چندی است که نام کمپانی لیختناشتاینی نانوفلوسل بیشتر در اخبار شنیده میشود. این کمپانی ماه آینده با خودروی جدید Quant 48VOLT در نمایشگاه خودروی ژنو حضور خواهد داشت؛ اما چیزی که این کمپانی را خاص میسازد این حقیقت است که Quant 48VOLT یک خودروی الکتریکی با شارژ دوبارهی مرسوم نیست. به جای آن باتری همانند باک سوخت معمولی یک خودروی بنزینی دوباره پر میشود. اگر پیش از این چیزی دربارهی باتریهای گردشی نمیدانستید ما توضیحاتی دربارهی آن ارائه میکنیم.
این ایده در سال ۱۹۷۶ توسط ناسا ثبت شده است. ایدهی اولیه یافتن راهی بهتر برای ذخیرهی انرژی موردنیاز برای سفرهای فضایی بود. شارژ دوبارهی باتریها زمان زیادی میبرد و همچنین انرژی ذخیره شدهی آنها آزاد میشد؛ چیزی که برای مثال ابر خازنها را تحت تأثیر قرار نمیدهد. با باتریهای گردشی این ذخیره انرژی بسیار ساده شده است.
در باتریهای گردشی ذخیرهی انرژی با مایعات یونی انجام میشود. این مایعات اساساً آب و نمکهای فلزی هستند. نانوفلوسل میگوید که یک کیلوگرم از این مایع ۲۰ برابر بیشتر از انرژی ذخیره شده توسط یک کیلوگرم باتریهای اسید-سرب انرژی را ذخیره میکند و کارایی آن ۵ برابر باتریهای لیتیوم-یونی است. در مقام مقایسه باید گفت یک کیلوگرم بنزین ۴۰۰ برابر بیشتر از باتریهای اسید-سرب انرژی تولید کرده و البته این کارایی ۲۰ بربر بیشتر از مایعات یونی نانوفلوسل است.
مایعات یاد شده هرگز با یکدیگر واکنش نمیدهند چراکه در هر دو محفظه مختلف ذخیره میشوند. یکی از مایعات برای مایع شارژ منفی و دیگری برای مایع شارژ مثبت است. یک غشای تعبیه شده بین این دو مایع اجازه میدهد که تنها یونها عبور کنند. همین موضوع انرژی موردنیاز خودرو را تولید میکند. مایع یاد شده پس از استفاده برای خنک کردن باتری و پیشرانههای خودرو تمایل دارد بهصورت بخار درآید.
تکنولوژی نانوفلوسل این مایعات را از طریق یک غشا بهصورت تعاملی درمیآورد. این فرایند انرژی الکتریکی را تولید میکند. سپس این انرژی به چهار پیشرانه، ابر خازنها و باتری کمکی که انرژی اضافه را ذخیره میکند خواهد رسید. شایان ذکر است هر پیشرانه الکتریکی برای هر چرخ است اما به منظور جلوگیری از اختلال در توزیع وزن در مرکز بدنه جای داده شدهاند.
اولین خودروی این کمپانی Quant e-Sportlimousine بوده است. طول/عرض/ارتفاع این خودرو به ترتیب ۵.۲۶/۲.۰۲/۱.۳۶ متر بوده و فاصلهی بین محورهای آن نیز ۳.۲۰ متر است. نسخههای مختلف این خودرو با خروجیهای ۶۶۴، ۹۱۲ و ۱۰۷۴ اسب بخاری وجود داشته و به لطف باکهای ۴۰۰ لیتری (۲۰۰ لیتر برای هر مایع یونی) حداکثر محدودهی حرکتی آن به حدود ۸۰۰ کیلومتر میرسد. همانند تمامی مدلهای معرفی شده توسط نانوفلوسل تا به امروز، این خودرو تنها یک کانسپت بوده و هرگز تولید نشده است. علت این امر وجود یک دشواری فنی بزرگ بوده است: راننده کجا باتریها را دوباره پر خواهد کرد؟ برای خودروهای کاری ساخت جایگاههای “عرضه” مشابه پمپبنزینها ضروری است اما این کار نیازمند تغییرات زیاد میباشد.
فرشاد سجادیان
۲۶ بهمن ۱۳۹۵طراحی کابینش عااالیه ? مخصوصا مدل کلاسیک فرمونش. اگر بتونه به گستردگی تسلا تبلیغ کنه، تولید بشه و خدمات بده، قطعا برای دوستداران تکنولوژی، جذابتر از تسلاست؛ خیلی پیشرفته و آینده نگرانست.
vahid porsche
۲۶ بهمن ۱۳۹۵سلام به مدیریت سایت
چرا دکمه ی back غیر فعال شده درسایت؟
وقتی داخل پستی میری نمیتونی برگردی به صفحه اصلی
فرشاد سجادیان
۲۷ بهمن ۱۳۹۵در تمام چند ماهی که با موبایل میام پدال، دقیقا همین مشکل رو داشتم و دارم.
Ace
۲۶ بهمن ۱۳۹۵به نظر من هم جایگزین های بسیار بهتری از باتری های لیتیوم یون وجود دارن.
اما فکر نکنم این ایده ی نانو فلوسل جهانی بشه
رامکال
۲۶ بهمن ۱۳۹۵آخ آخ این ماشین عشق منه مال منه.
هیشکی حق ندارد زودتر از من سوارش بشه)حداقل تو ایران).
شاهین دمت گرم که به قولت عمل کردی.
یعنی پدال خوشم میاد که اگر اذیت میکنی ولی بعدش تلافی میکنی.
باور کنید که اگر تولید بشه و منم پولش رو داشته باشم حتما میخرمش.
یعنی در حد ب ام و …و بنز دوستش دارم.
باید اول از من اجازه بگیرید بعدا بهش دست بزنید نمایندگی انحصاری نانو فلوسل در ایران رامکال خودرو).
آره درسته این فناوری رو ناسا ازش استفاده میکند.
یعنی خودرو که نیست لامصب شاتله!!!!!!!!!
شاهین
۲۶ بهمن ۱۳۹۵مخلصم داداش :)
رامکال
۲۶ بهمن ۱۳۹۵همچنین آقا شاهین.
مجید.بهترین یا هیچ.
۲۶ بهمن ۱۳۹۵رامکال خودرو. جالب بود.
اولش با رامک خودرو ( نمایندگی سانگ یانگ ) اشتباه گرفتم. ?
با خودم گفتم چقدر پیشرفت کردیم واسه نانوفلوسل نمایندگی گرفتیم !!!!!
رامکال
۲۶ بهمن ۱۳۹۵باور کن که اگر پولش رو داشتم حتما احداثش میکردم.
مجید.بهترین یا هیچ.
۲۶ بهمن ۱۳۹۵ان شالله پولش رو هم خدا بهت میده.