دتوماسوسایر خودروهای اروپایی

بازگشت دتوماسو با رونمایی از سوپراسپرت P72 در گودوود

همان‌طور که وعده داده شده بود، پس از چندین سال غیبت سرانجام دتوماسو درست در سالگرد شصت‌سالگی خود رسماً احیا شده است. این برند دوست‌داشتنی ایتالیایی با رونمایی از سوپراسپرت کاملاً جدید و خیره‌کننده‌ای بنام P72 در فستیوال گودوود، به دنیای خودروسازی بازگشته است. به گفتهٔ دتوماسو، این سوپراسپرت جدید به‌عنوان یک خودروی کلاسیک مدرن طراحی شده است.

سوپراسپرت جدید دتوماسو P72 با الهام از مدل فوق‌العادهٔ P70 شکل گرفته است. این خودرو پروژه‌ای مشترک بین مؤسس دتوماسو یعنی الجاندرو دتوماسو و کارول شلبی در اوایل دههٔ ۶۰ بود که البته به دلیل بروز تنش میان این دو نفر، پروژه متوقف شد اما الجاندرو که تمایلی به پایان پروژه نداشت با شرکت گیا همکاری کرد تا P70 را تکمیل کند. بدین ترتیب این خودرو نهایتاً Sport 5000 نام گرفته و در نمایشگاه تورین سال ۱۹۶۵ رونمایی شد اما هیچ‌گاه به تولید نرسید و در حد یک پروتوتایپ باقی ماند.

حال روح P70 در این سوپراسپرت جدید P72 حلول کرده است. این خودرو در بیرون با منحنی‌های بی‌پایان، فوق‌العاده جذاب و زیبا به نظر می‌رسد اما زیبایی P72 به اینجا ختم نمی‌شود زیرا داخل آن نیز واقعاً خارق‌العاده است. با طرح الماس مانند براق روی همه‌چیز از نشانگرهای آنالوگ گرفته تا بخش میانی غربیلک فرمان و دسته‌دندهٔ گیربکس دستی، به نظر می‌رسد کابین این ماشین از جواهر ساخته شده است.

دتوماسو توسط شرکت هنگ‌کنگی ITV (Ideal Team Ventures) در سال ۲۰۱۴ خریداری و حالا احیا شده است یعنی همان شرکتی که شرکت آلمانی گامپرت را هم در سال ۲۰۱۶ خریداری کرده و آن‌را نیز با تغییر نام به شرکت آپولو احیا نمود. دتوماسو فعلاً مشخصات فنی P72 را اعلام نکرده است اما میدانیم که این خودرو روی همان شاسی مونوکوک کربنی سوپراسپرت آپولو IE ساخته شده است یعنی خودرویی که توسط شرکت ITV در سال ۲۰۱۷ رونمایی شد.

با توجه به اینکه آپولو IE به یک پیشرانهٔ ۶.۳ لیتری V12 تنفس طبیعی ساخت فراری مجهز است، شاید در دتوماسو P72 هم از همین موتور استفاده شود اما از سوی دیگر، احتمال استفاده از یک پیشرانهٔ V8 هم بسیار زیاد است زیرا دتوماسو شرکتی است که در محصولات خود از پیشرانه‌های هشت سیلندر آمریکایی استفاده می‌کرد. درهرحال، ITV گفته است که P72 آمادهٔ تولید است و مشخصات آن در ماه‌های آینده اعلام خواهد شد.

از دتوماسو P72 تنها ۷۲ دستگاه ساخته خواهد شد و بسیاری از مردم توانایی خرید آن‌ها را نخواهد داشت زیرا قیمت این سوپراسپرت جدید ایتالیایی از ۷۵۰ هزار یورو آغاز می‌شود. دتوماسو از پیش‌ازاین پذیرش سفارشات خرید P72 از سراسر دنیا را آغاز و تأیید کرده است که این خودرو در بازارهایی مثل اروپا، خاورمیانه، آسیا و آمریکای شمالی عرضه خواهد شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. AMANTE

    ۱۴ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (1913 ديدگاه)

    در دنیایی که شرکت های سوپرماشین ساز دارن به طراحی های آینده نگرانه و نیروی دانفورس و عملکرد در پیست و… توجه میکنن.
    شرکت دتوماسو اومده طراحی رترو و واقعا پرجذبه و جزئیاتی رو طراحی کرده که به نظر من بی نظیره و فعلا از نظر طراحی برای من که جایگاه ویژه ای داره.

    1. یانکی

      ۱۴ تیر ۱۳۹۸
      سوابق: (2353 ديدگاه)

      متوجه گیربکس نشدم.هم کلاچ داره هم دکمهای انتخاب دنده هم دسته دنده که H شکل نمیشه دنده عوض کرد نهایتن بصورت سکوئنشال.

    2. M

      ۱۴ تیر ۱۳۹۸
      سوابق: (2371 ديدگاه)

      خیال انگیزه !
      به خصوص کابین!
      ایتالیاست دیگه چه میشه کرد!

  2. MOHAMMAD.DEMON

    ۱۴ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (420 ديدگاه)

    از نظر زیبایی که زیباست
    مخصوصا کابینش
    ولی یه سوال چرا آنقدر شبیه ماشین مسابقات استقامتی گذشته شده ؟

  3. آریا ماشین

    ۱۴ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (661 ديدگاه)

    واقعا زیباست
    چه شود
    این طراحی و حمایت شرکت هنگ کنگی که آپولو رو زنده کرد
    من خودم عاشق آپولو ام مخصوصا مدل آرو
    حالا این ماشین با موتور آپولو IE که ساخت فراری هست چی بشه

  4. MAHDI

    ۱۴ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    طراحی بیرونیش رو کاری ندارم اما طراحی داخلش خاصه. دسته دنده ونشانگرکیلومترها و رنگ کابین انگار مال یه جواهر فروشیه. بیشتر خاص هستش تازیبا

  5. Ferrari Fxx K Evo

    ۱۴ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (919 ديدگاه)

    بی نهایت خاص و زیبا هست چه طراحی بیرونی و چه داخلی

    منو یاد محصولات Spyket میندازه

  6. ایمان

    ۱۴ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (4062 ديدگاه)

    مگه قرار نشد فراری به برندهای دیگه انجین نده ؟؟؟؟
    پدال هم خبرشو گذاشت ؛ ولی حیفه آلفارومئو و مازراتی از قلب های تپنده پُر قدرت فراری استفاده نکنن

  7. سیدمهران میرابوالقاسمی

    ۱۴ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (260 ديدگاه)

    قیافه ش مثل وزغه.

  8. ارش

    ۱۴ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (1549 ديدگاه)

    شبیه یکی از زیباترین ماشینهای تاریخ آلفارومئو استرادل تیپو 33 مدل 1967 هست بی نهایت زیبا bravo bravo bravo.

  9. moein

    ۱۴ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (913 ديدگاه)

    تعریف جدیدی از زیبایی ایتالیایی
    فقط در مورد کابینش میشه ساعتها اندیشید و حرف زد?

  10. ویلیامز (بنتلی، استون مارتین، مکلارن)

    ۱۴ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (27 ديدگاه)

    این خودرو خییلی طراحی زیبا و فوق العاده ای داره…من شگفت زده شدم از دیدنش! یه طراحی کلاسیک مدرن خیلی زیبا که از طراحی پی70 الهام گرفته ، توجه به جزئییات داخل و متریال بکار رفته هم حیرت انگیزه!
    اگه پول داشتم حتما یکی رو میخریدم و قطعا در آینده ارزشش بیشتر میشه!
    فقط ب نظرم اینکه طراحی صندلی ساده ای دارنه و پنجرش باز نمیشه و قسمت بالاش هم الکتروکرومیک نیست خیلی جالب نیس.

  11. سعید(تهران)

    ۱۴ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (496 ديدگاه)

    یادش بخیر اواخر دهه ۶۰ که تفریح بچه ها در کنار آتاری و گل کوچیک و هفت سنگ و…، بازی با به اصطلاح ” کارت ماشین” بود، توی یه سری از این کارتها یه کارت بود که اسمش دی توماسو پانترا بود و جزو کارتهای برنده که اگه دستت میافتاد نونت توو روغن بود، اونوقتا بدست آوردن اطلاعات از این ماشین عملا غیر ممکن بود، الان هروقت این اسمو میشنوم یاد دی توماسو پانترای کارت ماشین میوفتم…

  12. الف.ی

    ۱۵ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (1765 ديدگاه)

    طراحی داخلیش خود پاگانیه

  13. سین

    ۷ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (2 ديدگاه)

    محشره
    فقط یه عاشق ماشین میتونه همچین طرحی رو بزنه
    یاد پورشه 917 افتادم ک تو لمانز ترکوند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا