درحالیکه تنها یک قسمت تا پایان دور هشتم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال باقیمانده است، امروز بار دیگر در این دور از رقابتها به سراغ گروه کراساوورهای سابکامپکت رفتهایم. در دوئل قبلی این گروه دو کراساوور ژاپنی یعنی میتسوبیشی ASX و مزدا CX-3 در برابر یکدیگر قرار گرفتند که طی آن مجموعاً تعداد ۱۴۳۱ رأی به ثبت رسیده است. در این دوئل CX-3 توانست با دریافت ۱۱۸۱ رأی و کسب ۸۲ درصد از کل آراء قاطعانه پیروز گردد درحالیکه ASX موفق به کسب تنها ۲۵۰ رأی شده است. حال امروز در دوئل دیگری از گروه کراساوورهای سابکامپکت، کیا سول و لادا ایکسری باهم به رقابت خواهند پرداخت.
سانگیانگ تیوولی | سوزوکی ویتارا | مزدا CX-3 | میتسوبیشی ASX |
سوزوکی ویتارا | مزدا CX-3 | ||
نیسان ترانو | رنو داستر | سوبارو XV | سوزوکی SX4 |
نیسان ترانو | ؟ | ||
جیپ رنگید | فیات 500X | نیسان جوک | فورد اکواسپرت |
جیپ رنگید | ؟ | ||
پژو ۲۰۰۸ | سیتروئن C4 کاکتوس | هوندا HR-V | تویوتا C-HR |
سیتروئن C4 کاکتوس | تویوتا C-HR | ||
شورلت ترکس | اوپل موکا | اشکودا یتی | فیات 500L |
شورلت ترکس | ؟ | ||
کیا سول | لادا ایکسری | رنو کپچر | اوپل کراسلند |
؟ | ؟ | ||
سئات آرونا | فولکسواگن T-Roc | هیوندای کُنا | کیا استونیک |
؟ | ؟ | ||
نیسان کیکس | هیوندای کرتا | سیتروئن C3 ایرکراس | امجی ZS |
نیسان کیکس | ؟ |
کیا سول
کیا برای اولین بار در نمایشگاه پاریس ۲۰۰۸ از خودروی سابکامپکت جعبهای شکلی بنام سول پردهبرداری کرد. البته حدود دو سال قبل از آن در نمایشگاه دیترویت ۲۰۰۶ نسخهٔ کانسپت این خودرو رونمایی شده و پیشنمایشی از آن ارائه شده بود. سول خودروی سابکامپکتی است که هرچند که سامانهٔ چهارچرخ محرک برای آن ارائه نمیشود اما اکثر منابع آنرا یک کراساوور سابکامپکت میدانند. نسل نخست سول روی پلتفرم PB کیا-هیوندای ساخته شده بود که با هیوندای i20 و کیا ونگا مشترک بود. نسل اول این کراساوور سابکامپکت کرهای اما پس از حدود پنج سال به پایان عمر خود رسید و سپس نسل دوم آن در نمایشگاه نیویورک ۲۰۱۳ رونمایی شد. این نسل که همچنان در حال تولید است، در طراحی کاملاً دنبالهروی نسل قبلی بوده و شباهت زیادی به آن دارد؛ بنابراین طراحی نسل دوم سول کاملاً تکاملی محسوب میشود. کیا در این نسل از سول نسخهٔ تمام الکتریکی آنرا هم توسعه داده و از سال ۲۰۱۳ آزمایشات پروتوتایپ آنرا آغاز کرد. سول الکتریکی از سال ۲۰۱۴ و با مدل ۲۰۱۵ به بازار آمد؛ اما این نسخهٔ الکتریکی را که کنار بگذاریم، سول هماکنون با سه پیشرانهٔ مختلف به بازار عرضه میگردد. پیشرانهٔ پایهٔ بنزینی که به جهت هماهنگی با رقیب روسی برای این دوئل هم انتخاب شده است، یک واحد ۱.۶ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی با ۱۳۲ اسب بخار قدرت و ۱۶۰ نیوتن متر گشتاور است. نیروی این موتور توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی به چرخهای جلو منتقل میشود. همچنین نسخهٔ توربوشارژ این موتور نیز با ۲۰۴ اسب بخار قدرت ارائه میگردد که برای انتقال نیروی آن یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه در نظر گرفته شده است. دیگر پیشرانههای سول هم شامل یک نمونهٔ ۲ لیتری بنزینی تنفس طبیعی و یک واحد ۱.۶ لیتری توربودیزل میشود.
لادا ایکسری
لادا برای اولین بار در نمایشگاه خودروی مسکو ۲۰۱۲ کراساوور سهدر کانسپتی بنام ایکسری را رونمایی کرد. سپس دو سال بعد در همین نمایشگاه ایکسری کانسپت ۲ رونمایی شد که این بار به کراساووری پنجدر تبدیل شده و بیشتر به خودرویی تولیدی نزدیک شده بود. این کانسپت پیشنمایش یا در اصل پروتوتایپ کراساوور سابکامپکت جدید لادا محسوب میشد که سرانجام نسخهٔ تولیدی آن در سال ۲۰۱۵ رونمایی شد. این کراساوور روسی روی پلتفرم B0 داچیا ساخته شده است یعنی همان پلتفرمی که در داچیا لوگان، ساندرو و داستر بکار رفته است. ایکسری توسط مدیر طراحی جدید لادا آقای «استیو ماتین» طراحی شده که طراحی مرسدس بنز GL و ML را در کارنامهٔ خود داشته و مدتی هم بهعنوان طراح ولوو فعالیت کرده است. وی زبان طراحی کاملاً جدیدی را برای لادا ایجاد کرد که برای اولین بار با سدان وستا معرفی شد و در ایکسری هم بکار رفته است. ایکسری هماکنون با سه پیشرانهٔ مختلف به بازار عرضه میگردد که همگی از نوع چهار سیلندر بنزینی تنفس طبیعی هستند. موتور پایه یک واحد ۱.۶ لیتری با ۱۰۶ اسب بخار قدرت است و موتور بعدی که از جولای ۲۰۱۶ به لیست پیشرانههای ایکسری اضافه شد، ۱.۶ لیتری ۱۱۰ اسب بخاری بوده و متعلق به گروه رنو-نیسان است. قویترین موتور ایکسری اما که برای این دوئل هم انتخاب شده است یک نمونهٔ ۱.۸ لیتری با ۱۲۲ اسب بخار قدرت و ۱۷۰ نیوتن متر گشتاور است. انتقال نیروی هر سه موتور نیز توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی صورت میگیرد اما صرفاً برای موتور ۱.۸ لیتری یک گیربکس پنج سرعتهٔ AMT هم قابل سفارش است. لادا ایکسری فعلاً فقط بهصورت دیفرانسیل جلو عرضه میگردد اما گفته شده در آینده نسخهٔ کراس آن با سامانهٔ چهارچرخ محرک ارائه خواهد شد.
مشخصات فنی
کیا سول | لادا ایکسری | |
پیشرانه | ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر | ۱.۸ لیتری ۴ سیلندر |
تنفس | طبیعی | طبیعی |
قدرت | ۱۳۲ اسب بخار | ۱۲۲ اسب بخار |
گشتاور | ۱۶۰ نیوتن متر | ۱۷۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته دستی | ۵ سرعته دستی |
محور محرک | جلو | جلو |
شتاب صفرتاصد | ۱۱ ثانیه | ۱۰.۴ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۸۵ کیلومتر/ساعت | ۱۸۵ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۶.۷ لیتر (ترکیبی) | ۷.۴ لیتر (ترکیبی) |
ظرفیت باک | ۵۴ لیتر | ۵۰ لیتر |
وزن | ۱۲۰۰ کیلوگرم | ۱۱۹۰ کیلوگرم |
طول | ۴.۱۴ متر | ۴.۱۶ متر |
فاصلهٔ محوری | ۲.۵۷ متر | ۲.۵۹ متر |
حجم صندوق بار | ۲۳۸ لیتر | ۳۷۰ لیتر |
قیمت پایه | ۱۷,۱۰۰ دلار | ۱۰,۶۰۰ دلار |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9924723]
Raha
۴ بهمن ۱۳۹۶سول بامزه است :) :) :)
کابینش هم بهتر به نظر میرسه
سامان اذری
۴ بهمن ۱۳۹۶کیا بهتره ولی 17 هزار دلار خیلی گرونه براش
مصطفی
۴ بهمن ۱۳۹۶اختلاف قیمتشون زیاده
amin
۴ بهمن ۱۳۹۶رأی من لادا به دلیل اختلاف قیمت بسیار زیاد
ایران خودرو = فرغون سازی (ویران خودرو)
۴ بهمن ۱۳۹۶قرار بود یه زمانی لادا بیاد ایران که ظاهرا قضیه کنسل شد قیمتشم خوبه هر چند بیاد حسابی اقایون از خجالت مردم در میومدن مثلا 50 تا 60 میفروختن
یاسین
۴ بهمن ۱۳۹۶این ماشین تقریبا هم قیمت داستره که الان توی ایران حدود 150 تومن میدن.
حمیدرضا
۴ بهمن ۱۳۹۶قیمت لادا تحریکم کرد که بهش رای بدم البته قبلا هم چنتا فیلم ازش دیده بودم به نظرم بد نرسید البته سول از نظر فنی کاملا برتره ولی در نهایت به لادا رای دادم
F۲۲RAPTOR
۴ بهمن ۱۳۹۶کیا
ابولفضل نصیری
۴ بهمن ۱۳۹۶از نمای کنار و جلویی لادا به شدت بدم میاد ولی به دلیل اختلاف قیمت زیاد با سول و شتاب و گشتاور و حجم بار بیشتر نسبت به سول با بی رقبتی تمام به لادا رای دادم
nima
۴ بهمن ۱۳۹۶با توجه به اینکه لادا ۷۰درصد ارزونتر از کیا هستش قطعا لادا ارزش بیشتری داره،۷۰٪اختلاف رقم قیمت خیلی زیاده
آرمین
۴ بهمن ۱۳۹۶سوال: لادا خودروی جهانیه یا در کشورهای دیگه هم فروش داره؟
ولی طراحیاش شاید کمی از داچیا بهتر باشه ولی از لحاظ کیفیت فکر کنم در یک حد باشن بنظر داچیا موفق تر عمل کرده و فروشش خیلی بیشتر باشه که به نظر میاد چون زیر مجموعه رنو هست و تو اروپا هم شناخته شدست ولی کلا لادا چه اسمش و چه طراحیاش زیاد دلچسب نیست و زیاد اشتیاقی برای خریدش ایجاد نمیکنه