آیا کوپهٔ جدید نیسان Z با ۴۰۰ اسب بخار قدرت حریف دوج چلنجر RT که یک V8 تنفس طبیعی ۴۸۵ اسب بخاری در سینه دارد میشود؟
هرچند دوج چلنجر و نیسان Z شاید در نگاه اول کوپههای بسیار متفاوتی به نظر برسند اما وقتی کمی دقیقتر بررسی کنیم شباهتهایی بین آنها خواهیم یافت. موضوع اول پلتفرم است. نیسان نمیتوانست برای نسل جدید Z پلتفرم کاملاً جدیدی توسعه دهد زیرا این روزها کوپههای اسپرت فروش چندانی ندارند. ازاینرو، Z جدید روی همان پلتفرم FM ساخته شده که پیشینهٔ آن به 350Z سال ۲۰۰۲ بازمیگردد. از سوی دیگر، چلنجر هم پلتفرم جدیدی ندارد زیرا پیشینهٔ پلتفرم این کوپهٔ آمریکایی هم که در زمان معرفی LC نام داشت و پس از فیسلیفت سال ۲۰۱۵ به LA تغییر نام داد، به پلتفرم LX سال ۲۰۰۴ بازمیگردد. پلتفرم LX در دوران دایملر کرایسلر با کمک مرسدس بنز توسعه پیدا کرد.
شباهت دوم بین این دو خودرو نیز طراحی ظاهری است که در هردو به شکل رترو و با نگاه به گذشته شکل گرفته است. نیسان Z جدید در جلو 240Z دههٔ ۷۰ را تداعی میکند و ظاهر چلنجر نیز کاملاً مشابه نسل اول آن است. حال این دو کوپهٔ ژاپنی و آمریکایی برای برگزاری مسابقات درگ و رولینگ در برابر هم قرار گرفتهاند. چلنجر و Z هردو محرک عقب هستند و از گیربکسهای اتوماتیک مبدل گشتاوری استفاده میکنند اما زیر کاپوت اوضاع کاملاً متفاوت است زیرا شاهد تقابل یک موتور V6 توئین توربوی DOHC با یک V8 تنفس طبیعی پوشراد هستیم.
موتور ۶.۴ لیتری چلنجر RT که آپاچی نامیده میشود، ۴۸۵ اسب بخار قدرت و ۶۴۵ نیوتن متر گشتاور دارد. از روی گلگیرهای پهنتر و نشان سوپر بی روی گلگیرهای جلوی خودرو نیز میتوان فهمید مدلی که در اینجا حضور دارد از نوع اسکات پک واید بادی است. پکیج واید بادی در چلنجر از اهمیت زیادی برخوردار ایت زیرا لاستیکهای پهنتری را به همراه دارد. این لاستیکها از نوع ۳۰۵ هستند که روی رینگهای ۲۰ اینچی فورجکاری شده سوار میشوند. از سوی دیگر، تیپ پرفورمنس نیسان Z از رینگهای ۱۹ اینچی با لاستیکهای بریجستون پوتنزا S007 استفاده میکند. این خودرو با ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۴۷۵ نیوتن متر گشتاور، بسیار از رقیب آمریکایی ضعیفتر است اما باید توجه داشت که Z حدود ۳۴۰ کیلوگرم وزن کمتری دارد که رقم قابلتوجهی است.
بااینحال، وزن سبکتر نتوانست کمبود قدرت نیسان را جبران کند و در هردو درگی که از حالت سکون آغاز شد چلنجر به پیروزی رسید. البته در مسابقهٔ رولینگ از سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت کوپهٔ سامورایی موفق شد رقیب آمریکایی را مغلوب کند اما این پایان ماجرا نبود زیرا چلنجر در رولینگ از سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت بهراحتی جلو افتاد و با اختلاف قابلتوجهی به پیروزی رسید.
مشخصات فنی
نیسان Z پرفورمنس | دوج چلنجر RT | |
پیشرانه | ۳ لیتری V6 توئین توربو | ۶.۴ لیتری V8 |
قدرت | ۴۰۰ اسب بخار | ۴۸۵ اسب بخار |
گشتاور | ۴۷۵ نیوتن متر | ۶۴۵ نیوتن متر |
گیربکس | ۹ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب | عقب |
وزن | ۱۶۱۰ کیلوگرم | ۱۹۵۰ کیلوگرم |
قیمت | ۵۱,۰۱۵ دلار | ۵۴,۴۳۵ دلار |
TESLA
۲۵ دی ۱۴۰۱۶۴۰۰ سی سی حجم موتور و سیکل ترکیبی حدود ۲۰ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر 😅 ، فقط آمریکن ها میتونن همچین قاتلین بنزینی رو پرورش بدن ( البته با توجه به قدرتی که میده ارزشش رو داره ) ، جون میده باهاش دود کنی 😎🇺🇸🇺🇸🇺🇸💪💪
Amir Machine
۲۵ دی ۱۴۰۱مصرف ترکیبی چلنجر 6.4 لیتری طبق اعلام EPA آمریکا صدی 13 لیتره، 20 لیترو از کجا آوردی؟!
حتی مصرف هلکت 800 اسبی هم صدی 15.7 لیتره
AMIN (M.A.S)
۲۵ دی ۱۴۰۱دوست عزیز ۲۰ لیتر واسه زماناییه دلت میخواد با ماشین پرگاز برونی
وگرنه تو رانندگی معمولی بذا دنده سبک کروز کن میبینی چلنجرم متمدن میشه😂
فک کنم تو رانندگی معمولی اسکاتی ۱۰۰ کیلومتر حدود ۱۲ یا۱۳ لیتر تو سیکل ترکیبی شهر و جاده بسوزونه
ali(chevynova)
۲۵ دی ۱۴۰۱کلا مصرف سوخت چلنجر کم اهمیت هست
نوش جونش هرچقدر میخوره بنزین
Sobhan
۲۵ دی ۱۴۰۱ایتالیایی ها دارن لبخند میزنن🤣
❤BMW❤
۲۵ دی ۱۴۰۱چلنجر
ali(chevynova)
۲۵ دی ۱۴۰۱چلنجر پیره مردی پرفروش و محبوبه
کلا دوج میدونه که چطوری یه ماشینی که از ۲۰۰۸ تا الان رو تولید کرده بدون کمترین تغییر همچنان پرفروش نگه داره
البته فقط چلنجر نیست
چارجر هم با به سن گذاشته ولی همچنان محبوبه
این نشون میده داشتن اصالت خیلی اهمیتش بیشتر از بروز بودن و تکنولوژی داشتنه
در این رقابت هم مثل همیشه گشتاور بالا تونست بر وزن کمتر رقیب پیروز بشه
به قول کارل شلبی:
اسب بخار برای تبلیغ/گشتاور برای پیروزی در پیست
ali(chevynova)
۲۵ دی ۱۴۰۱انجین پوشراد اصیل چلنجر در آخرین روزهای موتورهای بنزینی همچنان محبوب و قدرتمنده
ذات انجینهای معرکه پوشراد همینه، طراحی ساده ، مقاوم و دارای پتانسیل بالا جهت ارتقا با یه هزینه معقول
البته که پوشرادهای کرایسلر سردمدار بودن همیشه مثل انجینهای HEMI که در مسابقات درگ در کلاس تاپ فیول مسابقات NHRA تا ۱۱۰۰۰ اسب قدرت تولید میکنن!!!!!!!!!!!!!!
این معجزه پوشرادها هست که همچنان با قدرت تا آخرین لحظه موتورهای بنزین سوز وجود دارن
Jamshid
۱۹ بهمن ۱۴۰۱لندکروزر سری هفتاد که آنقدر تقاضا برا خرید داشت تویوتا اعلام کرد تا چند سال آینده فروش این ماشین بستس
Reza Waffen SS
۲۵ دی ۱۴۰۱داج چلنجر RT : لایک
نیسان Z : دیسلایک
علی
۲۵ دی ۱۴۰۱هردو عالین ولی دوچ انتخابمه
MAZDA
۲۷ دی ۱۴۰۱دوست عزیز سلام
دوچ نه دوج و اگر بخوای درست تلفظ کنی داج
علی
۲۵ دی ۱۴۰۱فرق نمیکنه، چلنجر کامارو و ماستنگ، نسخه های اتمسفر ۸ سیلندرشون بهترین عملکرد رو دارن.
وقتی میرن رو نسخه های سوپرشارژ ۷۰۰-۸۰۰ اسبی، بیشتر حالت شوآف داره تا عملکردی.
خودم باشم یه ماستنگ GT کابریوله برمیدارم با تعلیق اکتیو، هم میشه باهاش رفت سوپری برای خرید، هم میشه پشت چراغ قرمز کلکل کرد.
R@min
۲۵ دی ۱۴۰۱البته که شوآف نیست وقتی که پشت فرمونشون بشینی قطعا متوجه میشی ولی تو چلنجر بخاطر پلتفرم قدیمی و ضعیف، وزن بالا و کمبود تکنولوژی های کمکی اسب بخار زیادی رو هرز میده هر چند خیلی تغییرات تجربه کرده و این موضوع در ماستنگ و کامارو وجود نداره.
زیزیگولو
۲۵ دی ۱۴۰۱این راننده ها هیجان رو به معنای واقعی بکار میبرن و احساسش میکنن و یه لذت واقعی رو تجربه میکنن …… درگ واسه من خیلی هیجان انگیزه
یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.
۲۵ دی ۱۴۰۱این مردک کثیف انقدر پسته که تمام تلاشش رو کرد که چلنجر به این پیزوری هم ببازه.تمام درگهاش آمریکاییها شکست میخورن.این چلنجر تایم رسمیش برا 400 متر زیر 11.5 هستش بعد تو درگهای این مردک میبینیم که مثلا یه بنز سدان با 360 اسب شکستش میده.شک ندارم این بارو توان گرفتن تایم 13 از دیمون رو هم داره
MAZDA
۲۷ دی ۱۴۰۱کلا از نظر من این چنل درست درگ های آمریکایی رو پوشش نمیده
به نظرم بهتر پدال هم یک چنل بهتر رو ساپورت کنه چون اکثر درگ ها به قول تو آمریکایی ها میبازن
تو یوتیوبشون یه بار موستانگ و BMW گذاشتن موستانگ باخت در صورتی که همه چیز موستانگ بهتره
(فعلا مدلشونو حضور ذهن ندارم)
امیرحسین
۲۵ دی ۱۴۰۱داج چلنجر
AMIN (M.A.S)
۲۵ دی ۱۴۰۱نمیدونمچرا ولی حس میکنم بهتر بود تو نیسان به جای بریجستون از میشلن پایلوت اسپرت استفاده بشه
ولی انتظار نداشتم اسکات پک وایدبادی بتونه توی رول ریس برنده بشه
این تایرای بزرگتر ۳۰۵ هرچند تو لانچ کمک میکنن ولی چون گشتاور این اسکاتی در حد هلکت و ردای دیوانه نیس اگه رانندگیتون خوبه میتونید نسخه بدون کیت واید بادی رو بخرید تا توی رول ریس از قدرت بهتر استفاده کنید
اسکاتی واید بادیو اگه کسی
برخلاف هلکت که به نظرم واید بادی کاملا لازمه اینجا واسه پرفورمنس مسیر مستقیم اونقدم لازم نیست
حتی سریعترین نسخه چلنجر اسکاتی که ۱۳۲۰ باشه رو نسخه بدنه معمولی (غیر وایدبادی) قابل سفارشه با تایرای رادیال درگ و سیستم تعلیق درگ و ترنس بریک
اسکاتی واید بادیو با دنده دستی بخرید
تمام تایمرارو خاموش کنید و از رانندگی لذت ببرید
A.m.A
۲۶ دی ۱۴۰۱من یک ماشین افسانه ای رو که در هر مدلی صدای موتور هشت سیلندر نابش محله رو به لرزه در میاره رو هرگز به یه آشغال ژاپنی که در هیچ صورتی ارزش خرید نداره ترجیح نمیدم
MAZDA
۲۷ دی ۱۴۰۱دوست عزیز سلام
من خودم طرفدار داج و آمریکا هستم ولی نمیشه نیسان رو به یک برند “آشغال ژاپنی” توصیف کرد،
نیسان gtr رو مثلا با این لانچ فوق العاده شو ببین بعد قضاوت کن داداش 🙂
اردلان
۴ بهمن ۱۴۰۱دادا نیسان gtrبار ها بعد ۲ ۳بارلانچ دیفرانسیلش خراب شده اشغاله دیه
Mehdi
۱۵ بهمن ۱۴۰۱نمیدونستم داشتی
Mohammad hasan
۲۶ دی ۱۴۰۱معنی دقیق پوشراد چیه ؟
اینو در موردش یکم ابهام برام بوجود اومده ؟
به موتور وی ۸ حجیمی که از یک میل سوپاپ بهره برداری میکنه و دو سوپاپ رو هر سیلندر داره میگن پوشراد درسته؟
AMIN (M.A.S)
۲۷ دی ۱۴۰۱به موتورهای OHV که سوپاپاشون تو سرسیلندر قرار داره ولی میل سوپاپ تو بلاکه در اصطلاح میگن موتور پوشراد
که قطعه پوشراد (معنی لغویش میشه میل فشار یا میله هل دهنده یا همچی چیزی) رو دارن
پوشراد به همراه تایپیت رابط میل سوپاپ و سوپاپ هستن
یعنی اثر چرخشی میل سوپاپ به تایپیت میرسه وتایپیت با همین پوشراد سوپاپو باز بسته میکنن
پوشراد ها لزوما ۲ سوپاپ توی یه سیلندر نیستن ولی تو موتورهای بنزینی من به شخصه تاحالا پوشراد ۴ سوپاپ تو یه سیلندر ندیدم( به خاطر مسائل ایمنی احتمالا)
ولی بین دیزلی ها پوشراد ۴ سوپاپ تو یه سیلندر وجود داره
مث دورامکس جی ام یا پاور استروک فورد و حتی کامینز های سری B
Mohammad hasan
۲۸ دی ۱۴۰۱پس همون میل سوپاپ تو خودمون…
او اچ وی معناش دقیقا همین میشه…
Over head valve
البته صدا و لرزش این موتورا بخاطر میل اسبک که اینجا بهش پوشراد میگن یه کم زیاده و بالانس کردنشون سخت
Mohammad hasan
۲۸ دی ۱۴۰۱پس همون میل سوپاپ تو خودمون…
او اچ وی معناش دقیقا همین میشه…
Over head valve
البته صدا و لرزش این موتورا بخاطر میل اسبک که اینجا بهش پوشراد میگن یه کم زیاده و بالانس کردنشون سخت