در سومین قسمت از دور سیزدهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال نوبت به جذابترین گروه این رقابتها یعنی گروه هایپراسپرتها رسیده است. در دوئل قبلی این گروه، دو هایپرکار بریتانیایی یعنی مکلارن سنا و آستونمارتین ولکان باهم به رقابتی سخت و پایاپای پرداختند. در این دوئل جذاب مجموعاً تعداد ۱۴۳۶ رأی به ثبت رسیده است که ولکان با دریافت ۷۵۹ عدد از آنها و کسب ۵۳ درصد از کل آراء با اختلافی جزئی به پیروزی دست پیدا کرد. این در حالی است که از طرف دیگر سنا موفق به دریافت ۶۷۷ رأی شده و بدین ترتیب مغلوب رقیب هموطن خود گردید. حال امروز در ششمین دوئل گروه هایپراسپرتها جگوار C-X75 به مصاف ریماک کانسپت وان رفته است.
پورشه ۹۱۸ | فراری لافراری | مکلارن P1 | لامبورگینی آستریون |
فراری لافراری | لامبورگینی آستریون | ||
مکلارن سنا | آستونمارتین ولکان | پاگانی هوآیرا | لامبورگینی سنتناریو |
آستونمارتین ولکان | لامبورگینی سنتناریو | ||
هنسی ونوم F5 | کوئنیگزگ آگرا | بوگاتی شیرون | کوئنیگزگ رگرا |
؟ | کوئنیگزگ رگرا | ||
جگوار C-X75 | ریماک کانسپت وان | مرسدس-آامگ پروجکت وان | آستونمارتین والکیِری |
؟ | ؟ |
جگوار C-X75
هایپرکار XJ220 یکی از مشهورترین ساختههای جگوار است که بین سالهای ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۴ در تعداد تنها ۲۸۱ دستگاه ساخته شده و حتی بهطور غیررسمی رکورد سریعترین خودروی تولیدی آن دوران را هم به دست آورد. سپس نزدیک به دو دهه بعد، جگوار هایپرکار جدیدی بنام C-X75 را در قالب یک کانسپت در نمایشگاه پاریس ۲۰۱۰ رونمایی نمود که پیشنمایشی از جانشین XJ220 محسوب میشد. این کانسپت یک هایپرکار هیبریدی بود اما قوای محرکهٔ آن با دیگر هایپرکارهای هیبریدی تفاوت عمدهای داشت زیرا در C-X75 در کنار چهار موتور الکتریکی که در هریک از چرخها نصب شده بودند، دو موتور توربین گازی کوچک هم بهعنوان افزایشدهندهٔ بُرد قرار گرفته بود. سپس در ماه می سال ۲۰۱۱ جگوار اعلام کرد که قصد تولید C-X75 را داشته و تعداد ۲۵۰ دستگاه از آنرا با همکاری تیم فرمول یک ویلیامز خواهد ساخت. قرار بود این تعداد بین سالهای ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ ساخته شوند اما در دسامبر ۲۰۱۲ مدیر فروش جهانی جگوار اعلام کرد که به خاطر بحران اقتصادی جهانی برنامهٔ تولید این هایپرکار لغو شده است. بااینحال اعلام شد که این شرکت همچنان به کار بر روی ساخت پنج دستگاه پروتوتایپ از C-X75 ادامه خواهد داد. سپس نهایتاً پروتوتایپ نزدیک به تولید این ماشین در سال ۲۰۱۳ رونمایی شد؛ اما در این مدل، تعداد موتورهای الکتریکی به دو عدد کاهش یافته که هرکدام از آنها در یکی از محورها نصب شده و هریک ۱۹۵ اسب بخار قدرت دارند. علاوه بر این، یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر بنزینی هم جایگزین موتورهای توربین گازی نسخهٔ کانسپت شده است. این موتور که به هردو سیستم پرخوران توربوشارژر و سوپرشارژر مجهز است، بهتنهایی ۵۰۷ اسب بخار قدرت تولید میکند که در کنار قدرت دو موتور الکتریکی، خروجی کلی سیستم را به ۹۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۰۰۰ نیوتن متر گشتاور میرساند. سه دستگاه از پنج پروتوتایپ ساخته شده از C-X75 در حراجی فروخته شدند، یکی از آنها در موزهٔ جگوار نگهداری میشود و آخری هم در فیلم اسپکتر جیمز باند مورداستفاده قرار گرفت.
ریماک کانسپت وان
ریماک یک شرکت خودروسازی تقریباً نوپایی است که در سال ۲۰۰۹ در کرواسی تأسیس شد و به توسعه و تولید هایپرکارهای الکتریکی، قوای محرکهٔ الکتریکی و سیستمهای باطری میپردازد. پسازاینکه ریماک در زمینهٔ ساخت قوای محرکهٔ الکتریکی به موفقیتهایی دست پیدا کرد، توجه رسانهها و سرمایهگذاران را جلب کرده و بدین ترتیب پروژهٔ بلندپروازانهٔ توسعهٔ نخستین هایپرکار الکتریکی خود را آغاز کرد. این ماشین که کانسپت وان نام گرفته بود، برای اولین بار در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۱ رونمایی شد. این ماشین نخستین هایپرکار الکتریکی دنیا محسوب شده و همچنین بهعنوان سریعترین خودروی الکتریکی تولیدی دنیا هم شناخته میشود؛ بنابراین کانسپت وان برخلاف رقیب بریتانیایی، خودرویی تمام الکتریکی بوده و در آن خبری از پیشرانهٔ درونسوز نیست؛ اما این آغاز کار کانسپت وان بود چراکه ریماک طی سالهای بعد همواره آنرا ارتقاء داده تا امکان تردد آن در جادههای عمومی فراهم گردد. سپس نهایتاً در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۶ نسخهٔ نهایی این ماشین رونمای گردید. این هیولای برقی به چهار موتور الکتریکی مجهز است که هرکدام در یکی از چرخها نصب شده و ماشین را به نمونهای چهارچرخ محرک تبدیل کردهاند. این موتورها درمجموع ۱۲۲۵ اسب بخار قدرت و ۱۶۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکنند. برای انتقال این نیروی عظیم اما ریماک شیوهٔ منحصربهفردی را بکار برده است زیرا هریک از چهار موتور به یک گیربکس اختصاصی متصل شدهاند. نیروی هریک از موتورهای جلویی توسط یک گیربکس تک سرعته انتقال پیدا میکند اما برای هرکدام از موتورهای عقب یک گیربکس دو سرعتهٔ دوکلاچه در نظر گرفته شده است؛ بنابراین کانسپت وان در اصل به چهار گیربکس مجهز است. برای تأمین انرژی موتورهای الکتریکی نیز یک پکیج باطری بزرگ ۹۰ کیلووات ساعتی تعبیه شده که طبق آزمونهای عملی با یکبار شارژ کامل میتوانند ماشین را تا نهایتاً ۳۵۰ کیلومتر پیش ببرند. بهتازگی در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۸ نیز ریماک هایپرکار جدیدی بنام کانسپت تو را بهعنوان جایگزین یا در اصل نسل جدید کانسپت وان معرفی کرده که احتمالاً تحویل آن در سال ۲۰۲۰ صورت خواهد گرفت.
مقایسه مشخصات فنی
جگوار C-X75 | ریماک کانسپت وان | |
پیشرانهٔ بنزینی | ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر | – |
تنفس | توربوشارژ و سوپرشارژ | – |
موتور الکتریکی | ۲ عدد | ۴ عدد |
قدرت موتور بنزینی | ۵۰۷ اسب بخار | – |
قدرت موتور الکتریکی | ۳۹۵ اسب بخار | ۱۲۲۵ اسب بخار |
مجموع قدرت | ۹۰۰ اسب بخار | ۱۲۲۵ اسب بخار |
گشتاور | ۱۰۰۰ نیوتن متر | ۱۶۰۰ نیوتن متر |
باطری | ۱۹ کیلووات ساعت | ۹۰ کیلووات ساعت |
گیربکس | ۷ سرعته سکوئنشال | ۱ سرعته/ ۲ سرعته |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | ۳.۴ ثانیه | ۲.۵ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۳۵۵ کیلومتر/ساعت | ۳۵۵ کیلومتر/ساعت |
بُرد تمام الکتریکی | ۵۰ کیلومتر | ۳۵۰ کیلومتر |
وزن | ۱۷۰۰ کیلوگرم | ۱۸۵۰ کیلوگرم |
نسبت قدرت به وزن | ۵۲۹ اسب بخار/تن | ۶۶۲ اسب بخار/تن |
طول | ۴.۶۴ متر | ۴.۵۵ متر |
فاصلهٔ محوری | ۲.۷۱ متر | ۲.۷۵ متر |
قیمت پایه | ۱.۲ میلیون دلار | ۱.۲ میلیون دلار |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9993016]
Maximus
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ریمک
علی
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷جگوار ی فکر اساسی برای طرح زشت جلو داشبورد با اون فرمان مشنگش بکنه بهتره .
