سایر خودروهای اروپایی

لافورزا، شاسی‌بلند لوکس و ناشناخته ایتالیایی!

به احتمال زیاد شما هرگز نام رایتون فیسور مگنوم یا لافورزا را نشنیده‌اید اما در اواسط دهه ۸۰ تا ۹۰ میلادی، این آفرودر لوکس برای رقابت با رنجروور طراحی شده بود.

این شاسی‌بلند دو دیفرانسیل بر پایه پلتفرم محصولات ایویکو بنا شده و از دیفرانسیل‌ها، سیستم تعلیق و ترمزهای ایویکو استفاده کرده بود. در طول ۱۸ سالی که لافورزا در خط تولید حضور داشت تنها ۶ هزار دستگاه از آن به فروش رفت و حدود ۱۲۰۰ دستگاه نیز روانه بازار آمریکا شد.

اگرچه رایتون فیسور مگنوم نام کاملاً پیچیده‌ای در اروپا بوده اما این خودرو در آمریکا با نام ساده لافورزا عرضه شد. این خودرو که در تصاویر مشاهده می‌شود از پیشرانه ۸ سیلندر ۵ لیتری فورد که بعداً به سوپرشارژر مجهز شده استفاده کرده هرچند سایر نسخه‌های آن به نیروگاه ۸ سیلندر ۶ لیتری سوپرشارژردار جنرال موتورز و گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک مجهز بوده‌اند.

این خودروی ایتالیایی از ویژگی‌های جالب زیادی برخوردار است. این موضوع به ویژه در کابین مصداق دارد جایی که لافورزا دارای تشخیص دهنده رادار کارخانه‌ای است. مالک این خودرو می‌گوید تشخیص دهنده رادار آن هنوز هم کار می‌کند. یکی دیگر از ویژگی‌های لافورزا وجود پوشش چرم زیاد است که باعث می‌شود خودرو لوکس‌تر از رنجروور آن زمان حس شود.

بدنه لافورزا از برخی قطعات محصولات مختلف فیات استفاده کرده و از جمله آن‌ها می‌توان به چراغ‌های جلو و عقب اشاره کرد. دیگر نکته عجیب درباره این خودرو فاصله کم و زیاد بین پانل‌های مختلف بدنه می‌باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۹ دیدگاه‌ها

  1. ممد

    ۷ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (53 ديدگاه)

    عجب شتر گاو پلنگیه پلتفرم مال ایویکو ، قطعات فیات ، موتور از فورد و gm …

    موافقم 5
    مخالفم 1
    1. rezars pc

      ۷ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (475 ديدگاه)

      خدایی طراحی بیرونشم مهسا ۵ ساله از کرجه

      موافقم 5
      مخالفم 1
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۷ تیر ۱۴۰۰
        سوابق: (10428 ديدگاه)

        از پدال خواهشمندم کامنتم را حفظ بفرمایند !

        دوستان ، بارها و بارها گفتم ریپلای نکنید ، فایده‌ای نداشت و خودم این عمل زشت را انجام میدادم تا مگر خجالتی کشیده شود و بعد از ناراحتی همین دوستان که در این مقاله مسابقه‌ی ریپلای راه انداخته‌اند و به من تاختند ، گفتم که شاید وضعیت سالم گردد و ریپلای نزنیم دیگر ، اما مثل اینکه خیر و هیچ فایده‌ای ندارند !!!

        از امروز تا اصلاع ثانوی فقط ریپلای میزنم به کامنت‌های اول و مثل اینکه این عمل زشت برای شما زیباست و من هم به زیبایی عمل انجام شده ، جامع عمل میپوشانم !

        پس بیایید همه ریپلای ریپلای لای همدیگر بزنیم تا ببینیم کی به کجا میرسه و چقدر زشته این بی‌فرهنگ‌ بازی و بی‌شخصیتی !

        از قدیم گفتن : ( خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت باش ) !!!
        میخواهم همرنگ شما مظلوم‌نما‌ها شوم که برای خودتان خوبه و برای دیگر عملی زشت ، با همه‌ی دوستان هستم که اینجا فاز روشنفکری بر میدارند اما خیلی نامحسوس زیر‌آبی میروند !

        یا حق به عمل درستکار .

        موافقم 1
        مخالفم 3
        1. rezars pc

          ۷ تیر ۱۴۰۰
          سوابق: (475 ديدگاه)

          به من تیکه میندازی ولی بدون اون وقتی که بهت اعتراض میشد چون توی پست راجع عباس بوعذار بحث میشد ولی شما راجع فنر باغچه حرف میزدی
          حرف من بی ربط بود ؟‌

        2. NAVID۰۰۹۸

          ۷ تیر ۱۴۰۰
          سوابق: (10428 ديدگاه)

          خیر آقا رضا

          من اگر بخواهم حرفی را بزنم ، مسقیم نام میبرم و با همه رفیق هستم و خرده برده‌ای با کسی نداریم !!!

          حرف من کلی هست و بارها تکرار تکرار تکرار کردیم !

          بهانه آوردن چرتی بیش نیست !

          مثل اینکه ریپلای کردن دیگر امری زشت و زننده نیست ، پس همه با هم ریپلای میزنیم تا ببینیم به کجا میرسیم !!!!

          جداً فکر نمیکردن درک این که ریپلای مداوم در هر مقاله زشته ولی خود را به کوچه علی چپ زدن بهترین بهانه هست !

          بله ، از پشت کوه آمدیم ، شهر چه زیباست !

        3. برقیه جارو برقی

          ۷ تیر ۱۴۰۰
          سوابق: (256 ديدگاه)

          جناب rs
          اقا رضای عزیز با توجه به ربط کامنت شما به کامنت اول هیچ اشتباهی بر شما و کامنت شما وارد نیست

          پس اهمیت نده بیخیال
          هرکی به اینطرز فکر برسه که نظر و طرز فکر مردم هیچ اهمیتی نداره زندگیش خیلی خیلی عالییی میشه من که نرسیدم

          جناب نوید خان اون همه تایپ کردی برای یه مطلب نه انچنان مفیدو قابل توجه اگه وقتی رو که برای تایپ این مطلب گذاشتید برای مطلب دیگری صرف میکردید که دارای ارزش معنوی باشه خیلی بهتر بود

        4. rezars pc

          ۸ تیر ۱۴۰۰
          سوابق: (475 ديدگاه)

          ممنون برقی جون
          اسمتون منو یاد نفتی انداخت
          آی نفتی نفتی سالی سه ماهه نفتی
          بعد از زمستون روزش سیاهه نفتی
          این آهنگ رو زنده یاد نعمت الله آزموده (‌آغاسی ) اجرا کردن تو فیلم نفتی که داستان زندگی خودش بود و ادای احترام و قصد توجه به زحمتکشان مستضعفی از جامه که خودش روزگاری سخت اون رو تجربه کرده بود نفت فروشی

      2. بیژن

        ۷ تیر ۱۴۰۰
        سوابق: (45 ديدگاه)

        مگه در دهه هشتاد مابقی چه طراحی داشتن؟ نیسان, تویوتا ویا رنجرور همه تو همین مایه ها بودن.

        1. rezars pc

          ۷ تیر ۱۴۰۰
          سوابق: (475 ديدگاه)

          واگنییر رو ملاحظه کنین

      3. Farzad

        ۷ تیر ۱۴۰۰
        سوابق: (2562 ديدگاه)

        رضاجان واقعا از شما بعیده ، آخه چرا کامنت اول رو ریپلای میکنید ، این کار شما باعث شد کامنت نوید خاااااان دوم نشه و ایشون به مدال برنز اکتفا کنن و ناراحت بشن 😂 از دوستان خواهشمندم اصلا کامنت نزارن تا آقا نوید همیشه کامنت اول رو مرقوم بفرمایند 😂 ( با تشکر )

        1. rezars pc

          ۸ تیر ۱۴۰۰
          سوابق: (475 ديدگاه)

          خدایی این ممد رفیقمه ممبرم بوده تو چنلم فک نمی کردم اینطور شه

      4. Reza

        ۸ تیر ۱۴۰۰
        سوابق: (5350 ديدگاه)

        😂😂😂😂😂😂

    2. parsa_ashgh.mashine

      ۷ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (226 ديدگاه)

      خیلی مسخرست

    3. Irani

      ۷ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (141 ديدگاه)

      جون میده برای بازار ایران!

