برای قسمتی دیگر از سری رقابتهای خودرویی پدال، یکی از جالبترین کلاسهای خودرویی را انتخاب کردهایم که کلاس خودروهای اسپرت سبک نام دارد. خودروهای این کلاس همگی از انواع اسپرت بسیار سبکوزن هستند که برای کاهش هرچه بیشتر وزن سقف و یا حتی کابین ندارند تا جایی که در برخی از آنها راننده در فضایی کاملاً باز و علناً صرفاً روی یک صندلی ساده مینشیند. این خودروها عمدتاً برای استفاده در پیستها ساخته میشوند و به همین دلیل به آنها خودروهای متمرکز بر پیست هم گفته میشود. این نوع از خودروها وزنی پایین در کنار قدرتی مناسب دارند که موجب میشود شتاب و سرعتی در حد و اندازهٔ سوپراسپرتها را ارائه کنند. هدف اصلی از ساخت اسپرتهای سبک، ارائهٔ حداکثر لذت رانندگی در پیستها است؛ و اما بپردازیم به خودروهایی که در این کلاس حضور دارند:
XTM X-Bow
BAC Mono
پولاریس اسلینگشات
واندرهال ونیز
مورگان ۳ Wheeler
کاترهام ۷
زنوس E10
آریل اتم
Vuhl 05
سکتور ۱۱۱
کوانتوم GP700
لوتوس ۳-Eleven
در اولین دور از دوئلهای این گروه، نمایندهٔ اتریش یعنی KTM X-Bow به نبرد یک بریتانیایی جنگنده یعنی آریل اتم رفته است.
KTM X-Bow
شرکت اتریشی KTM سابقاً صرفاً به ساحت موتورسیکلت میپرداخت و به این مورد مشهور بود اما این شرکت در نمایشگاه ژنو ۲۰۰۸ نخستین محصول چهارچرخ خود را با نام X-Bow رونمایی کرد که یک خودروی اسپرت سبک برای جاده و مسابقه است. KTM در ابتدا تولید ۵۰۰ دستگاه از این ماشین را در هرسال برنامهریزی کرده بود اما به دلیل تقاضای بالا، با احداث کارخانهای جدید، سقف تولید را به هزار دستگاه در سال افزایش داد. از X-Bow تاکنون نسخههای مختلفی ساخته شده اما همگی آنها مجهز به پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو ساخت آئودی هستند. نمونهٔ موردبررسی ما از نوع معمولی X-Bow است که ۲۴۰ اسب بخار قدرت و ۳۱۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این اسپرت اتریشی با استفاده از این نیرو که توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی به چرخهای عقب منتقل میشود میتواند در ۳.۶ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت دست پیدا کند.
آریل اتم
شرکت آریل موتورز یک تولیدکنندهٔ خودرو در تیراژ پایین است که در سال ۲۰۰۱ در بریتانیا تأسیس شد. این شرکت یکی از کوچکترین شرکتهای بریتانیا است چراکه تنها ۱۹ کارمند داشته و در هرسال کمتر است ۱۰۰ دستگاه خودرو تولید میکند. نخستین محصول این شرکت، اتم نام دارد و یک خودروی فوق سبک عملکرد بالا است. این ماشین در ابتدا از پیشرانهٔ هوندا سیویک تایپ R استفاده میکرد اما بعدها نسخههای مختلفی از آن ساخته و به پیشرانههای دیگری مجهز شد. ما برای این رقابت، مدل ۳.5R را انتخاب کردهایم که از یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو استفاده میکند. این موتور ۳۵۰ اسب بخار قدرت و ۳۳۰ نیوتن متر گشتاور دارد که وقتی در کنار وزن تنها ۶۰۰ کیلوگرمی اتم قرار میگیرد موجب میشود که این موشک بریتانیایی ظرف تنها ۲.۷ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. رقمی که حتی از بسیاری از سوپراسپرتها هم کمتر است. علاوه بر این، آریل اتم ۳.5R نسبت قدرت به وزنی درحدود ۷۰۰ اسب بخار به تُن دارد.
مشخصات فنی
آریل اتم | KTM X-Bow | |
پیشرانه | ۲ لیتری ۴ سیلندر | ۲ لیتری ۴ سیلندر |
قدرت | ۳۵۰ اسب بخار | ۲۴۰ اسب بخار |
گشتاور | ۳۳۰ نیوتن متر | ۳۱۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته دستی | ۶ سرعته دستی |
محور محرک | عقب | عقب |
حداکثر سرعت | ۲۵۰ کیلومتر | ۲۳۰ کیلومتر |
شتاب صفرتاصد | ۲.۷ ثانیه | ۳.۶ ثانیه |
طول | ۳.۴۱ متر | ۳.۷۴ متر |
وزن | ۶۱۲ کیلوگرم | ۸۲۳ کیلوگرم |
قیمت | ۸۴ هزار دلار | ۷۸ هزار دلار |
با توجه به جمیع جهات، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9739873]
مهدی 911
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶اصلا کلاس جالبی نیست از بقیه کلاسا بیشتر خوشم میاد
حسین
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶اتفاقا من این کلاس رو خیییییلی دوس دارم!
مخصوصا ماشین های اتم!
امپراتور لامبورگینی
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶.
منم این کلاس رو خیلی دوست دارم.
در مورد ماشین های این بخش اطلاعاتم خیلی کمه و واقعا میشینم و با حوصله تمام قسمت های مقاله رو میخونم.
این سگمنت مفید ترین و آموزشی ترین دوئل های پدال رو در خودش جا داده.
مرسی از پدال به خاطر این سگمنت.
انتخاب من آریل اتم.
لامصب مثل ( آریِن روبِن) یکی از فوتبالیست های مورد علاقم ؛ خوش تکنیک ؛ فرز و دوست داشتنیه.
Daniel
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶دوستان ببخشید این کامنت بی ربطه به موضوع
واقعا زبونشو نمیفهمم. داره به چه زبونی حرف میزنه؟؟؟؟؟
https://bama.ir/car/details-2-5002670/2017-porsche-turbo-911-for-sale
https://bama.ir/car/details-2-4353462/2016-mercedes-benz-amg-gts-for-sale
https://bama.ir/car/mercedes-benz/g63
مخصوصا لینک آخری!!!!
یعنی چی بدون در نظر گرفتن حجم موتور؟؟؟؟؟؟؟
محمود
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹عزیز باک مونو میتونه با سرعت 282کیلومتر بره ولی اریل اتم ۲۵۰ چجوریه که اریل اتم رای اورده
Daniel
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶جفتشون تو Most Wanted 2012 بودن و جفتشون فرمون بدی داشتن. از جفتشون بدم میومد. البته تو واقعیت نمیدونم چجورین !!!!
Arian
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶دقیقا
ولی تو موست وانتد bac mono بود نه ktm?
Daniel
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶راست میگین
BAC monoه.
http://wiki.nfsunlimited.net/wiki/Most_Wanted_2012_Car_List
just bentley continental
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶کی تی ام تو ماست وانتد نیست اون bac mono است
KING 918 (محمدرضا)
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶هیچکدوم :-)
Mahdi DODGE & CHEVROLET & FORD
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶چون هدف این ماشینا شتاب و سرعته به اتم رای دادم
Hamid.Hellcat
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶دقیقا
اومدم تایپ کنم دیدم شما قبلش زحمتشو کشیدی
(ali(CHEVY NOVA
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶من به اتم راى دادم
اما به نظرم تو اىن بخش مقایسه ماشىنهاى سنگىن هم اضافه بشن خىلى خوبه
به نظر من بخش ماشىنهاى سنگىن جاش تو پدال خالى هست
حالا هرچى که صلاح مىدونىد
حامد
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶به نظر من بین این لیست ماشین های Track Day ، بهترینشون Bac Mono هست. البته از Sector111 Drakan Spyder هم با انجین V8 نمیشه گذشت،
پرهام
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶کلاس جالبی نیستن
ولی قدرت و سرعت و شتاب آریل خیلی جالبه!
الف.ی
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶جفتشونم خیلی باحالن ولی اتم یه چیز دیگس
امپراتور لامبورگینی
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶این دوئل ها خیلی خوب جواب داد و استقبال شد.
در مورد هایپرکار ها ؛ سوپراسپرت های خاص ( محصولات لامبو ، فراری ، مک ، پورشه ،) ؛ ماشین های کلاسیک ، تراک ها و کامیون ها و حتی موتور سیکلت ها تکرارش کنید.
فقط چند تا عکس میخواد و یک جدول مشخصات فنی و قیمت .
اگر پول خوبی بدید خودم حاضرم به مدت 2 سال هر روز یک دوئل واستون آپلود کنم ???? (شوخی کردم ولی شما این کار رو انجام بدید. )
ارمان
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶از شما بعیده با این تعداد نظر اول از همه اصلا هدف چیه و اگر مثلا یه ماشین اول بشه میخواین به کمپانیش جایزه بدید؟
۱-در کل ۱۰ خط باید در مورد ماشین بخونید و نظر بدید و ۴ تا عکسم روش خیلی از ما ماشین بازها اگر هردو ماشینو یه سال هم برونیم نمیتونیم تصمیم بگیریم کدوم بهتره .
۲-اصلی ترین نقطه قوت خودرو در بازار سالم رقابتی خارج از کشور گارانتیه که خوش بختانه حتی اشاره هم بهش نمیشه در متن
۳-نحوه باز پرداخت اقساطی خودرو یکی از دلایل بسیار مهم خرید خودروست تا چیزی مثل شتاب ۰تا۱۰۰ هنوزم میخواید مثلا با ایکس تریل کل بندازید؟ (فرهنگ)
۴-بسیاری از این ماشین ها حتی تو بازار ما موجود نیستن که ما اصلا نتونیم حتی یه نظر سطحی بدیم ، از روی عکس!!!!!! میگیم این اله اون بله
۵-مثلا من به اریل اتم رای بدم شانس زد پس کلمون سوار ktm شدیم دیدیم بهتره حالا چی کنیم؟
به نظرم نگاه سطحی به خودرو زمانی که در یک سایت با رزومه عالی شروع بشه وای به حال جامعه عامی تر (مصرف کننده)
من از این ناراحتم که بهترین کمپانی ها و ماشینهارو کنار هم میچینید و میگیم اون بهتره ، اگه ماشین باز باشید و برای سازندگان اون احترام قاعل باشید با این کار دنیای خودرو که یکی از بزرگترین حوزهای علم و فناوری تو دنیاست رو اینقدر سطحی و بیهوده نگاه نمیکنید من از این نوع نگاه ناراحتم
بعدم میگید استقبال شده خوب از الوچه هم استقبال میشه ! تکلیف چیه؟
احسان
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶جای خالی ماشین های آ سپید 21و ترامونتانا وکاپارو
حمیدرضا
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶فکر نمی کنم قیمت در این بخش خیلی مهم باشه بیشتر سرعت و شتاب مهمه که اتم خیلی بهتر بود و من به اون رای دادم
BMW
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶KTM بهتره چون من اینارو تو بازیا شبیه ساز تست کردم? آریل خیلی سُر میخوره کنترلش سخته واسه همون به KTM رای دادم…
BMW
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶فکر کنم برنده این سگمنت BAC مونو بشه
AK_007
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶هر دو گزینه های خوبین
اتم سریع تره و در اون قیمت, اختلاف قیمت چندان مد نظر نیست
ktm طراحیش جالب تره
رای من اتمه
ونوم اف ۵
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶مهمترین چیز برای این کلاس سرعت و شتاب هست من به اریل اتم رای دادم
میلاد
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶آریل اتم رکورد دار نوربرگ رینگ با اختلاف بالاست
بیژن
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶زیاد آشنایی با این کلاس ندارم ولی صرف پارمترهای اعلام شده در جدول قطعا آریل اتم. ولی ktm ظاهر دلچسب تری داره.
شاهو
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶چرا تو ktm از مدل پایه موتور استفاده کردین ولی ولی تو اتم از مدلی استفاده کردین بالاترین قدرتو داره
امیر ایزدی
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶پدال جون elemental rp1 هم تو این رده اس
یه خواهش دیگه bac mono رو با این ماشین مقایسه کن