احتمالاً تاکنون نام دولاژ (Delage) را نشنیدهاید زیرا این شرکت حدود هفتاد سال پیش به فعالیت خود پایان داد. دولاژ یک خودروساز لوکس فرانسوی بود که در سال ۱۹۰۵ توسط «لوئیس دولاژ» در نزدیکی پاریس تأسیس شد و پسازاینکه در سال ۱۹۳۵ به مالکیت شرکت دولاهه درآمد، سرانجام در سال ۱۹۵۳ تعطیل شد؛ اما در نوامبر سال ۲۰۱۹ انجمنی که مالک برند دولاژ است خبر از احیا و تأسیس مجدد این شرکت داد. حال این برند فرانسوی با معرفی سوپراسپرت چشمگیری بنام D12 رسماً بازگشته است.
این خودرو که از سوی سازنده «سریعترین سوپرکار هیبریدی خیابانی دنیا» خوانده شده، طراحی فوق مدرنی دارد که از هواپیماهای جنگنده و خودروهای فرمول یک الهام گرفته است. این موضوع از نمای جلوی خودرو کاملاً قابلمشاهده است زیرا D12 از دماغهای الهامگرفته از فرمول یک با اسپلیتری فیبر کربنی سود میبرد. روی این دماغه پوشش شفافی قرار گرفته که سیستم تعلیق خاص آنرا نشان میدهد درحالیکه چرخها نیز از بدنهٔ اصلی خودرو جدا شدهاند. کمی عقبتر، اتاقی یکتکه به چشم میخورد که مثل کاناپی جنگندهها باز میشود. ازجملهٔ دیگر ویژگیهای بیرونی برجستهٔ این سوپراسپرت فرانسوی هم میتوان به دریچهٔ هوایی روی سقف، ورودیهای هوای بزرگ طرفین، بال عریض عقب، رینگهای فیبر کربنی، دیفیوزر عظیم و چراغهای LED اشاره کرد.
D12 خودرویی دونفره است اما صندلی سرنشین پشت راننده قرار دارد. به گفتهٔ دولاژ، این ماشین از صندلیهای فیبر کربنی و غربیلک فرمان منحصربهفردی با جویاستیکهای الهامگرفته از جتهای جنگنده برخوردار است. در کابین D12 همچنین میتوان مجموعهای از نمایشگرهای دیجیتالی را مشاهده کرد درحالیکه به گفتهٔ دولاژ، به سیستم صوتی فوکال هم مجهز است.
این سوپراسپرت منحصربهفرد فرانسوی در دو نسخهٔ مختلف بنامهای GT و Club تولید میشود که هردو به یک پیشرانهٔ ۷.۶ لیتری V12 تنفس طبیعی ساخت فرانسه به همراه یک موتور الکتریکی و گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک مجهز هستند. پیشرانهٔ بنزینی ۹۹۰ اسب بخار قدرت تولید میکند و در نسخهٔ GT، موتور الکتریکی هم ۱۱۰ اسب بخار دیگر به آن اضافه میکند تا مجموع خروجی سیستم به ۱۱۰۰ اسب بخار برسد. از سوی دیگر اما نسخهٔ Club به یک موتور الکتریکی سبکوزن ۲۰ اسب بخاری مجهز است که فقط برای رانندگی در ترافیک، پارک کردن و دندهعقب رفتن مورداستفاده قرار میگیرد.
درنتیجه، مجموع قدرت D12 Club پایینتر و برابر با ۱۰۱۰ اسب بخار است اما در عوض با وزن خالص ۱۳۱۰ کیلوگرم، نزدیک به ۹۰ کیلوگرم از نسخهٔ GT سبکتر است. به گفتهٔ دولاژ، GT شتاب سریعتری دارد اما Club در هر پیستی سریعتر است. این شرکت همچنین اذعان داشته است که قصد دارد با D12 رکورد پیست نوربرگرینگ را بشکند.
D12 توسط یک تیم فنی در کلاس جهانی توسعه یافته که مجموعاً ۱۶ عنوان قهرمانی جهانی فیا دارند. این تیم شامل قهرمان جهان سابق فرمول یک «ژاک ویلنوو» و مدیر فنی «بنوا بَگور» میشود که دو بار قهرمان مسابقات تورینگ کار فیا شده است. اگر همهچیز طبق برنامه پیش برود، دولاژ D12 در سال ۲۰۲۱ به مرحلهٔ تولید میرسد. از این خودرو تنها ۳۰ دستگاه تولید خواهد شد که هرکدام ۲.۳ میلیون دلار قیمت دارند. مدیرعامل دولاژ «لوران تاپی» در بیانیهای گفته است:
ما از بازگشت دولاژ بهعنوان یکی از نفیسترین و خلاقانهترین برندهای هایپرکار در دنیا ابراز خرسندی میکنیم. D12 جانشین مدرن شایستهای برای شگفتیهای مهندسی است که دولاژ اولیه به آن شهرت داشت
XLE
۱۹ مرداد ۱۳۹۹جون بابا
دوگانه ال پی جی کنی
جلوش فنر ۲۰۶ بندازی
رینگ خرچنگی
بار بزنی مگان های پلیس انگشت به دهن بمونن
فقط سوالی که ذهنمو درگیر کرده اینه کهauxهم میخوره یانه!؟
(تفکرات یک جهان سومی عقده ای به دل نگیرید)
آرش وان
۱۹ مرداد ۱۳۹۹خیلی جالبه که موتورش رو از برندهای معروف خودروساز قرض نکرده و خودش اون را ساخته
مرتضی
۱۹ مرداد ۱۳۹۹فکر نمیکنم کار خودش باشه ، با توجه به اینکه تیم سازنده در فرمول یک هستند احتمال داره کمپانی های فرمول یک براش تولید کرده باشن
محمد
۱۹ مرداد ۱۳۹۹عجب چیزیه
AMG///
۱۹ مرداد ۱۳۹۹دولاژ؟؟؟؟؟
اسم عجیبیه
Alireza
۱۹ مرداد ۱۳۹۹تاحالا فک کنم چند صد باری سوپرکار و هایپرکار ناشناخته با ادعاهای بزرگ دیدیم
الان کدوماشون حتی به مرحله تولید رسیدن؟
(Saeed(peugeot
۱۹ مرداد ۱۳۹۹جانم فرانسه …..جانم این ماشین
بیاد جا پای ابر سازه فرانسوی بوگاتی بزاره ….
Moein
۱۹ مرداد ۱۳۹۹بوگاتی فرانسوی واقعی نیست
فراموش نکن
اگر خود اتوره بوگاتی فرانسوی بود حالا باز یه چیزی
سهم فرانسه از بوگاتی فقط همون کارخونه است که تو خاکش قرار داره
خیلی باعث مباهات نباشه که میچسبونید به فرانسه
افرا
۱۹ مرداد ۱۳۹۹با این منطق شما پس رولزرویس مینی و بنتلی هم بریتانیایی نیستن چون تمام طراحی و ساخت موتور توسط مهندسین المانی و شرکت بی ام و ساخته میشه خودروی سوپر اسپرت منصوری هم ایرانی محسوب میشه چون توسط یه ایرانی طراحی و ساخته شده و فقط تو خاک انگلیس ساخته
Malt hill
۱۹ مرداد ۱۳۹۹خیلی عجیبه که موتور ۱.۶ لیتری نداره
مانی
۲۰ مرداد ۱۳۹۹منم داشتم حساب میکردم چندتا موتور ۱.۶ رو چسبوندن بهم اینو ساختن
دیدم جور در نمیاد،ولی هنوز باورم نمیشه که به ۱.۶ ربطی نداره
ارشیاsvj
۱۹ مرداد ۱۳۹۹شرکت های زیادی منتظر هستن رکورده اونتادورSVJ رو بشکنن و همه هم میتونن بشکنن
(چند درصد احتمال داره ۱۰۱۰ اسبیه ۱۳۰۰ کیلویی ۷۷۰ اسبیه ۱۵۷۵ کیلویی رو شکست نده!!!؟؟؟)
ولی هیچکدوم حالا حالا ها نخواهند شکست مطمئن باشین.
joojoo
۲۰ مرداد ۱۳۹۹دلیل اینکه خیلی به رکورد اونتادور دست درازی نمیکنن واسه اینه که اونتادور از ایرودینامیک فعالی سود میبره که توی اون کلی قطعه ی ایرودینامیکی کنار هم برای پیچیدن بهتر سر پیچ دارن همکاری میکنن…و همچنین دیسک های غول پیکری که باعث شدن مسافت توقفش حتی از 488 پیستا هم کمتر باشه. درکنار فرمانپذیری چهارچرخ….واسه همینه که یک و نیم تن ماشین سر پیچ ها از هر خودروی دیگه ای سریعتره و توی پیست هایی که مسیر مستقیم زیاد ندارن…و پیچ در پیچن….سروری میکنه.جادوی ایرودینامیکو دست کم نگیر. ایرودینامیک فقط به داون فورس نیست
(Saeed(peugeot
۱۹ مرداد ۱۳۹۹با ۱.۶ هم رکورد میزنه تو نوربرگ رینگ
بی ریا
۱۹ مرداد ۱۳۹۹داداش این افتخار فرانسه است نه اون بوگاتی چرا چون یه برند بی نام و نشون که صفرتاصد ساخت ماشینو به علاوه ساخت و طراحی موتورش رو خودش داره انجام میده
انصافا بوگاتی کجاش فرانسویه !!!!!!
در حقیقت بوگاتی همون شاخه اسپرت فولکس واگنه که برندی آلمانیه و فقط تو خاک فرانسه یه کارخونه براش ساختن
دوستان خواهشا قبول کنید بوگاتی همون فولکس واگنه و اون برند بوگاتی قدیمی به خاطره ها پیوسته
فرزاد
۱۹ مرداد ۱۳۹۹داداش هر موقع رولزرویس المانی شد بوگاتی هم المانی میشه چه خوشتون بیاد چه نیاد بوگاتی فرانسویه نگا نکنید الان چند سالی تحت مالکیت فولکس واگنه بوگاتی در دهه 40 50 و 60 میلادی صفر تا صدش فرانسوی بود و مدل های افسانه ای تایپ وان و تایپ 57 دهه 40 و 50 که امروز جزو گرونترین خودروهای دنیاست توسط فرانسویا طراحی و ساخته شده
حسین دهمرد
۱۹ مرداد ۱۳۹۹یجوریه