آزلک (AZLK) یک شرکت خودروسازی در شوروی و بعداً روسیه بود که سازندهٔ برند مسکویچ (Moskvich) بود. این شرکت در سال ۱۹۳۰ تأسیس شد و سالیان سال به ساخت مدلهای مختلفی از خودروهای مسکویچ در شوروی و روسیه پرداخت. مسکویچ یکی از معروفترین خودروهای ساخت شوروی است که برای چندین دهه در این کشور تولید میشد. آخرین محصول آزلک، سری خودروهای مسکویچ ۲۱۴۲ بود که تولید آنها در سال ۱۹۹۸ آغاز شد. این آخرین و پیشرفتهترین خودروی مسکویچ بود و نسل پنجم خودروهای این برند محسوب میشد.
مسکویچ ۲۱۴۲ در سه مدل مختلف ساخته شد. مدل اول «کنیاز ولادیمیر» (Kniaz Vladimir) نام داشت که یک سدان بزرگ خانوادگی بود و در اصل نسخهٔ پایه محسوب میشد. مدل بعدی «ایوان کالیتا» (Ivan Kalita) نام داشت که نسخهٔ لوکس بود و طراحی متفاوتی با مدل قبلی داشت. مدل آخر هم «Duet» نام داشت و یک کوپهٔ لوکس بود. این مدل در ابتدا ظاهری مشابه مدل سدان کنیاز ولادیمیر داشت اما در سال ۲۰۰۲ و تنها چهار ماه قبل از خاتمهٔ تولید مورد فیسلیفت قرار گرفته و ظاهری آن مشابه مدل سدان ایوان کالیتا گردید.
کنیاز ولادیمیر ارزانترین مدل ۲۱۴۲ بود و ایوان کالیتا نمونهٔ لوکستر و مجللتری بود که هر دو در سپتامبر ۱۹۹۸ معرفی شدند. سپس مدل کوپهٔ Duet هم چند ماه بعد در می ۱۹۹۹ معرفی گردید. هر سهٔ این مدلها طراحی خارجی بسیار ضعیف و فاجعهباری داشتند و کاملاً زمخت و خشک بودند. ویژگیهایی که مختص خودروهای ساخت شوروی/روسیه بود.
تمامی انواع مسکویچ ۲۱۴۲ مجهز به پیشرانهٔ ساخت رنو بودند. رنو در اواخر دههٔ ۹۰ شراکت خود را با شرکت خودروسازی آوتوواز (مالک برند لادا) به هم زده بود و به همین دلیل همکاریهایی را با آزلک آغاز کرد چراکه در آن دوران، آزلک و آوتوواز رقابت مستقیمی با یکدیگر داشتند.
مدل کنیاز ولادیمیر بهعنوان نسخهٔ پایه در ابتدا با دو پیشرانه عرضه میشد. یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری بنزینی چهار سیلندر با ۷۵ اسب بخار قدرت و یک واحد ۲ لیتری چهار سیلندر بنزینی با ۱۱۰ اسب بخار قدرت. سپس در سال ۱۹۹۹ پیشرانهٔ سومی از نوع ۱.۷ لیتری چهار سیلندر بنزینی با ۸۵ اسب بخار قدرت نیز به لیست موتورها اضافه شد.
اما مدل لوکستر ایوان کالیتا با یک پیشرانه ولی با دو سطح قدرت ارائه میشد. این موتور همان موتور ۲ لیتری مدل کنیاز ولادیمیر بود که در نسخهٔ اول با همان قدرت ۱۱۰ اسب بخار و در نسخهٔ دوم با قدرت ۱۴۵ اسب بخار برای مدل ایوان کالیتا قابل سفارش بود. بدین ترتیب این مدل با این پیشرانه قویترین عضو خانوادهٔ مسکویچ ۲۱۴۲ بشمار میرفت. این مدل ظرف ۱۰.۳ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت رسیده و نهایتاً توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر در ساعت را داشت.
در تمامی مدلها و موتورها، نیرو توسط یک گیربکس ۵ سرعتهٔ دستی به چرخهای جلو انتقال میافت. این در حالی بود که مدل کنیاز ولادیمیر طولی برابر با ۴.۷۱ متر و وزنی معادل ۱۱۵۰ کیلوگرم داشت اما نسخهٔ لوکس ایوان کالیتا با ۴.۹ متر طول، کشیدهتر بوده و ۱۳۰۰ کیلوگرم وزن داشت. بدین ترتیب آزلک مسکویچ ۲۱۴۲ ایوان کالیتا یک سدان بزرگ و لوکس (سگمنت E) البته از نوع روسی بشمار میرفت.
بااینحال آوتوواز بهعنوان رقیب مستقیم آزلک در آن سالها بسیار موفقتر عمل میکرد و در سوی دیگر فروش مدلهای ۲۱۴۲ مسکویچِ آزلک بسیار پایین بود. به همین دلیل رنو در سال ۲۰۰۲ درخواست قطع همکاری و پایان تولید این خودروها را نمود. بدین ترتیب تولید سری ۲۱۴۲ بهعنوان آخرین خودروی برند مسکویچ در اواسط آگوست سال ۲۰۰۲ درحالیکه تنها ۳۵۰۰ دستگاه از آنها تولید شده بود خاتمه یافت. سپس شرکت آزلک نیز در تاریخ ۳ سپتامبر ۲۰۰۲ اعلام ورشکستگی نموده و سرانجام در سال ۲۰۱۰ بهطور کامل منحل شد.
hamid_hk
۱۲ مهر ۱۳۹۵من همیشه درگیر این بودم که داخل سمند رو از چی کپی کردن. الان فهمیدم
Madjid R8 V12 TDI Le Mans
۱۲ مهر ۱۳۹۵خخخخخخ.
خیلی شبیهن.
uss zumwalt DDG-1000
۱۲ مهر ۱۳۹۵خیلی باحالی
حسین
۱۲ مهر ۱۳۹۵تویوتا کروان مدل اواخر دهه ۹۰ هم توش شبیه هس،یعنی داخل سمند شبیه تو تویوتاهس
https://www.google.com/search?site=&tbm=isch&source=hp&ei=Pk_yV7_1GOXOgAb8-LXIAw&q=toyota+crown+1990&oq=toyota+crown+1990&gs_l=mobile-gws-hp.3..0l5.2085.11731.0.12185.18.14.0.4.4.0.582.2901.2-2j4j1j1.8.0….0…1c.1.64.mobile-gws-hp..6.12.3121.3..5j41.TjU3amfmZ9g
Madjid R8 V12 TDI Le Mans
۱۲ مهر ۱۳۹۵تا الان از اسم یک خودروساز شوروی خوشم نیومده. کلا زبان زیبایی ندارن.
کامیاب
۱۲ مهر ۱۳۹۵ماز گاز اتوواز آفتوواز لادا قیشگوک آزلک گازال ،خخخخخخ
فک کنم آز به معنی وسیله نقلیه هس که آخرش میارن.
uss zumwalt DDG-1000
۱۲ مهر ۱۳۹۵شوروی فقط سامانه موشکی و بس
کامیاب
۱۲ مهر ۱۳۹۵شوروی که تجزیه شد مجیبد دلبندم.
بار هزارم صنایع به هم وابسته ان و در راس اون خودروسازی با صنایع نظامی.
امکان ناپذیره کشوری جنگنده خوبی بسازه ولی خودروی خوبی نتونه تولید کنه.
تنها دلیل زمخت یا غیرعادی بودن ماشینای روسی برمیگرده به فلسفه ابزار روسی،یعنی طرز تفکرشون اینه:بهترین کارایی از ارزون ترین مواد با عمر طولانی بدون فانتزی سازی.
مجید
۱۲ مهر ۱۳۹۵یکی از موفق ترین مدل های این سازنده مدل 408 بود که به صورت استیشن ولی با دو در بود و مرحوم استاد دکتر علی شریعتی یکی داشتن که داستان طولانی داره از فروشش تا بازسازی و قرار دادنش تو موزه دکتر شریعتی تو تهران.با تشکر از آقای دهقان عزیز.
سامان اذری
۱۲ مهر ۱۳۹۵بچه ها جاتون خالی هر هفته جمعه میریم افرود یه دونه از این ماشین روسی (یواز)میاد تمامی قطعاتش فابریک هس خلیلی ام تمیزه لامصب همه جا میره با رونیز طناب کشی کردند از رو نرفت
هر جاکه نظرتون برسه میره
این هفته هم برف بارید کلی حال داد
http://s6.uplod.ir/i/00825/s38mri7m0g2m.jpg
حامد
۱۲ مهر ۱۳۹۵به نظرم پراز ایراد طراحی هستن. روسها بهتره همون تانک بسازن صنعت خودرو رو بدن دست اروپاییا و امریکاییا.نکته آموزنده ش این بود که دولتشون ازشون حمایت بیجا نکرد.
uss zumwalt DDG-1000
۱۲ مهر ۱۳۹۵روس ها عشق موشک دور برد دارن تا خودرو قشنگ و سریع
امیر
۹ دی ۱۴۰۲ایول پابجی بازی میکنین؟
سینا
۱۲ مهر ۱۳۹۵چطور اینقدر زشت ساختن؟
GOD BLESS AMERICA
۱۲ مهر ۱۳۹۵همه چیز در مدل لوکس ایوان کالیتا نوید یک رانندگی آرام رو میده.
ای کاش چنین کاری رو با سمند میکردند.
حمیدرضا
۱۲ مهر ۱۳۹۵یه خودروساز در یک کشور که ما همش فکر میکنیم بازارش محدوده نتونه رقابت کنه جمع میشه حتی اگر اسم مدلش پایتخت کشورش باشه ولی طراحی داخلیش به نسبت بیرون تو مدل لوکس واقعا قشنگه نمیدونم چرا ما این طوری نمیتونیم طراحی کنیم
volvo fh
۱۲ مهر ۱۳۹۵چرا شیشه سه گوشش جلوی پنجره است؟
nima
۱۲ مهر ۱۳۹۵اون مدل ایوان کالیتا منو یاد چری ویانا میندازه
وحید
۱۶ مهر ۱۳۹۵شوروی توانایی ساخت خودرو های لوکس و بهتری رو هم داشت ولی بخاطر سیاست کمونیست که بعد از جنگ جهانی دوم حاکم شد عمدا اجازه تولید و واردات اجناس لوکس رو ندادند.
شما رولزرویس یا فورد موستانگ یا همون شورلت ایمپالا دهه 60 میلادی رو با این لگن های روس مقایسه کنید!
باز هم طراحی سمند و سورن و دنا
میلاد
۸ آذر ۱۴۰۱به شورلت کامارو و فورد موستانگت بگو می تونه موتورش توی دمای منفی 50 درجه عین آب خوردن کار کنه؟ توی این دما ورق بدنش چاک بر میداره ولی خودروی روسی اونقدر سفت هست اینا براش هیچیه
اونزمان که لادا رو که اصلا خودروی آفرود نیست بردن آفرود به همراه رنجرور انگلیسی، لاستیک رنجرور ترکید و تعلیقش ، ولی لادا هیچیش نشد رو دیدی؟ حتما برنامش رو ببین، خود بریتانیایی ها هم ساختنش
رامین
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶اون مدلی که تو ایران از تلوزیون تبلیغ می شد سال های 1340 چی بود می تونید در موردش توضیح بدید
تبلیغش خیلی زیبا و جذاب بود برام عجیبه که ایران اون موقع با امریکا روابط خوبی داشت چرا با دشمنش شوروی معامله کرد و این ماشین رو وارد کرد .