این وقتی که رو طراحی بیرونیش میذاره یک صدمشو رو طراحی داخلش میذاشت الان ی چند تا دونه بیشتر میفروخت .
با تچکر
Meysam..LaFerrari
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷چکاریه برادر؟ چرا اینقدر خودتو خسته میکنی؟
زیر هر پست بیا بنویس “مرگ بر انگلیس” کارو تموم کن بره دیگه، این همه داستان نویسی از برای چیست!
s.h
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷جکوار له شد
F۲۲RAPTOR
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ریماک کانسپت وان از هر لحاظ سرتره
Amir.z
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷از دید یه سرمایه گذار بخوایم نگاه کنیم
فکر کنم جگوار به خاطر نایاب بودن بیش از حدش انتخاب معقول تری باشه
از طرفی ساخته جگوار هستو ماشین خیلی اصیلیه
اما خب ریماکم اولین هایپرکار تمام الکتریکی
پس اونم ارزش زیادی پیدا میکنه اما بعید میدونم به اندازه جگوار سود داشته باشه
اما اگه بخوایم عادی و منطقی نگاه کنیم
خب ریماک همه جوره سرتره و نسبت به قیمتش عملکرد کاملا بهتری نسبت به جگوار نشون میده.
انتخاب بین این دوتا کاملا به دید خریدار بستگی داره
محمدرضا
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷قطعا جگوار cx75 جوز خواص ترین خوردو های جهان هست که در آینده ارزشش چند برابر میشه
من احتمال میدم جگوار هندلینگ بهتری داشته باشه نیبت بهیه تازه کار
Fk
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷تو اسپکتر همین رنگش بود
هندلیگش از مارتین باند پایدار تَر بود
علیرضا
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷اوج فناوری یعنی این که بتونی از موتور 1.6 لیتری 500 اسب قدرت بگیری
مرتضی مقدم
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷اوج تکنولوژی اینه که از 1600 سی سی 500 اسب بگیری؟
مرسدس 1000 اسب از همین حجم گرفته کجای تکنولوژی میشه اونوقت؟
یکم تعصب رو بذارین کنار لطفا.صرف اینکه ی ماشین آلمانی ژاپنی آمریکایی و … باشه یه عده هر معیار ارزیابی و انصاف رو میذارن کنارتا رقیبب رو بکوبن.منطقی باشین.
با توجه به فلسفه ساخت این ماشین ها ریماک بهتره.شما بگو من جگوار رو می پسندم چون از اسمش اصلا خوشم میاد یا باهاش خاطره دارم یا سلیقه من قیافه جگوار رو ترجیح میده ولی نگین اوج تکنولوژی.
Khosrow
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷چقدرشیک ن هردوشون / بعد از مرسدس جگوار رو خیلی دوست دارم ..
#ali.m#
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷قطعا ریماک
fara2001
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷جگوار گیرایی خاصی داره واقعا بیهمتاس این برند دوباره راه افتاده
Ali Keyhani
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷بدون شک ریماک،چون کاملا برتره هم از لحاظ فنی هم از نظر من طراحی خارجی بهتر جاگواره،البته همون طور که ذکر شد ریماک 2 هم ساخته شده که شتاب و قدرت فوق العاده وحشتناکی داره.
Ferrari
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷از جگوار بیشتر خوشم اومد
Mohammad
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷لعنتی چطور داره از یه موتور یک و شیش دهم ایقدر قدرت میگیره??
حمیدرضا
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷جگوار رو انتخاب کردم
حسین دهمرد
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷کادو کنم یا همینجوری میبری؟
Ali Keyhani
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷?
Fk
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷تو بعضی از دوئلها بعضیها از رو تعصب بغضو کینه رأی دادن
تو این دسته هم کاملا مشخصه
ترجیح دادن ریماک ب جگوار
قشنگ مشخصه
تو همین پدال راجب ریماک مطلب گذاشته بود
با رجوع ب کامنتا مشخص میشه چقدر مورد اقبال قرار گرفته
ولی اینجا فقط واسه انداختن جگوار رأی دادن
zaros
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷داداش فتو شاپتون داغونه
بلد نیستید یه عکس دوتکه بذارید
شده مپل فتوشاپای دهه 60
هادی
۲۳ شهریور ۱۳۹۷ازهرنطر که نگاه کنی ریماک سرتره
هادی
۲۳ شهریور ۱۳۹۷اقا یه سوال دارم ایا کونیگزگ آگرا باید با هنسی اف۵ مقایسه بشه ؟