دوجشلبی

دوج وایپر در برابر شلبی کبرا، ملاقات دو نماد آمریکایی

ارتباط بین این دو ماشین بیشتر از استفادهٔ هردو از نام مارها است اما کدام‌یک عملکرد بهتری دارد؟ وقت آن است که پاسخ این سؤال را دریابیم.

مارها زنده هستند، کبرا در برابر افعی. چه افسانه‌های باهم ملاقات کرده‌اند. خودروهایی که به اگزوزهای بزرگ جانبی و پیشرانه‌های عظیم زیر کاپوت شهرت دارند. جالب اینکه در تولد هردوی این خودروها، کارول شلبی نقش داشته است زیرا وی برای تبدیل وایپر از کانسپت سال ۱۹۸۹ به خودروی تولیدی کمک شایانی کرد. کسی که با شلبی برای کمک در این پروژه تماس گرفت، مردی بود که از تیم طراحی خود ساخت یک کبرای جدید را خواست یعنی اسطورهٔ صنعت خودروسازی و مدیرعامل وقت کرایسلر، «باب لوتز». وی همراه با رئیس شرکت «لی یاکوکا»، این پروژه را از مدل گِل رس تا نمونهٔ تولیدی پیش بردند.

بااین‌حال، این کارول شلبی بود که پروتوتایپ وایپر را در اواخر سال ۱۹۹۱ به‌عنوان خودروی ایمنی مسابقات ایندی ۵۰۰ به نمایش درآورد و اثرانگشت او در سراسر وایپر دیده می‌شد هرچند که این تأثیر به‌اندازهٔ نقش او در تولد کبرا پررنگ نبود. درحالی‌که وایپر زاییدهٔ فکر لوتز بود که توسط یک تیم کوچک در شرکتی بزرگ متولد شد، کبرا از ابتدا تا انتها ایدهٔ خود شلبی بود. داستان کبرا ابتدا از یک خودروی اسپرت بریتانیایی بنام AC Ace شروع شد که در سال ۱۹۵۳ به بازار آمد اما پیشرانه‌های شش سیلندر خطی متعلق به قبل از جنگ جهانی دوم برای هدف این ماشین مناسب نبودند. سپس در سال ۱۹۶۱، کارول شلبی ارتباطی را با فورد ترتیب دارد و باعث شد AC به پیشرانهٔ قدرتمند ویندسور فورد دسترسی پیدا کند.

هرچند کبرا اساساً به‌عنوان یک خودروی اسپرت متولد شد اما شلبی فوراً به پتانسیل مسابقه‌ای آن پی برد. در اولین تلاش، او Ace را به پیشرانهٔ ۶.۴ لیتری V8 سری FE فورد مجهز کرد. این خودرو که توسط «کن مایلز» آزمایش شد، در مسیرهای مستقیم سریع بود اما عملاً غیرقابل راندن بود. سپس شاسی خودرو اصلاح و کبرا مارک III در سال ۱۹۶۵ تولید شد اما برای هومولوگیشن و دریافت جواز حضور در مسابقات در آن سال خیلی دیر شده بود. به همین دلیل، درحالی‌که ۵۶ نمونهٔ مسابقه‌ای ساخته شده بود، اکثر آن‌ها برای استفاده در جاده تنظیم شدند. این خودروها که به پیشرانهٔ ۷ لیتری فورد (۴۲۷ اینچ مکعب) با ۴۸۵ اسب بخار قدرت مجهز بودند، به‌طور وحشتناکی قدرتمند بودند و با وزن تنها ۱۰۶۸ کیلوگرم، می‌توانستند به سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کنند. بااین‌حال، با گسترده‌تر شدن پروژهٔ فورد GT40، دوران کبرا در سال ۱۹۶۷ به پایان رسید.

نمونه‌های اصلی کبرا خیلی زود به خودروهای کلکسیونی تبدیل شدند اما این خودرو آن‌قدر محبوب و نمادین بود که مجوز تولید آن توسط دیگر شرکت‌ها صادر شد. امروز هم شرکت سوپرپرفورمنس به‌صورت تحت لیسانس اقدام به ساخت شلبی کبرا می‌کند. خودرویی که در اینجا داریم، از همین نمونه‌های ساخت جدید است ولی من با یک کبرا ۴۲۷ اصلی رانندگی کرده‌ام و این خودرو همان جذابیت و قدرت نمونهٔ اصلی قدیمی را دارد و همان دینامیک ضعیف در اینجا هم دیده می‌شود. زیر کاپوت بجای موتور قدیمی FE، یک پیشرانهٔ ۵ لیتری کایوت فورد قرار گرفته است اما نگران نباشید زیرا این موتور با ۴۶۰ اسب بخار قدرت و ۵۷۰ نیوتن متر گشتاور، خروجی هم‌سطح موتور ۴۲۷ را دارد و مهم‌تر اینکه از صدا و جذابیت لازم هم برخوردار است.

در سمت دیگر، وایپر را با نیروگاه عظیم ۸ لیتری V10 داریم. این موتور اساساً از پیکاپ رم ۲۵۰۰ گرفته شده و لامبورگینی که آن زمان متعلق به کرایسلر بود، به توسعهٔ آن کمک کرد و قدرت را از ۳۰۰ به ۴۰۰ اسب بخار افزایش داد درحالی‌که گشتاور هم به ۶۳۰ نیوتن متر رسید. این نیروگاه اما به‌تنهایی ۳۲۰ کیلوگرم وزن دارد درحالی‌که وزن کل خودرو ۱۴۹۰ کیلوگرم است. به لطف این پیشرانه، وایپر ظرف ۴.۲ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

بر تجربهٔ رانندگی هردو خودرو، پیشرانه‌ها غالب هستند اما درحالی‌که موتور کبرا در دورهای بالا رفتار مسابقه‌ای دارد، پیشرانهٔ وایپر تنبل‌تر است. این موتور به‌سختی دور می‌گیرد و هرگز پاسخگویی فوری ندارد زیرا ابتدا قرار نبود پیشرانه‌ای برای یک خودروی اسپرت باشد. کبرا همچنین گیربکس دقیق‌تر و رضایت‌بخش‌تری دارد و دنده‌های خیلی تمیز و سریع تعویض می‌شوند درحالی‌که در وایپر ممکن است بجای تعویض دنده از چهار به پنج، اشتباهاً به دنده عقب بروید. این موضوع در هنگام شتاب گیری می‌تواند آزاردهنده باشد. علاوه بر این، وایپر هرگز پاسخگویی و واکنشی که از یک خودروی اسپرت انتظار می‌رود را ندارد. این بیشتر شبیه یک گرند تورر است و به درخواست‌های راننده با تأخیر پاسخ می‌دهد.

هردو خودرو بسیار ساده و ابتدایی هستند زیرا کبرا آن‌قدر عمر طولانی نداشت که بیشتر توسعه پیدا کند و وایپر آزمایشی ما هم از نمونه‌های اولیه است. هیچ‌کدام از این خودروها سواری خوبی ندارند. کبرا پر از تکان و لرزش است و وایپر احساس سنگینی دارد. بااین‌حال، کبرا سعی نمی‌کند خود را شبیه چیزی که نیست وانمود کند. در اینجا هیچ تجهیزاتی وجود ندارد اما آمپرها و سوئیچ‌ها دوست‌داشتنی هستند. صندوق بار بزرگ است و لچکی‌هایی که در طرفین شیشهٔ جلو نصب شده‌اند برای هدایت هوا مؤثرتر از چیزی هستند که انتظار می‌رود.

وایپر اما از دور فریبنده است و خودروی مناسبی به نظر می‌رسد اما وقتی داخل خودرو می‌نشینید همهٔ تصورات از بین می‌روند. هیچ دستگیرهٔ در بیرونی وجود ندارد و کمربندهای ایمنی به دلایل عجیبی روی درها نصب شده‌اند. پلاستیک‌های داخلی هم شبیه جوک هستند و با کیفیت و ساخت ضعیف، بدترین چیزی هستند که در دههٔ ۸۰ در خودروها ارائه می‌شد. بین دو خودرو می‌توان نقاط مشترکی را هم مشاهده کرد مثل تونل گیربکس بزرگی که سرنشینان را از هم جدا می‌کند و صندلی‌هایی که روی برآمدگی اکسل عقب نصب شده‌اند.

