شرکت بورگوارد در سال ۱۹۲۹ در آلمان تأسیس شد اما در دهه ۶۰ میلادی و در پی مشکلات شدید مالی ورشکست شده و به کار خود پایان داد. این شرکت اخیراً با حمایت سرمایهگذاران چینی مجدداً احیاشده و با معرفی مدل BX7 در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۵، بازگشت رسمی خود را پس از حدود ۵۰ سال اعلام کرد.
این آلمانی احیاشده امسال نیز با معرفی دو کراساوور جدید در نمایشگاه ژنو حاضرشده و طیف محصولات خود را افزایش داده است. این دو کراساوور که BX6 TS و BX5 نام دارند، کوچکتر از مدل BX7 بوده و بهصورت نمونههای پیشتولید در ژنو بنمایش درآمدهاند. این شرکت پس از بازگشت، بازار پررونق کراساوور/ SUV ها را انتخاب کرده و سعی دارد باعرضه ۳ محصول خود در این کلاس، قسمتی از این بازار پرسود را به دست گیرد. دو کراساوور جدید بورگوارد هرچند بهعنوان نمونههای پیشتولید معرفیشدهاند اما بسیار نزدیک به مدلهای تولید انبوه بوده و از تا حد زیادی از ویژگیها و فناوریهای خودروهای تولید انبوه برخوردارند. BX5 کوچکترین محصول بورگوارد است که بهصورت «پلاگین هیبرید» طراحیشده و قوای محرکه آن شامل یک پیشرانه درونسوز و یک موتور الکتریکی است. این دو موتور مجموعاً توانایی تولید ۲۵۸ اسب بخار قدرت را دارند. سبک و طراحی کلی این مدل که ۴.۴۸ متر طول، ۱.۸۷ متر عرض و ۱.۶۷ متر ارتفاع دارد، تا حدودی یادآور مزدا CX-5 است؛ اما بااینوجود از طراحی جالب و جذابی در این کلاس بهره میبرد و بخش پررونق کراساوورهای متوسط را مورد هدف قرار داده است. مدل بزرگتر BX6 طولی برابر با ۴.۵۱ متر داشته و از سوی سازنده با لقب «فوقالعاده اسپرت» شناخته میشود که حالت طراحی کوپه و عضلانی آن نیز بر این لقب تأکید دارد. BX6 با طراحی جسورانه خود آمادگی بیشتری برای تولید نسبت به مدل BX5 دارد. قوای محرکه BX6 هم مانند BX5 بهصورت «پلاگ این هیبرید» طراحیشده و با بهکارگیری یک پیشرانه توربوشارژر به همراه یک موتور الکتریکی، مجموع قدرت آن به عدد چشمگیر ۴۲۲ اسب بخار رسیده است. این قدرت توسط سیستم AWD الکترونیکی به هر چهارچرخ منتقل میگردد که موجب ارائه عملکرد و سواری خوب در کنار مصرف سوخت اقتصادی میشود. بهطورکلی چینیها قصد دارند با بورگوارد به بازار اروپا راه یابند و به نظر میرسد محصولات این شرکت با پشتوانه برندی معتبر و قدیمی، طراحی زیبا و قوای محرکه هیبریدی بتوانند به موفقیت دست یابند. بعلاوه بورگوارد با انتخاب کلاس خودروهای کراساوور/ SUV برای محصولات خود، راهی درست در پیشگرفته چراکه در حال حاضر روز بروز محبوبیت و فروش این کلاس در حال افزایش است.۸ خواندن این مطلب 2 دقیقه زمان میبرد
mehdi
۱۳ اسفند ۱۳۹۴باتشکر از نویسنده محترم.
ماشین قشنگیه فقط اگه ی مقاله جدا از هرکدوم از ماشینا بذارید ممنون میشم.
Pooya_SK
۱۳ اسفند ۱۳۹۴مدل BX5 ظاهر و قدرت خوبی داره و می تونه در بازار موفق بشه البته کار بسیار سختی داره.
مدل BX6TS ظاهر خوبی داره اما فرم کلی ماشین جالب نیست، قدرت خوبی داره و دوست دارم ببینم در برابر رقبای سرسخت آلمانی و ژاپنی و بخصوص آمریکایی ها که رقیب اصلی این کمپانی هست چیکار می کنه چون بورگوارد مثل آمریکایی قراره محصولاتش رو با قیمت کمتر از اروپایی ها و… وارد بازار کنه.
CTS
۱۳ اسفند ۱۳۹۴اتفاقا به نظر من فرم کلی bx6 خیلی خوبه ولی طراحی عقب ماشین قابل باز نگریه.
hosein
۱۳ اسفند ۱۳۹۴از نظر تیپ طراحی که بنظر من خودروهای خوبی میان،ولی قطعا تا در انواع آزمایشات و تستهای بین المللی امتیازاتشون مشخص نشه،نمیتوان نظر قطعی را در مورد کیفیت بیان کرد،و باید منتظر شد و دید که آیا روح صنعت خودروسازی آلمانها همچنان در کالبد این طراحی و برند دوباره متولد شده هست یا اسیر طراحیهای بی کیفیت چینی ها شده!
یوسف
۱۳ اسفند ۱۳۹۴ارتباط بورگوارد با سرمایه گذاران چینیش مثل ارتباط جاگوار-لندرور با سرمایه گذارای هندی و ارتباط ولوو با سرمایه گذارای چینیش میمونه.
کمپانی بورگوارد توسط یکی از سرشناس ترین مهندسان آلمانی در آن زمان یعنی کارل بورگوارد در شهر برمن آلمان تاسیس شد. این کمپانی یکی از نوآورترین خودروسازای اون زمان بود و خودروهای فوق العاده و محبوبی مثل بورگوارد ایزابلا تولید می کرد و اگر درگیر مشکلات مالی وخیم بعد از جنگ جهانی دوم نمیشد امروز در کنار شرکتایی مثل بنز، بی ام و، آِئودی و … شاهد یه غول آلمانی دیگه بودیم.
این شرکت در سال 1961 ورشکست شد ولی نوه کارل بورگوارد یعنی کریستین بورگوارد روند احیای شرکتو در سال 2005 شروع کرد و از سال 2008 رسما Borgward AG رو در شهر لوسرن سوییس بازگشایی کرد و برای توسعه مدلای جدید از طراح مشهور نروژی یعنی Einar Hareide (کسی که طراحی انقلابی مرسدس E کلاس های چهار چشمو برای اولین بار انجام داد) کمک گرفت.
کریستین بورگوارد برای تامین مالی توسعه شرکت از سرمایه گذارای چینی دعوت کرد و شرکت فوتون در طرحای بورگوارد سرمایه گذاری کرد اما رهبری و تعیین سیاستای شرکت به دست خود کریستسن بورگوارد انجام میشه و قراره خودروها در سوییس تولید بشن.
درضمن شرکت Borgward AG علاوه بر خودرو کار تولید و بازاریابی کشتی و ایرکرافت هم انجام میده.
احمد باقری
۱۳ اسفند ۱۳۹۴طراحیهای قشنگی داره، بیاد ببینیم در تستها چطوری عمل میکنه.
moein
۱۳ اسفند ۱۳۹۴Borgward BX6 TS از نمای عقب جای کار داره چینی ها خوب خرج می کنن!!!
رضا
۱۳ اسفند ۱۳۹۴ترکیب طراحی چینی با آلمانی مخصوصاً آئودی
البته در نمای پشت چینیش غالب شده