دوج وایپر به همراه پیشرانه ۱۰ سیلندر خود جزو نمادهای صنعت خودروی آمریکاست و داستانهای شنیدنی زیادی درباره آن وجود دارد. در این نوشتار میخواهیم بدانیم چه عواملی باعث شدند پیشرانه وایپر تا این حد خاص باشد.
در سال ۱۹۹۲ و با هدایت لی لاکوکا، دوج هیولایی را به دنیای خودرو معرفی کرد و با دیدن آن به یاد خودروهای کلاسیکی همچون ای سی کبرا میافتادیم. آنچه چیزی که اکثر دوستداران و کارشناسان درباره وایپر به یاد میآورند پیشرانه ۱۰ سیلندر حجیم و دماغهای طویل است چراکه پیشرانه یاد شده در وانتهای رم نیز ارائه شده بود. البته پیشرانه ۱۰ سیلندر دوج وایپر ۲ سال قبل از عرضه چنین نیروگاهی در وانتهای رم تولید شد. دیک وینکلز مهندس پیشرانه ارشد وایپر میگوید نیروگاه موردبحث DNA مشترک بیشتری با پیشرانههای LA کرایسلر دارد به گونهای که ۲ سیلندر بیشتر برای آن در نظر گرفته شده است. پیشرانههای LA جزو پیشرانههای بلوک کوچک ۸ سیلندری هستند که به مدت بیش از ۴۰ سال در اکثر خودروها از مدلهای عضلانی گرفته تا وانتها و خودروهای پلیس بکار رفتند.
شاید بزرگترین تفاوت بین پیشرانه وایپر و وانتهای رم آن باشد که نمونه بکار رفته در محصولات رم از بلوک پیشرانه آهنی استفاده میکرد درحالیکه وایپر به بلوک آلومینیومی سفارشی مجهز شده بود. در مهندسی این پیشرانه از کمکهای لامبورگینی استفاده شد چراکه این برند ایتالیایی بین سالهای ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۴ در اختیار کرایسلر بود. آلومینیوم به اندازه آهن قوی نیست بنابراین نیازمند تقویت قابلتوجهی است تا بتواند توانایی بالایی در تحمل فشارها داشته باشد. البته استفاده از آلومینیوم به خاطر وزن کمتر خود مزیتهایی در زمینه عبور از پیچها و شتاب گیری خواهد داشت.
اولین نسل وایپر از پیشرانه ۱۰ سیلندر ۸ لیتری با ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۶۱۰ نیوتون متر گشتاور استفاده میکرد. همین قدرت برای ثبت صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۴.۴ ثانیهای و زمان ۱۳.۱ ثانیهای در مسافت ۴۰۰ متر کافی بود. سواری نسل اول وایپر ویژگیهای خاص خودش را داشت و به عنوان یک خودروی اسپرت میبایست مهارت بالایی در کنترل آن میداشتید. این خودرو فاقد کولر، کیسه هوا، دستگیره درب بیرونی و پردههای پلاستیکی شیشههای جانبی بود.
تا زمان عرضه نسل دوم وایپر ۱۰ سیلندر در سال ۱۹۹۶ مهندسان دوج تغییرات عظیمی در پیشرانه اعمال کردند به گونهای که متریال غیرضروری بلوک و سر سیلندر حذف گردید. دوج همچنین از میللنگ بهتر و سیستم اگزوز جدیدی استفاده کرد. نسل اول این خودرو دارای سیستم اگزوزی بود که خروجیهای آن از کنارههای خودرو و جلوی چرخ های عقب بیرون زده بودند. این نوع طراحی ما را به یاد خودروهای کلاسیک همچون شلبی کبرا و کوروت های قدیمی میانداخت. البته به خاطر اینکه آسایش سرنشینان خیلی مختل نشود صدای چندانی از اگزوزها شنیده نمیشد. مهندسان به این نتیجه رسیدند که اگر خروجیهای اگزوز به بخش عقب خودرو منتقل شود استفاده از سیستم اگزوز پرطنینتر میسر خواهد شد به همین خاطر وایپر نسل دوم ۵۰ اسب بخار قدرت بیشتر به دست آورد و خروجی پیشرانه ۱۰ سیلندر آن به بیش از ۴۵۰ اسب بخار رسید هرچند وجه تمایز اگزوزهای جانبی آن حذف شد. خوشبختانه در سومین نسل وایپر که در سال ۲۰۰۳ پدیدار شد همان طراحی اگزوزهای جانبی بازگشتند.
زمانی که سرانجام داستان وایپر در سال ۲۰۱۷ به پایان رسید پیشرانه ۱۰ سیلندر آن با حجم ۸.۴ لیتر خودنمایی میکرد. این پیشرانه حجیم از تکنولوژیهای مدرنی همچون سر سیلندر با پورت CNC، زمانبندی متغیر سوپاپها و معماری برگرفته از هِمی سود میبرد و قدرت ۶۴۵ اسب بخار و گشتاور ۸۱۳ نیوتون متر را ارائه میکرد. سومین نسل وایپر میتوانست در عرض ۳.۵ ثانیه از سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت برسد. رودستر دیوانه کننده دوج همیشه به عنوان حرکت برجسته کرایسلر در استفاده از پیشرانه ۱۰ سیلندر در خاطرهها خواهد ماند. این خودروی عضلانی مدرن بجای استفاده از سیستمهای پرخوران همچون توربوشارژر یا سوپرشارژر به روش سنتی یعنی حجم موتور بالا وفادار ماند. وایپر همچنین نقش مهمی در ورود دوباره کرایسلر به بازی عضلانیها بازی کرد و همین امر راه را برای تولید خودروهای هیجانانگیزی همچون چارجر و چلنجر باز نمود. البته به کسی نگویید که در قلب وایپر موتور وانت قرار داشت…!
corvette
۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ماشینی خاص
دوست داشتنی و راننده محور
Siyavash
۵ اردیبهشت ۱۴۰۲به نظرم جزو تکرار نشدنی ها بود وایپر..راجب موتورشم،۶۴۵اسب و ۸۱۳ نیوتون..برای ۶سال پیش واقعا از یه موتور ۱۰سیلندر غیر قابل باور بود…
امیدوارم هرچه سریعتر وایپر احیا بشه..
چون جایه خالیش به شدت حس میشه..
R@min
۵ اردیبهشت ۱۴۰۲لی لاکوکا !!! یکی از بزرگترین شخصیت های صنعت خودروسازی آمریکا !!! کسی که ماستنگ، لینکلن مارک ۳، تقویت زیر برند مرکوری، فورد اسکورت، توسعه بخش فورد اروپا و احیای روح مرده فورد در دهه ۵۰ و اوایل دهه ۶۰ و راضی کردن هنری فورد دوم و شلبی برای رقابت در لمان رو انجام داد. همین رزومه کافیه اما قضیه جایی جالب میشه که حتی رئیس فورد میشه و کمپانی رو با ۲ میلیارد سوددهی اونم اواخر دهه ۷۰ بخاطر اختلاف با هنری فورد رها می کنه و میاد به کرایسلر و اونجا هم این مجموعه به گل نشسته رو دوباره وارد بازی می کنه.
تو فیلم فورد علیه فراری خیلی کم بهش پرداخته شد و همه چی حول رابطه شلبی و مایلز گذشت.
viper2
۶ اردیبهشت ۱۴۰۲میشه اسم لیکوکا رو به انگلیسی بنویسید؟
امین
۵ اردیبهشت ۱۴۰۲یکی از بینظیرترین سوپر اسپرت های آمریکایی ، با چهره ای بینهایت زیبا و به یادماندگار.حیف که دیگه تولید نشد
POUYAN
۵ اردیبهشت ۱۴۰۲دوج باید وایپرو برگردونه
از همه لحاظ به نفعشه:
هم جلوی یکه تازی کروت رو میگیره
هم یه اثبات تکنولوژیه
هم گروه استلانتیس صاحب یه سوپر اسپرت مقرون به صرفه میشه.
هنوز یادمون نرفته که وایپر ACR با دنده دستی! رکورد ۷ دقیقه ثبت کرده توی نوربرگ رینگ.
تولید وایپر مدرن نه تنها هیچ ضرری به کمپانی وارد نمیکنه بلکه جای خالی یه سوپر اسپرت خوش قیمتو پر میکنه.
Arshia m3csl
۵ اردیبهشت ۱۴۰۲وایپر عشقه حیف که تولیدش متوقف شد کاش دوباره وایپر برگرده و با لامبورگینی و فراری و کوروت و ۹۱۱ و استون مارتین به رقابت بپردازه وایپر حقش این نیست تولید نشه جای خالی وایپر هلاکت هم حس میشه کاش مدل تولید محدود هلاکت وایپر هم بود
(Ali(chevynova
۵ اردیبهشت ۱۴۰۲چیزی که باعث خاص بودنش بود اصالت امریکنی بود وگرنه اروپا هم ۱۰ سیلندر ساخت اما اهمیت چندانی نداشت
امریکن اصالت ۱۰ سیلندری خاص هست و ارزنده
POUYAN
۵ اردیبهشت ۱۴۰۲عذر میخوام،
گالاردو و هوراکان اهمیت خاصی نداشتن به نظر شما؟
فرشاد
۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ووی ووی تلسیدم
میشه اروپایی هارو از اظهار نظر خودت درباره شون محروم کنی؟
وایپر بااینک یکی از سه تا آمریکنی هس که قبول دارم ولی گفتی گیرایی اروپا یادم افتاد
لامبو گالاردو
کررا جی تی
ام فایو E60
وایپر پیش اینا چیزی نی
Alan.r
۵ اردیبهشت ۱۴۰۲موتورش ساخت لامبورگینیه بعد اومده میگه ده سیلندر های اروپایی ارزش ندارن عزیزم اگه اون اروپایی های ده سیلندر بی ارزش نبودن آمریکایی ها تو آرزوی یه موتور با بیشتر از هشت سیلندر میموندن
Royal Driver
۶ اردیبهشت ۱۴۰۲موتورو با کمک لامبو که اروپاییه ساخته بعد میگه اصالت امریکنی داره و موتور وی۱۰ اروپا ارزش نداره😂😂😂🤦🏻♂️
رامین
۶ اردیبهشت ۱۴۰۲شما خسته نشدی داداش آخه این چه حرفیه. مگه اروپا کم موتورهای ۱۰ و ۱۲ و حتی ۱۶ و داره بعنوان کسی که چند مدل از ماشینهای آمریکایی و ژاپنی رو داشتم و عاشق شورولت و کادیلاک و تویوتا و بنز هستم.واقعا از این طرز بیانتون حال آدم بد میشه تو رو خدا یه مقدار حرفه ای نقد کنید تا همه استفاده کنیم و اگه دانش آنچنانی نداریم مثل بنده ساکت بشینیم و مطالب سایت رو مطالعه کنیم بلکه چیزی یاد بگیریم
مازیار
۵ اردیبهشت ۱۴۰۲اصالت امریکن با کمک های لامبورگینی خدشه دار نشد؟😉
در مورد لوتوس و C4ZR1 که شد اونقدری که هیشکی بهش ماشالاه نگفت😔
R@min
۵ اردیبهشت ۱۴۰۲😂😂😂😂 قطعا تو دلشون گفتن
مازیار
۵ اردیبهشت ۱۴۰۲😄😄
سوشیانت
۵ اردیبهشت ۱۴۰۲لامبورگینی فقط مدل ۸ لیتریش رو ساخت و از اونجا به بعدش دیگه کرایسلر مالک لامبو نبود و خود کرایسلر ساخت یکم مطالعه ی بیشتر، در رابطه با اون کادیلاک تایپ ۵۳ هم که میلیون ها خودرو ازش کپی کردن هیچکس نیومد بگه اصالت اروپایی😔😭
سوشیانت
۵ اردیبهشت ۱۴۰۲یکم بیشتر مطالعه کنید بد نیست فقط اون موتور ۸ لیتری ساخت لامبو بود و بقیه ش ساخت کرایسلر چون از اون موقع به بعد کرایسلر مالک لامبو نبود در مورد اون کادیلاک تایپ ۵۳ هم که میلیون ها خودرو ازش کپی کردن کسی نیومد بگه اصالت اروپایی😔😭
بی خیال اسم
۵ اردیبهشت ۱۴۰۲می شه بگی چطور میلیون ها خودرو از کادیلاک تایپ ۵۳ کپی کردن؟
سوشیانت
۶ اردیبهشت ۱۴۰۲https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.pedal.ir/vision/cars-changed-world-part-1/&ved=2ahUKEwi789m9wMf-AhX157sIHYnlC28QFnoECA0QAQ&usg=AOvVaw1JZ0DlhK8DnGQ4-_yFlSFr
این هم لینک
بی خیال اسم 2
۶ اردیبهشت ۱۴۰۲اگه همین لیست رو نگاه کنی بیشتر خودرو ها اروپایی هستن
به این حساب هم خودرو های اروپایی اختراعات زیادی کردن که آمریکایی ها کپی کردن
مازیار
۵ اردیبهشت ۱۴۰۲وایپر زمان خودش بمب واقعی بود
کار اند درایور گفته بود هیجان انگیزترین وسیله نقلیه جهان بعد از کشف ارابه توسط بن هور
و اینکه کافیست آن را در دنده سه قرار دهید و تمامی یک قاره را بپیمایید چون به معنی واقعی نیاز به تعویض دنده ندارد
یوسف
۵ اردیبهشت ۱۴۰۲دقیقا درسته… وایپر توی دنده یک تقریبا 100تا پر میکنه…
کمتر ماشینی هست که دنده یکش 100تا بره….
من خودم تجربه رانندگی بااس کلاس 12 سیلندر 63 رو دارم که دنده یکش حدود 95 تا پر میکرد
viper2
۶ اردیبهشت ۱۴۰۲کوروت zl1 c6 هم همینه دنده ۱ ۱۰۰ دنده ۲ ۱۶۰
سوشیانت
۵ اردیبهشت ۱۴۰۲لامبورگینی فقط مدل ۸ لیتریش رو ساخت و از اونجا به بعدش دیگه کرایسلر مالک لامبو نبود یکم مطالعه ی بیشتر در رابطه با اون کادیلاک تایپ ۵۳ هم که میلیون ها خودرو ازش کپی کردن هیچکس نیومد بگه اصالت اروپایی😔😭
بهنام
۵ اردیبهشت ۱۴۰۲بشدت وایپر رو دوست داشتم. یک مدل نسبتاً ارزون قیمت آبی رنگ با دو خط سفید سرتاسری رو اون دقیقا مثل نمونه ی توی عکس چهارم هم داشتم که متأسفانه زیاد خوب ازش نگهداری نکردم و در نهایت گم شد .
فرشاد
۵ اردیبهشت ۱۴۰۲از کل آمریکن سه تاشو قبول دارم
یکی اسکالیده
یکی موستانگه
یکی ام این وایپر
اینا میتونن با رقبای اروپایی مقایسه بشن
سوشیانت
۵ اردیبهشت ۱۴۰۲اروپا که اصن شاسی بلند نداره بخواد با اسکالید مقایسه بشه همشون کراس اوور هستن
فرشاد
۶ اردیبهشت ۱۴۰۲جی واگن پس کرای اوره
مث همیشه فانی
درعوض بقیه سگمنت ها آمریکنا جوری میخورن که دیه پانشن
ولی یه سگمنت همیشه مال شماس
بله وانت سازی😂
ARMAN سابق
۶ اردیبهشت ۱۴۰۲زیادی داری حرف میزنی
چطور وقتی اروپاییا لوله میشن زبونت دراز نیستش؟؟؟
با حرفات داری به سلیقه خیلیا توهین می کنی من خودم صدای خوب و موتور حجیم رو به هر چیزی از جمله هندلینگ و پرفورمنس و آپشن و هزار تا چیز دیگه ترجیح میدم. برا همین مدلهای آمریکایی رو بیشتر می پسندم.
اسکالید یه اسیووی هستش با شاسی مستقل برا همین هیچ رقیبی نداره چون همه ماشینای این رده کراس اور هستن با شاسی یکپارچه
موستانگ هم رقیب نداره چون یه کوپه کامپکت اروپایی حداقل 50 هزار تا قیمت داره تازه با موتور 4 سیلندر توربو جاروبرقی نه یه V8 تنفس طبیعی
نمی تونی خودرو سازی آمریکا با این همه سابقه رو ببری زیر سوال صرفا به خاطر اینکه متعصبی و حال نمی کنی و هر دلیل دیگه ای
فرشاد
۶ اردیبهشت ۱۴۰۲دقیقا به همون دلیلی حال نمیکنم که داره به داره به گالاردو و کرراجی تی و فراری میگه بی اصالت
قیمت اروپایی همیشه بالا بوده چون خودت داری میگی فقط موتور حجیم رو به بقیه ترجیح میدی قیمت موتور حجیم هم نهایت صدتاس با صدتا امکانات سری اس بنز بهت نمیدن فقط صدا برات بسه
بعدشم اروپایی ها غیر قیمت دقیقا کجا لوله شدن که داری شعر میبافی؟
بعدشم به کسی که شاسی مستقل داره متاسفانه پشمم نمیدن
و اینک کل دنیا داره میره به سمت برقی حتی هیبرید هم داره کم رنگ میشه تا چن سال دیه بنزینی ها فقط تو کلکسیون هستن
خودتو به نفهمی زدی موستانگ که گنده ماسل کارا بود برقی شد وتو نمیتونی هضم کنی.با کدوم مغزی میتونی پنج سال دیه بین برقی ها یه ماسل کار وی ایت تصور کنی؟
فکرم خوب چیزیه بمولا
سوشیانت
۶ اردیبهشت ۱۴۰۲خیلی عالی هستی تو آخه جی کلاس ردیف سوم داره و اصن ابعادش در حد اسکالید هست؟😂 در ضمن سلستیک هم خیلی خوب جواب اون اس کلاس رو داد و از لحاظ آپشن هم بهتره اتفاقا اون کراس اوور هست که بهت پشم هم نمیده و ردیف سومش فقط برای بچه ها خوبه و صندوق جاداری هم نداره بله عزیزم اینجاست که آمریکا اروپا رو لوله میکنه هم تو بزرگ بودن و جادار بودن هم تو آپشن تو پرفورمنس هم که دوج دیمن ۱۷۰ خیلی خوب جوابتون رو داد که حتی برقی ها تون هم بهش نمیرسن😂
سوشیانت
۶ اردیبهشت ۱۴۰۲در ضمن همون وانت سازی یه سری آپشن دارن که تو همون اس کلاس هم نمیبینی نمونش آینه دوربینی عقب حتی وانت سازیمون هم با لوکس ترین ماشین هاتون برابره😂😂😂
بی خیال اسم 2
۶ اردیبهشت ۱۴۰۲والا
سوشانت حرفات به ظرز عجیبی منطقی هستن
اگه اینطور باشه
کل تاریخ آمریکا هیچ ماشینی در حد اس کلاس نداره
هی فراری اندازه کل آمریکا افتخار داره
سلستیک و اس کلاس هنوز هیچ مقایسه ای بینشون نشده
و دیدیم چطور هم شتاب دیمن 170 زیر سوال رفت
آره داداش وانتتون با اس کلاس برابره خخخخخ
فرشاد
۷ اردیبهشت ۱۴۰۲تازه بی ام دبلیو XMهم یادم رف
سوشیانت دقیقا کجا سلستیک تازه به دوران رسیده رو با سری اس مقایسه کردن و سلستیک هم به عنوان ماشن برتر معرفی کردن که فقط تو دیدی؟😂
بسه سر جدت میگیم دیمن مث همه بیاد رو آسفالت واقعی میگی یه ماشین درگه
پس ماشین درگ حق اظهارنظر بین ماشینایی که رو آسفالت واقعی تست میکنن رو نداره
گرچه دیمن قبل ماشین درگ بودن یه ماسل کار معمولیه که حق ترددد داره و تو اینو فهم نمیکنی
تو کل دنیا از صددرصد پنج درصد هم آسفالت درگ نیس همیشه آسفالت معمولیه اکثرا هم دیمن بازنده س
رقیب دیمن هزار اسبی رو آسفالت درگ جی تی آر و سوپرای تیون شدس
تاحالا هم ندیدم بتونه بزنتشون😂
شکیبا
۵ اردیبهشت ۱۴۰۲زیبایی داستان وایبر اینه که جوون های قشر متوسط به پایین توی کشورهای آزاد به راحتی میتونن داشته باشنش
جواد
۶ اردیبهشت ۱۴۰۲داداش کمترین قیمتی که داره 300 هزار دلاره..
وایپر عشقه خالصه
MasouD
۵ اردیبهشت ۱۴۰۲جیگر آدم حال میاد
عکس آخر ویران کننده اس
وایپر میموندی و تویین توربو میشدی با ۱۲۰۰ اسب میرفتی به جنگ اروپای گرانفروش
کیانوش
۶ اردیبهشت ۱۴۰۲***خواهشا مهم ترین صف وایپر تنفس طبیعی بودنشه بعد میکی تویین توربو میشدی
اگه میخواستن میتونستن بدون توربو کردن هم سطح الایندکی میانگین رو کم کنن و ادامه میدادن به فروشش تو بازار مثلا از روش هایی مثل غیر فعال سازی شیلندر ها استفاده میکردن یا مد های رانندگی با کم ترین فشر به موتور رو میذاشتن رو خودرو که بتونه استاندارد هارو پاس کنه همین الان مثلا پورشه و بنز میگن کوپه عاشون هر کیلومتر دویست گرم کربن میده بیرون اون دویست گرم تو خالت نرمال و ازمایشگاهیه وکرنه تو شتاب گیری و کل کل کردن یا تو پیست هیلی هیلی بیشتره
کیانوش
۶ اردیبهشت ۱۴۰۲حیف شد ی قاتل کلاسیک رو ازدست دادیم درسته به اندازه فراری و پورشهبی نقص نبود اما ادما لاقل ماها مثل فراری و پورشه که همه چی تموم نیستیم واسه همین با امثال این خودرو راحت تر ارتباط برقرار میکنیم
خخ
۶ اردیبهشت ۱۴۰۲بوگاتی،فراری،پورشه،لامبورگینی
همه اینا مال بچه کو.نیاست که با دوست دختراشون کیف میکنن
ی مرد واقعی چلنجر و وایپر سوار میشه
کادیلاک سوار میشه
Amir 2*106
۶ اردیبهشت ۱۴۰۲وایپر حتی اسمشم قشنگه
و امیدوارم روزی برسه که هیچکسی بعنوان کارشناس به علایق شخص دییگه بی احترامی نکنه و اتمسفر و توربو و پلاگین هیبرید و سوپرشارژ و … و آمریکایی و اروپایی و ژاپنی همه به هم احترام بزاریم و سوار پرایدمون بشیم
ali
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲واقعا اظهار نظر ها در رابطه با مقایسه وایپر و فراری مسخرس . هر کدوم هوادار دارن و بازار مخصوصی رو نشونه رفتن . مثل مقایسه توندرا با رم میمونه . فقط چیزی که مشخصه با سیستم تعویض باتری به جای شارژ باتری ، خودرو های برقی خیلی سریعتر همه درون سوز ها رو میگیرن و مشخصا با کلکسیونی شدن بنزینی ها محبوبیت و قیمت اونها بر مبنای طراحی های خاص ، صدای موتور و غرش اونها خواهد بود و رفته رفته نسبت به سوپر شارژر ها و … ماندگار تر و خاطره تر خواهند شد . ضمن اینکه در آینده نیاز به خودرو به خاطر سبک زندگی کم و کمتر خواهد شد و سهام خودرو سازان هم سقوط را تجربه خواهد کرد . نگاه به ایرانی نکنید که خودرو کالای لوکس و حتی سرمایه محسوب میشه ، در بازار آزاد یک کالای مصرفی هست که با کم شدن نیاز ، تقاضا هم کاهش پیدا میکنه و مدیر بنز به این اشاره داشته . در نهایت در آینده، یک خودروی تنفس طبیعی با طنین و غرش وحشتناک جای بیشتری در دل کلکسیونر ها خواهد داشت ولی امروز تمایل مردم به اسپورت های برقی به حدی زیاد بود که وایپر هم با همه احترامش از صحنه خارج میشه . پس میشه فهمید امریکایی ها یک قدم در تشخیص آینده جلوتر از اروپایی ها بودن مثل تمام یک قرن گذشته
arash
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲خود امریکایی ها از خرید امثال وایپر و فراری و پورش صرف نظر میکنن و انقدر تسلا میخرن که ماستانگ هم برقی میشه ! و تسلا الان سرآمد بازار جهانه با اختلاف بسیار فاحش ! این دعوای بین خودروی اروپایی و امریکایی یا بنزینی و برقی مال ما پراید سوار هاس و گرنه خودشون اسپورت برقی رو ترجیح میدن !