سام کاویانی: پیشتر، در سلسله مطالبی، دو خودروی فاو بسترن B30 و بورگوارد X5 را خدمت شما عزیزان معرفی نمودیم و گفتیم که این خودروها قرار است امسال توسط شرکت بهمن موتور رونمایی شوند؛ اما آخرین خودروی آن جمع، بورگوارد BX7 بود که در این متن مختصراً بدان خواهیم پرداخت.
BX7، یک کراساوور میان سایز لوکس چینی – ژرمنی است، با اندازههایی مشابه با هیوندای سانتافه و کیا سورنتو که توسط شرکت بورگوارد عرضه میشود. این خودرو در عین حال، نخستین ساخته بورگوارد در قرن حاضر – پس از ۵۴ سال غیبت آن در بازار خودرو – به شمار میآید. از بورگوارد BX7، نخستین مرتبه، در سال ۲۰۱۵ میلادی و در نمایشگاه خودروی فرانکفورت آلمان رونمایی شد. فروش آن نیز چند ماه بعد و در ماه جولای سال ۲۰۱۶ میلادی استارت خورد. طبق برنامهریزی صورت گرفته از سوی سازنده، این خودرو در سال ۲۰۱۸ میلادی راهی بازار اروپا خواهد شد.
قرار است که بورگوارد از حالا تا سال ۲۰۲۲ میلادی، ۱۱ خودروی جدید به بازار عرضه نماید. تمامی این خودروها بر مبنای پلتفرم مقیاسپذیر “BSP” توسعه مییابند. این پلتفرم با دو کد متفاوت: BSP-T برای محصولات با طول بیش از ۴.۵ متر شرکت بورگوارد و BSP-S برای محصولات با طول کمتر از ۴.۵ متر این شرکت، به کار میرود. پس با این حساب، خودروی بورگوارد BX7 بر روی پلتفرم BSP-T تکوین و توسعه یافته است. خودروی مذکور، در دو گونه تک و دو دیفرانسیل در دسترس خریداران بوده و در انواع ۵ و ۶/۷ نفره قابل سفارش است.
اگر از نگاه یک فرد عادی به پیکره بورگوارد BX7 که توسط طراح نروژی آن، اینار هارید (Einar Hareide) تراش خورده، بنگریم؛ این خودرو نمره بالایی را از حیث طراحی کسب مینماید؛ و در یک کلام خودرویی سخت مقبول و عامهپسند است؛ اما در نگاهی دقیقتر، این خودرو بهوضوح نسب از دیگر برادران ژرمنی خود، بهویژه ساختههای آئودی و پورشه میبرد و رگههایی از طرحهای این دو برند مشهور را میتوان در نیمرخ و پشت این خودرو ردیابی نمود؛ اما نقطه ثقل اصلی “طرح” در ناحیه جلویی این خودروست که مصداق عینی به خود میگیرد. جلوپنجرهای که به امضایی برای تمامی محصولات بورگوارد درآمده است و در کنارش، گلگیرها و کاپوتی با حجم پردازی و تناسبات درست و نه احیاناً اغراقآمیز و غیرمعقول. رویهمرفته باید گفت که پیکره بورگوارد BX7 از لحاظ اصالت، زیبایی و ماندگاری طرح در درجاتی بالاتر از دیگر رقبای آسیاییاش میایستد. رقبایی که سالهاست در بازار خودروی کشورمان مشغول تاختوتاز بوده و جمع بسیاری را هم مفتون و مدهوش خود نمودهاند.
در حال حاضر، از حیث آرایش ظاهری، بورگوارد BX7 با دو تریم متفاوت عرضه میشود. تریم پایه (BASE) و تریمی رده بالاتر به نام TS. تریم TS از مواردی مثل: کابینی مجللتر، یک جلوپنجره متفاوت که الگو به کار رفته در آن شامل طرح الماسهایی به شکل لوگوی شرکت است، چرخهایی با سایز بزرگتر، یک ریل سقفی و درمجموع ظاهری اسپرت تر در قیاس با مدل پایه، سود میبرد.
کلیت کابین این خودرو با وجود صندلیهای چرمی با پوشش قهوهای روشن، بسیار خوب به نظر میرسد. صفحات پشت آمپر به صورت آنالوگ درجهبندی شده و مابین صفحات کیلومترشمار و دورشمار هم یک صفحه نمایش کوچک جای گرفته است که اطلاعات گوناگون را در اختیار راننده مینهد. صفحه نمایش لمسی که با سایز ۱۲.۳ اینچ در میانه داشبورد جای گرفته، ز گرافیک عالی برخوردار است و به سامانه APPLE CARPLAY نیز مجهز است و در آن میتوان هر چیزی را از آب و هوا گرفته تا تلفن و موزیک را کنترل نمود. در مقابل، سایز دسته دنده برای چنین خودروی مدرنی بهوضوح بزرگ است. تونل مرکزی کابین نیز از چیدمان درخور و پسندیدهای بهره میبرد و در آن قطعات چوبی به رنگ تیره و اجزای کرومی براق و مهرههای دوار جهت کنترل مشاهده میشوند.
طول/عرض/ارتفاع بورگوارد BX7 معادل ۴۷۱۳/۱۹۱۱/۱۶۹۴ میلیمتر و فاصله بین دو محور آن نیز برابر با ۲۷۶۰ میلیمتر است. حجم باک آن معادل ۶۰ لیتر و استاندارد آلایندگی آن یورو ۵ است.
همانطور که سطور بالا هم گفته شد، بورگوارد BX7 در دو نسخه متفاوت به لحاظ ظاهری عرضه میشود که یکی همان مدل پایه و یا عادی این خودروست و دیگری هم TS نام دارد که تنها به لحاظ ظاهری و داخلی لوکستر و اسپرت تر شده، وگرنه از لحاظ فنی هیچ تفاوتی با مدل پایه یا عادی خود ندارد. مدل پایه و یا عادی بورگوارد BX7 در بازار چین از حیث تجهیزات رفاهی در تیپهای کامفورت (COMFRORT)، الیت (ELITE)، لاکشری (LUXURY) و فلگ شیپ (FLAGSHIP) دستهبندی میشود. بهجز تیپ فلگ شیپ که تنها به صورت دو دیفرانسیل عرضه میشود. بقیه تیپها به دو صورت تک و یا دو دیفرانسیل، بسته به سفارش خریدار، در دسترس هستند. بهای نسخه تک دیفرانسیل تیپ کامفورت که سادهترین گونه این خودروست معادل ۱۶۹,۸۰۰ یوآن (حدود ۲۴,۷۰۰ دلار) است و بالاترین تیپ هم که فلگ شیپ (FLAGSHIP) نام دارد با برچسبی معادل ۲۳۴,۸۰۰ یوآن (حدود ۳۴,۱۵۰ دلار) قیمت خورده است. البته نسخه بسیار جذاب TS این خودرو با بهایی معادل ۳۰۲,۸۰۰ یوآن (حدود ۴۴,۰۰۰ دلار) فروخته میشود.
خلاصه کلام، بورگوارد BX7 را میتوان خودرویی جذاب، جوانپسند و با کیفیتی درخور دانست که شرکت بهمن موتور میتواند با تکیه بر چنین محصول لوکس و مجهزی، مانور زیادی در بازار داخلی انجام دهد و خیلی از مدعیان پرهیاهوی وارداتی را هم با اتخاذ تدابیری دوراندیشانه و اصولی به سهولت از میدان رقابت خارج کند. البته در نهایت تحقق تمامی این موارد به دو آیتم مهم بستگی دارد: قیمتگذاری درست و خدماتدهی صحیح و مناسب. در غیر این صورت، مشتریان عمدتاً محافظهکار وطنی برای خرید بلندقامتان دلخواه خود کماکان راهی نمایندگیهای فروش خودروهای آسیایی خواهند شد.
منابع:
BORGWARD.COM/EN
CARNEWSCHINA.COM
CHINAAUTOWEB.COM
سعید(تهران)
۱۱ خرداد ۱۳۹۶طراحی قسمت جلو یه فاجعه کامله، بقیه اش هم طبق معمول کپیه! دارم علاقه ام به ماشین رو با دیدن این صرفا “وسایل نقلیه” از دست میدم…
تیاگو
۱۱ خرداد ۱۳۹۶چشه؟
خیلی هم خوشگله
در حد benz و bmw نیست
ولی از کره ای ها خیلی با کیفیت تره.
مهدوی
۱۶ خرداد ۱۳۹۷اگر به اسم یک خودرو چینی ، قرار بود ظاهر بشه ، چندان مشکلی نداشت
اما این آشغال رو به اسم یک خودرو آلمانی دارن وارد بازار میکنن
موتورشم که میتسوبیشی هست ، اونم از مدلهایی که واسه چین سفارشی زده
هرچی بهش نگاه میکنی ، هیچ اصالتی در این خودرو پیدا نمیبینی … بجز لوگو کمپانی
بهرام
۱۲ خرداد ۱۳۹۶داداش مطمئنی از طراحی چیزی میفهمی ؟؟؟???
سعید(تهران)
۱۲ خرداد ۱۳۹۶قبلا فک میکردم میفهمم ولی الان با این موج وسائط نقلیه چینی دیگه نه از ماشین چیزی سرم میشه نه طراحی، حرف شما متین ولی بخدا اگه یک نفر از کسایی که منفی دادن ۳۵ هزار دلار پول این ماشینو بدن
رضا
۱۲ خرداد ۱۳۹۶همچین میگید آسیایی انگار بورگوارد آسیایی نیست. این هم چینیه چرا میخواید به اسم ماشین آلمانی به مردم قالب کنید مثل ام جی که اسم انگلیسی روشه ولی چینیه
یوسف
۱۱ خرداد ۱۳۹۶در شروع کار به نظر می رسید بورگوارد با داشتن یک تیم مدیریتی اروپایی و به خدمت گرفتن مدیر طراحی مینی و همچنین وعده راه اندازی خط تولید در آلمان یا سوییس آینده خوبی داره و نوید ظهور یک برند آلمانی با کیفیت در بخش میانی بازار رو میده، ولی با شروع تولید در چین اون هم با یک پیشرانه ساخت فوتون که اصلا در شان یک برند آلمانی نیست، احتمال ابتلای بورگوارد به سرنوشت ام جی نگون بخت خیلی دور از ذهن نیست.
مهدوی
۱۶ خرداد ۱۳۹۷نهایتاً بتونه در بازار چین رشد کنه
بعدشم به ما ایرانیهای بدبخت ، بچپونن
محمد رضا
۱۱ خرداد ۱۳۹۶هرچقدر هم اسم آلمان روش بزارن وبگن تمام مراحل توسعش تو آلمان بوده من باور نمیکنم مثل mg
با یک خودرو 100% چینی روبرو هستیم
ehsan
۱۱ خرداد ۱۳۹۶این تفکرات فقط تو ایران هست دلیلش هم مشخص نیست واقعا! ولی این برند 100 درصد آلمانی هست و قابل مقایسه با برندهای کره ای و چینی نیست وبا برند های ژاپنی هم تو هم ردهای خودش باید مقایسه بشه، همینطور ام جی هم 100 درصد انگلیسی هست حالا هردو تو چین تولید بشن! البته ام جی همیشه فعال بوده با مالکیت های مختلف bmw…. ولی این ظاهرا خیلی فعال نبوده، ولو هم یکسری از محصولاتش تو جین و در آینده نزدیک بیشتر و همه تو شرکت جیلی تولید خواهد شد
تو هیچ بررسی خارجی مجلات معتبر نمی بینی به این برندها بگن چینی، میگن برند آلمانی یا برند آلمانی با مالکیت … چین
كوروش
۱۲ خرداد ۱۳۹۶داداش ببخشید
ولی دیگه هیچ کجا نگو ام جی ۱۰۰ درصد انگلیسی هست به هیچ وجه این رو به عنوان مالک و دارنده ام جی توصیه می کنم ان جی شاید شاید ۲۰ درصد (تکنولوژی گیربکس و طراحی) انگلیسی باشه
amin
۱۲ خرداد ۱۳۹۶شما سراتو سایپا دارید نه ام جی!!!!!!
كورورش
۱۲ خرداد ۱۳۹۶@amin
والا تا دیروز بنظرم ام جی بود هنوز هم نگاه می کنم نشانی از سراتو نمی بینم
ماشینی که از شاسی و موتور و تعلیق و دیسک و صفحه حتی باتری و قطعات داشبورد رو ارم ساییک روش خورده انگلیسی هست شما بیا واسه من ثابت کن این ام جی ۱ درصد انگلیسی هست چهارتا ماشین سوار شید یکم اطلاعات ماشین تون بره بالا ، اخه ….
سعید
۴ اسفند ۱۳۹۶شک نکن که حتی دو پاراگراف هم در خصوص ام جی مطالعه نکردید طراحی شاسی اش تو انگلیس بوده به همین خاطر هندلینگ و پایداری بالایی در اکثر مدل هاش داره
Ali
۱۲ خرداد ۱۳۹۶با احسان موافقم ام جی کاملا برند انگلیسی هست و تولید تو جاهای مختلف دنیا هیچ ربطی به اصالت ام جی نداره،
درست هم میگی که فقط تو. ایران میگن
با سوپر کار الکتریکی ام جی به عنوان دومین سوپر کار محصولیش میشه به قدرت تکنولوژی این شرکت پی برد
مک میسل
۱۱ خرداد ۱۳۹۶من کاری به اینا که این المانی نیست و کپی هست و اینا ندارم…
فقط میخوام یه چی بگم
قیمت این خودرو در مدل پایه با حساب دلار3700میشه حدودا90میلیون،مدل فول هم میشه حدود125میلیون .بعد اینجا بیاد مدل فول زیر200میلیون نیست
ashkan
۱۲ خرداد ۱۳۹۶بهمن خودرو قرار دو مدلش و بیاره زیر 180 میلیون میشه فکر کنم گفتن یکیش 140 میلیون میشه
بهرام
۱۱ خرداد ۱۳۹۶آقا بازم میگم تعصب بیجا رو بذارین کنار …
خودرویی خوش استیل ، زیبا ، با وقار کابینی کاملا به روز و موتوری با قدرت و گشتاور کاملا مناسبیه …
عقده ای بازی درنیارین چینیه و فلانه انگار همشون آمریکایی سوار میشن …
الان بیان اینو به قیمت یه جک اس ۵ و تیگو ۵ بدن ببین مردم چه صفی برا پیش فروشش میکشن چون واقعا ارزششو داره پس تعصب الکی رو بندازین دور و پیشرفت چینیا رو تحسین کنین همین … باشد که رستگار شوید ???
roham
۱۱ خرداد ۱۳۹۶باز از شاسی بلند های گرون و بی اسم و رسم بهتره مثل جیلی و چری و هاوال. لاقل اگه در بدترین حالت هم کیفیتش مثل اونا باشه که نیست میتونی به طراحی المانی و اسم و رسمش اعتماد کنی !
نریمان
۱۱ خرداد ۱۳۹۶دوستان یه جور از چینی بودن این ماشین حرف میزنن که انگار تو مملکت ما پورشه و فراری تولید میشه . طرفدار کالای چینی نیستم ولی طرفدار پیشرفت این جماعت چشم بادامی هستم که اگه این پشتکار و مدیریت تو کشور ما بود ما الان خودروهایی همچون پراید و 405 تولید نمیکردیم. اینکه این خودرو را چینی مینامن آنم بخاطر تولید تو کشور چین ، پس این همه خودرو تو چین با برند های مختلف جهانی تولید میشه رو باید بگیم آشغالن. الان ولوو که داره سدان خودشو تو چین تولید میکنه و به اروپا میفرسته یا هیوندایی که میخواد برند جنسیس رو تو چین تولید کنه …. چین چه بخوایم چه نخوایم داره پیشرفت میکنه اونم با سرعت نور . ببینیم چی داریم بعد از داشته های بقیه انتقاد کنیم . با تشکر
شایان
۱۲ خرداد ۱۳۹۶متاسفانه بورگوارد کارش دیگه از این حرفا گذشته. بهتر بود تیتر میزدید جسد آلمانی با تابوت چینی. یه MG دیگه متولد شد…
كوروش
۱۲ خرداد ۱۳۹۶با سلام و احترام
صنعت خودروسازى کره جنوبى خود داراى پیشینه بوده و به عنوان مثال
شرکت کیا موتوررز در سال ۱۹۴۴ میلادى تأسیس شده که آن زمان مالک
شرکت آسیا موتورز که تولید کننده خودروهاى SUV آن زمان که شبیه خودروى جیپ آمریکا تولید مى کرد ؛ نیز بود .
درسته که آن زمان شرکت فورد موتورز آمریکا مالک کیا موتورز بود .
و یا شرکت هیوندائى موتورز که در سال ۱۳۴۵ شمسى تأسیس شد با
مشارکت میتسوبیشى ژاپن و دایملر-کرایسلر(سابق) خودرو تولید میکرد
و در سال ۱۹۹۰ که هیوندائى با مشارکت شرکت ریکاردو انگلستان اقدام
به تولید اولین انجین خود به نام H1 نمود ؛ شرکت میتسوبیشى از این کار
بسیار متعجب گردید .
ولى الان اتحادیه کیا-هیىوندائى کجا هستند و شرکت کاملن ورشکسته
میتسوبیشى که به تملک رنو-نى سان درآمده ؛ کجا است ؟!
صنعت خودروسازى کره جنوبى یک پیشینه از سال ۱۹۴۴ میلادى داشت
که با سعى و تلاش بسیار برندهاى ریشه دار خود را قوى نمود .
حال مى رسیم به اژدهاى سرخ کشور پهناور جمهورى مردمى چین که
فاقد هیچگونه سابقه و پیشینه بود .
این کشور سعى کرد با خریدن برندهاى فراموش شده و کاملن ورشکسته
مانند بورگوارد ؛ ام جى ؛ ولو که مالکش فورد بود و زیان ده ؛ شرکت گیربکس
سازى DSI آمریکا ؛ شراکت با انجین سازى کامینز آمریکا و اخیرن خرید پرتون مالزى و اوتوس انگلستان …
سعى به احیاى و پشتوانه سازى توسط برندهاى نابود شده و احیاى دوباره ى آنها به دلیل نداشتن هیچگونه پیشینه خودروسازى مى کند .
پس دوستان عزیزى که صنایع عظیم و معتبر خودروسازى کره جنوبى را با صنایع نوپاى چین مقایسه مى کنند ؛ مقایسه ى اشتباهى است .
چین سرمایه گذارى عالى را شروع کرده ولى خیلى زمان مى برد که به کره جنوبى برسد .
مانند کیاموتورز با قدمت ۷۳ ساله به این جایگاه و با تقویت وبهسازى برند خود رسیده است که جوایز مختلف خودروسازى را با رهبرى پیتر شرایرر ؛ درو مى کند .
لطفن واقع بین باشیم و نه متعصب …
Goller
۶ تیر ۱۳۹۶پیشینه کیلو چنده. الان زمانه طوری شده با پول ومدیریت و خرید طراحان و مهندسین زبده میتوان یک شبه ره صد ساله پیمود.پیشینه،مثلا ماهم تو ایران خودرو پیشینه 50 ساله داریم.که هنوز فرغون تولید میکنن بعد 50 سال تازه از تکنولوژی همان بقول شما بی پیشینه ها استفاده میکنن که هنوز سرپان.
ACR VIPER
۱۲ خرداد ۱۳۹۶آقای سام کاویانی موتورش که مشخص شد فقط میشه بفرمایید پلتفرمشو که اشاره کردین دقیقا مال کدوم کمپانیه؟
احمدرضا
۱۳ خرداد ۱۳۹۶به نظرم فقط در یک صورت میتونه این خودرو شانس موفقیت داشته باشه. یکی اینکه نسبت به رقبای هم رده کره ای به طور محسوسی ارزانتر قیمتگذاری بشه و دوم اینکه گارانتی بلندمدت لااقل 5 ساله و حتی بیشتر داشته باشه. غیر این باشه خریدش با توجه به قیمت بالایی که خواهد داشت با ریسک همراه خواهد بود و بعیده استقبال قابل توجهی بشه. بحث بر سر کیفیت خودرو نیست که حتی ممکنه از رقبای کره ای هم بالاتر باشه بحث بر سر اینه که اگر یک زمانی مثل خیلی خودروهای دیگه تولیدش متوقف شد تکلیف خدمات پس از فروشش چه خواهد شد؟
سام
۱۹ خرداد ۱۳۹۶خوانندگان عزیز! همانطور که در متن این مقاله هم گفته شد قرار بر این بود که شرکت بورگوارد محصولات خود را نخست در شرکت بهمن موتور تولید و عرضه کند ولی گویا در نهایت،این کمپانی چینی – ژرمنی یک شرکت خصوصی وطنی را به عنوان شریک خود گزینش نمود.طبق آخرین اخبار،در ساعات پایانی روز پنج شنبه 18 خرداد ماه سال 1396 شمسی،پس از مذاکرات نهایی بین شرکت «کیان موتور وارنا» و شرکت بورگوارد،که در مقر آن در برمن آلمان انجام گرفت،قرارداد همکاری بین این دو امضاء و منعقد شد.اولین محصول تولیدی بورگوارد در شرکت «کیان موتور وارنا» احتمالا مدل BX7 خواهد بود.سام کاویانی
محمد
۳ تیر ۱۳۹۶آیفون رو هم چین میزنه
بنز c200 هم چین میزنه
ولی شرکتی که ۵۰ سال ماشین تولید نکرده حالا میخواد آلمانی باشه
با خرید شرکتش یهو بیاد چنین ماشینی بزنه
موتورشم ک ماله خودش نیس بقیه چیزا بماند
درواقع این شرکت چینی اومده یه برندو خریده یه اسم! کاری ندارم به کیفیتش! ما ایرانیا تعصب خاصی به اسم آلمان داریم
حواسمون باشه کورکورانه تصمیم نگیریم