سایر خودروهای اروپاییلادا

نگاهی اجمالی به لادا تارزان

امروز نگاهی خواهیم انداخت به اولین هاچبکی که ارتفاع سواری بالاتری داشته و بر پایه‌ی لادا سامارا ساخته شده است.

vaz_210934_tarzan_1
لادا تارزان چیزی بین یک مدل تولیدی و یک پروتوتایپ است. یک خودروی چهارچرخ محرک با سیستم تعلیق مستقل در هر دو اکسل. البته این خودرو موفقیت بزرگی به شمار نمی‌رود اما به عنوان یک کانسپت جالب‌توجه پیش از بسیاری از شاسی بلندهای جمع‌وجور و کراس اوورهای کنونی خود را نشان داده است.

maxresdefault
درحالی‌که این خودرو پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی ساخته شده اما ما آن را متعلق به همان دوران می‌دانیم. لادا تارزان از تکنولوژی لادا سامار و نیوا استفاده کرده است. نسل اول تارزان از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۳ و تنها با تیراژ ۳۰۰ دستگاه ساخته شد.

اگرچه تارزان از بدنه‌ی سامارا استفاده می‌کند اما در واقع بر پایه‌ی آفرودر جمع‌وجور و بسیار موفق نیوا بنا شده است؛ بنابراین این خودرو از پیشرانه‌ی تنفس طبیعی ۱.۷ لیتری با قدرت ۸۰ اسب بخاری سود برده و در آن گیربکسی دستی وجود دارد.

خب نمی‌توانیم بگوییم که این خودرو چیزی بسیار خاص است اما می‌توانیم آن را به عنوان جد هاچبک های شاسی‌بلند مانند و با ارتفاع سواری بالا مثل رنو کپچر و هیوندای i20 اکتیو در نظر بگیریم. تنها تفاوت عمده این است که تارزان نه تنها به عنوان یک خودروی شهری کاربردی طراحی شده بود بلکه توانایی آفرود هم داشت.

lada-tarzan-9
از آنجایی که این خودرو بر پایه‌ی نیوا بنا شده پس دارای طراحی پیشرانه جلو و سیستم چهارچرخ محرک است. این سیستم سه دیفرانسیل مرکزی، جلو و عقب را بکار می‌گیرد و البته اهرم‌های تعویض حالت‌ها دربردارنده‌ی انتخاب کننده‌ی محدوده‌ی بالا/پایین و اهرم قفل دیفرانسیل مرکزی است. هر چهارچرخ خودرو دارای ترمزهای دیسکی بوده و خودرو روی رینگ‌های ۱۵ اینچی سوار است.

lada-samara-3doors-905_3
طراحی خارجی تارزان کار DeCon است و خب گیرا نیست. طراحان لادا سامارای سه درب استاندارد را در نظر داشته و سپرهای جدید، پوشش‌های محافظتی، مه شکن‌های متفاوت و قوس چرخ‌های پهن‌تر را به آن اضافه کرده‌اند. کابین خودرو با سامارا یکسان بوده و تنها اهرم‌های آفرود قرار گرفته در تارزان نشان دهنده‌ی تفاوت این دو خودرو هستند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. کامیاب

    ۱ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (499 ديدگاه)

    باز هم یک خودروی کاربردی از روسیه.
    من شخصا عاشق صنایع روسی ام(به خصوص خودروسازی و هوافضاش)

    1. كوروش

      ۱ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (1129 ديدگاه)

      دوست عزیز منم به ساخته های مدرن چه غرب چه شرق رو دوست دارم
      اما جدا این یه اشغاله حتی زمان خودشم ماشین جالبی نبوده !

    2. SCUDERIA - اسکودریا

      ۱ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      .
      به دل من نچسپید

    3. M

      ۲ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (227 ديدگاه)

      عاشق خودروسازی روسیه !؟؟!
      هوافضاشون هم زمان شوروی سابق خوب بود اونم با خرج بیش از نصف بوجه اتحاد جماهیر شوروی،

      بقول یکی ؛ تا جایی ما یادمون میاد روسا سیب زمینی داشتند و برف …..

      1. کامیاب

        ۲ آبان ۱۳۹۵
        سوابق: (499 ديدگاه)

        M جان حتما یه برنامه سفر بزارین اطراف مغان
        کمی با گردشگرای روسی حرف بزنین و درمورد خودروهاشون بپرسین.
        خودروهای روسی کاربردی ترین ماشینای دنیا با قیمت بسیار معقولین.

  2. متین

    ۱ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (30 ديدگاه)

    بیشتراز ۵ هزار یورو نمی ارزه البته برای اروپا میگم

    1. "Amir"

      ۱ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (728 ديدگاه)

      چقدرم شبیه خود مرحوم تارزانه ?
      چه از نظر چابکی و قدرت
      چه از نظر جذابیت !

      1. Archi KHAN

        ۲ آبان ۱۳۹۵
        سوابق: (2198 ديدگاه)

        :-) :-) :-)

  3. حسین

    ۱ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (3001 ديدگاه)

    جد کراس اور ها؟؟

  4. king 918 [پادشاه اشتوتگارت ]

    ۱ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (2493 ديدگاه)

    سازنده قشنگ با کاردک و سیمان یه ماله کشیده رو داشبرد تحویل مشتری داده
    هیچی توش نیست جز یه فندک که جان خودم اونم خرابه
    همچین قدیمی هم نیست بگیم مال خیلی وقت پیشه و فلان و بمان …..
    در کل امکانتاش در حد یه تارزان تو جنگله ……..

  5. حميد

    ۱ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    رؤسها هم مثل ایران خودرو و سایپا طرحاشون افتضاح

  6. احمد باقری

    ۱ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    خوشمان نیامد.

  7. دومینو

    ۱ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (41 ديدگاه)

    بلاخره هر کشوری خودرو سازی خاص خودشو داره چه خوب باشه چه بد.. اکثریت جمعیت جهان به دنبال خودرو های کم مصرف .. شیک و کاربردی هستن که تویوتا حرف اول رو میزنه و بقیه خودروساز ها ی معروف دست کمی از تویوتا ندارن و در سطح خودشون عالین

  8. C ar love

    ۱ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (75 ديدگاه)

    داخلش تو مایه پرایده اه افتضاحه

  9. علیرضا

    ۲ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (757 ديدگاه)

    یعنی داشبرد نیسان آبی بیشتر از این دکمه و…داره!!!

  10. اسحاق

    ۲ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    این طراحیش مال چند دهه پیشه؟
    آدم رو یاده ماشینای اوایل دهه 90 میندازه!
    حالم به هم خورد……………….

  11. Archi KHAN

    ۲ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (2198 ديدگاه)

    خداوکیلی این ماشین دیگه مقاله نوشتن میخواد در مورد اش ؟!!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا