پیشرانههای الکتریکی و مجموعه باتریهای آنها تنها مختص خودروهای سواری نیستند. این تکنولوژی میتواند در خودروهای تجاری نیز بکار رود و بسیاری از بخشهای خودروهای تجاری قبلاً این موضوع را بررسی کرده یا در حال تست و استفاده از قوای محرکه الکتریکی هستند. یکی از وسایل نقلیهای که احتمالاً به حالت تمام الکتریکی در خواهند آمد اتوبوسها هستند. مسیرهای مشخص، زمانهای شارژ دوباره برنامه ریزی شده و لجستیک مناسب میتواند حملونقل آلاینده شهری را ناپدید کند و یکی از چنین محصولات که در دست توسعه میباشد با نام Jewel E دوطبقه معرفی شده است.
این اتوبوس دوطبقه محصول شرکت Equipmake است که متخصص الکتریکی سازی خودروهای تجاری بوده و این اتوبوس را با همکاری شرکت کوچ بیلدر اسپانیایی Beulas تولید کرده است. Jewel E از قوای محرکه بدون آلایندگی که میتواند در اتوبوسهایی با ابعاد متنوع بکار رود سود برده است. این قوای محرکه حداکثر قدرت ۵۳۶ اسب بخاری و گشتاور قابلتوجه ۳۵۰۰ نیوتن متری را تولید میکند. پیشرانه HTM 3500 این کمپانی میتواند با مجموعه باتری لیتیوم-یونی ۵۴۳ کیلووات ساعتی همراه شود.
باتری بزرگ یاد شده میتواند شعاع حرکتی ۴۰۲ کیلومتری ایجاد کند که برای یک اتوبوس با مسیر حرکت مشخص در شهر مناسب خواهد بود. کمپانی سازنده میگوید Jewel E همچنین اولین اتوبوس تمام الکتریکی است که استانداردهای حملونقل و ایمنی لندن در سال ۲۰۲۴ را پاس میکند. این اتوبوس نه تنها برای سیستم اتوبوسرانی لندن طراحی شده بلکه ویژگیهای ایمنی برجستهای دارد.
انتظار میرود تستهای پیش از تحویل این محصول از اواخر سال جاری میلادی شروع شود. احتمالاً سرویسدهی Jewel E از اوایل سال ۲۰۲۲ شروع خواهد شد. بریتانیا میخواهد تا سال ۲۰۲۴ حداقل ۴ هزار اتوبوس بدون آلایندگی ساخت داخل را روانه خیابانها کند. اتوبوسها محصولاتی عالی برای الکتریکی سازی هستند زیرا در فواصل کوتاه و مشخص بکار میروند و از آنجایی که این خودروها در طول شب استفاده نمیشوند بنابراین مسئله شارژ درباره آنها تا حد زیادی حل شده است.
( Amirreza ) 🇩🇪 Mercedes Benz : Engineered to move the human spirit 🇩🇪
۴ مهر ۱۴۰۰دنیای خودرو شده کانسپت پشت کانسپنت اونم از کیا نه از بنز و بی ام و و کادیلاک و شورولت ، از چنتا دانشجوی رشته مکانیک و چنتا پولدار بیکار ، الکترون و بالتازار و …….. چه وضعشه
پارسا عشق ماشین سابق
۴ مهر ۱۴۰۰البته من با برقی شدن اتوبوس ها مخالفت ندارم شما رو نمیدونم چون اوتوبوس یا مثلا محصولات اورژانسی مثل خودرو پلیس که به سرعت بالا و شتاب خوبی نیاز باشه یا مثلا کامیونت های شهری این ها باید برقی بشن اما در جواب حرف شما مگه مدیرعامل بنز و بی ام و هم یک روزی همینطوری از چنتا دانشجو رشته مکانیک وچنتا پولدار بیکار بودن دیگه همون موقع خیلی از خودرو ها ساخته شدن در کنار بنز و بی ام و ولی نتونستن اینا هم میخوان به جمع خودرو سازان اضافه بشن یا میشن یا نمیتونن
Iman99
۵ مهر ۱۴۰۰این اتوبوس دوطبقه لندن معروفه از سالها قبل وجود داشته خود همین اتوبوس هم تو تصویر دیدید چند سالی هست که بصورت دیزل الکتریکی استفاده می شه و طراحی شاخصی داره که الان دیگه قراره بصورت تمام الکتریکی بکار گرفته شه
Silent
۴ مهر ۱۴۰۰اینا همه از صدقه سر TESLA هست و تا موقعی که این شرکت با تکنسین هاش باطری های جدیدی عرضه نکنه کل این شرکت ها باس فعلا از بازار قطعه فروش ها از موجودی های تسلا برا پیش برد ماکت هاشون استفاده کنن.
نسبت ظرفیت باطری به ابعاد و بردش کاملا مشخص هست و تا رونمایی باطری های جدید فعلا همینی که هست.
datsun
۴ مهر ۱۴۰۰تسلا که برا باتری تا همین چند ساله آویزون پاناسونیک بود گنده نمایی رو بزار کنار
Silent
۴ مهر ۱۴۰۰قدری اگر در مورد باطری های نسل فعلی TESLA که هنوز داره استفاده می شه می دونستی همچین چیزی نمی گفتی.
مدل 3 TESLA Long Range با ظرفیت باطری 75kw براحتی 430 کیلومتر پیمایش می ده. حالا این شرکت اروپایی کلللل کاری که کرده چیه؟! 8 تا از پک های مدل 3 رو توو زیر ماکتش خوابونده شده 543kw
حالا می دونی این 8 تا پک چه وزنی داره روی شاسی :))))
کل صنعت خودرو باس بشینه ببینه TESLA برنامش چیه بعد!
Iman99
۵ مهر ۱۴۰۰داتسون کاری به تسلا ندارم درموردش نظر هم نمیدم ولی این حرفی که میزنی خنده دار و عامیانه س اگه به آویزون بودن باشه خیلی از شرکت های بزرگ و معروف به کارخونه های باتری سازی چین آویزونن ولی آیا چین اصلا ارزشی داره که از این جهت ؟ نه چون فقط یه تولید کننده باتری بوده
( Amirreza ) 🇩🇪 Mercedes Benz : Engineered to move the human spirit 🇩🇪
۴ مهر ۱۴۰۰حتما اینکه ما داریم آب میخوریمم صدقه سر تسلاس چون تموم آب های دنیا نخوردن ، درسته ؟
akrh78
۴ مهر ۱۴۰۰خداروشکر صدقه سر تسلا و ایلان ماکس ما هم یه مخلوط کن جدید خریدیم باهاش شیرموز درست میکنیم ☺️☺️
ایشالا یه برنامه هایی برا تبدیل همین مخلوط کن به اولین ماشین الکتریکی خودم رو دارم
datsun
۴ مهر ۱۴۰۰همین گشتاور رو به صورت آنی با اسب بخار خیلی بیشتر موتور v8 دیزل اسکانیا ارائه میده دیگه نیازی به این مسخره بازی ها نیست دودی هم که تو نیروگاه برق میره تو هوا موتور دیزل همونجا مستقیم بدون ریا تقدیم محیط زیست میکنه
حسین
۴ مهر ۱۴۰۰بی ریا رو خوب اومدی
مشتاقی
۴ مهر ۱۴۰۰کاشکی یکی پیدا میشد بین اتوبوسا درگ برگزار میکرد. خصوصا این دو طبقه 😀
مانی
۵ مهر ۱۴۰۰این همه لیتیوم برای باتری به این بزرگی حروم میشه
یعنی لیتیوم تمومی نداره؟کسی خبر داره پوسته زمین چقدر لیتیوم داره؟
بعدش چه خاکی تو سرشون میریزن
Iman99
۵ مهر ۱۴۰۰نسل قبلش هم پیشرانه الکتریکی داشت از موتور دیزلی و ژنراتور هم برای تولید انرژی الکتریکی استفاده میکرد.
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۴ مهر ۱۴۰۰درعجبم چرا اتوبوس ها یا ماشینای سنگین رو برقی نمیکنن که عین چی بنزین و گازوییل مصرف میکنن!؟ خصوصا توی ایران که همش بنزای جنگ جهانی دوم با مصرف وحشتناک صبح و شب درحال تردد هستن،از اینکه فرسوده هستن و هزینه نگهداری و مراقبت و… هم بماند…
از این گذشته، من خیلی عاشق اتوبوس های دوطبقه هستم، زمانی اعلاحضرت هم شرکت لیلاند شاسی و قسمت های فنی اتوبوسای دوطبقه رو برای ایران ناسیونال میفرستاد و کارگرای زحمت کش ایران ناسیونال هم اتاق های بی نظیری بر پایه اون میساختن، یادش بخیر افسوس که زمانی یکی از بهترین اتاق سازای اتوبوس درجهان بودیم…
حسین دهمرد
۴ مهر ۱۴۰۰برق رو برای دیزلی ها بسیار مناسب میدونم. دلایلی که تو متن گفته شد منطقیه ولی برای من یکی صدای وحشتناکی که دیزلی های تو شهر ایجاد میکنن از آلایندگی شون هم آزار دهنده تره.
akrh78
۴ مهر ۱۴۰۰بجا فراری و لامبورگینی از همین اتوبوسا شروع کنین
خیلی گروه خودرو ها هستن که با برقی شدنشون کسی ککشم نمیگزه مثل اتوبوس ون تاکسی کلا همه وسایل خدماتی و عمومی شهری
هاچبک شهری و حتی ماشینای فوق لوکس که شرکتا دارن خودشونو میکشن که صدا و لرزش موتور رو کم کنن ینی چیزی که موتور الکتریکی راحت در اختیارشون میزاره
یا سوخت جت رو بهینه کنن همچنین سوخت کشتی ها رو
بعد یه سری بوووق که دارن سیاست تعیین میکنن اول خر سوپراسپورتا رو میچسبن
Iman99
۵ مهر ۱۴۰۰همون دیگه نگرفتی قضیه چیه اگه میگرفتی اینو نمیگفتی الان تو اتاق تو پوستر چیه ؟ یه سوپر اسپرته مثله فراری پورشه مرسدس فورد اینها هستن خب حالا اونها از این راه میخوان ورود کنن که مردم رو هدایت کنن طوری که خودشون به این سمت بیان نه اینکه به زور باشه یا اینکه بی هدف وسیله های دیگه رو برقی کنت اینجوری اهرم فشار اونا میشه مردم سیاست همینه به موقع بجاش میدونن باید چیکار کنن که اکثر مواقع جواب هم میده.