    4. NAVID۰۰۹۸

      ۷ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (10428 ديدگاه)

      بعد از سال‌ها دنبال کردن خودروها و اطلاعاتشان در جهان ، به یک نتیجه رسیدم که ساخت خودروهای SUV کار هر شرکتی نیست و بسیار فرق میکنه با ساخت سواری و دیگر کلاس‌ها !!!

      به جرئت میشه گفت آمریکا و ژاپن ، استاد ساخت خودروهای همه‌کاره‌ی SUV در جهان هستند که به ندرت کشورهای دیگر بتوانند با آن‌ها رقابت کنند !!!

      موافقم 1
      مخالفم 1
      1. محمد امین

        ۷ تیر ۱۴۰۰
        سوابق: (2186 ديدگاه)

        من که ضعیفی در این ماشین ندیدم
        اگر همین پاشین رو جیپ ساخته بود یا تویوتا ، الان یک ملیون تا فروش داشت با اون موتور و کابین

        1. NAVID۰۰۹۸

          ۷ تیر ۱۴۰۰
          سوابق: (10428 ديدگاه)

          محمد امین جان

          بحث اصلاً ضعف این خودرو نیست !

          بحث بودن رقیب‌های نامدار و ناشناخته بودن این خودرو هست !

          در کلاس‌های SUV ، حرف اول فروش را خودروهایی میزنند که خاک سال‌ها تجربه را میخورند و ساخت SUV بسیار به جزئیات مربوط میشه و شوخی نیست !

        2. Philipp

          ۷ تیر ۱۴۰۰
          سوابق: (1109 ديدگاه)

          مشکل همینجاست که جیپ و تویوتا نیست

          و وقتی هم که شما شرکت مشهوری نیستید باید برای فروش خوب و توانایی رقابت طراحی بسیار خوبی داشته باشید

          که این اتاق اصلا نداشت

        3. خوشنام

          ۷ تیر ۱۴۰۰
          سوابق: (214 ديدگاه)

          تویوتا هم طراحی خوبی نداره

        4. NAVID۰۰۹۸

          ۷ تیر ۱۴۰۰
          سوابق: (10428 ديدگاه)

          خیر دوستان

          جیپ و تویوتا یا نیسان و رنجرور حاصل سال‌ها آزمون و خطا را به شکل SUV دارند به جهانیان نمایش میدهند !

          کاری به حاشیه‌هایه هیتلر ندارم ، اما خیلی از حرف‌هایش حق و به جاست !
          او میگفت جنگ یک نعمت است 🤦‍♂️💩 ، چون انسان‌ها در جنگ هست که به استعداد خدادای خودشان پِی میبرند و شکوفا میشوند !

          جیپ ، لندکروزر ، پاترول ، لندرور حاصل اجباری بوده برای ساختش چون جوامع و ارتش‌ها نیاز داشتن و امروزه ما از بودنشان لذت میبریم که اگر جنگی نبود ، شاید این‌ها هم نبودند !
          پس حاصل سال‌ها تجربه و آزمون و خطا هستند و فرق بزرگان با دیگران در همین تجربه نَهُفته شده !

      2. اشکان

        ۷ تیر ۱۴۰۰
        سوابق: (213 ديدگاه)

        طراحی لندکروز هم وحشتناکه

    5. mahan

      ۷ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (2300 ديدگاه)

      چه قدر سمه انگار پرایدهاچبک کراس اور کردن.حیف داخلش …

  2. Roham

    ۷ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (758 ديدگاه)

    خروجی موتورش چقدره؟

  3. Ninja

    ۷ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (1162 ديدگاه)

    وقتی رنجروور و جیپ واگونیر بودن چرا این

    1. محمد امین

      ۷ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (2186 ديدگاه)

