هرچند پیشرانههای V8 همی کرایسلر کنار گذاشته شدند اما موتور توربوشارژ جدید هوریکین میتواند باعث نجات خودروهای عضلانی شود.
استلانتیس به دلیل فشار قوانین آلایندگی، کار روی یک پیشرانهٔ جدید را آغاز کرد که بدون کاهش پرفورمنس، آلودگی کمتری داشته باشد. بدین منظور، سراغ توربوشارژر رفتند و جواب داد. هرچند یک پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توربوشارژ جذابیت یک موتور V8 را ندارد اما هوریکین پتانسیل بالایی دارد و میتواند اتفاقات مهمی را رقم بزند.
ارائه قدرت V8
موتور شش سیلندر خطی جدید هوریکین نتیجهٔ استراتژی استلانتیس برای کاهش چشمگیر تولید گازهای گلخانهای است. این شرکت قصد دارد تأثیر کربنی خود را تا سال ۲۰۳۰ به نصف کاهش دهد و تا سال ۲۰۳۸ به کربن صفر برسد. ازاینرو، استلانتیس در مارس ۲۰۲۲ موتور هوریکین را رونمایی کرد. این یک موتور ۳ لیتری توئین توربوی شش سیلندر خطی است که قدرتی در حد موتورهای V8 همی تولید میکند اما آلایندگی و مصرف سوخت کمتری دارد. این پیشرانه از یک بلوک آلومینیومی تشکیل شده که امکان تولید در دو نسخهٔ مختلف را فراهم میکند. این نسخهها خروجی استاندارد یا SO و خروجی بالا یا HO نام دارند. نسخهٔ SO روی کاهش مصرف سوخت تمرکز دارد درحالیکه نسخهٔ HO برای پرفورمنس در نظر گرفته شده است.
برای دستیابی به قدرت بالا و کاهش آلایندگی، مهندسان بخش قوای محرکهٔ استلانتیس از تکنولوژیهای مدرن در توسعهٔ موتور هوریکین استفاده کردهاند که ازجملهٔ آنها میتوان به استارت استاپ، دو منیفولد اگزوز آب خنک در سرسیلندر، ترموستات جریان بالا، دو توربوشارژر جریان بالا با اینرسی کم، سیستم تزریق مستقیم سوخت با فشار بالا، دو میل بادامک روی سرسیلندر و اینترکولر آب به هوا اشاره کرد.
موتور هوریکین، ناجی خودروهای عضلانی
یکی از اولین خودروهایی که به پیشرانهٔ هوریکین مجهز شد، جیپ گرند واگنییر بود. در این خودرو، موتور شش سیلندر جدید جایگزین پیشرانهٔ ۶.۴ لیتری V8 همی شد و با وجود کمتر از نصف حجم موتور همی، ۲۵ اسب بخار قدرت و ۳۴ نیوتن متر گشتاور بیشتری تولید میکند. همچنین این پیشرانه جدید کشش بیشتری هم دارد خصوصاً در دورهای بالا. البته هوریکین فاقد صدا و شخصیت موتور V8 است و این باعث میشود نتواند نظر علاقهمندان به ماسل کارها را جلب کند اما از پرفورمنس عالی در کنار مصرف سوخت و آلایندگی پایین نمیتوان صرفنظر کرد.
هوریکین زیر کاپوت چارجر جدید
خیلی از علاقهمندان به خودروهای عضلانی هرگز موتور هوریکین را جایگزین مناسبی برای V8 نمیدانند. این موضوع قابلدرک است زیرا برای دههها موتور V8 ویژگی ثابت و اساسی ماسل کارها بوده است. بااینحال، هوریکین به دلیل قدرت و راندمان بالا، نهایتاً زیر کاپوت نسل جدید دوج چارجر قرار خواهد گرفت. دوج در کنار چارجر دیتونا الکتریکی، نسخهٔ بنزینی را با نام سیکسپک و در دو سطح قدرت شامل ۴۲۰ و ۵۵۰ اسب بخار ارائه خواهد کرد. به گفتهٔ مدیر اجرایی دوج «تیم کونیسکیس»، هوریکین بهتر از همی خواهد بود زیرا قدرت و گشتاور بیشتری نسبت به موتورهای ۵.۷ و ۶.۴ لیتری تولید میکند. علاوه بر این، گفته میشود با کمک سیستم هیبریدی، موتور هوریکین میتواند بهراحتی تا ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت تولید کند و جایگزینی برای هلکت باشد. نسخههای بنزینی چارجر اواسط سال ۲۰۲۵ راهی بازار خواهند شد اما پیش از آن، موتور هوریکین را زیر کاپوت پیکاپهای رم خواهیم دید.
Taha Ayoobi
۲۹ فروردین ۱۴۰۳همینه دیگه،کاری نمیشه کرد.
جای شکرش باقیه که به فکر این هستن که چارجر افت نداشته باشه و بتونه مثل نسخه های V8 باشه.
ولی من هنوز با یه چیزی کنار نیومدم:
چرا چلنجر رو منحل کرد؟
خوب جدا از چارجر، اسم دو درش رو میذاشتی چلنجر براچی منحلش میکنی؟
froG-driVer
۲۹ فروردین ۱۴۰۳جای شکرش اینه که هنوز تمام برقیشون نکردن و درونسوزن اما هیچوقت نمیتونه جای ابهت و قدرت و صدای وی هشت ها رو بگیره
NAVID۰۰۹۸
۲۹ فروردین ۱۴۰۳البته که اگر برقی شوند ، دیگه خریداری ندارن!!!
نشون به اون نشون که موستانگ مکای یه شکست تجاری برای فورد بود که میخواست از دَکَلِ اسم موستانگ بالا بره و طرفداران را یوووووواش بکشونه سمت خرید برقی که دید خیر ، شدنی نیست و بهتره از یه حیله و مکر دیگه استفاده کنند!!!
شرکت فورد ، امروز بیانیه داده به نمایندگیهاش که هر کسی تسلا داره و بره یکی از محصولات فورد را خریداری کنه ، ۱۵۰۰ دلار تخفیف میگیره و البته مزایای دیگه هم داره که تو بخشنامهاَش اومده!!!
ایلان ماسک خیلیها را بدبخت کرد ، بخصوص اونایی که سرمایهگذاری کلان کردن و هوا برشون داشته بود 😂!!!
Taha Ayoobi
۲۹ فروردین ۱۴۰۳froG-driVer@
چارجر که نسخه تمام برقی شو داده ولب خوبیش اینه که بنزینی کاملش رو هم داده.
A.m.A
۶ اردیبهشت ۱۴۰۳از هر زاویه ای نگاه میکنم ماسل کار برقی تو کتم نمیره
بابا ماشین اسپرت برقی خوب ولی آخه ماسل کار با صدا جارو برقی نوکرتم.
استلانتیس چه با ذوقم میگن شتاب و هندلینگش بهتره.خب به درک
کدوم احمقی از ماسل کار انتظار هندلینگ ۹۱۱رو داره
Taha Ayoobi
۲۹ فروردین ۱۴۰۳آقا یه سوال برام پیش اومده
الان مثلا هوریکین رو توی سه تا ماشین میبینیم
چارجر، جیپ و رم.
وقتی میخوان این موتور رو تو ماشین های مختلف به کار ببرن توش تغییرات میدن یا کلا همونجوری میذارن؟
مازیار
۲۹ فروردین ۱۴۰۳تغییرات تو این مثال هایی که زدی بیشتر مربوط به گیربکس و دیفرانسیل هست
مگه اینکه خروجی موتور ها (قدرت و گشتاور) با هم فرق داشته بلشه
Pedram
۲۹ فروردین ۱۴۰۳سلام خودرو هایی که ذکر کردید با توجه به کاربری متفاوت احتمالا در فرایند کالیبراسیون خروجی های متفاوت داشته باشند
هرچند در نهایت تصمیم پایانی با کمپانی هست
Taha Ayoobi
۲۹ فروردین ۱۴۰۳@مازیار
@Pedram
تشکر
نظر منم همینه که با توجه به کاربری خروجی ها و شاید برخی قطعات رو هم تغییر میدن.
B
۲۹ فروردین ۱۴۰۳صدها چیزو منکنه تغییر بدن
یه مثال بزنم موتور ۱۲ سیلندر رولس رویس همونی که بی ام و رو ۷۶۰li هست اما خرابی و لرزشش کمتره
یوسف
۲۹ فروردین ۱۴۰۳بله خیلی چیزها تغییر میکنه….
مثل تراکم موتور…. جهت دست یابی به گشتاور بیشتر در دور پایین یا اسب بخار در دور بالا
…. ظرفیت کارتل
سیستم برق و جرقه زنی
و ودی هوا و رم ایر
و خیلی چیز های دیگه
یه مثال بزنم…. لندرور از موتور bmw داره استفاده میکنه.ولی باید بدونید که همین جوری الکی نبوده و 85 تا تغییر داشته تا بتونه جواب گوی نیاز های لندرور باشه…. جالبتر اینکه لندرور با این تغییرات تونسته با 200 کیلو اضافه وزن بیشتر ماشین همون عملکرد رو داشته باشه.
Taha Ayoobi
۳۰ فروردین ۱۴۰۳👏👏👏
A.m.A
۶ اردیبهشت ۱۴۰۳تفاوت ها توی برنامه ریزی و تنظیم ایسیو،گیربکس و ضرایبش،دیفرانسیلو…میشه ولی خود موتور یکیه مثه همون کاری که ایران خودرو با tu5 میکنه اونا اصولی ترشو انجام میدن
زیزیگولو
۲۹ فروردین ۱۴۰۳جیپ تونست با موتور هوریکین طوفان به پا کنه
A
۲۹ فروردین ۱۴۰۳چقدر عالی
یانکی من هم فرزند کسی هستم
۲۹ فروردین ۱۴۰۳این موتور از نظر قدرت خیلی خوبه.بیمر که متخصص ۶ خطی هست بعد یک عمر بیشترین قدرتی که ازش گرفته ۵۶۰ اسب اونم رو نسخهای سفارشی هست ولی هوریکین از بدو ورود ۵۴۰ اسب قدرت داره که احتمالا بیشتر هم باشه.ولی نکته اصلی تو میزان دور گرفتن موتور هست که کات آف هوریکین رو ۶ هزاره ولی بیمر بیش از ۷هزار دور در دقیقه که باعث لذت بیشتر و صدای جذابتر میشه.هوریکین یه موتور قدرتی هست که گشتاور زیادی تو دور پایین میده و روی پیکاپها suv. ها احتمالا عالی عمل میکنه ولی رو ماسل چشمم آب نمیخوره.
Taha Ayoobi
۲۹ فروردین ۱۴۰۳تو خود متن هم گفت که توی دور های بالا هم کشش خوبی داره.
amirboss
۲۹ فروردین ۱۴۰۳پدال باید یه مقاله جامع راجب به مشخصات و قابلیت های این موتور بذاره تا ببینیم از چه مکانیسمی استفاده میکنه
البته مبارزه وبرکناری موتور های برقی غیر ممکنه ولی بازم این موتور میتونه چندسالی به عمر درونسوزها اضافه کنه
P
۲۹ فروردین ۱۴۰۳ظریب تراکم تو نسخه ho 9.5 و تو نسخه so 10.4 همینطور دور نسخه ho 6100 و so 5800
۲۹ فروردین ۱۴۰۳هعی
عارف رضاییان
۲۹ فروردین ۱۴۰۳وقتی تکنولوژی اروپا وامریکا ترکیب میشود
سوشیانت
۲۹ فروردین ۱۴۰۳هوریکین موتوری هست که توسط بخش آمریکای استلانتیس(گروه کرایسلر) طراحی شده ربطی به اروپا نداره
مازیار
۲۹ فروردین ۱۴۰۳فیات ساخته
سوشیانت
۳۰ فروردین ۱۴۰۳ایتالیایی ها موتور جورجیو رو ساختن هوریکین ساخت کرایسلره
مازیار
۳۰ فروردین ۱۴۰۳فیات ساخته
سوشیانت
۳۰ فروردین ۱۴۰۳https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.pedal.ir/jeep/2023-jeep-grand-wagoneer-l-hurricane-i-6-first-test-review/&ved=2ahUKEwjgtujjlsqFAxUeUkEAHeEgDi0QFnoECBYQAQ&usg=AOvVaw0yDwi9a3PmA9EZjK3uv4nz
اینم لینک همون اولش گفته موتور گروه کرایسلر
مازیار
۳۰ فروردین ۱۴۰۳😂😂😂
متعلق به گروه کرایسلر هست
اما فیات ساخته
مازیار
۳۰ فروردین ۱۴۰۳تو بدیهیات موندی
سوشیانت
۳۰ فروردین ۱۴۰۳کی گفته فیات ساخته لینکت کجاست؟! بعدش چطوری میشه موتور متعلق به کرایسلر باشه ولی فیات اون موتور رو ساخته؟!
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.topspeed.com/cars/chrysler-s-hurricane-straight-six-the-american-2jz-mopar-fans-desperately-needed/&ved=2ahUKEwikqouCysuFAxWY9gIHHfk9Dho4FBAWegQICRAB&usg=AOvVaw2wD5LQaLh8GuKzWGjDbr5K
اینم لینک کامل در واقع این موتور ساخت جیپه ولی از اونجایی که کرایسلر مالک جیپه معروفه به موتور کرایسلر
مازیار
۳۰ فروردین ۱۴۰۳اگه نمیتونی قبول کنی که موتور داج رو اروپایی ها ساختن مشکل خودته
سوشیانت
۳۰ فروردین ۱۴۰۳مشکل از کسیه که دو تا لینک میفرستی باز حرف خودش رو میزنه
مازیار
۳۰ فروردین ۱۴۰۳آخه چی میگی تو؟
گفته پیشرانه جدید گروه کرایسلر
این دلیلت هست؟
فقط یه فوق متعصب نمیتونه قبول کنه همکاری کمپانی ها رو
کفایت مذاکرات
سوشیانت
۳۰ فروردین ۱۴۰۳گروه کرایسلر یعنی چی یعنی خود کرایسلر جیپ و دوج، نگفته فیات کرایسلر در ضمن یه لینک دیگه هم فرستادم تو اون هم گفته این موتور کرایسلره اون جمله آخرت هم بهتره بگی خودمم میدونم ربطی به فیات نداره ولی نمیخوام قبول کنم
آرش آمریکایی
۲۹ فروردین ۱۴۰۳یه حسی بهم میگه این انجین هم مثل انجین های اکوبوست فورد پر دردسر هست
R@min
۳۰ فروردین ۱۴۰۳چه دردسری ؟
آرش آمریکایی
۳۰ فروردین ۱۴۰۳اکوبوست عین 405 واشر سرسیلندر میزنه
هم 4 سیلندرش هم 6 سیلندرش
یه مکانیکی میگفت موتور توربو خودش بد هست ولی اکوبوست دیگه بدترینش هست
چون خروجی اگزوز و ورودی توربو دقیقا از کنار هم از وسط سیلندر زیر سیلندر 2 و 3 رد میشه که حرارت زیادی ایجاد میکنه و باعث استهلاک زیادش میشه
R@min
۳۰ فروردین ۱۴۰۳آها به اون مکانیک بگو هر وقت دیدی موتوری رو بیشتر از ۳۰ میلیون ماشین در تمام کلاس ها سوار شد از جمله پرفروش ترین ماشین کار دنیا با بیشترین رضایت و بهترین مصرف سوخت و راندمان و با تکنولوژی روز بیشترین دوام داشت و رفت تو بالاترین سطح مسابقات استقامتی حتی یه مسابقه تونست تموم کنه اونوقت از دردسر و مقایسه با بقیه موتورا حرف بزنه اونم تو بازار آمریکا !
ALI.S
۲۹ فروردین ۱۴۰۳امیدوارم روزی این ماسل کارها برقی نشوند🥲
این رو من هم به عنوان یک طرفدار آلمانی درک میکنم😭
وطن پرست
۳۰ فروردین ۱۴۰۳ما هیچ
ما نگاه
ما حسرت.
سهم ما طرفدارانی که تو این مملکت بن بست داریم الکی ادای زندگی کردنو درمیاریم چی بود از دنیا؟
ما همون پراید و پژومون رو اسپرت کنیم و با یه هدر و یه منبع عوض کردن، ادای سوار شدن به ماسل کار رو دربیاریم و تلقین کنیم به خودمون که ما هم زنده ایم و زندگی میکنیم.
هعععی ایران چی بودی چی شدی.
Ali
۳۰ فروردین ۱۴۰۳ولی یکی نمیگی که ظرفیت ارتقا اون موتور ۸ سیلندر چقدر زیاده و از این ۶ سیلندر نمیشه به اون میزان با اطمینان رسید! روی ۶ فشار آوردن برای رسیدن به خروجی ۸ و بیشتر یه ریسک خطرناک! مثل خروجی گرفتن از ۳ سیلندر به اندازه خروجی پایه ۶ یا ۸ سیلندر!
Driver
۳۱ فروردین ۱۴۰۳چینش ۶ سیلندر خطیش برای جالب بود . صدای متفاوتی هم میتونه تولید کنه . فکر کن گاز بدی صدای 2jz بیاد 😂