سام کاویانی: همانطور که پیشتر هم گفته شد، شرکت بهمن موتور در سال جاری قصد دارد که از سه خودروی جدید در این مجموعه رونمایی نماید. این سه خودرو به ترتیب نام عبارتاند از: فاو بسترن B30، بورگوارد BX5 و بورگوارد BX7. از فاو بسترن B30 قبلاً به نحوی مختصر سخن راندهایم و اینک نیز بر آنیم که شما عزیزان را در متنی کوتاه با بلندقامتی زیبا به نام بورگوارد BX5 آشنا نماییم.
بورگوارد (BORGWARD)، یک خودروساز کهنهکار ژرمنی است که در سال ۱۹۲۹ میلادی توسط شخصی به نام کارل اف.دبلیو بورگوارد (CARL F.W BORGWARD) در شهر برمن آلمان پایهگذاری شد. پس از طی دههها، در سال ۱۹۶۱ میلادی، تولید خودرو در این شرکت رو به خاموشی نهاد و خود بنیانگذار شرکت نیز دو سال پسازاین تاریخ دار فانی را وداع گفت؛ اما تقدیر بر آن بود که بورگوارد رستاخیز دگربارهای را تجربه نماید. در بیست و یکمین روز از ماه می سال ۲۰۰۸ میلادی، کریستین بورگوارد (CHIRISTIAN BORGWARD)، پسر ارشد بنیانگذار این شرکت به همراه دیگر شریک خود کارل هاینز نوس (KARLHEINZ KNOSS)، این غول خفته را از نو بیدار و شرکتی به نام “BORGWARD AG” را در لوسرن سوئیس به ثبت رساندند؛ و البته در این میان، سرمایهگذاری سنگین شرکت فوتون که بر پایه برخی مندرجات، سهامدار صددرصدی بورگوارد است نقش محوری را در احیاء دوباره این نام پرآوازه اروپایی ایفاء نمود. در نهایت، سال ۲۰۱۵ میلادی و پس از پس از ۵۴ سال وقفه، نخستین محصول بورگوارد در قرن بیست و یکم میلادی، به نام BX7 پا به عرصه وجود نهاد. این خودرو یک کراساوور میان سایز است که در متن دیگری بدان خواهیم پرداخت.
بورگوارد BX5 که موضوع این مقاله است، یک کراساوور کامپکت است که نخستین بار، اوایل سال ۲۰۱۶ میلادی و در نمایشگاه ژنو سوئیس در معرض دید جهانیان قرار گرفت اما تولید آن کمی بعد و در ماه مارس سال جاری (۲۰۱۷ میلادی) آغاز شد. ابعاد خارجی این خودرو در حد و اندازه بلندقامت تأنی چون کیا اسپورتیج و هیوندای توسان است.
بهعنوان خودرویی که قصد ورود به بازار اروپا و بهویژه آلمان را دارد، بورگوارد BX5 از نمای ظاهری جذاب و چشمنوازی بهره میبرد. در این میان، جلوپنجره بزرگ کرومی در جلو که وسط آن آرم لوزی شکل این شرکت جای گرفته به همراه گلگیرهایی که هنرمندانه تراش خوردهاند و آینههای بیضیشکل جانبی، در همان لحظات آغازین توجه بیننده را به خود معطوف میکنند. نیمرخ این خودرو که در ناحیه عقب تا حدی شبیه به مازراتی لوانته است، از فرمی دینامیک و اسپرت بهره میبرد و در این میان، وجود اوورهنگهای زیبایی که بر گلگیرهای عقب آن قالبریزی شدند به همراه رینگهایی با سایزی متناسب و درخور، نقش بسزایی در تزریق حس و حالی اسپرتی در پیکره بورگوارد BX5 دارند. طراحی ناحیه پشتی این خودرو نیز کاملاً بهروز و مدرن است. بر روی درب عقب، چراغهای کوچکی نصب شده و اسپویلری با ابعادی مناسب بر قسمت فوقانی آن جای گرفته است و در زیر سپر عقب نیز، یک دیفیوزر نقرهای رنگ نصب شده است و البته چون دیگر طرحهای مدرن امروزی، اگزوزها هم از دیدگان ناظران بیرونی مخفی هستند. خلاصه کلام، بورگوارد BX5 خودرویی است که کلیت بدنه آن از قابلیت جذب بالایی در میان اکثر طبقات سنی جامعه برخوردار است.
برخلاف طرح آوانگارد بدنه، کابین این خودرو آنچنان که بایدوشاید پیشرو و مدرن نیست. گرچه داشبورد از قالب زیبایی بهره میبرد و کیفیت متریال به کار رفته در آن نیز در سطح بالایی ارزیابی میشود اما روی هم رفته کمی شلوغ به نظر میرسد. پوشش رویی داشبورد از رنگ بژ و مشکی ترکیب یافته و در جایجای آن اجزای چوبی دیده میشوند. در بخش میانی داشبورد و بالای آن، یک صفحه نمایش لمسی به سایز ۸ اینچ جای گرفته که قابلیت سازگاری با APPLE CARPLAY را داراست. دوربین دید عقب و سامانه اینترنتی WiFi هم از دیگر امکانات موجود در آن هستند. فرم فرمان بورگوارد BX5 برای یک خودروی مدل سال ۲۰۱۷ میلادی، کمی عقب مانده به نظر میرسد. البته ناگفته نماند که این روزها خودروهای بسیاری از چنین طرحهایی برای غربیلک فرمان خود بهره میبرند. پانل پشت فرمان نیز با صفحات آنالوگ درجهبندی شده است که تأکیدی است بر مایههای اسپرتی این خودرو. در این میان، حجم فضای داخل کابین در حد بسیار خوبی است و فضای کافی برای پا و سر سرنشینان در جلو و عقب آن وجود دارد و از این حیث کمبودی مشاهده نمیشود.
در حال حاضر، تنها یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری به توان ۱۹۰ اسب بخار و گشتاور ۲۸۰ نیوتن متر برای این کراساوور چینی – ژرمنی در دسترس خریداران است. یک پیشرانه ۱.۴ لیتری توربو به توان ۱۴۰ اسب بخار و گشتاور ۲۴۰ نیوتن متر و همچنین، یک پیشرانه ۱.۴ لیتری توربو هیبریدی به توان ۲۵۳ نیوتن متر و گشتاور ۴۵۳ نیوتن متر نیز بهزودی به آن ملحق خواهند شد. پیشرانه ۱.۸ لیتری توربو با گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک و پیشرانه ۱.۴ لیتری توربو با گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک کلاچ دوبل (DCT) عرضه خواهند شد. بورگوارد BX5 در دو گزینه تک و دو دیفرانسیل در بازار فروخته میشود.
بهای بورگوارد BX5 در بازار چین، از ۱۴۶,۸۰۰ یوآن (حدود ۲۱,۳۵۰) شروع شده و به ۲۱۶,۸۰۰ یوآن (حدود ۳۱,۵۰۰ دلار) ختم میگردد.
طول/عرض/ارتفاع این خودرو معادل ۴۴۸۳/۱۸۷۶/۱۶۷۷ میلیمتر و فاصله بین دو محور عقب و جلوی آن نیز برابر با ۲۶۸۵ میلیمتر است.
خودروهای ساخت بورگوارد به لحاظ فنی و تکنیکی در سطح و اندازه خودروهایی چون فولکسواگن بوده و کاملاً نیز قابل رقابت با همتایان قدر ژاپنی و کرهای خود هستند. بورگوارد BX5 با تکیه بر ظاهر جذاب، کیفیت بالای متریال و پیشرانه توانمند خود، در صورت قیمتگذاری مناسب از طرف بهمن موتور، میتواند کار را برای آسیاییهای خوش آب و رنگ وارداتی در بازار ایران بسیار سخت نماید. پس جهت قضاوتی بهتر باید منتظر بهایی ماند که شرکت وطنی برای آن تعیین میکند.
منابع:
BORGWARD.COM/EN
CARNEWSCHINA.COM
CHINAAUTOWEB.COM
و…
Amir
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶از محصولات بورگوارد استقبال میشه در کشور ما ِ
به شرط اینکه قیمتشون منطقی و درست تعیین بشهِ
که با توجه به پیشینه ی اروپایی و شیک بودن طراحیشون بعید میدونم حتی ارزون ترین مدلای این کراس اوور ها زیر 90 تومن باشه
در مجموع خبر خوبیه
بازار خودرویی داره بزرگ و متنوع میشه
Pony car
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶این ماشین اگر دور بر ۱۴۰ تومن قیمت گذاری شه می تونه رقابت کنه
آریا
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶دوست عزیز وقتی توسان 190 میلیون قیمت داره چجوری این بشه 140 میلیون.
قیمتش میشه بالای200
افشین
۳ مهر ۱۳۹۶سلام
با توجه به اینکه تیپ های مختلف داره( فول آپشن و لوآپشن) ومهمتر اینکه کارخانه سازنده در تملک چینی هاست(نه آلمانی ها) قیمت متعادلش بین 90 تا 140 میلیون بر اساس تعداد آپشن ها ونوع پیشرانه (موتور) در بازار فعلی بنظر میرسه منطقی تر باشه و به 200 نمیتونه برسه.
شاهين
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶اگر خود مزدا های جدید رو وارد میکرد بیشتر از این استقبال میشد ازش…
محمد
۱۰ آذر ۱۳۹۶تو نمایشگاه ک گفتن حدود ۲۵۰ شما حرف از زیر ۹۰ حرف میزنید.هه
جواد
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶چطور این خودرو در سطح فولکس واگن دونستن من نمیدونم این خودرو صفر تا صدش ساخت چین هستش از ایمنی اون هم صحبتی نشده البته قصد بد جلوه دادن چینی ها را ندارم ولی اینقدر هم پیشرفت نکردن که هم رده یکی از بزرگان دنیا اون بدونیم
بهنام
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶پیشرانه این خودرو با پیشرانه ائودی و برخی محصولات فولکس واگن مشترک هست اگر قطعات همه چینی بود که 21هزار دلار قیمت نداشت این هم بگم هنوز معلوم گروه بهمن بتونه این برند را تولید کنه مسئولین بورگوارد از مذاکره با ایرانخودرو هم خبر دادند که دلیلش هم احتمالا بخاطر این هست که فوتون که مالک برند بورگوارد هست با ایران خودرو در تولید محصولات تجاری و پیکاپ تانلند سابقه همکاری داشته و بیشتر متمایل به همکاری با ایرانخودرو بایستی باشه تا گروه بهمن
ali a
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶تو خبرها خوندم قیمتی که بهمن موتور میخواد روش بزاره 140 میلیون هست! خوبی هاش اینه که از تکنولوژی المان استفاده کرده. طراحی بیرونی و داخلی خوبی داره و فنی هم قابل قبوله ولی خب یه برند جدیده و گم نام که سرمایه گزاراش هم چینی ها هستن و با این قیمت هم رقیب زیاد داره تو بازار… باید ببینیم تو بازار چیکار میکنه .. با این حال من ازش خوشم میاد..
جواد
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶عزیزان بورگوارد 40 سال پیش ورشکست شده و تکنولوژی نداره که بدرد امروز بخوره صفر تا صد این ماشین چینی هستش و در چین هم تولید میشه گول تبلیغات گروه بهمن نخورید هیچ چیز این ماشین المانی نیست
مک میسل
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶طبق اطلاعاتی که من دارم،که شاید هم اشتباه باشه
مزدا تصمیم داره خودرو های نسل جدیدشو فقط به کشور های جهان اول بده.
Sina
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶الان مزدا به بهمن ماشین نمیده یا بهمن نمیره دنبالش؟ ?? آخه این چجور نماینده ای هست که از همه جا ماشین میاره غیر از شرکتی که نمایندش هست؟
یاسین
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶مزدا به خاطر مسائل سیاسی مثل همه برندهای ژاپنی از همکاری مستقیم با ایرانی ها خودداری میکنه و صرفا فعلا با نماینده چینیش یعنی FAW عملا غیر مستقیم همکاری میکنه با ایران و مزدا 3 نسل قدیم هم فعلا فقط در ایران تولید میشه و در بقیه دنیا از رده خارج شده
محمد رضا
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶مزا وسایر خودرو سازان جهان چه ژاپنی وغیره هیچ مانعی برای همکاری با ای ان ندارن خودرو ساز های داخلی کم لطفی میکنن
مزد3 هم تمام قطعاتش حتی بدنش بهطورckd (یا همون قطعات منفصله) از ژاپن میاد
ویروگردی
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶بله محدودیتی نیست ولی مشکلی که هست اینه شرکتایی که مثل نیسان و مزدا و تویوتا که سهم زیادی از بازار آمریکا دارن به خاطر احتمال تحریم های یک جانبه آمریکا (نه بین مللی) که هر لحظه احتمال تشدیدش هست ریسک نمی کنن و خودروسازای فرانسوی به خاطر اینکه سهم کمی از فروش تو بازار آمریکا دارن این ریسک رو قبول می کنن، غیر از اون هم دولت فرانسه قدرتی جهانی هست و حق وتو هم داره و با ژاپن که حتا ارتش هم اجازه نداره داشته باشه فرق اساسی می کنه
یاسین
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶محصولات برند بورگوارد قراره تو خود المان مهندسی بشن و از پلتفرم های فولکس واگن استفاده کنن و قراره تمامی استاندارد های خودرویی اروپا و خود المان چه از نظر بحث ایمنی و الایندگی رو پاس کنه که پس یه ماشین چینی نیست از نظر استانداردی بخصوص از نظر عملکرد فنی اما مسلما از نظر کیفیت و قابلیت اعتماد قابل مقایسه با برندهایی مثل فولکس واگن و حتی برند های زیر شاخش مثل سئات و اشکودا هم نیست و حتی قابل مقایسه با برندهای فرانسوی و کره ای هم نخواهد بود چه برسه به ژاپنی
اما من میگم بعد در عمل ثابت میشه که این ماشین میتونه از نظر کیفیتی یه چیزی باشه بین چینی های با کیفیت مثل BYD و هاوال و محصولات اقتصادی کره ای و فرانسوی یا برندهایی مثل سوزوکی یا سانگ یانگ و به نظرم با توجه به قیمت گذاری خوب میتونه موفق بشه تجربه ثابت کرده بهمن ماشین بد نمیاره تولید کنه ممکنه تو تولیدش مثل همه ایرانیا خراب کنه اما خود اون ماشین ماشین بدی نیست
Landscape
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ام جی zsکپی همینه(از لحاظ طراحی خارجی)
مخصوصا قسمت جلو ام جی
کلا چین کپی کردن براش عادت شده
road
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶سال طراحی کانسپت ام جی خیلی قدیمی تره و در ضمن اصلا ربطی به هم ندارن الان همه ماشین ها با هم شباهت های زیادی دارن، بعد ام جی (کلمه انگلیسی) کل طراحیش و خط تولید… تو انگلیس هست وتو چین هم ساخته میشه
همینطور این برند آلمانی طراحی…. تو المان الباقی تو چین یا جاهای دیگه
Amir.dp
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶اگر توضیحاتی که در متن هست درست باشه و قیمت منصفانه روی این خودرو بزارند(کمی دور از ذهن است) قطعا میتونه بازار فروش خوبی داشته باشه
رامتین
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶مهم اینه من 140تومن بابت این نمیدم. حتی فارغ از سگمنت حاضرم 160تومن بدم برای یه سدان کوپه مثل النترا نسخه اسپرت که قراره با سیستم تعلیق مستقل و متمایز و موتور 200اسبی به ایران بیاد. شکی نیست کره پایینتر از ژاپن و اروپاست ولی وقتی قصد استفاده 3سال بیشتر نداشته باشی شک نداریم به مشکل برنمیخوری.
فرامرز
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶شما که اینقدر میخوای هزینه کنی یه سئات لئون اف آر بگیر. قول میدم ارزشش خیلی بیشتر از النترا هست و سواریش چند سطح بالاتره.
رامتین
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶اگه توانش بالای 200 اسب باشه حاضرم. اما هم این مقدار توان نداره هم هاچبکه. سدان کوپه جذابتره بنظرم و اینکه نمایندگی سئات بنظرم مبهمه!
Iman
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ماشین خوبی باید باشه البته این خیلی وقته فعال نبوده یعنی همه زمانها خودرو نمیساخته ، ولی باز تکنولوژی اروپا غیر قابل مقایسه با خودروهای چین و کره و حتی ژاپن(تو رنج قیمت مشابه) هست
برعکس ولو و ام جی که تکنولوژی اروپا رو دارن و مالکیت کامل چین و حتی تولید تحت لیسانس و البته بر عکس این برند المانی همیشه خودروساز بودند و افتخارات بزرگی داشتند
میلاد
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶با اینکه اوپل یه خودروساز لوکس ساز نیست و خیلی دست به دست شده ولی تو طراحی هاش رگ و ریشه آلمانی نمایانه ولی این نه
sunmartin
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶چینیه و نمیشه با کلاه شرعی آلمانی اونو به خورد ملت داد هیچ موفقینی بدلیل گمنامی برند و چینیزاسیون براش متصور نیستم مثل خیلی از خودروها که جا نیوفتادن اینم ازش استقبال نمیشه میره پیش سایر محصولات چینی البته اونها قیمت های مناسب تری دارند ولی باز هم چینی هستند
چین باید روی کیفیت کار کنه که نمیکنه چرا که بازار بزرگ ایران داره خود وزیر اقتصاد چین گفته بود بیشترین فروش ما در جهان بلحاظ خودرو ایران است پس لازم نیست کیفیت ببرن بالا
مک میسل
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶به نظرم این مدل از بورگوارد باید زیر150 قیمت گذاری شه.
چون داره یه رقابتی بین کراس اوور های متوسط چینی با کوچک کره ای و ژاپنی درمیگیره توی رده ی100-150میلیون و ماشین های این رنج تو راه هستن که من 10تاشون رو نام میبرم.
نیسان جوک
سانگ یانگ تیوولی
رنو کپچر
سوزوکی ویتارا فیس لیفت
چری تیگو7
mg rx5
جیلی nl3
بی وای دی سانگ(که جدیدا قیمت گذاری شد127م)
چانگان سی اس75
لیفان ایکس80
————–
اگر بورگوارد هم در این رده قیمت گذاری شه،با توجه به طراحی ،سطح امکانات و مشخصات فنی به احتمال زیاد به همراه ام جی و جیلی پیروز این رقابت خواهند بود
sardar
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶تو این شرایط بازار با 190 اسب قدرت و کیفیت خوبش تا 190 م میشه قیمت گذاری کرد . بنظر من با ارزشه
نوید النود
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶حاضدی 190 بدی این و سورنتو نخری؟؟ واقعا ؟؟؟
چینی چینیه بریم بالا بیام پایین چینیه و بی ارزشتر از چینی چیزی ندیدم
مجتبی
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶کدوم آدم عاقلی 140 بابت این میده
BENZ&BMW
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶سلام کسی میدونه کی عرضه میشه؟؟
آرش
۲ خرداد ۱۳۹۶شما اینقدر میگید چینیه کیفیتش خوب نیست ۱۵۰ نمی ارزه پس چرا ۶۰۰میلیون میدین ولوو .؟ اینم چینیه .مال جیلی هست.اقایون این فقط سهامش مال چینه اول تا اخرش آلمان درست میشه خیلی هم بهتره توسان هست…..
Ali
۳ خرداد ۱۳۹۶این ماشین عالیه نسبت به قیمت راستی تو کارخونه فوتون توی چین تولید میشه ولی این بد نیست چون بی ام و هم تو چین یه سری مدلاش درست میشه.
سام
۱۹ خرداد ۱۳۹۶به اطلاع خوانندگان عزیز می رسانم که طبق آخرین اخبار،تولید خودروهای بورگوارد نه در شرکت بهمن موتور،بلکه در یک شرکت خصوصی به نام «کیان موتور وارنا» صورت خواهد پذیرفت.سام کاویانی
حسین
۸ مهر ۱۳۹۶این ماشین استایل اروپایی داره هر کسی یه خورده از خودرو سر دربیاره میفهمه.با توجه به قیمت دلاریش کمتر از 150 عرضه نمیشه
محمد
۱۰ آذر ۱۳۹۶من امروز تو نمایشگاه خودرو شهرآفتاب سوار این ماشین شدم با اینکه حرکت نکردیم ولی حتی تو حالت خاموش هم خیلی توپ بود صندلی هاش فوق العاده راحت بود و داشبورد و امکانات بسیار شیک و تو برگه ای ک گرفتیم اون آپشنایی ک نوشته بود عالیه
مهدی
۹ دی ۱۳۹۶سلام .دوستان شما قیمت این خودرو رو ۲۱ تا ۳۱ هزار دلار رو در نظر بگیرید اگه یه رنج وسط هم بخوایم انتخاب کنیم حدود ۲۵ هزار دلاربرای موتور ۱۸۰۰cc با دلار امروز یه چیزی حدود 105 ملیون قیمتش اون ور هست که با تعرفه ۷۵ درصدی جدید دولت برای خودروهای ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰cc حدود ۷۵ میلیون سهم وارداتشه که جمعا میشه ۱۸۰ میلیون مابقی هزینه ها از جمله شماره گذاری و سود شرکت وارد کننده رو هم در نظر بگیرید میفهمید که قیمتش زیر ۲۰۰ نمیتونه باشه چه جوری انتظار قیمت ۱۴۰ میلیونی دا رید الان تیگو ۷ ۱۴۰ میلیونه که
۰۹۱۲۱۴۰۰۰۳۲
۱۴ اسفند ۱۳۹۶من این خودرو رو تست درایو کردم بسیار هندلینگ جالبی داره و واقعا با کیفیت المانی میشه قیاس کرد . و قیمتش هم به مبلغ ۲۸۰ ملیون تومان هست
الفا روموو
۱۲ خرداد ۱۳۹۷40 سال پیش با چ کشورهایی رفت و امد داشتیم چ ماشینهایی سوار میشدیم(منظورم برندهست) الان به چ کشورهایی رفت و امد داریم و چی به خورد ملت میدن.چینیها اگه بازارو ایرانو نداشتن معلوم نبود چ به سره این لگناشون میومد.منم اگه جای این نمایندگیا بودم میرفتم ی جنسه گم میاوردم خودم هر قیمتی میخواست میفروختم ی شبه خودمه میگرفتم
علی جردن
۲ آذر ۱۴۰۱بهترین suv چهارسیلندربازار ایران بنظرم اینه
هم قیمت منطقی داره هم اندازه خوبی داره تو ترافیک کنترلش راحته و هم مثل xc90 خیلی زیاد به بنزین حساس نیست