سایر خودروهای اروپایی

فروش دی توماسو به سرمایه‌گذاران سوئیسی

به نظر می‌رسد به‌تازگی دفتر افسانه نه‌چندان خوش‌اقبال «دی توماسو» بار دیگر ورق خورده و این خودروسازِ نسبتاً فقید ایتالیایی حالا تحت مالکیت سوئیسی‌ها قرار دارد!

De Tomaso Pantera
De Tomaso Pantera
بر اساس اخبار موثق در یک مزایده، یک گروه سرمایه‌گذار اهل سوئیس بر رقبای ایتالیایی و چینی فائق آمده و توانستند این کمپانی زمین‌خورده را از آن خود کنند. نکته تأمّل برانگیز این موضوع اینجاست که هنوز (در زمان نگارش این مطلب) اطلاعات دقیقی از نحوه این واگذاری و ابعاد گوناگون آن منتشر نشده است.
De Tomaso rendering
De Tomaso rendering
مالکین جدید قصد دارند نام «دی توماسو» را دوباره زنده کنند؛ در همین راستا نیز در نظر دارند یک پروژه تولید جدید در تورین (Turin) ایتالیا راه‌اندازی کرده و با استخدام حدود ۳۶۰ کارگر جدید یک مدل اسپرت موتور وسط را برای شروع روی خط تولید ببرند.
Deauville Concept at Geneva
Deauville Concept at Geneva
بد نیست بدانید این کمپانی در سال ۱۹۵۹ میلادی توسط “آلِخاندرو دی توماسو” (Alejandro De Tomaso) که اصالتاً آرژانتینی بود در شهر مودِنا (Modena) ایتالیا تأسیس شد. بعد از تأسیس هم مدل‌های اسپرت خوبی مثل والِلونگا (Vallelunga)، مانگوستا (Mangusta) و پَنتِرا یا پانتِرا (Pantera) تولید کرد که هنوز هم از یاد نرفته‌اند، اما بداقبالی‌هایی که در دهه‌های بعدی گریبان گیرش شد سرانجام باعث ورشکستگی کمپانی در سال ۲۰۰۴ میلادی شد. در سال ۲۰۰۹ یکی از مسئولین سابق گروه خودروسازی فیات به نام “ژان ماریو روسیگنولو” (Gian Mario Rosignolo) امتیاز آن را خریداری کرد؛ اما بعد از ارائه مدل کانسپت Deauville در سال ۲۰۱۱ بازهم کمپانی راه به‌جایی نبرد و در ادامه ناکامی‌هایش بار دیگر ورشکستگی را تجربه کرد. حالا با تغییر مالکیت دوباره‌اش در سال ۲۰۱۵ باید دید آیا سوئیسی‌ها می‌توانند دوباره “دی توماسو” را زنده کنند و نامش را به جایگاهی که شایسته‌اش است برسانند یا خیر.
De Tomaso Deauville Concept at Geneva
De Tomaso Deauville Concept at Geneva

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امین قوام‌

گزارشگر و راننده آزمایش وبسایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. سعید

    ۵ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (1483 ديدگاه)

    اون عکس دومی چقدرشبیه به یه آدم پیر و خسته به نظر میاد.
    چراغاش هم اصلا شبیه بی ام و نیست!

    1. ali2240

      ۵ فروردین ۱۳۹۴
      سوابق: (513 ديدگاه)

      آره خیلی خسته و گوشه گیره اما نمیشه گفت دوستداشتنی نیس
      :-)

    2. k-sh

      ۵ فروردین ۱۳۹۴
      سوابق: (22 ديدگاه)

      اولی شبیه bmw i8 . جلوی دومی هم تا حدی کپی برداری از جلو پنجره و چراغ های آستونمارتینه.از همین اول کار دزدی طراحی و کپی برداری وای به حال آخر کار
      به قول قدیمیا تخم مرغ دزد شتر دزد می شود. از شرکتهای که کپی میکنند متنفرم

      1. CBR400

        ۷ فروردین ۱۳۹۴
        سوابق: (578 ديدگاه)

        آقای k-sh اولی شبیه آی8 نیست . می دونی چرا ؟ چون بین 30 تا چهل سال پیش ساخته شده و چهره اش شباهت زیادی به خودروهای ایتالیایی تولید شده اون دوره داره . زیر عکس دوم هم نوشته شده De Tomaso rendering . حالا rendering یعنی چی ؟ به عکسها و طرحهایی رندرینگ میگن که یا توسط طرفداران علاقه مند به اون برند معرفی شده و یا سایتها و موسسات طراحی معتبر که از خودروهای قدیمی و معروف اون کمپانی شناخت دارن اون طرحها رو منتشر میکنن . اگه قسمت پنجم فست اند فیوریوس { همون سریع و خشن خودمون } رو کامل دیده باشید حتما اون سوپراسپرت مشکی رنگی که دار و دسته دام از واگن قطار دزدیدن یادتونه . اون مدل سال 1972 بود . http://www.google.com/search?q=fast+five+1972+pantera+detomaso&hl=en-IR&gbv=2&prmd=ivns&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=DwcVVdihLISMaMyuguAC&ved=0CAUQ_AU

  2. جی تی ار

    ۵ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (459 ديدگاه)

    جالب بود. تاحالا حتی اسمش راهم نشنیده بودم.
    ممنون از آقای قوام صفری…

    1. Amin.

      ۵ فروردین ۱۳۹۴
      سوابق: (211 ديدگاه)

      ارادت.

  3. مجتبی

    ۵ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (56 ديدگاه)

    باید ببینیم این خودرو در عصر کنونی که رقبا بیش از پیش قدرتمند شده اند و حتی تنوع برند هم بسیار است چه روندی را پشت سر میگذارد آیا به رقبا خواهد رسید یا ادامه بداقبالی.

  4. GT-R'

    ۵ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (61 ديدگاه)

    ایران خودرو اندازه این شرکت ورشکسته نیست؟
    یکی هم بیاد بخره هم مارو راحت کنه .

  5. حامد

    ۶ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (188 ديدگاه)

    دی توماسو از برند های قدیمی و با اصالته و تو تاریخچه خودش مدلهای موفقی داره.شاهکارش هم پانترا س.به طور سنتی از موتورهای فورد استفاده میکرده ورقیب خوبی واسه فراری ها ولامبورگینی های هم عصر خودش بوده.خدا کنه صاحبان جدیدش بدونن چیکار میکنن واین برند رو اونطور که شایسته ش هست احیا کنن.

  6. لاکی استریک

    ۶ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (191 ديدگاه)

    کارخونه بره وسایل اسکی بزنه موفق میشه ها چون تو اسکی خیلی حرفه اییه

  7. CBR400

    ۶ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (578 ديدگاه)

    آقا امین دستت درد نکنه .

  8. sor

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آقایون داداشام سر در نمیارین نگین کپیه یه گوشه بشینین نیگا کنین حرفم نزنین.
    قرار به کپی کردن باشه فراری لامبورگینی باید از روش کپی کنن تازه بدنه ی بوگاتی ویرون رو هم باید می دادن طراحای سابق دی توماسو طراحی کنن!
    آخه باهوشا فراری و لامبورگینی با اون همه سود سرشار سالیانه رو با یه کارخونه ی خصوصی دی توماسو مقایسه می کنید دی توماسو سرمایه ی فراری و لامبورگینیو بی ام و رو داشت رو دستشون بلند می شد تا همینجاشم دمش گرم سرچ کنین pantra یا mangusta کفتون می بره!البته اگه از چنتا طرح آخرش که بعد ورشکسته شدنش بود فاکتور بگیریم درست میشه!

  9. رضا

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1698 ديدگاه)

    یکی از ارزوهام اینه که برندهای قدیمی دوباره احیا بشن
    یکیش همین دتوماتسو
    داتسون-دوزنبورگ و…
    پونتیاک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا