دوج

کانسپت‌های فراموش‌شده: دوج سوپر8 همی

کانسپت دوج سوپر۸ همی با طراحی رترو و باطنی مدرن، تلاشی برای ارائهٔ تصویری دوباره از سدان‌های خانوادگی سنتی بود

نام دوج سوپر ۸ همی
معرفی نمایشگاه دیترویت ۲۰۰۱
ترکیب موتور جلو
پیشرانه ۵.۷ لیتری V8
قدرت ۳۵۵ اسب بخار
گشتاور ۵۳۵ نیوتن متر
گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک
محور محرک عقب
شتاب ۶ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت

کانسپت سوپر۸ همی (Super8 Hemi) از طراحی عجیب‌وغریبی برخوردار بود و دوج قصد داشت با آن طراحی سدان‌های آمریکایی دههٔ ۵۰ میلادی را احیا کند. در دوران شراکت دایملر-کرایسلر، دوج با این کانسپت، ایده‌ای جدید را امتحان کرد و مجدداً طرح سنتی سدان‌های دیفرانسیل عقب را احیا نمود. یکی از ویژگی‌های جالب سوپر۸ همی ستون A معکوس آن بود که کاملاً مشابه سدان‌های قدیمی آمریکایی طراحی شده بود. علاوه بر این، عدم وجود ستون B و سقف شیب‌دار از این کانسپت خودرویی غیرمعمول برای اوایل قرن بیست و یکم ساخته بود.

dodge-super8_hemi_concept-2001-1024-01

همچنین درهای سوپر۸ همی به شیوهٔ موسوم به خودکشی طراحی شده بودند که دسترسی آسان به کابین را فراهم می‌کرد درحالی‌که ظاهر خودرو نیز به‌صورت رترو و با الهام از خودروهای کلاسیک قدیمی طراحی شده بود. گیربکس اتوماتیک چهار سرعتهٔ خودرو از طریق دکمه کار می‌کرد، دریچه‌های تهویه به شکل موتور جت طراحی شده و فرمان از چوب و آلومینیوم ساخته شده بود. این موارد، دوج سوپر۸ همی را به خودرویی منحصربه‌فرد تبدیل کرده بودند.

2001-dodge-super8-hemi-conc

با فاصلهٔ محوری بسیار کشیدهٔ حدود ۳ متری، سوپر۸ همی خودروی بسیار بزرگی بود درحالی‌که تکنولوژی‌های زیادی هم در آن بکار رفته بود. برای این ماشین یک سیستم اطلاعاتی-سرگرمی ارائه شده بود که از طریق یک نمایشگر کوچک نصب شده روی کنسول جلو ارائه می‌شد. همچنین برای سرنشینان عقب هم امکان دسترسی به اینترنت فراهم شده بود.

dodge-super8_hemi_concept-2001-1024-03

اما همهٔ ویژگی‌های دوج سوپر۸ همی در ظاهر و داخل آن خلاصه نمی‌شد چراکه در زیر کاپوت آن‌هم یک نیروگاه عظیم ۵.۷ لیتری V8 همی نصب شده بود و کلمهٔ همی در نام خودرو هم اشاره به همین موتور داشت. این پیشرانه ۳۵۵ اسب بخار قدرت و ۵۳۵ نیوتن متر گشتاور داشت که کمک می‌کرد این کانسپت در کمتر از ۶ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت رسیده و نهایتاً به حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. بااین‌حال هرچند کانسپت دوج سوپر۸ همی هرگز به تولید انبوه نرسید اما پیش‌نمایشی بود برای نسل اول کرایسلر ۳۰۰ که دو سال بعد معرفی شد.

dodge-super8_hemi_concept-2001-1024-07

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۳ دیدگاه‌ها

  1. نیما

    ۹ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (276 ديدگاه)

    این طراحی های جالب و خلاقانه واقعا جذاب ان و باعث تنوع میشن . ولی در حال حاضر خودروهای تولیدی به سمت تشابه هر چه بیشتر پیش میرن ! مثلا چند دهه قبل تفاوت بین خودروهای عضلانی امریکایی و خودروهای اسپورت المانی از نظر عملکرد و طراحی خیلی فاحش بود و موجب تنوع تو‌بازار میشود و خیلی جالب بود !!

  2. فرشاد سجادیان

    ۹ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    انصافا طراحی خوبی نداره، به خصوص فرم شیشه جلو. فقط مدل فرمون و صندلیهاش به دلم نشست.

    1. Nima

      ۹ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (1659 ديدگاه)

      فرم شیشه جلوش رو اتفاقا من عاشقشم.
      کاملا یادآور دهه 50-60 میلادیه.
      یه کار بسیااااار اصیله.
      نوع دندش هم مال کرایسلر امپریال دهه 60هست و صندلیش هم مال همون دهه.
      طراحى داشبورد مال همون دهه و دراى بلند و شیشه کوچیک و هاردتاپ بودن و فرمون چوب و آلومینیوم همه و همش اصالت خودرو هاى آمریکایى دهه 50-60 هست که توى اکثر ماشیناى جنرال موتورز و کرایسلر و فورد به کار رفته.
      حتى دراش هم مال مال لینکلن کانتیننتال و … اینطورى بودن

      1. Elemento

        ۹ آبان ۱۳۹۵
        سوابق: (11565 ديدگاه)

        .
        در هر صورت خیلی زشت و قناص هست.

        1. (ali (CHEVY NOVA

          ۹ آبان ۱۳۹۵
          سوابق: (7375 ديدگاه)

          مجید اگه این ماشین زشت هستش پس اون کانسپت فولکس که کسل کننده ترین کانسپت دنیا لقب گرفت تکلیفش چی هست؟؟؟؟

        2. Elemento

          ۹ آبان ۱۳۹۵
          سوابق: (11565 ديدگاه)

          .
          من گفتم اون خوشگله.؟!؟؟!؟!؟!؟!؟؟!؟؟!؟
          .
          جلو پنجره ی این وحشتناک بزرگه.
          گربه ها و سگ های توی خیابون رو میکشه داخل موتور… !!

  3. Nima

    ۹ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (1659 ديدگاه)

    چند خصوصیت کرایسلر امپریال:
    با عکس خودتون ببینید:
    http://automotivemileposts.com/imperial/images/1975/imperial1975velourgold.jpg
    http://www.moibbk.com/images/chrysler-imperial-interior-1.jpg
    http://www.moibbk.com/images/chrysler-imperial-interior-10.jpg
    http://13252-presscdn-0-94.pagely.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2016/08/a-31.jpg
    https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/e6/87/27/e68727ed2890133234a751b303cf6c7f.jpg

    توى این عکسا میتونید تمام نماد هارو ببینید!۰.
    شیشه هاردتاپ-خم شیشه جلو-دنده دکمه اى-صندلى ها-فرمون رو فقط نتونستم پیدا کنم-حالت درا هم توشون هست.
    اینم کانسپت کرایسلر امپریال 2006:
    http://www.seriouswheels.com/pics-2006/2006-Chrysler-Imperial-Concept-NAIAS-Suicide-Doors-1600×1200.jpg

    1. (ali (CHEVY NOVA

      ۹ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (7375 ديدگاه)

      نیما با این عکسها دیونم کردی به مولا
      واقعا باید فقط تحسین کردش

  4. فرشاد سجادیان

    ۹ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    دوستانی که عشق صدا دارن، این ویدئو رو حتما دانلود کنن. روانیش شدم، دلم نیومد واستون نذارمش.
    http://s8.picofile.com/file/8272761542/Insta_video.mp4.html

  5. دانیال

    ۹ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (71 ديدگاه)

    وقتی داره میره انگار داره میاد:| . عقبش انگار جولوه جولوش انگار عقبه.
    از اون کانسپتای بیخوده:XD

  6. king 918 [پادشاه اشتوتگارت ]

    ۹ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (2493 ديدگاه)

    من نمیدونم این ایده مسخره کیلومتر شمار وسط داشبرد کار کیه
    اخه رو چه حسابی این کار چرت رو انجام میدید ………..
    اصلا دلیلی هم نداره ……….

    1. آرش

      ۹ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (29 ديدگاه)

      مینی کوپر هم دقیقا کلیومترش وسط داشبورده شاید میخوان با این کار خاص بودن رو القا کنن

      1. king 918 [پادشاه اشتوتگارت ]

        ۹ آبان ۱۳۹۵
        سوابق: (2493 ديدگاه)

        اتفاقا الان مینی دیگه این کارو نمیکنه
        خیلی هم کابینش قشنگ شده الان …………..
        از برند های ژاپنی هم زیاد دیدم این حرکتو
        والا نه تنها چیزه خاصی نیست بلکه بسیار حرکت بی کاربردیه
        فقط راننده رو گمراه میکنه ……….

        1. آرش

          ۹ آبان ۱۳۹۵
          سوابق: (29 ديدگاه)

          آره درست گفتی ژاپن هم با تویوتا پریوس این کارو کرده البته بصورت دیجیتالی!
          الان دور دوره هدآپ دیسپلی هست

  7. ونوم

    ۹ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (543 ديدگاه)

    این جلو پنجره برا چارجر خیلی با ابهت بود یادش بخیر

    1. آرش

      ۹ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (29 ديدگاه)

      ابهت؟؟؟؟ چیزی که تو این عکس اصلا مشاهده نمیشه ابهته !! این طراحی که همش ایراده تو به این میگی ابهت؟!!!

      1. (ali (CHEVY NOVA

        ۹ آبان ۱۳۹۵
        سوابق: (7375 ديدگاه)

        جناب ارش ونوم نظرش رو گفت
        شما خوشت نیومده دلیل بر راست بودن حرف شما نیست
        شما اگه بلدی بهتر از این طراحی کن

        1. آرش

          ۹ آبان ۱۳۹۵
          سوابق: (29 ديدگاه)

          ببخشید ali (CHEVY NOVA نمیدونم شما از کامنت من چه برداشتی کردی اما من با لحن تندی یا تمسخر نگفتم من از حرف ایشون تعجب کردم شما یه جوری حرف میزنی انگار دعوا داری

  8. (ali (CHEVY NOVA

    ۹ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (7375 ديدگاه)

    من دعوا ندارم باکسی ارش جان
    ونوم که از دوستان عزیز من در سایت نظرش رو گفت شما هم نظرتون رو منم نظرم رو شاید بد برداشت کردیم هر 2 نفر
    من معذرت میخوام از شما
    یا علی

    1. ونوم

      ۹ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (543 ديدگاه)

      علی جون خیلی اقایی من این جلو پنجره رو که تو نسل قبل چارجر بود گفتم طرف نخونده ایراد میگیره

    2. آرش

      ۹ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (29 ديدگاه)

      نه داداش اختیار داری این چه حرفیه بله فرمایش شما کاملا درسته هرکی نظرشو میده من خدمتتون عرض کردم من وقتی کامنت ونوم رو خوندم تعجب کردم حتی علامت تعجب رو هم گذاشتم و اینکه چندتا علامت سوال پشت سرهم دلیل بر این نیست که من با حالت عصبانیت سوال میکنم ! سوءتفاهم نشه یه وقت داداش.
      ماچاکرتیم

  9. Sajjad Ahmadi

    ۹ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    خیلی نا موزونه!

  10. احمد باقری

    ۱۰ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    خیلی عجیب و غریبه، انگار تناسبی نداره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا