تجربه و آزمایشسایر خودروهای اروپاییلادا

تجربهٔ رانندگی با لادا نیوا اوربان

لادا نیوا یکی از خودروها نمادین ساخت شوروی سابق و روسیهٔ کنونی است. شاید باورکردنی نباشد اما این ماشین بیش از چهار دهه است که با همین شکل و شمایل در حال تولید است. این آفرودر افسانه‌ای که در سال ۱۹۷۶ متولد شد، همانند یک خرس قدرتمند طراحی شده بود تا استحکام و قابلیت‌های لازم برای رفتن به دورترین نقاط امپراطوری شوروی را داشته باشد. نیوا در ابتدا به‌صورت سه‌در تولید می‌شد اما از سال ۱۹۹۵ نسخهٔ پنج‌در آن‌هم ساخته شده و بعدها اوربان (Urban) نام گرفت.

برای نیوا اوربان امکان سفارش آینه‌های جانبی با تنظیم برقی و گرم‌کن، رینگ‌های ۱۶ اینچی آلومینیومی، گرم‌کن صندلی جلو و سپرهای رنگی قابل سفارش است. هرچند طول مدل اوربان به دلیل برخورداری از دو درب اضافه، بیشتر شده و ممکن است خودروی کشیده‌ای به نظر برسد اما در واقعیت این‌طور نیست و نیوا اوربان حتی از هیوندای کُنا هم طول کمتری دارد. این مدل با ۴.۱۲ متر طول، نزدیک به نیم متر از نسخهٔ سه‌در کشیده‌تر است. این اختلاف در فاصلهٔ محوری هم دیده می‌شود به‌گونه‌ای که فاصلهٔ بین محورهای نیوا از ۲.۲۰ متر در نسخهٔ سه‌در به ۲.۶۹ متر در مدل اوربان افزایش پیدا کرده است.

این افزایش نیم متری فاصلهٔ محوری، به قسمت عقب خودرو اختصاص داده شده و به همین دلیل صندلی‌های عقب نیوا اوربان از نسخهٔ سه‌در راحت‌تر هستند درحالی‌که دسترسی به این صندلی‌ها هم راحت‌تر انجام می‌گیرد. علاوه بر این، حجم صندوق بار در مدل اوربان برابر با ۴۴۰ لیتر است که با خواباندن صندلی‌های عقب به ۷۸۰ لیتر افزایش پیدا می‌کند؛ بنابراین در نیوا اوربان فضای زیادی برای حمل هیزم یا حیوانات شکار شده وجود دارد.

یکی دیگر از مزایای فاصلهٔ محوری بیشتر، پیشرفت قابل‌توجه در راحتی سواری خودرو است. به همین دلیل، نیوا اوربان در رانندگی‌های روزمره به‌طور واضحی از برادر کوچک‌ترش بهتر عمل می‌کند؛ اما افزایش اندازه به معنای افزایش وزن هم هست به‌گونه‌ای که اوربان نزدیک به ۱۳۰ کیلوگرم از نسخهٔ سه‌در سنگین‌تر است؛ بنابراین، وزن ۱۴۲۵ کیلوگرمی نیوا اوربان، پیشرانهٔ ۱.۷ لیتری چهار سیلندر بنزینی تنفس طبیعی آن‌را با چالش بیشتری روبرو می‌کند.

هنگام رانندگی، آوای پیشرانه بسیار زیاد است و صدای آن قدرتمندتر از چیزی که هست احساس می‌شود. در زیر کاپوت این اس‌یووی روسی تنها ۸۳ اسب بخار قدرت و ۱۳۰ نیوتن متر گشتاور وجود دارد و به همین دلیل نیوا اوربان برای اینکه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر در ساعت برسد به ۱۹ ثانیه زمان نیاز دارد درحالی‌که حداکثر سرعت آن‌هم تنها ۱۳۵ کیلومتر بر ساعت است؛ بنابراین نیوا اوربان فقط برای افرادی با صبر ایوب و طرفداران خودروهای کلاسیکی که می‌توانند سرعت پایین را تحمل کنند مناسب است.

اما با وجود قدرت پایین پیشرانه و شتاب و سرعت کم، نیوا اوربان خودروی کم‌مصرفی هم نیست به‌گونه‌ای در هر صد کیلومتر در بزرگراه ۹.۵ لیتر بنزین مصرف می‌کند که این عدد در شهر می‌تواند به ۱۲ لیتر هم برسد. البته پیشرانهٔ نیوا با استاندارد آلایندگی یورو ۶ سازگار بوده و حداقل موتور پاکی است. در نیوا اوربان، لادا به سنت خود پایبند مانده و همچنان آن‌را به سیستم انتقال قدرت دو دیفرانسیل دائمی، گیربکس ضریب سنگین و قفل دیفرانسیل مجهز کرده است.

قیمت نیوا اوربان از ۱۴,۲۹۰ یورو آغاز می‌شود که حدود ۱۱۵۰ یورو بیشتر از نسخهٔ سه‌در است. با توجه به این قیمت، بار دیگر این سؤال مطرح می‌شود که آیا این مبلغ برای خودرویی بسیار قدیمی با تکنولوژی‌های ناکارآمد اما با توانایی‌های آفرود شگفت‌آور، خیلی زیاد نیست؟ درهرحال، در پایان این آزمایش، لادا نیوا اوربان پنج‌در از ۱۰ ستاره تنها سه ستاره کسب می‌کند زیرا پیشرانهٔ آن بیش‌ازاندازه قدیمی است و کیفیت ساخت آن‌هم سؤال‌برانگیز است؛ اما بااین‌حال نیوا هنوز هم برای کسانی که در مناطق خشن و سردسیر روسیه تردد می‌کنند، یکی از بهترین انتخاب‌ها محسوب می‌شود. البته کسانی که فقط در مناطق کوهستانی رفت‌وآمد دارند بهتر است نسخهٔ سه‌در را انتخاب کنند که به لطف فاصلهٔ محوری کوتاه، توانایی‌های آفرود بیشتری دارد.

 

مشخصات فنی

Lada Niva Urban 2018

پیشرانه ۱.۷ لیتری ۴ سیلندر
قدرت ۸۳ اسب بخار
گشتاور ۱۳۰ نیوتن متر
گیربکس ۵ سرعته دستی
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفرتاصد ۱۹ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۳۵ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت ۱۰.۷ لیتر (ترکیبی)
حجم صندوق بار ۴۴۰ تا ۷۸۰ لیتر
وزن ۱۴۲۵ کیلوگرم
ظرفیت بار ۴۲۵ کیلوگرم
قیمت پایه ۱۴,۲۹۰ یورو

 

منبع: Motor1

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۹ دیدگاه‌ها

  1. احمدرضا

    ۲۲ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (875 ديدگاه)

    کلن از همه نظر خلاصه

    1. فورد

      ۲۲ آبان ۱۳۹۷
      سوابق: (885 ديدگاه)

      اصلا تکنولوژی توش موج میزنه که هیچ ویراژ میده

      موافقم 1
      مخالفم 1
    2. سامان اذری

      ۲۳ آبان ۱۳۹۷
      سوابق: (3200 ديدگاه)

      من سوزوکی جیمینی رو به این ترجیح میدم

      موافقم 1
      مخالفم 1
    3. مزدا

      ۲۴ آبان ۱۳۹۷
      سوابق: (2087 ديدگاه)

      تو کشور آذربایجان هم زیاد ازش استفاده میکنن.به نازم به کمک دنده هاش??

  2. me84

    ۲۲ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (1768 ديدگاه)

    .
    نماد طرز فکر سیاستمداران روس

  3. NAVID۰۰۹۸

    ۲۲ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (10385 ديدگاه)

    بهتره بگیم ، نمادی از کشورهای دیکتوری

    موافقم 2
    مخالفم 1
    1. Nissan...Japan

      ۲۲ آبان ۱۳۹۷
      سوابق: (37 ديدگاه)

      طرز فکرت اشتباس چون روسیه مثل ایران نیس که مردم از خرید خودرو های وارداتی بدلیل هزینه گمرک خیلی زیاد عاجز باشن… این ماشینا برای اون قشریه که تو ایران نهایتا میتونن دوچرخه سوار شن ولی حداقل اونجا با کمترین پول یه لادا میخرن که نیازشونو کامل برطرف میکنه.

      موافقم 1
      مخالفم 1
  4. Amir

    ۲۲ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (730 ديدگاه)

    اومدم عکسای داخلشو ببینم برق پلاستیکای بی کیفیتش چشمم رو زد.وقتی با این قیمت میشه تویوتا یا نیسان دست دوم خرید چرا باید این ماشین احمقانه رو بخرن؟الان دوستان روس بازمون ناراحت نشن فقط یه پیشنهاد بود?

    موافقم 1
    مخالفم 1
  5. NAVID۰۰۹۸

    ۲۲ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (10385 ديدگاه)

    فقط یه دوره آموزشی باید گذروند ، تا بتونی با دنده هاش کار کنی تو سال ۲۰۱۸ .
    بهترین ماشین برای سرمایه روسیه تویوتا هست که تو کانادا هم خیلی خوب جوابش رو پس داده ، اما این لادا برای اقشار ضعیف ساخته میشه ولی با تکنولوژی عَهد دَقیانوس .
    جداً آدمهای بدبخت همه جا بدبختی مثل بارون روی سرشون میباره .

    1. datsun

      ۲۲ آبان ۱۳۹۷
      سوابق: (3953 ديدگاه)

      دقیقا آقا نوید سه تا لیور دنده داره بزرگه برا رانندگی معمولی و اون دوتا یکی مخصوص سنگین کردن ضریب گیربکس و دیگری قفل دیفرانسیل رو فعال می‌کنه

    2. کوروش

      ۲۲ آبان ۱۳۹۷
      سوابق: (1125 ديدگاه)

      واقعا فکر می کنید مردم روسیه بد بخت هستند ?

  6. Mopar or No Car

    ۲۲ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (1195 ديدگاه)

    در شهر کورها آدم یک چشمی پادشاه است!

  7. H

    ۲۲ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (225 ديدگاه)

    لادا باید با خودرو سازان وطنی بریزن رو هم

  8. H

    ۲۲ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (225 ديدگاه)

    لادا=لایک
    اف۱۵۱سایپا =دیسلایک

  9. امیر

    ۲۲ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (2957 ديدگاه)

    خوبی و تکنولوژی از سر و صورت این روسا میباره
    دقیقا مث خودمون هرسال به عقب برمیگردن
    دستشون درد نکنه

  10. Omid

    ۲۲ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (2170 ديدگاه)

    همینم از خودرو های داخلی بهتره لااقل افرودش خوبه

  11. Muty

    ۲۲ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (1849 ديدگاه)

    حالم بد میشه از روسیه …

  12. M3csl

    ۲۲ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (125 ديدگاه)

    بجاش امنیت دارن مثل ما،،
    البته بیرون از خودرو مثل ما،،

  13. بهراد

    ۲۲ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (535 ديدگاه)

    بهتره خودرو سازیشونو تبدیل کنن به کمپوت سازی دی:

  14. Ardalan

    ۲۲ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (81 ديدگاه)

    شاید باورکردنی نباشد اما این ماشین بیش از چهار دهه است که با همین شکل و شمایل در حال تولید است. برا ما چهل سال تازه یه فیس لیفت در حد تغییر سپر نیاز داره تا چهل سال دیگم با همین شکل شمایل تولید شه

  15. Elmiraj

    ۲۲ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (3188 ديدگاه)

    از کشوری که هر روز از یک بمب اتمی جدید رونمایی می کنه و تمامی فکر و ذکرش کشتن دسته جمعی آدم هاست ! بیشتر از این انتظار نمی ره …..

    1. Alireza

      ۲۳ آبان ۱۳۹۷
      سوابق: (753 ديدگاه)

      البته فکر کنم فقط یه کشور بمب اتم رو استفاده کرده و اونی که تو فکر بقیست رو توی واقعیت آورده بحث من ماشیناشون نیست ها سیاستمداراشونه البته این توجیهی واسه سیاستمدارای ما و روس هم نمیشه ولی منظورم اینه تعصب نباید اجازه بده چشم رو حقیقت ببندیم

  16. حمیدرضا

    ۲۲ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (2405 ديدگاه)

    اصل این ماشین بر چند پایست یکی سادگی برای تعمیر و نگهداری دومی سرسختی در تمامی مسیرها سوم ارزان تر بودن و کاربردی بودن
    به نظرم میتونست به جی پی اس و همچنین موتور قدرتمند تری مجهز بشه که لااقل یکمی برای امروز در دنیا کاربردی تر باشه خود شرکت لادا الان ماشین های خوبی رو میسازه خصوصا با کمک شرکت رنو فرانسه ولی نمیدونم چرا این نمادو نمی خان بزارن کنار
    شده عین پیکان برا ایرانیا بعید نیست چند وقت دیگه شاهد تردد دوبارش باشیم

  17. سام

    ۲۲ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (746 ديدگاه)

    قیمت،تعمیرات ارزان و در دسترس و وفور لوازم یدکی به علت چهار دهه استمرار تولید خیلی از روس های طبقه متوسط را هنوز ترغیب به خرید لادا نیوا می کند.

  18. ali a

    ۲۳ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (771 ديدگاه)

    با دمه چینی ها گرم که پیشرفتشون محسوسه ..ولی روسیه که ارباب ایرانه ببینید چی میسازه …حیف پول…

  19. كامي

    ۲۳ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (693 ديدگاه)

    کیلومترشمارش تا ۱۸۰ شماره زده ???

  20. amin

    ۲۳ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (1127 ديدگاه)

    یه مدت روسیه و اکراین زندگی میکردم
    حالا این عکسا که خوبه.در واقعیت این لادا ها همیشه گلی و کثیف هستند و ظاهرشون بدتر هم میشه
    اما در کل و با توجه به شناختی که از روس ها به دست آوردم همین ماشین هم زیادیشونه.نامردتر از روس ها در زندگیم ندیدم

  21. x

    ۲۳ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (2 ديدگاه)

    حداکثر سرعتش 135 کیلومتره . منتها پیکان 160 کیلومتره

  22. سعيد

    ۲۲ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام . من ده ساله لادا نیوا دارم,, حدود ۳۰۰ هزار کار کرده , موتور هنوز پلمه !! ایرادات ظاهر نه چندان دلچسب , قدرت متوسط ,, شتاب کم ، مصرف بالا , محسنات راحتی , شاسی بلند ! هندلینگ نسبتا خوب , کم استهلاک , در کل راضیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا