سال گذشته تولید دوج وایپر به پایان رسید و خبری از نسل جدید آن نبود تا اینکه چندی پیش کار اند درایور طی گزارشی اعلام کرد که وایپر در سال ۲۰۲۰ بازخواهد گشت؛ اما متأسفانه به نظر میرسد این گزارش صحت ندارد زیرا سرجیو مارکیونه، مدیرعامل فیات-کرایسلر طی نشست اعلام برنامههای پنج سال آیندهٔ این گروه خودروسازی گفته است که ساخت وایپر جدید در برنامهٔ این شرکت نیست.
در این رابطه مارکیونه اظهار داشته است که نسل قبلی وایپر خودروی سودآوری نبوده و امکان ساخت نسل جدید آنهم با پیشرانهای به سبک اروپایی وجود ندارد. بااینحال وی گفته است که فیات-کرایسلر خوشحال خواهد شد اگر بتواند راهی برای ساخت وایپر جدید پیدا کند. هرچند این گفتهٔ مارکیونه احتمال بازگشت وایپر را مطرح کرده است اما به نظر نمیرسد این شرکت فعلاً برنامهای برای ساخت وایپر جدید داشته باشد.
البته کنار گذاشتن وایپر از خط تولید توسط فیات-کرایسلر تعجبی ندارد زیرا هرچند این یک سوپراسپرت مشهور و پرطرفدار است اما نسل آخر آن فروش ناامیدکنندهای داشته است. در این رابطه آمارها نشان میدهند که در اولین سالی که آخرین نسل وایپر به بازار آمد یعنی سال ۲۰۱۴، تعداد ۷۶۰ دستگاه از آن در ایالاتمتحده فروخته شده است درحالیکه در سالهای بعدی نیز فروش این خودرو در همین حدود باقیمانده و بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ دستگاه بوده است. همچنین حتی هنوز هم چندین دستگاه وایپر صفرکیلومتر در نمایندگیهای فروش وجود دارد.
این در حالی است که نسلهای قبلی وایپر فروش بیشتری داشتند بهگونهای که دوج بین سالهای ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۶ بهطور میانگین سالانه حدود ۱۵۰۰ دستگاه از آنرا به فروش میرساند. در سال ۲۰۰۳ نیز وایپر با ثبت فروشی بیش از ۲۱۰۰ دستگاه، رکوردی را در این زمینه به ثبت رساند. در مورد اینکه چرا نسل آخر وایپر نتوانست همانند نسلهای قبلی پرفروش باشد، بحثهای زیادی مطرح شده است اما برخی از منتقدان دلیل این موضوع را عدم ساخت نسخهٔ رودستر دانستهاند.
kamy
۱۴ خرداد ۱۳۹۷اون از دیمن اینم از وایپر …به کجا داری میری داج جان ؟
مهدی
۱۴ خرداد ۱۳۹۷به جهنمی که فیات داره میبردش
یانکی
۱۶ خرداد ۱۳۹۷مارچیونه *** پس در مازراتی رو هم گل بگیرید دیگه که از کمیه فروش جدیدترین ماشینش که اونم شاسی بلنده تولید رو متوقف میکنن
امیر
۱۴ خرداد ۱۳۹۷حیف شد….
فورد
۱۴ خرداد ۱۳۹۷ای تو روحت فیات
lamborghini
۱۴ خرداد ۱۳۹۷.
برای چندمین بار عرض میکنم
، کرایسلر چند دهه بود که دیگه سوددهی نداشت و ضرر میداد (حدوداً از ۱۹۸۰ این روند شروع شد و اگه نگاهی به مقالات پدال در مورد بدترین ماسل کار های دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ بندازید دلیل این زوال رو میفهمید ، نقطه ی شروع مشکلات کرایسلر بحران نفتی دهه ۱۹۷۰ بود که قیمت سوخت رو یهو بالا برد و تولید کرایسلر شروع کرد به کم شدن ، سال ۱۹۷۸ کرایسلر به پول اون زمان۲ میلیارد دلار بدهی داشت و نزدیک بود اعلام ورشکستگی کنه که با مدیریت درست و البته حمایت های دولت آمریکا این اتفاق رخ نداد)
دایملر سال ۱۹۹۸ ، کرایسلر رو خرید و چند سال نگهش داشت اما حتی با گسترش خط تولید و عرضه ی محصولات جدیدی مثل۳۰۰
و احیای دوباره ی چارجر و چلنجر
هم از پس پرداخت بدهی های فوق سنگین این شرکت بر نیومد و با همون بدهی ها فروختش ،
فیات تنها شرکتی بود که آستین همت رو بالا زد و کرایسلر رو خرید و شروع کرد به پرداخت بدهی هاش و رسوندنش به سوددهی
اگه میبینی فیاتی که یه زمان خودروی سال اروپا رو عرضه میکرد الان شده یه برند درب و داغون و کسی حتی با فولکس هم مقایسش نمیکنه به خاطر اینه که بخش زیادی از پول توسعه ی فیات صرف کرایسلر میشه که البته واسه من فرقی نمیکنه صرف کدوم بشه چون عاشق هر دو هستم و امیدوارم پلیموث و حتی دهسوتو هم یه روز احیا بشن
سعید(تهران)
۱۴ خرداد ۱۳۹۷محبوب، اما کسی برای خریدش دست به جیب نمیشه! با وجود همه جذابیت و موتور v10 تنفس طبیعی دوست داشتنی باید قبول کرد چندان کاربردی نیست و حتی عشاقی مثل ما هم اگر ۱۲۰ هزار دلار برای خرید فقط یک خودرو داشتیم بعید میدونم به وایپر فکر میکردیم، فروش سالیانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ دستگاهی به هیچ عنوان هزینه های توسعه رو توجیه نمیکنه واگرم روزی برگرده من فکر میکنم زیر و رو خواهد شد پس بهتره همینطوری در خاطرات بمونه و در آینده کلاسیک و ارزشمند بشه…
علیx76
۱۴ خرداد ۱۳۹۷باید مهندساش برن یه کوروت بگیرن . لختش کنن . باهاش رانندگی کنن . ببینن چی اضافه داره نسبت ب وایپر . همونا رو بش اضافه کنن+ طراحی قلدر امریکایی + موتور هلکت
شاهین
۱۵ خرداد ۱۳۹۷واس من که عاشق سر و صدا و گشتاور اضافی و دود کردن لاستیک هستم
قطعا انتخابم ماشینی مثل هلکت و شلبی و وایپره
اصلا خوش ندارم ماشینم کامپیوتری باشه و محدود.هرچی قدرت داره باس خودشو نشون بده اصن منو به کشتن بده دمش گرمه
هستن ماشین هایی با قدرت 500 اسب ولی هیچوقت قدرتشون به آدم حال نمیده همش صرف شتاب و سرعت میشه نه هرزگردی نه سر و صدایی و نه …
همین الان شلبی جی تی 500 هستش تا دنده سه بکسواد میکنه موقع لانچ. این یعنی عشق