هرچند نام شلبی همواره یادآور محصولات قدرتمند فورد و خصوصاً موستانگ است اما این شرکت آمریکایی در طول تاریخ خود با شرکتهای دیگری هم همکاری کرده که یکی از آنها دوج است. در سال ۱۹۸۹ شلبی که پیشازاین هم تجربهٔ تقویت محصولات دوج مثل چارجر را داشت، پیکاپ داکوتا را برای پروژهٔ جدید خود انتخاب کرد. برای این کار نسخهٔ تک کابین فاصله محوری کوتاه داکوتا انتخاب شد و پیشرانهٔ ۳.۹ لیتری V6 استاندارد آن با یک نمونهٔ ۵.۲ لیتری V8 جایگزین شد.
روی کاغذ این پیوند قلب ساده به نظر میرسید زیرا دو موتور مشابه هم بودند اما فضای تنگ محفظهٔ موتور داکوتا برای نصب پیشرانهٔ بزرگتر کافی نبود. به همین دلیل فن متصل به پیشرانه حذف و با یک فن برقی جایگزین شد. جدا شدن فن از موتور ۵ اسب بخار به قدرت آن اضافه کرد و خروجی آنرا به ۱۷۵ اسب بخار قدرت و ۳۷۰ نیوتن متر گشتاور رساند. این نیرو از طریق یک گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک و دیفرانسیل لغزش محدود به چرخهای عقب منتقل میشد.
به لطف پیشرانهٔ V8 قدرتمند و تغییرات دیگری در پرفورمنس، داکوتا شلبی میتوانست ظرف ۸.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد که برای آن دوران رقم بسیار قابلاحترامی محسوب میشود. میتوان گفت دوج داکوتا شلبی یکی از اولین پیکاپهای اسپرت دنیا بود که زمینه را برای ساخت نمونههای دیگری از خودروسازان دیگر آمریکا مثل جیامسی سایکلون و فورد لایتنینگ در سالهای بعد فراهم کرد. این نسخهٔ پرفورمنس داکوتا اما پیکاپ تولید محدودی بود بهگونهای که فقط در یک سال ۱۹۸۹ و تنها ۱۵۰۰ دستگاه از آن ساخته شد.
به همین دلیل داکوتا شلبی خودروی بسیار کمیابی است اما حالا یک نمونهٔ تمیز و بسیار کمکار از آن برای فروش گذاشته شده که بازسازی نشده و در شرایط اصلی و فابریک قرار دارد. این پیکاپ تنها ۵ کیلومتر کار کرده و از هر نظر خودروی شایان توجهی به نظر میرسد. این نمونهٔ ۱۲۵۳ از ۱۵۰۰ است و در داخل از تودوزی قرمز و نقرهای بهره میبرد. همچنین پلاک حاوی شمارهٔ تولید خودرو هم روی داشبورد آن نصب شده است.
داکوتا شلبی در مقایسه با نسخهٔ معمولی در بیرون از سپرها و رینگهای متفاوت، باربند منحصربهفرد، مه شکنهای بوش و تودوزی ویژه برخوردار است. حراجی Mecum قصد دارد این پیکاپ اسپرت را در تاریخ ۱۲ تا ۱۷ می برای فروش به حراج بگذارد. این حراجی، این داکوتا شلبی را پیشگام دورهٔ پیکاپهای پرفورمنس توصیف کرده است.
رزیتا
۲۲ فروردین ۱۳۹۹سال 1989 میلادی دوج و شلبی همکاری خودشونو واسه عرضه یه پیکاپ قدرتمند آغاز کردن که نتیجه ش تولید دوج داکوتا شلبی سریعترین پیکاپ اون زمان بودش و تا اونجایی که من اطلاع دارم 1475 دستگاه از این پیکاپ تولید شد که 480 نمونه با رنگ سفید و 995 دستگاه قرمز بودن
Nissan
۲۲ فروردین ۱۳۹۹فقط نوار روی کاپوت
NAVID۰۰۹۸
۲۲ فروردین ۱۳۹۹چجوریه که ماشین رو میخرند ولی تا ۳۰ سال استفادش نمیکنند .
یعنی میخرند که ۳۰ سال دیگه بیارندش بیرون و جلب توجه کنند یا دلیل دیگهای داره .
ای کاش داستان خواب ۳۰ سالشو میدونستیم ، شاید جذابتر از حراجش باشه .
کافر مقدس
۲۲ فروردین ۱۳۹۹متن های فارسی رو که میخونی 8بار مینویسن دوج 7بار مینویسند داج
ماهم یک زمانی حتی تو این سگمنت مونتاژ میکردیم فرزندان میشیگانی را
چرا تولید محتوا نداریم کلا؟ همیشه باید مطلبی که چندشب قبل در سایتهای خارجی خوندیم اینجا فارسی شده و بعضا سانسور شده رو بخوانیم . همه ش اخباری خارجی همه ش کفار غربی ای بابا
محمد
۲۲ فروردین ۱۳۹۹میخوامش
یوسف
۲۳ فروردین ۱۳۹۹از لحاظ بدنه و خصوصا داخل کابین خیلی شبیه شورولت اس ۱۰ هستش
🇰🇷
۲۷ مهر ۱۴۰۳جذابه