امسال اولین سالی است که یک خودروی ساخت لهستان در فستیوال سرعت گودوود حضور مییابد. مدل جدید آرینرا هوزاریا GT حتی در دور سوپرماشینهای میشلن یا Michelin Supercar Run شرکت کرده است.
الهامبخش این سوپرماشین جدید، هواپیماهای جنگنده لهستانی در دوره جنگ جهانی دوم بودهاند؛ جنگندههایی که در «جنگ بریتانیا» در سال ۱۹۴۰، در کنار نیروی هوایی سطلنتی (RAF) حضور داشتهاند. اسکادران ۳۰۲ و ۳۰۳ لهستان هواپیماهای جنگنده تکسرنشینه «هاوکر هاریکِین» را که در بریتانیا ساخته شده بودند، در هنگام جنگ در اختیار داشتند. سپس در ماه نوامبر همان سال، اسکادران سیصد و دوم لهستان به «RAF وستهمپنت» انتقال داده شد. امروزه، این پایگاه به عنوان «فرودگاه گودوود» شناخته میشود.
آرینرا هوزاریا GT که برای شرکت در مسابقات FIA GT ساخته شده، از فریم فضایی و محافظ سرنشین لولهای استفاده میکند که از جنس فولاد لولهای یکپارچه بریتیش BS4 T45 است؛ یعنی همان متریالی که برای جنگندههای «هاریکِین» و «اسپتفایر» در جنگ جهانی دوم استفاده شده است. شاسی این خودرو در پوشش یک بدنه فیبرکربنی قرار گرفته که طراحی آن بر عده پرفسور یانوش پیِخنا (Janusz Piechna) در دانشگاه فنی ورشو بوده است. این در حالی است که تنظیمات آئرودینامیک آن در تونل باد MIRA واقع در بریتانیا انجام گرفتهاند. سایر تأثیرپذیریهای این سوپرماشین از هواپیماهای جنگنده را میتوان در جاهایی مانند رنگآمیزی آبی روشن بدنه دید؛ رنگی که یادآور هواپیماهای قدیمی اسپیتفایر است.
پیشرانه آرینرا هوزاریا GT از جانب یک موتور ۶/۲ لیتری V-8 تأمین میشود که در وسط خودرو قرار گرفته است. این موتور با یک سیستم انتقال قدرت ترتیبی Hewland LLS و یک دیفرانسیل ضدّ لغزش همراه است. در همین حال، یک ست پدلشیفتر قدرت موتور را که بین ۴۲۰ تا ۶۵۰ اسببخار در دسترس قرار میگیرد را کنترل میکنند. موتور V-8 آرینرا هوساریا احتمالاً از جانب جنرالموتورز تأمین شده و از خانواده موتورهای مدرن LS یا LT در این کمپانی است.
سیستم تعلیق منحصر به فرد این خودرو متشکل از pushrod و دامپرهای Öhlins با قابلیتهای تنظیم در چهار جهت است. این در حالی است که در سیستم ترمزگیری، یک سری از کالیپرهای ۶ پیستونه مونوبلاک Alcon و دیسکهای ۱۵ در چهار گوشه خودرو استفاده شده است. همچنین یک سیستم مسابقهای «بوش ABS» کنترل تنظیمات سیستم ترمز را برعهده دارد.
پس از معرفی نمونه مسابقهای آرینرا هوزاریا GT، این خودروساز لهستانی برنامه دارد تا در سهماهه چهارم سال ۲۰۱۷ میلادی، یک نسخه با تمرکز بر نمایش در پیست و در عین حال، مطابق با استاندارد حضور در جادهها و خیابانهای شهر ارائه کند؛ مدلی که با عنوان آرینرا هوساریا ۳۳ مطرح است.
نام «هوزاریا» به سوارهنظام قرن هفدهم لهستان برمیگردد که در جنگهای سال ۱۶۰۵ میلادی در «کیرچولم» و سال ۱۶۸۳ در «وین» پیروز شدند. هوزارهای لهستانی در طول بیش از یک قرن، در جنگها شکستناپذیر بودند. سایر جزئیات اشارهکننده به نیروهای نظامی شامل طرحهای سهگوش سفید و قرمز و همینطور علامت شطرنجی سفید و قرمز نیروی هوایی لهستان میشود.
ali
۲۳ تیر ۱۳۹۵ظاهرش بدم نیستا خوبه
حتی لهستانیهاهم از این ماشینها دیگه میسازن بعد یکی در کشور عزیز ما ***
king 918
۲۳ تیر ۱۳۹۵من که خوشم نیومد نمای عقبش خیلی بد فرمه …….
عملکردش چطوریه چیزی نگفتین …..؟؟؟؟؟؟
مهدی
۲۳ تیر ۱۳۹۵از نمای جلو و بغل شبیه لامبورگینیه
1A1
۲۳ تیر ۱۳۹۵این ماشینوووو میشناسم.نسخه خیابانیشم دیدم و مدلی که برای مسابقات جی تی3 ام هست دیدم وونا خیلی زیبان این نمیدونم چرا اینجوری شده??
دانیال
۲۳ تیر ۱۳۹۵به جای حذف نظر من میتونستید اسم انگیسیشو تو پرانتز اضافه کنید حداقل
محمد
۲۳ تیر ۱۳۹۵جالبه نمای اتاقش ترکیبی از مکلارن MP-4(شیشه ها و پنجره ها و فضای بین گلگیر عقب و جلو)،لامبو هوراکان(قسمت جلو و کاپوت)،هوندا NSX(صندوق عقب و سپر عقب) و خودروی طراح ایرانی فربد GT( چراغ های عقب)هست اما در کل ظاهرش زیباست.
ماسل
۲۳ تیر ۱۳۹۵پاراگراف آخر منو به فکر فروبرد چه اسمایی میزارن
دانیال
۲۴ تیر ۱۳۹۵منم گفتم نظرمو تایید نکردن:|
احمد باقری
۲۴ تیر ۱۳۹۵طراحی خوبی داره، البته شبیه به چند ماشینه.