لادا نیوا یکی از خودروها نمادین ساخت شوروی سابق و روسیهٔ کنونی است. شاید باورکردنی نباشد اما این ماشین بیش از چهار دهه است که با همین شکل و شمایل در حال تولید است. این آفرودر افسانهای که در سال ۱۹۷۶ متولد شد، همانند یک خرس قدرتمند طراحی شده بود تا استحکام و قابلیتهای لازم برای رفتن به دورترین نقاط امپراطوری شوروی را داشته باشد. نیوا در ابتدا بهصورت سهدر تولید میشد اما از سال ۱۹۹۵ نسخهٔ پنجدر آنهم ساخته شده و بعدها اوربان (Urban) نام گرفت.
برای نیوا اوربان امکان سفارش آینههای جانبی با تنظیم برقی و گرمکن، رینگهای ۱۶ اینچی آلومینیومی، گرمکن صندلی جلو و سپرهای رنگی قابل سفارش است. هرچند طول مدل اوربان به دلیل برخورداری از دو درب اضافه، بیشتر شده و ممکن است خودروی کشیدهای به نظر برسد اما در واقعیت اینطور نیست و نیوا اوربان حتی از هیوندای کُنا هم طول کمتری دارد. این مدل با ۴.۱۲ متر طول، نزدیک به نیم متر از نسخهٔ سهدر کشیدهتر است. این اختلاف در فاصلهٔ محوری هم دیده میشود بهگونهای که فاصلهٔ بین محورهای نیوا از ۲.۲۰ متر در نسخهٔ سهدر به ۲.۶۹ متر در مدل اوربان افزایش پیدا کرده است.
این افزایش نیم متری فاصلهٔ محوری، به قسمت عقب خودرو اختصاص داده شده و به همین دلیل صندلیهای عقب نیوا اوربان از نسخهٔ سهدر راحتتر هستند درحالیکه دسترسی به این صندلیها هم راحتتر انجام میگیرد. علاوه بر این، حجم صندوق بار در مدل اوربان برابر با ۴۴۰ لیتر است که با خواباندن صندلیهای عقب به ۷۸۰ لیتر افزایش پیدا میکند؛ بنابراین در نیوا اوربان فضای زیادی برای حمل هیزم یا حیوانات شکار شده وجود دارد.
یکی دیگر از مزایای فاصلهٔ محوری بیشتر، پیشرفت قابلتوجه در راحتی سواری خودرو است. به همین دلیل، نیوا اوربان در رانندگیهای روزمره بهطور واضحی از برادر کوچکترش بهتر عمل میکند؛ اما افزایش اندازه به معنای افزایش وزن هم هست بهگونهای که اوربان نزدیک به ۱۳۰ کیلوگرم از نسخهٔ سهدر سنگینتر است؛ بنابراین، وزن ۱۴۲۵ کیلوگرمی نیوا اوربان، پیشرانهٔ ۱.۷ لیتری چهار سیلندر بنزینی تنفس طبیعی آنرا با چالش بیشتری روبرو میکند.
هنگام رانندگی، آوای پیشرانه بسیار زیاد است و صدای آن قدرتمندتر از چیزی که هست احساس میشود. در زیر کاپوت این اسیووی روسی تنها ۸۳ اسب بخار قدرت و ۱۳۰ نیوتن متر گشتاور وجود دارد و به همین دلیل نیوا اوربان برای اینکه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر در ساعت برسد به ۱۹ ثانیه زمان نیاز دارد درحالیکه حداکثر سرعت آنهم تنها ۱۳۵ کیلومتر بر ساعت است؛ بنابراین نیوا اوربان فقط برای افرادی با صبر ایوب و طرفداران خودروهای کلاسیکی که میتوانند سرعت پایین را تحمل کنند مناسب است.
اما با وجود قدرت پایین پیشرانه و شتاب و سرعت کم، نیوا اوربان خودروی کممصرفی هم نیست بهگونهای در هر صد کیلومتر در بزرگراه ۹.۵ لیتر بنزین مصرف میکند که این عدد در شهر میتواند به ۱۲ لیتر هم برسد. البته پیشرانهٔ نیوا با استاندارد آلایندگی یورو ۶ سازگار بوده و حداقل موتور پاکی است. در نیوا اوربان، لادا به سنت خود پایبند مانده و همچنان آنرا به سیستم انتقال قدرت دو دیفرانسیل دائمی، گیربکس ضریب سنگین و قفل دیفرانسیل مجهز کرده است.
قیمت نیوا اوربان از ۱۴,۲۹۰ یورو آغاز میشود که حدود ۱۱۵۰ یورو بیشتر از نسخهٔ سهدر است. با توجه به این قیمت، بار دیگر این سؤال مطرح میشود که آیا این مبلغ برای خودرویی بسیار قدیمی با تکنولوژیهای ناکارآمد اما با تواناییهای آفرود شگفتآور، خیلی زیاد نیست؟ درهرحال، در پایان این آزمایش، لادا نیوا اوربان پنجدر از ۱۰ ستاره تنها سه ستاره کسب میکند زیرا پیشرانهٔ آن بیشازاندازه قدیمی است و کیفیت ساخت آنهم سؤالبرانگیز است؛ اما بااینحال نیوا هنوز هم برای کسانی که در مناطق خشن و سردسیر روسیه تردد میکنند، یکی از بهترین انتخابها محسوب میشود. البته کسانی که فقط در مناطق کوهستانی رفتوآمد دارند بهتر است نسخهٔ سهدر را انتخاب کنند که به لطف فاصلهٔ محوری کوتاه، تواناییهای آفرود بیشتری دارد.
مشخصات فنی
Lada Niva Urban 2018 | |
پیشرانه | ۱.۷ لیتری ۴ سیلندر |
قدرت | ۸۳ اسب بخار |
گشتاور | ۱۳۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۵ سرعته دستی |
محور محرک | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | ۱۹ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۳۵ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۱۰.۷ لیتر (ترکیبی) |
حجم صندوق بار | ۴۴۰ تا ۷۸۰ لیتر |
وزن | ۱۴۲۵ کیلوگرم |
ظرفیت بار | ۴۲۵ کیلوگرم |
قیمت پایه | ۱۴,۲۹۰ یورو |
منبع: Motor1
احمدرضا
۲۲ آبان ۱۳۹۷کلن از همه نظر خلاصه
فورد
۲۲ آبان ۱۳۹۷اصلا تکنولوژی توش موج میزنه که هیچ ویراژ میده
سامان اذری
۲۳ آبان ۱۳۹۷من سوزوکی جیمینی رو به این ترجیح میدم
مزدا
۲۴ آبان ۱۳۹۷تو کشور آذربایجان هم زیاد ازش استفاده میکنن.به نازم به کمک دنده هاش??
me84
۲۲ آبان ۱۳۹۷.
نماد طرز فکر سیاستمداران روس
NAVID۰۰۹۸
۲۲ آبان ۱۳۹۷بهتره بگیم ، نمادی از کشورهای دیکتوری
Nissan...Japan
۲۲ آبان ۱۳۹۷طرز فکرت اشتباس چون روسیه مثل ایران نیس که مردم از خرید خودرو های وارداتی بدلیل هزینه گمرک خیلی زیاد عاجز باشن… این ماشینا برای اون قشریه که تو ایران نهایتا میتونن دوچرخه سوار شن ولی حداقل اونجا با کمترین پول یه لادا میخرن که نیازشونو کامل برطرف میکنه.
Amir
۲۲ آبان ۱۳۹۷اومدم عکسای داخلشو ببینم برق پلاستیکای بی کیفیتش چشمم رو زد.وقتی با این قیمت میشه تویوتا یا نیسان دست دوم خرید چرا باید این ماشین احمقانه رو بخرن؟الان دوستان روس بازمون ناراحت نشن فقط یه پیشنهاد بود?
NAVID۰۰۹۸
۲۲ آبان ۱۳۹۷فقط یه دوره آموزشی باید گذروند ، تا بتونی با دنده هاش کار کنی تو سال ۲۰۱۸ .
بهترین ماشین برای سرمایه روسیه تویوتا هست که تو کانادا هم خیلی خوب جوابش رو پس داده ، اما این لادا برای اقشار ضعیف ساخته میشه ولی با تکنولوژی عَهد دَقیانوس .
جداً آدمهای بدبخت همه جا بدبختی مثل بارون روی سرشون میباره .
datsun
۲۲ آبان ۱۳۹۷دقیقا آقا نوید سه تا لیور دنده داره بزرگه برا رانندگی معمولی و اون دوتا یکی مخصوص سنگین کردن ضریب گیربکس و دیگری قفل دیفرانسیل رو فعال میکنه
کوروش
۲۲ آبان ۱۳۹۷واقعا فکر می کنید مردم روسیه بد بخت هستند ?
Mopar or No Car
۲۲ آبان ۱۳۹۷در شهر کورها آدم یک چشمی پادشاه است!
H
۲۲ آبان ۱۳۹۷لادا باید با خودرو سازان وطنی بریزن رو هم
H
۲۲ آبان ۱۳۹۷لادا=لایک
اف۱۵۱سایپا =دیسلایک
امیر
۲۲ آبان ۱۳۹۷خوبی و تکنولوژی از سر و صورت این روسا میباره
دقیقا مث خودمون هرسال به عقب برمیگردن
دستشون درد نکنه
Omid
۲۲ آبان ۱۳۹۷همینم از خودرو های داخلی بهتره لااقل افرودش خوبه
Muty
۲۲ آبان ۱۳۹۷حالم بد میشه از روسیه …
M3csl
۲۲ آبان ۱۳۹۷بجاش امنیت دارن مثل ما،،
البته بیرون از خودرو مثل ما،،
بهراد
۲۲ آبان ۱۳۹۷بهتره خودرو سازیشونو تبدیل کنن به کمپوت سازی دی:
Ardalan
۲۲ آبان ۱۳۹۷شاید باورکردنی نباشد اما این ماشین بیش از چهار دهه است که با همین شکل و شمایل در حال تولید است. برا ما چهل سال تازه یه فیس لیفت در حد تغییر سپر نیاز داره تا چهل سال دیگم با همین شکل شمایل تولید شه
Elmiraj
۲۲ آبان ۱۳۹۷از کشوری که هر روز از یک بمب اتمی جدید رونمایی می کنه و تمامی فکر و ذکرش کشتن دسته جمعی آدم هاست ! بیشتر از این انتظار نمی ره …..
Alireza
۲۳ آبان ۱۳۹۷البته فکر کنم فقط یه کشور بمب اتم رو استفاده کرده و اونی که تو فکر بقیست رو توی واقعیت آورده بحث من ماشیناشون نیست ها سیاستمداراشونه البته این توجیهی واسه سیاستمدارای ما و روس هم نمیشه ولی منظورم اینه تعصب نباید اجازه بده چشم رو حقیقت ببندیم
حمیدرضا
۲۲ آبان ۱۳۹۷اصل این ماشین بر چند پایست یکی سادگی برای تعمیر و نگهداری دومی سرسختی در تمامی مسیرها سوم ارزان تر بودن و کاربردی بودن
به نظرم میتونست به جی پی اس و همچنین موتور قدرتمند تری مجهز بشه که لااقل یکمی برای امروز در دنیا کاربردی تر باشه خود شرکت لادا الان ماشین های خوبی رو میسازه خصوصا با کمک شرکت رنو فرانسه ولی نمیدونم چرا این نمادو نمی خان بزارن کنار
شده عین پیکان برا ایرانیا بعید نیست چند وقت دیگه شاهد تردد دوبارش باشیم
سام
۲۲ آبان ۱۳۹۷قیمت،تعمیرات ارزان و در دسترس و وفور لوازم یدکی به علت چهار دهه استمرار تولید خیلی از روس های طبقه متوسط را هنوز ترغیب به خرید لادا نیوا می کند.
ali a
۲۳ آبان ۱۳۹۷با دمه چینی ها گرم که پیشرفتشون محسوسه ..ولی روسیه که ارباب ایرانه ببینید چی میسازه …حیف پول…
كامي
۲۳ آبان ۱۳۹۷کیلومترشمارش تا ۱۸۰ شماره زده ???
amin
۲۳ آبان ۱۳۹۷یه مدت روسیه و اکراین زندگی میکردم
حالا این عکسا که خوبه.در واقعیت این لادا ها همیشه گلی و کثیف هستند و ظاهرشون بدتر هم میشه
اما در کل و با توجه به شناختی که از روس ها به دست آوردم همین ماشین هم زیادیشونه.نامردتر از روس ها در زندگیم ندیدم
x
۲۳ آبان ۱۳۹۷حداکثر سرعتش 135 کیلومتره . منتها پیکان 160 کیلومتره
سعيد
۲۲ اسفند ۱۳۹۷سلام . من ده ساله لادا نیوا دارم,, حدود ۳۰۰ هزار کار کرده , موتور هنوز پلمه !! ایرادات ظاهر نه چندان دلچسب , قدرت متوسط ,, شتاب کم ، مصرف بالا , محسنات راحتی , شاسی بلند ! هندلینگ نسبتا خوب , کم استهلاک , در کل راضیم