سایر خودروهای اروپایی

نگاهی به تکنولوژی‌های بکار گرفته شده توسط نانوفلوسل

چندی است که نام کمپانی لیختن‌اشتاینی نانوفلوسل بیشتر در اخبار شنیده می‌شود. این کمپانی ماه آینده با خودروی جدید Quant 48VOLT در نمایشگاه خودروی ژنو حضور خواهد داشت؛ اما چیزی که این کمپانی را خاص می‌سازد این حقیقت است که Quant 48VOLT یک خودروی الکتریکی با شارژ دوباره‌ی مرسوم نیست. به جای آن باتری همانند باک سوخت معمولی یک خودروی بنزینی دوباره پر می‌شود. اگر پیش از این چیزی درباره‌ی باتری‌های گردشی نمی‌دانستید ما توضیحاتی درباره‌ی آن ارائه می‌کنیم.

quant-48volt
این ایده در سال ۱۹۷۶ توسط ناسا ثبت شده است. ایده‌ی اولیه یافتن راهی بهتر برای ذخیره‌ی انرژی موردنیاز برای سفرهای فضایی بود. شارژ دوباره‌ی باتری‌ها زمان زیادی می‌برد و همچنین انرژی ذخیره شده‌ی آن‌ها آزاد می‌شد؛ چیزی که برای مثال ابر خازن‌ها را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد. با باتری‌های گردشی این ذخیره انرژی بسیار ساده شده است.

quant-e-sportlimousine1
در باتری‌های گردشی ذخیره‌ی انرژی با مایعات یونی انجام می‌شود. این مایعات اساساً آب و نمک‌های فلزی هستند. نانوفلوسل می‌گوید که یک کیلوگرم از این مایع ۲۰ برابر بیشتر از انرژی ذخیره شده توسط یک کیلوگرم باتری‌های اسید-سرب انرژی را ذخیره می‌کند و کارایی آن ۵ برابر باتری‌های لیتیوم-یونی است. در مقام مقایسه باید گفت یک کیلوگرم بنزین ۴۰۰ برابر بیشتر از باتری‌های اسید-سرب انرژی تولید کرده و البته این کارایی ۲۰ بربر بیشتر از مایعات یونی نانوفلوسل است.

quant-e-sportlimousine
مایعات یاد شده هرگز با یکدیگر واکنش نمی‌دهند چراکه در هر دو محفظه مختلف ذخیره می‌شوند. یکی از مایعات برای مایع شارژ منفی و دیگری برای مایع شارژ مثبت است. یک غشای تعبیه شده بین این دو مایع اجازه می‌دهد که تنها یون‌ها عبور کنند. همین موضوع انرژی موردنیاز خودرو را تولید می‌کند. مایع یاد شده پس از استفاده برای خنک کردن باتری و پیشرانه‌های خودرو تمایل دارد به‌صورت بخار درآید.

quant-e-sportlimousine2
تکنولوژی نانوفلوسل این مایعات را از طریق یک غشا به‌صورت تعاملی درمی‌آورد. این فرایند انرژی الکتریکی را تولید می‌کند. سپس این انرژی به چهار پیشرانه، ابر خازن‌ها و باتری کمکی که انرژی اضافه را ذخیره می‌کند خواهد رسید. شایان ذکر است هر پیشرانه الکتریکی برای هر چرخ است اما به منظور جلوگیری از اختلال در توزیع وزن در مرکز بدنه جای داده شده‌اند.

NanoFlowCell Quant e-Sportlimousine
اولین خودروی این کمپانی Quant e-Sportlimousine بوده است. طول/عرض/ارتفاع این خودرو به ترتیب ۵.۲۶/۲.۰۲/۱.۳۶ متر بوده و فاصله‌ی بین محورهای آن نیز ۳.۲۰ متر است. نسخه‌های مختلف این خودرو با خروجی‌های ۶۶۴، ۹۱۲ و ۱۰۷۴ اسب بخاری وجود داشته و به لطف باک‌های ۴۰۰ لیتری (۲۰۰ لیتر برای هر مایع یونی) حداکثر محدوده‌ی حرکتی آن به حدود ۸۰۰ کیلومتر می‌رسد. همانند تمامی مدل‌های معرفی شده توسط نانوفلوسل تا به امروز، این خودرو تنها یک کانسپت بوده و هرگز تولید نشده است. علت این امر وجود یک دشواری فنی بزرگ بوده است: راننده کجا باتری‌ها را دوباره پر خواهد کرد؟ برای خودروهای کاری ساخت جایگاه‌های “عرضه” مشابه پمپ‌بنزین‌ها ضروری است اما این کار نیازمند تغییرات زیاد می‌باشد.

NanoFlowcell Quantino
NanoFlowcell Quantino
اما پس از Quant e-Sportlimousine، نانوفلوسل خودروی Quantino را با ابعاد مشابه پنجمین نسل فورد فیستا معرفی کرد اما فاصله‌ی محوری آن همان ۳.۲۰ متر است. طول/عرض/ارتفاع این خودرو به ترتیب ۳.۹۱/۱.۹۳/۱.۳۴ متر است؛ و حالا شاهد معرفی خودرویی با سیستم الکتریکی‌ای هستیم که کشش اسمی ۴۸ ولتی داشته و همین امر نیز خود را در نام‌گذاری خودرو نشان می‌دهد.
nanoFlowcell QUANT F
nanoFlowcell QUANT F
آن‌گونه که می‌بینیم این خودرو نمونه‌ی تکامل یافته‌ی Quant e-Sportlimousine است اما سیستم الکتریکی ۴۸ ولتی دارد.
nanoFlowcell QUANTiNO
nanoFlowcell QUANTiNO
به نظر می‌رسد ظاهر مدل جدید کمی پرزرق‌وبرق دار است اما شاید این امر به علت زاویه‌ی خاص تصویربرداری باشد. سپر عقب نیز کمی متفاوت بوده و شاهد دو ورودی هوا به جای یک ورودی هستیم. می‌دانیم این خودرو می‌تواند به سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت برسد و محدوده‌ی حرکتی ۱۰۰۰ کیلومتری دارد. جزئیات بیشتر درباره‌ی این خودرو در نمایشگاه ژنو مشخص خواهد شد. انتظار سورپرایز بزرگی را نداشته باشید. چیز شگفت‌انگیز همین باتری‌های گردشی است. شاید این باتری‌ها پاسخی به ساخت خودروهای الکتریکی قابل‌دوام باشند…
[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. فرشاد سجادیان

    ۲۶ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    طراحی کابینش عااالیه ? مخصوصا مدل کلاسیک فرمونش. اگر بتونه به گستردگی تسلا تبلیغ کنه، تولید بشه و خدمات بده، قطعا برای دوستداران تکنولوژی، جذاب‌تر از تسلاست؛ خیلی پیشرفته و آینده نگرانست.

  2. vahid porsche

    ۲۶ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (474 ديدگاه)

    سلام به مدیریت سایت
    چرا دکمه ی back غیر فعال شده درسایت؟
    وقتی داخل پستی میری نمیتونی برگردی به صفحه اصلی

    1. فرشاد سجادیان

      ۲۷ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (3019 ديدگاه)

      در تمام چند ماهی که با موبایل میام پدال، دقیقا همین مشکل رو داشتم و دارم.

  3. Ace

    ۲۶ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (11565 ديدگاه)

    به نظر من هم جایگزین های بسیار بهتری از باتری های لیتیوم یون وجود دارن.
    اما فکر نکنم این ایده ی نانو فلوسل جهانی بشه

  4. رامکال

    ۲۶ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (594 ديدگاه)

    آخ آخ این ماشین عشق منه مال منه.
    هیشکی حق ندارد زودتر از من سوارش بشه)حداقل تو ایران).
    شاهین دمت گرم که به قولت عمل کردی.
    یعنی پدال خوشم میاد که اگر اذیت میکنی ولی بعدش تلافی میکنی.
    باور کنید که اگر تولید بشه و منم پولش رو داشته باشم حتما میخرمش.
    یعنی در حد ب ام و …و بنز دوستش دارم.
    باید اول از من اجازه بگیرید بعدا بهش دست بزنید نمایندگی انحصاری نانو فلوسل در ایران رامکال خودرو).
    آره درسته این فناوری رو ناسا ازش استفاده میکند.
    یعنی خودرو که نیست لامصب شاتله!!!!!!!!!

    1. شاهین

      ۲۶ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (4696 ديدگاه)

      مخلصم داداش :)

      1. رامکال

        ۲۶ بهمن ۱۳۹۵
        سوابق: (594 ديدگاه)

        همچنین آقا شاهین.

    2. مجید.بهترین یا هیچ.

      ۲۶ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (11565 ديدگاه)

      رامکال خودرو. جالب بود.
      اولش با رامک خودرو ( نمایندگی سانگ یانگ ) اشتباه گرفتم. ?
      با خودم گفتم چقدر پیشرفت کردیم واسه نانوفلوسل نمایندگی گرفتیم !!!!!

      1. رامکال

        ۲۶ بهمن ۱۳۹۵
        سوابق: (594 ديدگاه)

        باور کن که اگر پولش رو داشتم حتما احداثش میکردم.

        1. مجید.بهترین یا هیچ.

          ۲۶ بهمن ۱۳۹۵
          سوابق: (11565 ديدگاه)

          ان شالله پولش رو هم خدا بهت میده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا