دور ششم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال همچنان ادامه دارد و امروز به گروه خودروهای اسپرت سبک رسیدهایم. در دوئل قبلی این گروه، BAC Mono در برابر Vuhl 05 قرار گرفت که طی این رقابت مجموعاً تعداد ۹۰۳ رأی به ثبت رسیده است. از این آراء، ووهل موفق شد با دریافت ۶۵۴ رأی و یا کسب ۷۲ درصد از کل آراء پیروز گردد درحالیکه BAC موفق به کسب تنها ۲۴۹ رأی شده است. حال امروز در آخرین دوئل گروه اسپرتهای سبک شاهد رقابت میان یکی از کهنهکاران این کلاس یعنی کاترهام سون با یک تازهوارد بنام پولاریس اسلینگشات خواهیم بود.
XTM X-Bow | آریل اتم | BAC Mono | Vuhl 05 |
آریل اتم | Vuhl 05 | ||
کوانتوم GP700 | دارکان اسپایدر | واندرهال ونیز | مورگان ۳ Wheeler |
کوانتوم GP700 | واندرهال ونیز | ||
کاترهام ۷ | پولاریس اسلینگشات | زنوس E10 | لوتوس ۳-Eleven |
؟ | زنوس E10 |
کاترهام سون
همانطور که اشاره شد، کاترهام سون را میتوان باسابقهترین و باتجربهترین خودروی این گروه دانست. البته پیشینهٔ این اسپرت سبک بریتانیایی به لوتوس سون و دههٔ ۵۰ میلادی بازمیگردد. در سال ۱۹۵۷ لوتوس خودرویی بنام ۷ یا سون را معرفی نمود. این یک ماشین اسپرت سبکوزن دونفرهٔ بدون سقف بود که تا سال ۱۹۷۲ به تولید رسید. پس از پایان تولید لوتوس سون، شرکت بریتانیایی کاترهام حق تولید آنرا از لوتوس خریداری کرده و تولید آنرا با نام کاترهام سون در سال ۱۹۷۴ آغاز کرد. تولید کاترهام سون همچنان ادامه دارد و از لحاظ ظاهری کاملاً به لوتوس سون وفادار مانده و ظاهری کلاسیک دارد. البته در طول این سالها کاترهام نسخههای مختلفی از سون را با پیشرانههای گوناگون معرفی کرده است. هماکنون نیز این ماشین در چندین نسخهٔ مختلف تولید میشود که از ضعیفترین مدل با نام سون ۱۶۰ با پیشرانهٔ سه سیلندر ۸۰ اسب بخاری سوزوکی آغاز شده و نهایتاً به قویترین مدل بنام 620R با پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر سوپرشارژ ۳۱۰ اسب بخاری فورد میرسد. ولی ما برای این دوئل مدل ۳۱۰ را انتخاب کردهایم که به یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی ساخت فورد مجهز است. این موتور ۱۵۵ اسب بخار قدرت و ۱۷۰ نیوتن متر گشتاور دارد و توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی به چرخهای عقب انتقال پیدا میکند.
پولاریس اسلینگشات
پولاریس یک شرکت آمریکایی است که در سال ۱۹۵۴ تأسیس شده و به ساخت اسنومبیل، ATV و وسایل نقلیهٔ الکتریکی سبک میپرداخت. سپس بعد از موفقیت مورگان ۳ Wheeler بهعنوان یک خودروی اسپرت سبک سهچرخ، پولاریس هم تصمیم به ساخت خودرویی در این کلاس گرفت. این وسیله که اسلینگشات نام گرفته بود، برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ و با مدل ۲۰۱۵ معرفی شده و پولاریس با معرفی آن به بخش کاملاً جدید وارد شد. اسلینگشات یک وسیلهٔ اسپرت سهچرخ است که البته نمیتوان بهطور کامل نام خودرو بر آن نهاد بلکه چیزی بین یک خودرو و یک موتورسیکلت است. این وسیله که به دنبال موفقیت ساخته شد، ظرفیت حمل دو نفر را دارد. در این ماشین سرنشینان بسیار به زمین نزدیک هستند و میتوانند لذت رانندگی واقعی را تجربه کنند. البته اسلینگشات در بین خودروهای اسپرت سبک سابقهٔ بسیار کمتری نسبت به کاترهام سون کهنهکار دارد. پولاریس برای این وسیلهٔ سهچرخ خود از یک پیشرانهٔ ۲.۴ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی ساخت جنرال موتورز استفاده کرده که در خودروهایی چون پونتیاک سولستیس و ساترن اسکای مورداستفاده قرار میگرفته است. این موتور ۱۷۵ اسب بخار قدرت و ۲۲۵ نیوتن متر گشتاور دارد و برای انتقال آن یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی در نظر گرفته شده است. نکتهٔ جالب در مورد اسلینگشات اینکه نیروی موتور توسط یک تسمه به تکچرخ عقب انتقال پیدا میکند.
مشخصات فنی
کاترهام سون ۳۱۰ | پولاریس اسلینگشات | |
ترکیب | موتور جلو | موتور جلو |
پیشرانه | ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر | ۲.۴ لیتری ۴ سیلندر |
تنفس | طبیعی | طبیعی |
قدرت | ۱۵۵ اسب بخار | ۱۷۵ اسب بخار |
گشتاور | ۱۷۰ نیوتن متر | ۲۲۵ نیوتن متر |
گیربکس | ۵ سرعته دستی | ۵ سرعته دستی |
محور محرک | عقب | عقب |
حداکثر سرعت | ۲۰۵ کیلومتر/ساعت | ۲۱۰ کیلومتر/ساعت |
شتاب صفرتاصد | ۴.۸ ثانیه | ۴.۶ ثانیه |
طول | ۳.۱۰ متر | ۳.۸۰ متر |
فاصلهٔ محوری | ۲.۳۱ متر | ۲.۶۶ متر |
وزن | ۵۴۰ کیلوگرم | ۷۹۳ کیلوگرم |
نسبت وزن به قدرت | ۳.۴ کیلو به اسب بخار | ۴.۵ کیلو به اسب بخار |
قیمت پایه | ۳۳,۰۰۰ دلار | ۲۰,۰۰۰ دلار |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9878368]
حامد
۲۸ آبان ۱۳۹۶کاترهام سون 310 ظاهر مقعول تری داره
آرش آمریکایی
۲۸ آبان ۱۳۹۶لطفا تو دوئل ماشینهایی اسپرت و مسابقه ای
شتاب g رو هم لحاظ کنید
محمد
۲۸ آبان ۱۳۹۶اسلینگ شات از همه نظر بیشتر لایقه برنده شدنه.
حمیدرضا
۲۸ آبان ۱۳۹۶کاترهام پنجاه ساله داره همین شکلی تولید میشه رای من پولاریس
علیرضا
۲۸ آبان ۱۳۹۶آره محمد جان اسلینگ شات فضای بیشتری داره بیشتر جا میگیره کاربردی تره
ونوم اف ۵
۲۸ آبان ۱۳۹۶هر کدوم مزایایی نسبت به دیگری دارن ولی به احترام انجین جی ام و فورد بی طرف میمونم
حامد
۲۸ آبان ۱۳۹۶اتومبیل باید حداقل 4 چرخ داشته باشه!!!
mohammad_FM 480
۲۸ آبان ۱۳۹۶قطعا کیترهم انتخاب بهتریه با توجه به سابقه ش مخصوصا طراحی خیلی بهتر و معقول تر نسبت به اسلینگ شات.
اون آخه چیه نه قیافش به ماشین میخوره نه چرخ هاش نه…
اها و مهم ترین دلیل اینکه چهار تا چرخ داره..!!
Mehdi TuRbO
۲۸ آبان ۱۳۹۶دلیل خرید این خودروها چیه ؟ شاید از نظر من غیر منطقیه،ظاهر ک نداره با همین حدود قیمتم میشه ی خودرو با همین حول و هوش خرید حالا شتاب ۴ ثانیه ای ن ۷ ثانیه ۳۳ هزار دلار داری میدی برای خودرویی ک ن قیافه داره ن تعداد سرنشین و فضای بار برام قابل درک نیس اگ بخاطره هیجانش اخه ۳۳ هزار دلار
Mercede kaviani
۲۹ آبان ۱۳۹۶با دسلام به دوست عزیز امیر دهقا
وتشکر از مطلب عالی شما
انتخاب من کاترهام سون بخاطر طراحی کلاسیک که مربوط به لوتس سون جاودانه است
باتشکر دوستدار شما
مرسده کاویانی
MAHDI . VENOM-DEMON
۲۹ آبان ۱۳۹۶اقای دهقان
هنسی ونوم اف ۵ و کوروت zr1 و تسلا رودسر به دوئل اضاف میشن؟
امیر دهقان
۲۹ آبان ۱۳۹۶شورلت کوروت که در گروه سوپراسپرتها حضور داشت و در دوئل با دوج وایپر هم پیروز شد. بنابراین در دوئلهای بعدی نسخۀ ZR1 را شرکت میدیم.
هنسی ونوم هم به گروه هایپراسپرتها اضافه میشه.
اما چون تسلا رودستر فعلاً نمونۀ تولیدی و نهایی نیست امکان اضلفه کردن اون به رقابتها وجود نداره.
فقط فرانسه فقط بوگاتی
۲۹ آبان ۱۳۹۶کاترهام ماشینی هست که باتوجه به کم قدرت بودن کلاسیکه من به کاترهام رای دادم درضمن اون اگزوز بقل رکاب منو کشته