دوج وایپر یکی از سوپر اسپرتهای اسطورهای آمریکا است که برای اولین بار در سال ۱۹۹۲ معرفی شد. این خودرو همواره به خاطر عملکرد خوبش مورد تحسین قرارگرفته است اما در سوی دیگر به بازده پیشرانهٔ عظیم ۸.۴ لیتری V10 آن انتقاداتی وارد بوده است. از سوی دیگر وایپر هیچگاه نتوانست به فروش مدنظر فیات-کرایسلر دست یابد و حتی دوج قیمت آن را در سال ۲۰۱۴ تا ۱۵ هزار دلار کاهش داد. به همین دلیل چندی است دوج اعلام کرده است که وایپر اسطورهای در سال ۲۰۱۷ خداحافظی خواهد کرد درحالیکه هیچ برنامهٔ روشنی برای جانشین آن اعلامنشده است.
بدین ترتیب بهتازگی دوج با معرفی نسخههای ویژهای از وایپر، رسماً توقف تولید آن در سال ۲۰۱۷ را اعلام کرد. این در حالی است که دوست داران وایپر هرگز از این خبر خوشحال نیستند و بسیاری از اعلام آن غمگین شدهاند؛ اما آیا وایپر هم مانند بسیاری از نامهای پرافتخار آمریکایی به تاریخ خواهد پیوست؟ به نظر میرسد هنوز نه. حداقل این چیزی است که سر جیو مارکیونه مدیرعامل FCA (فیات-کرایسلر) در کنفرانس مطبوعاتی سالانهٔ خود در نمایشگاه خودروی دیترویت اعلام کرد. با توجه به اظهارات مارکیونه امکان بازگشت وایپر وجود دارد و این یک بارقهٔ امید ضعیفی است برای دوست داران این خودرو.
تنها مشکل این است که هیچ زمانی برای معرفی وایپر جدید اعلامنشده است. بااینحال اگر مارکیونه و دیگر مقامات FCA تصمیم به بازگشت وایپر بگیرند، انتظار میرود نسل جدید این خودرو بسیار متفاوت از مدل فعلی باشد. خوشبختانه یکی از زیرمجموعههای FCA یعنی آلفارومئو بهتازگی یک پلت فرم دیفرانسیل عقب جدیدی را توسعه داده است که وایپر میتواند در آینده از آن استفاده کند. این همان پلت فرمی است که سدان جدید جولیا بر روی آن ساختهشده است و حتی احتمال استفادهٔ مدلهای چارجر و چلنجر نیز از آن وجود دارد.
پیشرانهٔ وایپر جدید نیز به همان اندازهٔ پلت فرم اهمیت دارد. بدون شک پیشرانهٔ حجیم ۸.۴ لیتری V10 وایپر فعلی با نمونهای کوچکتر و کارآمدتر که با شرایط فعلی جهانی هماهنگ باشد، تعویض خواهد شد. FCA هنوز هم تمرکز بر قابلیتها و عملکرد وایپر خواهد داشت اما میتواند از راههای دیگری چون ساخت خودروی سبکتر و استفاده از موتور توربو بجای تنفس طبیعی به این مهم دست یابد. البته این تغییرات ممکن است به مذاق طرفداران وایپر خوش نیاید چراکه نماد وایپر نیروگاه عظیم ۸.۴ لیتریاش است. بااینحال هنوز هیچیک از این موارد مذکور تأیید نشده و قطعی نیستند؛ بنابراین باید امیدوار باشیم که این سوپر اسپرت اسطورهای بازگردد و تا آن موقع برای پی بردن به تغییرات آن صبر کنیم.
Nima
۶ تیر ۱۳۹۵خییییلى دلم سوخت? کاش وایپر از بینمون نمیرفت ولى ایشالا جدیدش میاد با مشخصات بهتر فقط خدایى حجم موتور نیاد زیر 5 لیتر که ناراحت میشم. حیف اون صداى قشنگ وایپر واقعا قشنگترین صدایى هست که تاحالا از یه ماشین شنیدم. وایپر با مدل هاى سطح بالاش نشون داده میشه ماشین هاى میلیون دلارى رو فقط با 130 هزار دلار شکست داد.(البته این شاخصه همه آمریکایى ها هست و کوروت ها نسل قبلش نشون داد که با قیمت 100-130 هزار دلار میشه خیلى بزرگارو شکست داد.
asa
۶ تیر ۱۳۹۵پدال داداش مریضیت چیه؟سه ساعت کامنت نوشتم جونم در امده بعد حالا که میخوام ثبتش کنم نمیشه.خب همون اول بگو الکی وقتمو نزارم.ضمنا هیچ حرف سیاسی نزده بودم وکاملا در مورد ماشین بود
great britain
۶ تیر ۱۳۹۵asa برای منم خیلی پیش اومده تا حالا.تو بعضی تاپیک ها کامنتم میاد ولی تو بعضی هاش وقتی ارسال میکنی اصلا تو تاییدیه هم نمیره. برای من هرچند وقت یک بار این اتفاق میوفته.حالا بماند چاپ نشدن نظرات……….
من فقط این مشکلات رو تو پدال میبینم.پدال نمی خوای فکری کنی؟
Ashkan
۶ تیر ۱۳۹۵خیلی این ماشین عالیه حیفه بره
اگه پول داشتمم و تو امریکا بودم
یه زرد / خط مشکی میگرفتم با یه آبی / خط سفید
احمد باقری
۶ تیر ۱۳۹۵در نوع خودش، بسیار عالی بود.
ali911
۷ تیر ۱۳۹۵خدا کنه هر کاری میکنن، حجم موتورش رو نکنن کمتر از شش لیتر. وایپر به لطف موتورش بود که عالی بود.
MjM
۶ تیر ۱۳۹۵افعی به خواب زمستانی میرود!
ماشین خوبی بود ولی فعلا با این حجم موتور و مصرف جلوی رقیباش فروش خوبی رو نداشت…..و احتمال زیاد برخواهد گشت…خیلی از خودرو ها چند سالی با خط تولید خداحافظی کردن…استراحت کردن و برگشتن وبهتر از قبل ….
elemento
۶ تیر ۱۳۹۵به FCA بدبینم. خدا کنه افعی رو نکشن.
سامان اذری
۶ تیر ۱۳۹۵من یه سوالی دارم
الان اکثر خودروسازها تو هر سیلندر از موتورهاشون 4 تا سوپاپ دارند
کسی میدونه چرا اکثر خودرو های امریکایی تو هر سیلندر بجای 4 سوپاپ 2 سوپاپ دارند؟؟؟؟
ایا این باعث نمیشه مصرف سوخت بره بالا ؟؟؟
:(
moein
۶ تیر ۱۳۹۵حالا هی هرروز بگین داره می ره فهمیدیم دیگه کم درد ما رو تازه کنید
Nima
۶ تیر ۱۳۹۵فورد از همون اول زیاد از ۴ سوپاپ استفاده میکرده یعنى دهه ۷۰ یا حتى ۶۰ ولى ۲ خودروساز دیگه بخصوص جنرال موتورز براى موتور هاى V8 یه سنت داره و تا الان هم از اون اول دستش نزده و اون موتور هاى V8 و OHV هست. اما در مورد مصرف سوخت! شما نسبت به حجم حساب کنید میبینید که نسبت به رقبا کم مصرف تر هم هستن. GMC سیرا دنالى با 6.2 لیتر و بیش از 2 تن وزن مصرف 12 هست و کوروت با 6.2 لیتر سوپرشارژ 13.7(تست کار اند درایور) در صورتى که پورشه با 4 لیتر وصرفش 12.7 بود!!! یعنى ۱ لیتر براى 2.2 لیتر اختلاف حجم تازه با مهندسى بالاى پورشه! پس این نشون میده اتفاقا کم مصرف هم هستن. شما لندکروز رو ببین! با موتور 5.7 لیترى همه میدونن دیگه چقدر میسوزونه شاید 18-20 ولى همون طور که گفتم و مدرک هم براش دارم GMC فقط 12 هست مصرفش!
moein
۶ تیر ۱۳۹۵این OHV رو روی روا هم استفاده کردن
خخخ
یو اس اس اینترپرایز
۶ تیر ۱۳۹۵وایپر قدرت موتورها خوبی تولید میکرد
Sajjad Ahmadi
۶ تیر ۱۳۹۵خیلی دوسش دارم
اشکم درومد!
:,(
Peyman
۶ تیر ۱۳۹۵از دو تاچیزاین ماشین خوشم میاد
1.حجم موتور (کلا ازموتور های تنفس طبیعی بیشتر خوشم میاد)
2.سقفش(شبیه سر افعی میمونه)
امیدوارم بلایی که سر هامر اوردن سر این نیارن.
ali
۶ تیر ۱۳۹۵برمیگرده با افتخار هم بر میگرده
سینا
۷ تیر ۱۳۹۵هی …
صنعت اتومبیل سازی داره یکی یکی اسطوره هاش رو از دست می ده
همگی با هم ارزو کنید داج وایپر افسانه ای برگرده
با موتوری بهتر و بالای 8 لیتر
و با ظاهری زیبا تر از گذشته
امیر حسین رضوی
۱۹ آذر ۱۴۰۰با اینکه من این ماشینو از نزدیک ندیدم ولی یا اون خاطره های زیادی دارم. دلم سوخت. آخه چرا؟ خدا اون کسیو که واپر رو از رده خارج حالشو جا بیاره. ماشین به این قشنگی
امیر حسین رضوی
۱۹ آذر ۱۴۰۰اینکه گذشت ولی بقیه ی سوپر کارها بمونن