سدانهای بزرگ یا فول سایز بزرگترین سدانهای غیرلوکس بازار محسوب میشوند. از مشخصههای اصلی این سدانها ابعاد بزرگ، کابین جادار و پیشرانههای شش سیلندر قدرتمند است. البته سدانهای فول سایز بیشتر در ایالاتمتحده محبوب هستند و بازار عمدهٔ آنها این کشور است. به همین دلیل بسیاری از سدانهای بزرگ صرفاً مخصوص بازار ایالاتمتحده هستند و در مناطق دیگر عرضه نمیشوند. در رقابهای پدال، این گروه نسبت به گروه سدانهای متوسط و کامپکت شرکتکنندهٔ کمتری داشته است بهگونهای که در آن دوازده خودرو حضور داشتند. این خودروها عبارتاند از:
نیسان ماکسیما
سیتروئن C6
بیوک لاکراس
کیا کادنزا
کرایسلر ۳۰۰
فورد تاروس
دوج چارجر
شورلت SS
تویوتا آوالون
شورلت ایمپالا
رنو لتیتود
هیوندای آزرا
این دوازده سدان فول سایز در مرحلهٔ مقدماتی طی شش دوئل باهم به رقابت پرداختند و در پایان این مرحله از بین آنها شش خودرو به مرحلهٔ یکچهارم نهایی راه پیدا کردند. راهیافتگان به مرحلهٔ یکچهارم نهایی به شرح زیرند:
دوج چارجر
کرایسلر ۳۰۰
شورلت ایمپالا
بیوک لاکراس
هیوندای آزرا
نیسان ماکسیما
شش سدان بزرگی که توانستند خود را به مرحلهٔ یکچهارم نهایی برسانند، در این مرحله بار دیگر طی سه دوئل به مصاف یکدیگر رفتند تا اینکه از بین آنها سه خودروی دوج چارجر، بیوک لاکراس و نیسان ماکسیما با کسب رأی بیشتر به مرحلهٔ نیمهنهایی صعود کردند اما به دلیل فرد بودن تعداد این راهیافتگان، باید خودرویی که در مرحلهٔ یکچهارم نهایی با کمتری اختلاف رأی شکست خورده بود هم راهی مرحلهٔ نیمهنهایی میشد. این خودرو کرایسلر ۳۰۰ بود که به سه خودروی پیروز پیوست و تعداد راهیافتگان به مرحلهٔ نیمهنهایی را به چهار خودرو رساند. سپس با برگزاری دو دوئل در این مرحله، نهایتاً این دوج چارجر و بیوک لاکراس بودند که فینالیست شده و جواز صعود به مرحلهٔ نهایی را دریافت کردند.
در آخرین دوئل گروه سدانهای بزرگ که دوئلی تمام آمریکایی است، درمجموع تعداد ۱۲۶۱ رأی به ثبت رسیده که سهم چارجر از این آراء، تعداد ۷۵۲ رأی و سهم لاکراس ۵۰۹ رأی بوده است. بدین ترتیب دوج چارجر با کسب ۵۹ درصد از کل آراء و پیروزی در آخرین دوئل، به انتخاب شما محبوبترین سدان بزرگ محسوب میشود؛ اما چارجر برای اینکه به این عنوان دست پیدا کند در ابتدا در مرحلهٔ مقدماتی به مصاف شورلت SS رفت که بهراحتی آنرا شکست داده و راهی مرحلهٔ یکچهارم نهایی شد تا در آنجا در برابر پسرعموی خود یعنی کرایسلر ۳۰۰ قرار گیرد. چارجر اما ۳۰۰ را هم از سر راه کنار زد و راهی مرحلهٔ نیمهنهایی شد. در آن مرحله اما رقیب بسیار سرسخت و قدرتمندی بنام نیسان ماکسیما در برابر چارجر قرار گرفت. این سدان آمریکایی در این مرحله نیز بهسختی و با اختلافی بسیار جزئی ماکسیما را مغلوب ساخت و فینالیست شد.
رقبای دوج چارجر در مراحل مختلف رقابتها
مرحله | رقیب | درصد آراء |
مقدماتی | شورلت SS | ۸۷ |
یکچهارم نهایی | کرایسلر ۳۰۰ | ۷۱ |
نیمهنهایی | نیسان ماکسیما | ۵۱ |
نهایی | بیوک لاکراس | ۵۹ |
نام چارجر برای اولین بار در سال ۱۹۶۶ در سبد محصولات دوج دیده شد. این ماشین یک کوپهٔ بزرگ و قدرتمند بود که طی چهار نسل تا سال ۱۹۷۸ به تولید رسید؛ اما چارجری که این روزها ما میشناسیم هیچ شباهتی با چارجرهای قدیم ندارد زیرا دوج پسازآنکه چندین سال نام چارجر را کنار گذاشته بود در سال ۲۰۰۶ تصمیم به احیای آن گرفت و بدین ترتیب این نام افسانهای در قالب یک سدان فول سایز بازگشت. چارجر سدان هماکنون در نسل دوم خود قرار دارد اما اگر کلی حساب کنیم نسل کنونی نسل هفتم محسوب میشود. چارجر فعلی که روی پلتفرم مشترکی با کرایسلر ۳۰۰ ساخته شده است، با چهار پیشرانهٔ مختلف شامل یک نمونهٔ V6 و سه موتور V8 به بازار عرضه میشود که قدرتمندترین آنها مدل هلکت با پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ ۷۰۷ اسب بخاری است.
مشخصات فنی
پیشرانه | ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ |
قدرت | ۷۰۷ اسب بخار |
گشتاور | ۸۸۱ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب |
شتاب صفرتاصد | ۳.۶ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۳۳۰ کیلومتر در ساعت |
طول | ۵,۰۷۷ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۳,۰۵۲ میلیمتر |
وزن | ۲۰۷۳ کیلوگرم |
مصرف سوخت | ۱۴.۷ لیتر ترکیبی |
قیمت | ۶۵,۹۴۵ دلار |
یانکی
۴ تیر ۱۳۹۸انصافا نیست رو دستش
saeed
۴ تیر ۱۳۹۸فک کنم نصفه رای هاشو فقط بعضیا به دیدن جدولو و قدرت موتور و شتابش بهش دادن والا تو دنیای واقعی که اخیرا انقدر فروشش با کاهش روبرو بوده که 2 هفته تاسیسات تولید کنندشو متوقف کردن!
ahmad
۴ تیر ۱۳۹۸شما سعی کن زیاد فکر نکنی???
Amir Machine
۴ تیر ۱۳۹۸والا طبق آمار، فروش چارجر در پنج ماه اول امسال در آمریکا 36 هزار دستگاه بوده که حدود 1300 دستگاه نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته!!
حالا کاهش فروش از کجا دراومده من نمیدونم!!
محمد
۴ تیر ۱۳۹۸۶۵هزار دلار واسه این کلاس زیاد نیست؟؟؟؟
با این مبلغ میشه خودروهای لوکس ژرمن و… رو خرید
.
تو دوئلها هم دوج با قیمت ۳۰.۰۰۰ دلاری شرکت کرده
یعنی کمتر از نصف این قیمت!!!
.
که یا قیمتش تو دوئلها اشتباه بوده
یا اینجا اشتباهه
یا هر دو درسته و این قیمت تیپ فول اون هست که بازم ۶۵.۰۰۰ دلار گرونه چون انتخابهای لوکستری میشه داشت
اما ۳۰.۰۰۰ و ۳۵.۰۰۰ دلار کاملا قیمت رقابتیه براش
و خود خودرو هم قابل و برندش هم کاملا محترمه
saeed
۴ تیر ۱۳۹۸https://www.pedal.ir/%d8%af%d8%a7%d8%ac/%d8%aa%d9%88%d9%82%d9%81-%d8%aa%d9%88%d9%84%db%8c%d8%af-%d9%85%d9%88%d9%82%d8%aa-%d8%af%d8%a7%d8%ac-%da%86%d9%84%d9%86%d8%ac%d8%b1-%da%86%d8%a7%d8%b1%d8%ac%d8%b1/
حالا کاهش فروش از اینجا اومده!!!
Amir Machine
۴ تیر ۱۳۹۸تو این مطلب نوشته فروش چارجر در این ماه 8 درصد کاهش داشته که منظورش ماه آوریل بوده، 8 درصد رقم چشمگیریه؟؟!!
حالا جالب اینجاس که فروش چارجر ماه بعد یعنی ماه می با افزایش قابلتوجه 2400 دستگاهی مواجه شده یعنی 35 درصد افزایش!!!
مجموع فروش چارجر در پنج ماه اول امسال هم 36012 دستگاه بوده که بازهم نسبت به فروش 34766 دستگاهی در مدت مشابه پارسال افزایش داشته!!
منبع این آمار هم اینجاس:
http://carsalesbase.com/us-car-sales-data/dodge/dodge-charger/
با مراجعه به این لینک و یه جمع و تفریق ساده متوجه میشی امسال فروش چارجر افزایش داشته یا کاهش
saeed
۴ تیر ۱۳۹۸دوست عزیز سال 2019 که هنوز تموم نشده!!! بعد شما تو همون سایتی که خودتتون فرستادید آمار فروشو مقایسه کن 2016 با 2017 و بعد تا 2018 تا متوجه شی .بعد آمار و روندو رو تو ازه زمانی کلی که سالی هست میگیرن.منم گفتم اولش اخیرا که حتی منجر به تعطیلی شده.بعد شما که ظاهرا مسلطی به علم ریاضی باید بدونی که 8 درصد از تعداد بالا مقدار کمی نیست.مجموع دارایی هر چه بالاتر باشه درصد چه افت چه رشد تجمیعش بیشتره.البته این افت فروش تو این کلاس طبیعیه و تقریبا تو تمام کمپانیها جز تویوتا (آوالون) بوده و باز همچنان چارچر پرفروشترینه تو این کلاس و شکی نیست اما شما منظورم منو نگرفتی .موفق باشه دوست عزیز.
Amir Machine
۴ تیر ۱۳۹۸منظور منم کل سال 2019 نیست، من آمار فروش رو در پنج ماه اول امسال مقایسه کردم که مقایسهای کاملاً طبیعی و معموله، حتی پدال هم چند روز پیش مطلب پرفروشترین ماشینهای 2019 تا به اینجا رو گذاشت، برای مقایسۀ آمار فروش که حتماً نباید سال تموم شده باشه
از طرف دیگه، برای سنجش افزایش یا کاهش فروش ماشینها همیشه فروش حال رو با فروش سال قبل مقایسه میکنن نه با دو یا سه سال قبلتر، خب کاملاً طبیعیه که بخاطر افزایش محبوبیت کراساوورها و همینطور سالخورده شدن چارجر فروشش طی سالهای اخیر کم شده باشه اما در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تا اینجا فروش چارجر 3.5 درصد افزایش داشته
در مورد کاهش فروش 8 درصدی در ماه آوریل هم حالا کم یا زیاد، ماه بعد فروش 35 درصد بیشتر شده که کاملاً کاهش فروش ماه قبل رو جبران کرده
Arian_Yz
۴ تیر ۱۳۹۸داش امیر این رفیقمونو بیخیال
یه چیز عجیبو دقت کن!
بالا با اسمSaeed اومده نقد کرده،پایینترش با اسم Car lover!!!
جفتشونم تعداد کامنتاشون تا این لحظه۲۱۸تاس
وعجیبتر ازهمه سبک گفتن و دیدگاه مشابه این۲ اکانته
جدیدا ترول ضدامریکایی زیاد شده!!!!
دوستان تازه واردم،به من گیرندین چرا کامنتام کمه!فقط چیزی که دقت کردم این بود
Saeed
۴ تیر ۱۳۹۸هرکول پوآروی عزیز که خیلی تیزی و بچه زرنگ. نگران چشای قضاوت گرت شدم ناجور.بیشتر به خودت برس و هوای خودتو داشته باش و از زندگیت لذت ببر. عدد ۲۸۱ با ۲۱۸ فرق داره.ضمنا نیازی نیست تو هرچیزی خودتو بنداری وسط صرفا یه صحبت عادی بود.خوش باشی
mohammad FM480
۴ تیر ۱۳۹۸این قسمت:شرلوک وارد میشود تا راز نهفته در فضای آلوده کامنت های پدال و مافیای آن را کشف کند…
شما چقدر تیزی داداش ولی فقط مراقب باش شبیه سوزن و اون داستان ها نشی ترول راجب خودرو های آمریکایی رو نگران باش.
راه های بهتری هم برای دیده شدن هست .
Saeed
۵ تیر ۱۳۹۸جالبیش اینه رفیق تیزمون یه کامنت داده پر از سوتی. علاوه بر سوتی که تو شمارش اعداد داده و انقدر هول بوده ۲۱۸ و ۲۸۱ اشتباهی دیده!!!که تازه اونم از قسمت پر دقت خودش استفاده کرده!!!(وای به حال بقیه کاراش که دقت کم داره). گفته من تازه واردم اما جالبیش اینه چجور تازه واردی بوده که هم میدونسته جدیدا ضد آمریکایی زیاد شده!!!! و همینطور بحث ۲ اکانته اینارو هم میدونسته!!!!° واقعا خجالت آوره بعضی بچه بازیا.عجیبه که آدما کاراشونو به دیگران نسبت میدن .فقط توصیه میکنم دفعه بعد با ۴ نفر مشورت کن خواستی ازین تیز بازیا دربیاری که انقدر ضایع و تابلو نباشه??.
محمدرضا
۴ تیر ۱۳۹۸شروع دوئل ها مال چه زمانی بوده که شورلت اس اس تو خط تولید بوده ??
amin
۴ تیر ۱۳۹۸به به
سلطان
علی
۴ تیر ۱۳۹۸حقا که بهترینی
OMID
۴ تیر ۱۳۹۸حقش بود
JDM
۴ تیر ۱۳۹۸لات بمیری
L-H-P-TT
۴ تیر ۱۳۹۸درسته جدیدا با بعضی مشکلات رو به رو شده ، مثل مشکلی که باعث خراب شدن گیربکس میشه که خبرشم پدال زحمت کشید گذاشت ، اما شما حداکثر سرعتو ببین لذت ببر ، فقط و فقط ۷۰ هزار دلار ، در ضمن ی چارجر بخری ببری هنسی یه کیت HPE 1000 بندازی روش ، چه شود ??????و صد البته اون سوتی که سوپر شارژر با صدای اگزوز ماشین در هم امیخته رو فراموش نکنید ، خیلی صداش باحاله و مرگبار ????
Car lover
۴ تیر ۱۳۹۸کلن بنظر من این کیتا خیلی جالب نیست
ینی مگه میشه زور بهتربن مهندسای جهان از ی تیونر هر چند قابل کمتر باشه
این ک میبینی شما قدرت هلکت از اچ پی ای هنسی کمتره قابل قبوله ولی برای خوب بودن فاکتور های زیادی هست
این که تو بین افراط و. تفریط بمونی سخته
افراط در مصرف سوخت و تفریط در قدرت منظورمه
باید یچیز قابل قبولی دربیاد ک مهمدسای دوج خوب اینکارو میکنن
حالا شما اگه هنسی بزاری درسته ماشینت قول میشه ولی صدی نمیدونم چقد باید بخوردش بدی درحالیکه همین ۷۰۰ اسبم بسیار عالیو هیجان انگیز و مقرون به صرفست
امیر
۴ تیر ۱۳۹۸خودروهای دوج انقد قدیمین که واقعا انگار مال سال ۲۰۱۹ نیستن یه تغییریم خوشممیاد نمیدن عقب افتاده ترین شرکت دوج وکرایسلرن ماشیناشون داد میزنن اقا مارو یه رفرش کنین حداقل نسل جدید پیشکش
نویدی
۴ تیر ۱۳۹۸1-ماکسیما
2-بیوک لاکراس
داشبورد چارجر با نمای خارجیش و قیمتش اصلا جور در نمیاد.
Meysam
۴ تیر ۱۳۹۸حق به حق دار رسید
مقام اولی به کینگ، چارجر رسید
با ریتم شعر لطفا(-:
حمیدرضا
۴ تیر ۱۳۹۸بازم معتقدم بیوک خودروی بهتری هست در این کلاس و نزدیک ترین بهش همون ماکسیماست البته داج به خاطر حالت طراحی و قیافه خیلی ها رو به خودشون جذب می کنه البته قدرت هم بی تاثیر نیست ولی واقعیت اینه اونهمه قدرت هیچ جا نمیشه ازش استفاده کرد و سرعت بالاهم خیلی جذابه ولی با اونهمه دوربین کنترل سرعت نمیشه ازش لذت برد
کلا حیف مهندسی انسان رو به بالاترین هیجان میبره ولی قوانین میگن مثل لاک پشت باش
شاهین
۴ تیر ۱۳۹۸ماهایی که ماشین باز هستیم انتخابش کردیم چون با قیمت پایین بهترین فیس و قدرت رو در اختیارت میزاره که این برای یه ماشین باز با ارزشه
حالا شما هی بیا بگو بی کیفیته و قدیمیه و … عوضش باید حرص اینو بخوری که چارجر و چلنجر با قدیمی ترین پلتفرم دارن با بزرگان رقابت میکنن
فقط ترکیب صدای موتور و اگزوزش می ارزه به بقیه رقباش چون یکی از رکن های اصلی ماشین بازی صدای ماشینه
mohammad FM480
۴ تیر ۱۳۹۸حرف اول بین رقیب ها .
ولی انتظار رقابت سخت تری با کرایسلر داشتم.
امیر
۵ تیر ۱۳۹۸انتظاری غیر این نبود
بهترین انتخابه
فضایی بزرگ وراحت
تکنولوژی وامکانات رفاهی لازم و کافی و شاید بیشتر از حد انتظار
از همه مهمتر قیمتی ارزان در مقابل قدرت زیاد!!
مهدی
۵ تیر ۱۳۹۸دوج در عراق خیلی زیاده. ابهتی داره که وقتی ببینی عاشقش می شی هرچند خیلی هم زیبا نیست اما ابهت ماشین های آمریکایی خیلی جذب کننده است حتی وانت فوردهایی که اونجا است. جالبه عراقی ها کمترین اهمیتی هم به تمیزی ماشین نمیدن?
محسن نجفی
۷ تیر ۱۳۹۸سلام چرا چلنجر نیست تو نظر سنجی تون.من از چراغایه پیکان جوانانی چلنجر خوشم میاد???