به‌طورکلی، از بین این دو ماشین، کبرا خودروی سرحال‌تر و اعتیادآورتری است. این ماشین ممکن است ابتدایی باشد اما جسارت و خشم فوق‌العاده‌ای دارد. به وایپر اما فقط باید نگاه کنید. فقط نزدیک شدن به این ماشین برای شوکه شدن کافی است. وایپر چنین تأثیری دارد. خودرویی بسیار عجیب با کاپوت کشیده، عرض زیاد و اگزوزهای بزرگ جانبی. این تجسم دوبارهٔ کبرا است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۹ رای

منبع
TopGear

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۵ دیدگاه‌ها

  1. علی جردن

    ۳۰ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1817 ديدگاه)

    شلبی مثل مورگان موتورز انگلیس میمونه انتخابم صدرصد وایپر

    موافقم 5
    مخالفم 11
    1. زیزیگولو

      ۳۰ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (6033 ديدگاه)

      دوج وایپر یکی از بهترین و رویایی‌ ترین ماشینا واسه راننده های حرفه‌ای ولی ماشینیه که میتونه واسه آماتورها خطرناکترین انتخاب باشه

      موافقم 13
      مخالفم 1
    2. SMS

      ۳۰ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (394 ديدگاه)

      دو تا سلطان ، به نظرم باید آخر خط دوم بعد از دو تا تصویر اول باید یه به‌به اضافه می شد
      وایپر واسه خودش سلطانیه اما بنظرم باید آخرین نسخش رو می آوردن هم قوی تر و هم زیبا تر

      موافقم 13
    3. ۳۰ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (4789 ديدگاه)

      علی جردن تو اگه با من قهری من که آشتیم🥰

      موافقم 7
      مخالفم 1
      1. علی جردن

        ۳۱ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (1817 ديدگاه)

        قهر نیستم فقط بهت مشکوکم.

        موافقم 2
        مخالفم 1
  2. (Ali(chevynova

    ۳۰ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (7235 ديدگاه)

    آمریکن کارز و دیگر هیچ
    عشقست کاربراتور ۴ دهنه
    عشقست دلکو
    عشقست دف عقب و فنر شمش
    عشقست گیربکس ۳ دنده
    ماشالاه امریکن کارز

    موافقم 5
    مخالفم 11
    1. زیزیگولو

      ۳۰ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (6033 ديدگاه)

      کمپانیای خودروسازی بزرگ آمریکاییو اروپایی خوب یاد گرفتن که چطوری از حس نوستالژی مردم و همینطور اسم و شهرت خودشون واسه احیا کردن ماشینای قدیمیشون که مردم باهاشون خاطره دارن استفاده کنن ، مثل فورد برانکو یا جیپ گرند واگونیو و خیلی نمونه های دیگه ………. امیداورم یه روزی وایپر هم دوباره احیا بشه

      موافقم 13
      مخالفم 1
  3. (Ali(chevynova

    ۳۰ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (7235 ديدگاه)

    نمادهای امریکن خیلیه

    کادیلاک الدورادو ۵۹ با موتور ۳۴۰ اسبی

    یا چارجر دیتونا با ۴۲۵ اسب قدرت و سرعت ۳۳۰ کیلومتر در ۱۹۶۹

    یا کوروت که از ۱۹۵۳ تولید میشه اونم با فایبر گلاس ۷۱ سال پیش!!!!

    ماشالاه امریکن کارز
    ماشالاه موتورهای ۷ لیتری کاربراتوری
    ماشالاه گشتاور بالای ۵۰۰ نیوتن تو دور زیر ۴۰۰۰

    موافقم 5
    مخالفم 11
    1. Mohsen68

      ۳۰ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (81 ديدگاه)

      ماشالا به چشماش ماشالا
      ماشالا به لامپش ماشالا

      بخون و شاباش بگیر و برو‌جلو 😂

      موافقم 8
      مخالفم 3
      1. (Ali(chevynova

        ۳۰ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (7235 ديدگاه)

        میخونم بشرطی که این دفعه اکانت اصلیت رو ببینن

        موافقم 4
        مخالفم 9
    2. Roham

      ۳۱ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (756 ديدگاه)

      خب البته نسل اول کوروت با اون فروش افتضاحش نشون داد که مورد ایده آلی نبود

  4. Taha Ayoobi

    ۳۰ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (3455 ديدگاه)

    وایپر رو با همه بدی هاش می‌خوام

    موافقم 6
    مخالفم 5
    1. محمدهادی

      ۳۱ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (2309 ديدگاه)

      این بدی ها جالبه که خصیصه ی خودروهای اسپرتی دهه هشتاد و نود میلادی بوده
      اصن عامل سرگرمی این ماشینا همین سختی هاشون بوده
      یادمه در مورد لامبورگینی کانتاش هم درباره سفتی فاجعه بار فرمون و فضای داخل بسیار تنگ صحبت میشد
      درباره ی فراری اف ۴۰ هم صحبت از جهنم گرما در درون اتاق بود
      کلا اون زمان ها وقتی قرار بود پرفورمنس پر رنگ تر بشه،باید یه چیزی فدای اون میشد
      و این بیشتر رفاه و امکانات بود
      وایپر در نسخه GTS بنظرم به شاهکار واقعی رسید
      اون کندی و سنگینی نمونه اولیه بمیزان خیلی زیادی ازش زدوده شد و این ماشین بسیار بیشتر شبیه به یک ماشین مسابقه یی و چالاک شد

  5. St.Jose

    ۳۰ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    نسل اول وایپر فقط رو کاغذ جذابه . اما در واقعیت حرفی برای گفتن نداره و کیفیت ساخت و هندلینگ چنگی به دل نمیزنه . اما نمادین تر از شلبی کبرا مگه داریم با اون انجین ۴۲۷ غول آسا
    شلبی اومد برای زدن کوروت ، از کمپانی AC کارز بریتانیا کوپه ی Ace رو گرفت و در نسل mkIII موتور ۷ لیتری فورد به همراه کاربرات ۴دهنه هالی رو انداخت روش . این ماشین دهه ۷۰ همچنان در مسابقات پیروز میشد و جالبه بدونید عامل محدودیت سرعت ۱۱۰ کیلومتر در بزرگراه‌های بریتانیا همین ماشین بود

    موافقم 5
    مخالفم 6
  6. Mehdi TuRbO

    ۳۰ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (2244 ديدگاه)

    بزرگترین اشتباه دوج حذف وایپر بود
    و بزرگترین اشتباه شورولت حذف کامرو

    موافقم 13
    مخالفم 1
    1. محمدهادی

      ۱ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2309 ديدگاه)

      حالا خوبه باز شورولت کوروت رو داره
      دوج چی بگه پس از وایپر افسانه یی…

  7. OM.01

    ۳۰ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (510 ديدگاه)

    شلبی کبرا پایه گذاری شلبی دیتونا رو انجام داد و فورد GT40 ادامه دهند راه شلبی دیتونا بود.

    یکی از ماشین های رویاهام شلبی کبرا هست. شلبی کبرا باشه، superformance هم باشه دیگه چه عالی! البته باید بگم GT40 و دیتونا superformance هم دوست دارم اونا هم جذابن

    شاید اگه کسی 100 الی 140هزار دلار برای shelby cobra superformance پرداخت کنه بهش بگن دیوانه! ولی خب superformance برای دیوانه هایی هست که هدفشون لذت بردن از رانندگی هست نه نمایش ثروت خود در شبکات اجتماعی!

    موافقم 8
    مخالفم 2
  8. فقط انگلستان

    ۳۰ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1089 ديدگاه)

    دوج وایپر خودرو خیلی خوب و موفقی بود طوری که تولیدش متوقف شد و از صحنه روزگار محو شد.

    موافقم 6
    مخالفم 6
  9. اردوان

    ۳۰ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (8 ديدگاه)

    برای من اصلا سخت نیست با همه بی امنیتی وایپر رو بر میدارم راستش من از قیافه شلبی حال نمیکنم ولی وایپر یه شاهکاری بود که یه افسانه مرد نه یه نسخه الکتریکی یا ریبج شده

    موافقم 7
    مخالفم 1
  10. mf1

    ۳۰ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (484 ديدگاه)

    شلبی موناکو کینگ کبرا

  11. حسن

    ۳۱ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1899 ديدگاه)

    کلینت ایستوود در برابر جان وین

  12. froG-driVer

    ۳۱ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (877 ديدگاه)

    به کبرای آبی تیره برای کلکسیون و یه وایپر قرمز تیره برای سفر دونفره توی جاده های طولانی آمریکا

  13. علی Shelby

    ۳۱ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (252 ديدگاه)

    شلبی بدرد کلکسیون میخوره
    ولی خیلی خوش قیافه هست

  14. وایپر عشق

    ۳۱ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (27 ديدگاه)

    داداش چرا من لایک میکنم تعداد لایک های طرف تازه کم میشه

    موافقم 5
    مخالفم 0
  15. ابوالفضل

    ۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (281 ديدگاه)

    وایپر نسل جدیدتر فوق‌العاده اس
    بین این دو انتخابم شلبی کبرا
    نمادین تره و حتی شتاب و سرعت بالاتری داره

    موافقم 2
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا