند تور رو میدیدم(الان هم می بینم)
وقتی اسم ائودی میومد فکر می کردم اوراقیه و واقعا هم این اواخر اوراقی شده،