      از نظر من ، جنازه این میرزه روی واگونیر
      اگر خواستی ریپلای کنی یه برتری واگونیر رو نسبت به این بهم بگو
      ولی لطفا از بحث طراحی استفاده نکن چون که ۹۹ درصد suv ها ندارن ، و این طراحی در زمان خودش معروف بوده مخصوصا برای ماشین های پلیس ،فیلم های اون زمان رو ببینید

      1. rezars pc

        ۷ تیر ۱۴۰۰
        سوابق: (475 ديدگاه)

        خدایی دلت میاد واگنیر در عین لوکسی جایی میرفت که اینو مگه بذاریش رو تانک بر اوشکوش m1070 تازه کابین واگنیرم خیلی عالیه حالا اون رادارو فاکتور بگیریم

        1. محمد امین

          ۷ تیر ۱۴۰۰
          سوابق: (2186 ديدگاه)

          اره شخصیت واگونیر خیلی زیباست ، اما فکر می‌کنم این ماشین هم خیلی لوکس و پرقدرت هست ، درسته که طراحی اش خوب نیست ، ولی نمیشه گفتماشین بدی هست ، بلکه خوب هم هست
          تازه، اسمش که شبیه به اسم لافراری هست 😅😅😅

      2. rezars pc

        ۸ تیر ۱۴۰۰
        سوابق: (475 ديدگاه)

        حاجی واگنییر قدیم یه پک کامل لوکس آفرود بوده مثل g کلاس به نظر منم آفرود این نسلش قطعا از اسکالید و نویگیتور بهتره هرچند الان دیگه به نظر انقدر بزرگ شدن که فقط برا لوکس بودن هستن ولی با این وجود ایمان دارم که جیپ برای حفظ dna ش باس یه کارایی برای توانایی آفرود سبک کرده البته خیلی بزرگ شده ولی بازم بالاخره جیپه
        جیپ و لندروور کلا آفرود رو خیلی روش تعصب میکشند و برا شون مهمه با اتوبیوگرافی جا هایی میشه رفت که عمرا بنتایگا خوابشو ببینه هردوم لوکس خیلی هم لوکس پس قاعدتا جیپم یه همچین چیزایی باس تو کلش باشه

  4. زیزیگولو

    ۷ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (6023 ديدگاه)

    طراحی عجیبو غریبی داشته

  5. احمدرضا

    ۷ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (876 ديدگاه)

    با اینکه کلی دوستان درباره معایبش حرف زدن تا مزایا

    باید بگم که کابین قشنگی داره 😍 واقن آدم با دیدن کیفیت کابین بعد از 30 سال هنگ میکنه 🙂

  6. 🇩🇪👑MERCEDES BENZ 👑🇩🇪

    ۷ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (1951 ديدگاه)

    اولین باره اسمشو میشنوم فاصله سپر ها با بدنه اندازه اتوبان تهران کرجه ‌

    1. Saleh

      ۷ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (46 ديدگاه)

      پس فاصله درز کاپوت دنارو ندیدی😂

  7. Sajjad

    ۷ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (1865 ديدگاه)

    پراید هاچبک اس یو وی

    1. HamiD

      ۷ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (2457 ديدگاه)

      دقیقا میخواستم همین رو بگم!ً
      چراغ های عقب رو ببین
      سایپا نسیم!

    2. mahan

      ۷ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (2300 ديدگاه)

      کامنت طلایی متعلق به خودته می خواستم همینو بگم دیدم گفتی

  8. یوسف

    ۷ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (1050 ديدگاه)

    فکر نکنم اصلا رقیبی برای رنجرور بوده باشه

  9. یاس ی

    ۸ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (1043 ديدگاه)

    برای زمان خودش طراحی داخل و متریال باحالی داشته

  10. مهردادکمال

    ۱۰ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (2000 ديدگاه)

    من یکی که خیلی خوشم اومد به کیفیت داخلش نگاه کنین

  11. " Swedish Arrogant Tiger "

    ۱۸ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (1894 ديدگاه)

    طراحی جالب و نسبتا شیکی داره که قطعا برای دهه 80 خوب بود. کابین هم بد نیست، اگر همین خودرو با برندی شناخته شده همکاری می‌کرد یا عرضه میشد موفق تر بود و یا حداقل این اندازه حجمه منفی بهش وارد نمیشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا