دوج

چه چیزی باعث شد پیشرانه 10 سیلندر دوج وایپر خاص باشد؟

دوج وایپر به همراه پیشرانه ۱۰ سیلندر خود جزو نمادهای صنعت خودروی آمریکاست و داستان‌های شنیدنی زیادی درباره آن وجود دارد. در این نوشتار می‌خواهیم بدانیم چه عواملی باعث شدند پیشرانه وایپر تا این حد خاص باشد.

در سال ۱۹۹۲ و با هدایت لی لاکوکا، دوج هیولایی را به دنیای خودرو معرفی کرد و با دیدن آن به یاد خودروهای کلاسیکی همچون ای سی کبرا می‌افتادیم. آنچه چیزی که اکثر دوستداران و کارشناسان درباره وایپر به یاد می‌آورند پیشرانه ۱۰ سیلندر حجیم و دماغه‌ای طویل است چراکه پیشرانه یاد شده در وانت‌های رم نیز ارائه شده بود. البته پیشرانه ۱۰ سیلندر دوج وایپر ۲ سال قبل از عرضه چنین نیروگاهی در وانت‌های رم تولید شد. دیک وینکلز مهندس پیشرانه ارشد وایپر می‌گوید نیروگاه موردبحث DNA مشترک بیشتری با پیشرانه‌های LA کرایسلر دارد به گونه‌ای که ۲ سیلندر بیشتر برای آن در نظر گرفته شده است. پیشرانه‌های LA جزو پیشرانه‌های بلوک کوچک ۸ سیلندری هستند که به مدت بیش از ۴۰ سال در اکثر خودروها از مدل‌های عضلانی گرفته تا وانت‌ها و خودروهای پلیس بکار رفتند.

شاید بزرگ‌ترین تفاوت بین پیشرانه وایپر و وانت‌های رم آن باشد که نمونه بکار رفته در محصولات رم از بلوک پیشرانه آهنی استفاده می‌کرد درحالی‌که وایپر به بلوک آلومینیومی سفارشی مجهز شده بود. در مهندسی این پیشرانه از کمک‌های لامبورگینی استفاده شد چراکه این برند ایتالیایی بین سال‌های ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۴ در اختیار کرایسلر بود. آلومینیوم به اندازه آهن قوی نیست بنابراین نیازمند تقویت قابل‌توجهی است تا بتواند توانایی بالایی در تحمل فشارها داشته باشد. البته استفاده از آلومینیوم به خاطر وزن کمتر خود مزیت‌هایی در زمینه عبور از پیچ‌ها و شتاب گیری خواهد داشت.

اولین نسل وایپر از پیشرانه ۱۰ سیلندر ۸ لیتری با ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۶۱۰ نیوتون متر گشتاور استفاده می‌کرد. همین قدرت برای ثبت صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۴.۴ ثانیه‌ای و زمان ۱۳.۱ ثانیه‌ای در مسافت ۴۰۰ متر کافی بود. سواری نسل اول وایپر ویژگی‌های خاص خودش را داشت و به عنوان یک خودروی اسپرت می‌بایست مهارت بالایی در کنترل آن می‌داشتید. این خودرو فاقد کولر، کیسه هوا، دستگیره درب بیرونی و پرده‌های پلاستیکی شیشه‌های جانبی بود.

تا زمان عرضه نسل دوم وایپر ۱۰ سیلندر در سال ۱۹۹۶ مهندسان دوج تغییرات عظیمی در پیشرانه اعمال کردند به گونه‌ای که متریال غیرضروری بلوک و سر سیلندر حذف گردید. دوج همچنین از میل‌لنگ بهتر و سیستم اگزوز جدیدی استفاده کرد. نسل اول این خودرو دارای سیستم اگزوزی بود که خروجی‌های آن از کناره‌های خودرو و جلوی چرخ های عقب بیرون زده بودند. این نوع طراحی ما را به یاد خودروهای کلاسیک همچون شلبی کبرا و کوروت های قدیمی می‌انداخت. البته به خاطر اینکه آسایش سرنشینان خیلی مختل نشود صدای چندانی از اگزوزها شنیده نمی‌شد. مهندسان به این نتیجه رسیدند که اگر خروجی‌های اگزوز به بخش عقب خودرو منتقل شود استفاده از سیستم اگزوز پرطنین‌تر میسر خواهد شد به همین خاطر وایپر نسل دوم ۵۰ اسب بخار قدرت بیشتر به دست آورد و خروجی پیشرانه ۱۰ سیلندر آن به بیش از ۴۵۰ اسب بخار رسید هرچند وجه تمایز اگزوزهای جانبی آن حذف شد. خوشبختانه در سومین نسل وایپر که در سال ۲۰۰۳ پدیدار شد همان طراحی اگزوزهای جانبی بازگشتند.

زمانی که سرانجام داستان وایپر در سال ۲۰۱۷ به پایان رسید پیشرانه ۱۰ سیلندر آن با حجم ۸.۴ لیتر خودنمایی می‌کرد. این پیشرانه حجیم از تکنولوژی‌های مدرنی همچون سر سیلندر با پورت CNC، زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها و معماری برگرفته از هِمی سود می‌برد و قدرت ۶۴۵ اسب بخار و گشتاور ۸۱۳ نیوتون متر را ارائه می‌کرد. سومین نسل وایپر می‌توانست در عرض ۳.۵ ثانیه از سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت برسد. رودستر دیوانه کننده دوج همیشه به عنوان حرکت برجسته کرایسلر در استفاده از پیشرانه ۱۰ سیلندر در خاطره‌ها خواهد ماند. این خودروی عضلانی مدرن بجای استفاده از سیستم‌های پرخوران همچون توربوشارژر یا سوپرشارژر به روش سنتی یعنی حجم موتور بالا وفادار ماند. وایپر همچنین نقش مهمی در ورود دوباره کرایسلر به بازی عضلانی‌ها بازی کرد و همین امر راه را برای تولید خودروهای هیجان‌انگیزی همچون چارجر و چلنجر باز نمود. البته به کسی نگویید که در قلب وایپر موتور وانت قرار داشت…!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶۴ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۴۴ دیدگاه‌ها

  1. corvette

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (370 ديدگاه)

    ماشینی خاص
    دوست داشتنی و راننده محور

    موافقم 78
    مخالفم 2
  2. Siyavash

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (797 ديدگاه)

    به نظرم جزو تکرار نشدنی ها بود وایپر..راجب موتورشم،۶۴۵اسب و ۸۱۳ نیوتون..برای ۶سال پیش واقعا از یه موتور ۱۰سیلندر غیر قابل باور بود…
    امیدوارم هرچه سریعتر وایپر احیا بشه..
    چون جایه خالیش به شدت حس میشه..

    موافقم 72
    مخالفم 1
  3. R@min

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (2050 ديدگاه)

    لی لاکوکا !!! یکی از بزرگترین شخصیت های صنعت خودروسازی آمریکا !!! کسی که ماستنگ، لینکلن مارک ۳، تقویت زیر برند مرکوری، فورد اسکورت، توسعه بخش فورد اروپا و احیای روح مرده فورد در دهه ۵۰ و اوایل دهه ۶۰ و راضی کردن هنری فورد دوم و شلبی برای رقابت در لمان رو انجام داد.‌ همین رزومه کافیه اما قضیه جایی جالب میشه که حتی رئیس فورد میشه و کمپانی رو با ۲ میلیارد سوددهی اونم اواخر دهه ۷۰ بخاطر اختلاف با هنری فورد رها می کنه و میاد به کرایسلر و اونجا هم این مجموعه به گل نشسته رو دوباره وارد بازی می کنه.

    تو فیلم فورد علیه فراری خیلی کم بهش پرداخته شد و همه چی حول رابطه شلبی و مایلز گذشت.

    موافقم 56
    مخالفم 4
    1. viper2

      ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (1144 ديدگاه)

      میشه اسم لیکوکا رو به انگلیسی بنویسید؟

  4. امین

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (85 ديدگاه)

    یکی از بی‌نظیرترین سوپر اسپرت های آمریکایی ، با چهره ای بینهایت زیبا و به یادماندگار.حیف که دیگه تولید نشد

    موافقم 50
    مخالفم 1
  5. POUYAN

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (200 ديدگاه)

    دوج باید وایپرو برگردونه
    از همه لحاظ به نفعشه:
    هم جلوی یکه تازی کروت رو میگیره
    هم یه اثبات تکنولوژیه
    هم گروه استلانتیس صاحب یه سوپر اسپرت مقرون به صرفه میشه.
    هنوز یادمون نرفته که وایپر ACR با دنده دستی! رکورد ۷ دقیقه ثبت کرده توی نوربرگ رینگ.
    تولید وایپر مدرن نه تنها هیچ ضرری به کمپانی وارد نمیکنه بلکه جای خالی یه سوپر اسپرت خوش قیمتو پر میکنه.

    موافقم 53
    مخالفم 2
  6. Arshia m3csl

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (1171 ديدگاه)

    وایپر عشقه حیف که تولیدش متوقف شد کاش دوباره وایپر برگرده و با لامبورگینی و فراری و کوروت و ۹۱۱ و استون مارتین به رقابت بپردازه وایپر حقش این نیست تولید نشه جای خالی وایپر هلاکت هم حس میشه کاش مدل تولید محدود هلاکت وایپر هم بود

    موافقم 36
    مخالفم 2
  7. (Ali(chevynova

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (7375 ديدگاه)

    چیزی که باعث خاص بودنش بود اصالت امریکنی بود وگرنه اروپا هم ۱۰ سیلندر ساخت اما اهمیت چندانی نداشت
    امریکن اصالت ۱۰ سیلندری خاص هست و ارزنده

    موافقم 24
    مخالفم 71
    1. POUYAN

      ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (200 ديدگاه)

      عذر میخوام،
      گالاردو و هوراکان اهمیت خاصی نداشتن به نظر شما؟

      موافقم 37
      مخالفم 5
    2. فرشاد

      ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (932 ديدگاه)

      ووی ووی تلسیدم
      میشه اروپایی هارو از اظهار نظر خودت درباره شون محروم کنی؟
      وایپر بااینک یکی از سه تا آمریکنی هس که قبول دارم ولی گفتی گیرایی اروپا یادم افتاد
      لامبو گالاردو
      کررا جی تی
      ام فایو E60
      وایپر پیش اینا چیزی نی

      موافقم 34
      مخالفم 23
    3. Alan.r

      ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (1133 ديدگاه)

      موتورش ساخت لامبورگینیه بعد اومده میگه ده سیلندر های اروپایی ارزش ندارن عزیزم اگه اون اروپایی های ده سیلندر بی ارزش نبودن آمریکایی ها تو آرزوی یه موتور با بیشتر از هشت سیلندر می‌موندن

      موافقم 27
      مخالفم 18
      1. Royal Driver

        ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
        سوابق: (1293 ديدگاه)

        موتورو با کمک لامبو که اروپاییه ساخته بعد میگه اصالت امریکنی داره و موتور وی۱۰ اروپا ارزش نداره😂😂😂🤦🏻‍♂️

        موافقم 14
        مخالفم 6
    4. رامین

      ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (257 ديدگاه)

      شما خسته نشدی داداش آخه این چه حرفیه. مگه اروپا کم موتورهای ۱۰ و ۱۲ و حتی ۱۶ و داره بعنوان کسی که چند مدل از ماشینهای آمریکایی و ژاپنی رو داشتم و عاشق شورولت و کادیلاک و تویوتا و بنز هستم.واقعا از این طرز بیانتون حال آدم بد میشه تو رو خدا یه مقدار حرفه ای نقد کنید تا همه استفاده کنیم و اگه دانش آنچنانی نداریم مثل بنده ساکت بشینیم و مطالب سایت رو مطالعه کنیم بلکه چیزی یاد بگیریم

      موافقم 10
      مخالفم 1
  8. مازیار

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (3300 ديدگاه)

    اصالت امریکن با کمک های لامبورگینی خدشه دار نشد؟😉
    در مورد لوتوس و C4ZR1 که شد اونقدری که هیشکی بهش ماشالاه نگفت😔

    موافقم 37
    مخالفم 8
    1. R@min

      ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (2050 ديدگاه)

      😂😂😂😂 قطعا تو دلشون گفتن

      موافقم 16
      مخالفم 9
      1. مازیار

        ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
        سوابق: (3300 ديدگاه)

        😄😄

        موافقم 3
        مخالفم 2
    2. سوشیانت

      ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (3506 ديدگاه)

      لامبورگینی فقط مدل ۸ لیتریش رو ساخت و از اونجا به بعدش دیگه کرایسلر مالک لامبو نبود و خود کرایسلر ساخت یکم مطالعه ی بیشتر، در رابطه با اون کادیلاک تایپ ۵۳ هم که میلیون ها خودرو ازش کپی کردن هیچکس نیومد بگه اصالت اروپایی😔😭

      موافقم 10
      مخالفم 22
    3. سوشیانت

      ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (3506 ديدگاه)

      یکم بیشتر مطالعه کنید بد نیست فقط اون موتور ۸ لیتری ساخت لامبو بود و بقیه ش ساخت کرایسلر چون از اون موقع به بعد کرایسلر مالک لامبو نبود در مورد اون کادیلاک تایپ ۵۳ هم که میلیون ها خودرو ازش کپی کردن کسی نیومد بگه اصالت اروپایی😔😭

      موافقم 6
      مخالفم 19
      1. بی خیال اسم

        ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
        سوابق: (80 ديدگاه)

        می شه بگی چطور میلیون ها خودرو از کادیلاک تایپ ۵۳ کپی کردن؟

        موافقم 14
        مخالفم 4
        1. بی خیال اسم 2

          ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
          سوابق: (185 ديدگاه)

          اگه همین لیست رو نگاه کنی بیشتر خودرو ها اروپایی هستن
          به این حساب هم خودرو های اروپایی اختراعات زیادی کردن که آمریکایی ها کپی کردن

          موافقم 4
          مخالفم 6
  9. مازیار

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (3300 ديدگاه)

    وایپر زمان خودش بمب واقعی بود
    کار اند درایور گفته بود هیجان انگیزترین وسیله نقلیه جهان بعد از کشف ارابه توسط بن هور
    و اینکه کافیست آن را در دنده سه قرار دهید و تمامی یک قاره را بپیمایید چون به معنی واقعی نیاز به تعویض دنده ندارد

    موافقم 32
    مخالفم 1
    1. یوسف

      ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (1044 ديدگاه)

      دقیقا درسته… وایپر توی دنده یک تقریبا 100تا پر میکنه…
      کمتر ماشینی هست که دنده یکش 100تا بره….
      من خودم تجربه رانندگی بااس کلاس 12 سیلندر 63 رو دارم که دنده یکش حدود 95 تا پر میکرد

      موافقم 11
      مخالفم 2
    2. viper2

      ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (1144 ديدگاه)

      کوروت zl1 c6 هم همینه دنده ۱ ۱۰۰ دنده ۲ ۱۶۰

  10. سوشیانت

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (3506 ديدگاه)

    لامبورگینی فقط مدل ۸ لیتریش رو ساخت و از اونجا به بعدش دیگه کرایسلر مالک لامبو نبود یکم مطالعه ی بیشتر در رابطه با اون کادیلاک تایپ ۵۳ هم که میلیون ها خودرو ازش کپی کردن هیچکس نیومد بگه اصالت اروپایی😔😭

    موافقم 3
    مخالفم 10
  11. بهنام

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (904 ديدگاه)

    بشدت وایپر رو دوست داشتم. یک مدل نسبتاً ارزون قیمت آبی رنگ با دو خط سفید سرتاسری رو اون دقیقا مثل نمونه ی توی عکس چهارم هم داشتم که متأسفانه زیاد خوب ازش نگهداری نکردم و در نهایت گم شد .

    موافقم 10
    مخالفم 6
  12. فرشاد

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (932 ديدگاه)

    از کل آمریکن سه تاشو قبول دارم
    یکی اسکالیده
    یکی موستانگه
    یکی ام این وایپر
    اینا میتونن با رقبای اروپایی مقایسه بشن

    موافقم 23
    مخالفم 12
    1. سوشیانت

      ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (3506 ديدگاه)

      اروپا که اصن شاسی بلند نداره بخواد با اسکالید مقایسه بشه همشون کراس اوور هستن

      موافقم 7
      مخالفم 18
      1. فرشاد

        ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
        سوابق: (932 ديدگاه)

        جی واگن پس کرای اوره
        مث همیشه فانی
        درعوض بقیه سگمنت ها آمریکنا جوری میخورن که دیه پانشن
        ولی یه سگمنت همیشه مال شماس
        بله وانت سازی😂

        موافقم 10
        مخالفم 12
        1. ARMAN سابق

          ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
          سوابق: (489 ديدگاه)

          زیادی داری حرف میزنی
          چطور وقتی اروپاییا لوله میشن زبونت دراز نیستش؟؟؟
          با حرفات داری به سلیقه خیلیا توهین می کنی من خودم صدای خوب و موتور حجیم رو به هر چیزی از جمله هندلینگ و پرفورمنس و آپشن و هزار تا چیز دیگه ترجیح میدم. برا همین مدلهای آمریکایی رو بیشتر می پسندم.
          اسکالید یه اس‌یووی هستش با شاسی مستقل برا همین هیچ رقیبی نداره چون همه ماشینای این رده کراس اور هستن با شاسی یکپارچه
          موستانگ هم رقیب نداره چون یه کوپه کامپکت اروپایی حداقل 50 هزار تا قیمت داره تازه با موتور 4 سیلندر توربو جاروبرقی نه یه V8 تنفس طبیعی
          نمی تونی خودرو سازی آمریکا با این همه سابقه رو ببری زیر سوال صرفا به خاطر اینکه متعصبی و حال نمی کنی و هر دلیل دیگه ای

          موافقم 6
          مخالفم 9
        2. فرشاد

          ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
          سوابق: (932 ديدگاه)

          دقیقا به همون دلیلی حال نمیکنم که داره به داره به گالاردو و کرراجی تی و فراری میگه بی اصالت
          قیمت اروپایی همیشه بالا بوده چون خودت داری میگی فقط موتور حجیم رو به بقیه ترجیح میدی قیمت موتور حجیم هم نهایت صدتاس با صدتا امکانات سری اس بنز بهت نمیدن فقط صدا برات بسه
          بعدشم اروپایی ها غیر قیمت دقیقا کجا لوله شدن که داری شعر میبافی؟
          بعدشم به کسی که شاسی مستقل داره متاسفانه پشمم نمیدن
          و اینک کل دنیا داره میره به سمت برقی حتی هیبرید هم داره کم رنگ میشه تا چن سال دیه بنزینی ها فقط تو کلکسیون هستن
          خودتو به نفهمی زدی موستانگ که گنده ماسل کارا بود برقی شد وتو نمیتونی هضم کنی.با کدوم مغزی میتونی پنج سال دیه بین برقی ها یه ماسل کار وی ایت تصور کنی؟
          فکرم خوب چیزیه بمولا

          موافقم 6
          مخالفم 8
        3. سوشیانت

          ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
          سوابق: (3506 ديدگاه)

          خیلی عالی هستی تو آخه جی کلاس ردیف سوم داره و اصن ابعادش در حد اسکالید هست؟😂 در ضمن سلستیک هم خیلی خوب جواب اون اس کلاس رو داد و از لحاظ آپشن هم بهتره اتفاقا اون کراس اوور هست که بهت پشم هم نمیده و ردیف سومش فقط برای بچه ها خوبه و صندوق جاداری هم نداره بله عزیزم اینجاست که آمریکا اروپا رو لوله میکنه هم تو بزرگ بودن و جادار بودن هم تو آپشن تو پرفورمنس هم که دوج دیمن ۱۷۰ خیلی خوب جوابتون رو داد که حتی برقی ها تون هم بهش نمیرسن😂

          موافقم 3
          مخالفم 9
        4. سوشیانت

          ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
          سوابق: (3506 ديدگاه)

          در ضمن همون وانت سازی یه سری آپشن دارن که تو همون اس کلاس هم نمیبینی نمونش آینه دوربینی عقب حتی وانت سازیمون هم با لوکس ترین ماشین هاتون برابره😂😂😂

          موافقم 4
          مخالفم 5
        5. بی خیال اسم 2

          ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
          سوابق: (185 ديدگاه)

          والا
          سوشانت حرفات به ظرز عجیبی منطقی هستن
          اگه اینطور باشه
          کل تاریخ آمریکا هیچ ماشینی در حد اس کلاس نداره

          هی فراری اندازه کل آمریکا افتخار داره

          سلستیک و اس کلاس هنوز هیچ مقایسه ای بینشون نشده

          و دیدیم چطور هم شتاب دیمن 170 زیر سوال رفت

          آره داداش وانتتون با اس کلاس برابره خخخخخ

          موافقم 4
          مخالفم 5
        6. فرشاد

          ۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
          سوابق: (932 ديدگاه)

          تازه بی ام دبلیو XMهم یادم رف
          سوشیانت دقیقا کجا سلستیک تازه به دوران رسیده رو با سری اس مقایسه کردن و سلستیک هم به عنوان ماشن برتر معرفی کردن که فقط تو دیدی؟😂
          بسه سر جدت میگیم دیمن مث همه بیاد رو آسفالت واقعی میگی یه ماشین درگه
          پس ماشین درگ حق اظهارنظر بین ماشینایی که رو آسفالت واقعی تست میکنن رو نداره
          گرچه دیمن قبل ماشین درگ بودن یه ماسل کار معمولیه که حق ترددد داره و تو اینو فهم نمیکنی
          تو کل دنیا از صددرصد پنج درصد هم آسفالت درگ نیس همیشه آسفالت معمولیه اکثرا هم دیمن بازنده س
          رقیب دیمن هزار اسبی رو آسفالت درگ جی تی آر و سوپرای تیون شدس
          تاحالا هم ندیدم بتونه بزنتشون😂

          موافقم 1
          مخالفم 5
  13. شکیبا

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (29 ديدگاه)

    زیبایی داستان وایبر اینه که جوون های قشر متوسط به پایین توی کشورهای آزاد به راحتی میتونن داشته باشنش

    موافقم 8
    مخالفم 2
    1. جواد

      ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (77 ديدگاه)

      داداش کمترین قیمتی که داره 300 هزار دلاره..
      وایپر عشقه خالصه

      موافقم 2
      مخالفم 2
  14. MasouD

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (69 ديدگاه)

    جیگر آدم حال میاد
    عکس آخر ویران کننده اس
    وایپر میموندی و تویین توربو می‌شدی با ۱۲۰۰ اسب می‌رفتی به جنگ اروپای گرانفروش

    موافقم 3
    مخالفم 6
    1. کیانوش

      ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (826 ديدگاه)

      ***خواهشا مهم ترین صف وایپر تنفس طبیعی بودنشه بعد میکی تویین توربو میشدی
      اگه میخواستن میتونستن بدون توربو کردن هم سطح الایندکی میانگین رو کم کنن و ادامه میدادن به فروشش تو بازار مثلا از روش هایی مثل غیر فعال سازی شیلندر ها استفاده میکردن یا مد های رانندگی با کم ترین فشر به موتور رو میذاشتن رو خودرو که بتونه استاندارد هارو پاس کنه همین الان مثلا پورشه و بنز میگن کوپه عاشون هر کیلومتر دویست گرم کربن میده بیرون اون دویست گرم تو خالت نرمال و ازمایشگاهیه وکرنه تو شتاب گیری و کل کل کردن یا تو پیست هیلی هیلی بیشتره

      موافقم 6
      مخالفم 2
  15. کیانوش

    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (826 ديدگاه)

    حیف شد ی قاتل کلاسیک رو ازدست دادیم درسته به اندازه فراری و پورشهبی نقص نبود اما ادما لاقل ماها مثل فراری و پورشه که همه چی تموم نیستیم واسه همین با امثال این خودرو راحت تر ارتباط برقرار میکنیم

    موافقم 2
    مخالفم 4
  16. خخ

    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (248 ديدگاه)

    بوگاتی،فراری،پورشه،لامبورگینی
    همه اینا مال بچه کو.نیاست که با دوست دختراشون کیف میکنن

    ی مرد واقعی چلنجر و وایپر سوار میشه
    کادیلاک سوار میشه

    موافقم 3
    مخالفم 8
  17. Amir 2*106

    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (12 ديدگاه)

    وایپر حتی اسمشم قشنگه
    و امیدوارم روزی برسه که هیچکسی بعنوان کارشناس به علایق شخص دییگه بی احترامی نکنه و اتمسفر و توربو و پلاگین هیبرید و سوپرشارژ و … و آمریکایی و اروپایی و ژاپنی همه به هم احترام بزاریم و سوار پرایدمون بشیم

    موافقم 3
    مخالفم 1
  18. ali

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (31 ديدگاه)

    واقعا اظهار نظر ها در رابطه با مقایسه وایپر و فراری مسخرس . هر کدوم هوادار دارن و بازار مخصوصی رو نشونه رفتن . مثل مقایسه توندرا با رم میمونه . فقط چیزی که مشخصه با سیستم تعویض باتری به جای شارژ باتری ، خودرو های برقی خیلی سریعتر همه درون سوز ها رو میگیرن و مشخصا با کلکسیونی شدن بنزینی ها محبوبیت و قیمت اونها بر مبنای طراحی های خاص ، صدای موتور و غرش اونها خواهد بود و رفته رفته نسبت به سوپر شارژر ها و … ماندگار تر و خاطره تر خواهند شد . ضمن اینکه در آینده نیاز به خودرو به خاطر سبک زندگی کم و کمتر خواهد شد و سهام خودرو سازان هم سقوط را تجربه خواهد کرد . نگاه به ایرانی نکنید که خودرو کالای لوکس و حتی سرمایه محسوب میشه ، در بازار آزاد یک کالای مصرفی هست که با کم شدن نیاز ، تقاضا هم کاهش پیدا میکنه و مدیر بنز به این اشاره داشته . در نهایت در آینده، یک خودروی تنفس طبیعی با طنین و غرش وحشتناک جای بیشتری در دل کلکسیونر ها خواهد داشت ولی امروز تمایل مردم به اسپورت های برقی به حدی زیاد بود که وایپر هم با همه احترامش از صحنه خارج میشه . پس میشه فهمید امریکایی ها یک قدم در تشخیص آینده جلوتر از اروپایی ها بودن مثل تمام یک قرن گذشته

    1. arash

      ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (5 ديدگاه)

      خود امریکایی ها از خرید امثال وایپر و فراری و پورش صرف نظر میکنن و انقدر تسلا میخرن که ماستانگ هم برقی میشه ! و تسلا الان سرآمد بازار جهانه با اختلاف بسیار فاحش ! این دعوای بین خودروی اروپایی و امریکایی یا بنزینی و برقی مال ما پراید سوار هاس و گرنه خودشون اسپورت برقی رو ترجیح میدن !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا