میتوان گفت رسماً روح شرکت ساب بازگشته است زیرا شرکت NEVS تولید سدان تمام الکتریکی ۳-۹ را در چین آغاز کرده است. شرکت NEVS که مخفف National Electric Vehicle Sweden یا وسایل نقلیهٔ الکتریکی ملی سوئد است، یک شرکت سوئدی است که پس از ورشکستگی شرکت ساب در سال ۲۰۱۲، اموال و داراییهای آنرا خریداری کرد. این شرکت که بر توسعه و ساخت خودروهای الکتریکی تمرکز دارد، نخستین محصول خود را بر اساس سدان قدیمی ساب ۳-۹ ساخته و حالا تولید آنرا در کارخانهای تازه تأسیس در تیانجین چین آغاز کرده است. این یک نقطهٔ عطف و گامی مهم در تحقق برنامهها و اهداف NEVS محسوب میشود.
همانطور که گفته شد، اولین محصول NEVS در اصل همان ساب ۳-۹ است که سالها پیش تحت لوای جنرال موتورز در سوئد تولید میشد؛ بنابراین این ماشین اساساً نسخهٔ ریبج شده و مدرن از ساب ۳-۹ با قوای محرکهٔ الکتریکی و بهروزرسانیهای ظاهری است. البته این خودرو با نام ساب عرضه نخواهد شد زیرا NEVS به دلیل مشکلات مالی حق استفاده از نام و لوگوی ساب را از دست داد و در ژوئن ۲۰۱۶ اعلام کرده کرد از برند ساب استفاده نخواهد کرد. NEVS در ابتدا تولید سالانه ۵۰ هزار دستگاه از ۳-۹ را هدف قرار داده است اما هنگامیکه کارخانه با ظرفیت کامل خود کار کند این تعداد باید به ۲۲۰ هزار دستگاه در سال افزایش یابد.
متأسفانه NEVS فعلاً مشخصات فنی و اطلاعات چندانی از این سدان تمام الکتریکی ارائه نکرده است اما این شرکت سوئدی قبلاً گفته بود که ۳-۹ با یکبار شارژ میتواند در حدود ۳۰۰ کیلومتر را بپیماید. این ماشین همچنین به اینترنت وای فای و یک سیستم تصفیه هوای پیشرفته برای مقابله با مشکل آلودگی هوای شدید چین نیز مجهز شده است. NEVS هماکنون با همکاری شرکت چینی Didi Chuxing در حال توسعهٔ قوای محرکهٔ الکتریکی نسل دوم و سوم خود است که در محصولات آیندهٔ آن مورداستفاده قرار خواهد گرفت.
NEVS پیشازاین هزاران پیش سفارش برای سدان ۳-۹ از شرکتهای مختلفی در چین دریافت کرده است و یک قرارداد همکاری استراتژیک ۱۲ میلیارد دلاری را هم با شرکتی بنام Panda New Energy در چین که در زمینهٔ اجارهٔ خودروهای الکتریکی فعال است برای ساخت ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو به امضاء رسانده است. این شرکت همچنین طی معاملهای با دولت ترکیه اجازهٔ استفاده از حق مالکیت معنوی ۳-۹ را داده است. NEVS در آینده خودروهای الکتریکی بیشتری خواهد ساخت اما فعلاً مشخص نیست که آیا برای این کار پلتفرمهای جدیدی را توسعه خواهد داد یا همچنان از پلتفرم فونیکس ساب استفاده خواهد کرد.
:::فرشاد:::
۲۱ آذر ۱۳۹۶ساب و ولوو دو رقیب سنتی هم هستن، دقیقا مثل استقلال و پرسپولیس اما ولوو خیلی خودشو بالا کشیده و فعلا برای ساب دست نیافتنیه.
Mehdi TuRbO
۲۱ آذر ۱۳۹۶شاید کیفیتی خوب باشه به خاطره سوئدی بودنش میگم ولی طراحیشو باید به روز کنه تا در سطح رقیباش قرار بگیره طراحی خیلی ساده و کلیشه ای داره به امید موفقیتش تنوع بیشتر.
ونوم اف ۵
۲۱ آذر ۱۳۹۶حیف شد ایکاش جی ام ساب رو نمیفروخت و با یه سرمایه گذاری خوب حسابی رونقش میداد
محمد
۲۱ آذر ۱۳۹۶واقعا حیف ماشینهای با اصالت هست که صحنه رقابت دور بمونن…
امیدواریم جدی باشه.. و رو به جلو……
الهی
۲۱ آذر ۱۳۹۶ای کاش خود کشور و دولت سوئد نمیذاشت ساب ورشکست بشه و حسابی سرمایه گذاری میکرد رو برندهای سوئدی. آخه اونا که مثل ایرانخودرو و سایپا خونخوار نبودن. ظرفیت کمک ملی را داشتن واقعا.
پادشاهی سوئد باید برای این برندهای ملیشون غیرت بیشتری به خرج میداد.
ایرانی
۲۱ آذر ۱۳۹۶یاد ساب و مجله های ماشین قدیم به خیر
SAEED
۲۱ آذر ۱۳۹۶ساب یکی از خودروساز های مورد علاقه منه امیدوارم فقط برنگرده و بتونه شکوه گذشتشو بدست بیاره تا حداقل یه مشت محکم به صورت جنرال موتورز بزنه
از حق واقعا نگذریم جنرال موتورز برای نابودکردن خیلی از زیرمجموعه هاش بدون داشتن یه دلیل منطقی عمل کرده و اصلا براش نه طرفداران اون برند بودن و نه احترام و تاریخچه اون برند
مرسی
hussein
۲۲ آذر ۱۳۹۶اینجا یه درک دیگه ایی از صنعت و دنیا دارن
اینجا نمیگن چون ساب ریشه ی سوئدی داره پس باید براش جون بدیم. اینجا میگن ساب اگه تقاضاهای مردم سوئد رو نتونه براورده کنه پس باید ورشکسته بشه چون لیاقت مردم بیشتر از یه اتومبیل بدرد نخور هست هرچند که ملی و دارای ریشه ی سوئدی باشه
اگه مردم طرز تفکرشون به این بود که باید ساب رو نجات میدادن یا ولوو رو به چینی ها نمیفروختن میشد مثل سایپا و ایران خودرو
اینکه پول مردم صرف کارخونه هایی میشد که کلی هزینه از جیب مردم براشون میشد و بعدم محصولی بدتر از بقیه ارائه میدادن
دلیل اینکه ساب ورشکست شد و ولوو تا ورشکستگی پیش رفت دقیقا به همین علت بود که نتونستن انتظارات مردم رو براورده کنن و محصولاتی بهتر از دیگر خودرو سازها ارائه بدن
کارگرهای ساب هم که بیکار شدن در عوض تحت حمایت بیمه ی بیکاری قرار گرفتن و طی پروسه های کاریابی جاهای دیگه استخدام شدن