پس از مدتها انتظار بالاخره کمپانی هلندی اسپایکر محصول جدید خود بانام C8 Preliator را در نمایشگاه ژنو امسال رونمایی کرد. حتی نام این خودرو نیز با دقت انتخابشده است چراکه کلمه «Preliator» در لاتین «جنگنده» یا «جنگجو» معنا میدهد و این به موفقیت اسپایکر در مبارزه با مشکلات اشاره دارد. بعلاوه اسپایکر در سالهای ۱۹۱۴ تا ۱۹۱۸ به تولید هواپیماهای جنگنده مشغول بود و این لقب ادای احترامی به تاریخچه و میراث هوانوردی شرکت نیز محسوب میشود.
چهره C8 Preliator ممکن است آشنا به نظر برسد چراکه درگذشته هم شاهد این طراحی در دیگر محصولات اسپایکر بودهایم اما این خودرو درواقع جانشین شایستهای برای مدل C8 Aileron بشمار میرود که در نمایشگاه ژنو ۲۰۰۹ معرفی شد. طراحی C8 Preliator با استفاده از المانهای طراحی محصولات گذشته این شرکت بهعلاوهٔ میراث هوانوردی آن صورت گرفته است. بهعنوانمثال در طراحی نسل اول محصولات اسپایکر از ملخ هواپیما الهام گرفتهشده بود اما در این مدل جدید بیشتر از موتورهای جت الهام گرفتهشده درحالیکه بر کاهش ضریب آئرودینامیک هم تأکید شده است. برای کاهش ضریب آئرودینامیک چند تغییر منحصربهفرد در C8 Preliator نسبت به C8 Aileron انجامگرفته است. مثلاً راههای ورودی هوا در سپر جلو و گلگیرهای عقب که قبلاً دایره شکل و به صورتی بیرون زده از بدنه طراحیشده بودند، در مدل جدید به شکل آبشش مانند و ادغامشده در بدنه درآمدهاند که مسطح بوده و به کاهش ضریب آئرودینامیک خودرو کمک بسزایی میکنند.
قاب چراغهای عقب از جنس استیل بوده و چراغهای LED دایره شکلی در آنها تعبیهشده است که در زمان روشن شدن، موتورهای جت جنگندهها را در هنگامیکه از پسسوز استفاده میکنند تداعی میکند. اسپویلر عقب نیز حذفشده چراغ سوم ترمز به قسمت بالایی پانل پشتی خودرو منقل شده تا بازهم به عبور راحتتر هوا از روی بدنه کمک شود. رینگهای ۱۹ اینچی آنهم با الهام از توربین موتورهای توربوفن طراحیشده است. جنس کلی بدنه از آلومینیوم بوده و ابعاد خودرو نسبت به سلف خود خصوصاً در طول رشد داشته است که این امر موجب سواری راحتتر و باثباتتر آن میگردد. قبل از رونمایی C8 Preliator، شایعه شده بود که قوای محرکه آن بهصورت تمام الکتریکی خواهد بود اما پس از معرفی خوشبختانه یا متأسفانه معلوم شد که این شایعه حقیقت نداشته و همچنان در آن از همان پیشرانه ۴.۲ لیتری V8 آئودی استفادهشده است. البته قدرت این پیشرانه نسبت به قبل افزایشیافته و به ۵۲۵ اسب بخار رسیده است و برای انتقال این نیرو نیز دو گیربکس قابل سفارش است. یکی ۶ سرعته دستی که با پیشرانه کاملاً هماهنگ شده و دیگری ۶ سرعته اتوماتیک ساخت ZF باقابلیت تعویض دنده از طریق پدالهای پشت فرمان (پَدِل شیفت).
فضای داخلی این اسپرت هلندی نیز از نو طراحیشده و درنتیجه سطح راحتی و ارگونومی آن بهبودیافته است هرچند که امکان سفارش تجهیزات گوناگون و منحصربهفرد هم وجود دارد و خریداران میتوانند خودروی خود را مطابق سلیقه و میل خود سفارش دهند.
بله تا حدودی شباهت داره اما مدلهای قدیمیتر اسپایکر مثل C8 Double مدل 2005 در مقایسه با zonda مدل 2005 خیلی بیشتر حس کلاسیکی و لوکس بودن رو تلقین میکنه. من واقعا عاشق اسپایکرم وقتی داخلش ماشین مخصوصا دنده ماشین و کلیدها رو نگاه میکنید نشون دهنده حوصله و دقت طراحان و سازندگان اونه.ولی هنوزم مدل Aileron رو عشقه …
طراحی داخلی پاگانی منو یاد فیلم هزار فرسنگ زیر دریا،الهام گرفته شده از اون زیردریایی میندازه ولی اسپایکر بیشتر شبیه هواپیما های ملخی جنگ جهانی اول بیشتر شباهت داره
اقا احسان درواقع تعویض دنده روی اون میله صورت میگره یعنی دنده رو روی میله عقب و جلو میبرید تا دنده عوض بشه این کمپانی در کنار پاگانی واقعا خودروهایی با طراحی داخلی زیبایی دارند دوستان میدونستید اولین خودرو چهارچرخ متحرک و چهار چرخ ترمز گیرنده (!) متعلق به اسپایکر هست؟ از نظر فنی خودرو شاخصی نیست اما از نظر بصری عالیه ممنون از اقای دهقانی بابت مقاله
بهنام طیبی
۱۸ اسفند ۱۳۹۴طراحی داخلی این خودرو خیلی شبیه پاگانی زوندا
« شاهین . فقط آلمان . فقط بنز »
۱۸ اسفند ۱۳۹۴مدل C8 aileron به جرات میتونم بگم یکی از خوش صدا ترین ماشینایی هست که تاحالا ساخته شده!
پیشنهاد میکنم حتما برید ویدئو هاشو ببینید.
بهنام طیبی
۱۸ اسفند ۱۳۹۴سپاسگزارم از شما
N.I.M.A
۱۸ اسفند ۱۳۹۴بله تا حدودی شباهت داره اما مدلهای قدیمیتر اسپایکر مثل C8 Double مدل 2005 در مقایسه با zonda مدل 2005 خیلی بیشتر حس کلاسیکی و لوکس بودن رو تلقین میکنه. من واقعا عاشق اسپایکرم وقتی داخلش ماشین مخصوصا دنده ماشین و کلیدها رو نگاه میکنید نشون دهنده حوصله و دقت طراحان و سازندگان اونه.ولی هنوزم مدل Aileron رو عشقه …
pagani
۱۸ اسفند ۱۳۹۴پشتش و داخلش که فوق العاده ست.
ولی از نمای پهلو و جلو متوسطه.
این طراحی پشت به وایپر میااد^_^
حیف شد وایپر……..
J.P
۲۰ اسفند ۱۳۹۴طراحی داخلی پاگانی منو یاد فیلم هزار فرسنگ زیر دریا،الهام گرفته شده از اون زیردریایی میندازه ولی اسپایکر بیشتر شبیه هواپیما های ملخی جنگ جهانی اول بیشتر شباهت داره
احسان(احسان سابق)
۱۸ اسفند ۱۳۹۴اون میله وسط اتاق چکار میکنه؟
كاپيتاليسم
۱۸ اسفند ۱۳۹۴اقا احسان درواقع تعویض دنده روی اون میله صورت میگره یعنی دنده رو روی میله عقب و جلو میبرید تا دنده عوض بشه
این کمپانی در کنار پاگانی واقعا خودروهایی با طراحی داخلی زیبایی دارند
دوستان میدونستید اولین خودرو چهارچرخ متحرک و چهار چرخ ترمز گیرنده (!) متعلق به اسپایکر هست؟
از نظر فنی خودرو شاخصی نیست اما از نظر بصری عالیه
ممنون از اقای دهقانی بابت مقاله
king 918
۱۸ اسفند ۱۳۹۴داخلش انگار زیر دریایی در حال اژدر انداختن ………….
علی -کیوج
۱۸ اسفند ۱۳۹۴داخلش واقعا طراحی خاص و کلاسیکی داره ء
علي رضا
۱۸ اسفند ۱۳۹۴داخلش جالبه…انگار داخل یک هواپیما قدیمی نشستی..
احمد باقری
۱۸ اسفند ۱۳۹۴البته این طراحی داخل کابین، به مذاق خیلی ها خوش نمیاد، به هر حال، خاص خودشه.
ali a.j.g
۱۸ اسفند ۱۳۹۴تشکر از آقای امیر دهقانی دستتون درد نکنه
امیردهقانی
۱۸ اسفند ۱۳۹۴ممنون لطف دارین
Ahch
۱۸ اسفند ۱۳۹۴دنده ی ساده و جالبی داره
در کل کلاسیک و زیباست
Ahch
۱۸ اسفند ۱۳۹۴دنده ی ساده و جالبی داره
کلاسیک و زیباست
Archi KHAN
۱۸ اسفند ۱۳۹۴جلوش جگوار f-type
پشت اش لوتوس
داخل اش پاگانی زوندا
و …
moein
۱۹ اسفند ۱۳۹۴داخلی خیلی بد فرم بود مثل موزه می مونه
یوسف
۱۹ اسفند ۱۳۹۴اسپایکر یه شرکت صاحب سبکه و ریشه کهنی هم در صنایع هوایی داره، امیدوارم مشکلات اقتصادی بی پایان این شرکت تموم بشه و بتونه به رشد خودش ادامه بده.